23948sdkhjf

Utmanande kvartal för Odd Molly

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Omsättningen ökade men resultatet minskade för modebolaget under andra kvartalet.Tillväxten sker framförallt i egna kanaler och nu väntar ny kollektionsstrategi.

Den totala omsättningen ökade med 1 procent under andra kvartalet, april till juni, till 82,0 miljoner kronor (81,4). Rörelseresultatet uppgick till -7,5 miljoner kronor (-2,5) för perioden och resultatet efter skatt uppgick till -6,6 miljoner (-2,9).

Rörelseresultatet påverkades negativt av lägre intäkterna från grossistverksamheten, högre driftskostnader relaterade till expansion samt högre distributionskostnader när försäljningen i webbutiken ökar.

I rapporten skriver vd Anna Attemark att modebolaget levererar tillväxt i de egna kanalerna där försäljningen ökade med 27 procent. Däremot minskar försäljningen i grossistledet, den huvudsakliga anledningen till resultatnedgången, och i rapporten konstaterar modebolaget att de mindre återförsäljarna har det tufft. En förklaring till minskad försäljning i grossistsegmentet är enligt bolaget att en större del av vår- och sommarkollektionen förra året levererades under andra kvartalet istället för det första. Nu ska sortimentet ses över och modebolaget ska arbeta  med fler specialkollektioner och mindre huvudkollektioner. 

”Vi ser och glädjer oss dock åt flera positiva signaler, både i form av starka ökningar i vår egen webbshop och bland externa e-handelsåterförsäljare. Vi fortsätter att expandera tillsammans med vår partner i USA som öppnade två nya butiker i Colorado under kvartalet. Vi befinner oss nu mitt uppe i det tredje kvartalet som är vårt viktigaste och största både försäljnings- och resultatmässigt, med rea-period i början och stora leveranser av höst-/vinternyheter till såväl återförsäljare som egna kanaler under andra halvan”, skriver vd Anna Attemark i rapporten.

Under första halvåret, januari till juni uppgick den totala försäljningen till 208,1 miljoner kronor (199,1) vilket var en ökning med 5 procent. Bruttovinstmarginalen ökade till 55,4 procent (54,9) under perioden och rörelseresultatet landade på till 0,0 miljoner kronor (5,9). Resultat efter skatt uppgick till -1,9 miljoner kronor (3,0) under första halvåret.

Under andra kvartalet hölls årsstämma och som ny styrelseledamot valdes Jacob Wall in som efterträder Lennart Björk.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nu stundar premiär för Löwengrips håraccessoarer

I februari lanseras entreprenören och tech- och sociala medierprofilens nya märke Hermine Hold.

Från kläder till väskor

Hugo Boss överträffade förväntningarna

Lanserar mässa för sport- och funktionsmaterial

Butiksnytt
Här öppnar Feet First

Nya ministrar på departementen

Hon blir ny kulturminister.

Nyhetsbrev

Modemärke med ny identitet

Arkiv

På besök från New York

På måndagen besökte 20 studenter från FIT i New York Stockholm Fashion District. Besöket är en del i ett samarbete som ägde rum för tredje året i rad.

Jobb & Karriär
Från Oriflame till Stadium

Hon får titeln head of agency hos sportkedjan och ska ansvara för idé och produktion i kedjans samtliga marknadsföringskanaler.

"Nu förtjänar vi priset"

För fjärde gången mottar hon Elles prestigefyllda utmärkelse Årets designer.

Butiksnytt
Bestseller på delad yta

Här stänger Polarn O. Pyret

Hon är Årets designer

Carin Rodebjer förärades priset som Årets designer av tidningen Elle. Därtill prisades bland andra Maria Nilsdotter och hållbarhetsprojektet Remake.

Vad händer hos Bruno?

Oscar Jacobson öppnar i London

Modestipendiater utsedda

Stockholmarnas favoritcentrum korade

Pep blir Peppercorn igen

Butiksnytt
Gram öppnar nytt "skouniversum"

”Vi vill förändra skobranschen på riktigt”.

Jobb & Karriär
Hon är ny vd för Wiges

Efterträder Lars Bodin som verkat på vd-posten i 17 år.

Textilservicejätte i hållbarhetssamarbete

I dig denim väljer byrå

Habit Modegalan 2019 i anrika salonger

Årets upplaga äger rum den 23 oktober i Spegelsalen i Grand Hôtel Stockholm.

Lager 157 går internationellt

Väljer grannland för första etableringen utanför Sverige.

Här stänger River Island

Stilduo för MQ

Prisas för sjal

Herrmodemässa i siffror

Lululemon höjer prognos

Prisökning på mode

Butiksnytt
Här öppnar H&M

Ikeasfären fortsätter öka i H&M

Tar plats i hållbarhetskrets

Omställning och kampanjer tynger VRG

Butiksnytt
Här öppnar Avavav

Jobb & Karriär
Han lämnar Lindex

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.101