Utmanande kvartal för Odd Molly

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Omsättningen ökade men resultatet minskade för modebolaget under andra kvartalet.Tillväxten sker framförallt i egna kanaler och nu väntar ny kollektionsstrategi.

Den totala omsättningen ökade med 1 procent under andra kvartalet, april till juni, till 82,0 miljoner kronor (81,4). Rörelseresultatet uppgick till -7,5 miljoner kronor (-2,5) för perioden och resultatet efter skatt uppgick till -6,6 miljoner (-2,9).

Rörelseresultatet påverkades negativt av lägre intäkterna från grossistverksamheten, högre driftskostnader relaterade till expansion samt högre distributionskostnader när försäljningen i webbutiken ökar.

I rapporten skriver vd Anna Attemark att modebolaget levererar tillväxt i de egna kanalerna där försäljningen ökade med 27 procent. Däremot minskar försäljningen i grossistledet, den huvudsakliga anledningen till resultatnedgången, och i rapporten konstaterar modebolaget att de mindre återförsäljarna har det tufft. En förklaring till minskad försäljning i grossistsegmentet är enligt bolaget att en större del av vår- och sommarkollektionen förra året levererades under andra kvartalet istället för det första. Nu ska sortimentet ses över och modebolaget ska arbeta  med fler specialkollektioner och mindre huvudkollektioner. 

”Vi ser och glädjer oss dock åt flera positiva signaler, både i form av starka ökningar i vår egen webbshop och bland externa e-handelsåterförsäljare. Vi fortsätter att expandera tillsammans med vår partner i USA som öppnade två nya butiker i Colorado under kvartalet. Vi befinner oss nu mitt uppe i det tredje kvartalet som är vårt viktigaste och största både försäljnings- och resultatmässigt, med rea-period i början och stora leveranser av höst-/vinternyheter till såväl återförsäljare som egna kanaler under andra halvan”, skriver vd Anna Attemark i rapporten.

Under första halvåret, januari till juni uppgick den totala försäljningen till 208,1 miljoner kronor (199,1) vilket var en ökning med 5 procent. Bruttovinstmarginalen ökade till 55,4 procent (54,9) under perioden och rörelseresultatet landade på till 0,0 miljoner kronor (5,9). Resultat efter skatt uppgick till -1,9 miljoner kronor (3,0) under första halvåret.

Under andra kvartalet hölls årsstämma och som ny styrelseledamot valdes Jacob Wall in som efterträder Lennart Björk.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Hårt och urbant - nu öppnar Junkyard butik i Stockholm

Så ser street- och sportmodeföretagets butik i Stockholm ut.

Hållbart mode extra värt att premiera

På onsdagen tilldelades fyra mode- och textilföretag nyinstiftade utmärkelsen Encouragement for Action 2018. Utmärkelserna delades ut under pågående mode- och inköpsvecka i Nacka strand.

Han ska ta Outnorth till nya höjder - e-handlare med ny vd

Från ABB till Coloreel

Värmen sänker tron på framtiden

Ny butik och nya varumärken

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Arkiv

Butiksnytt
Stureplan för Från Ö till A

Livsmedelsmärke med klädkollektion

Han satsar med nischat sportkoncept

Jönköpingshandlare lanserar ny sportbutik under namnet Spobik och satsar på bland annat sportkonfektion. Det nya konceptet innefattar sex fysiska butiker samt e-handel.

Möter kundernas önskan med utökat storleksspann

Mode- och inredningskedjan justerar storlekarna upp och ned och lägger till rymligare passform.

Trio utökar samarbetet med Åhléns

De ritar barnkollektion åt varuhuskedjan. Den nya etiketten ersätter Åhléns nuvarande barnklädesmärke och lanseras tidigt nästa år.

Sju för Uniqlo

Inför butiksöppningen på Hamngatan i Stockholm kampanjar den japanska modekedjan med sju ambassadörer.

Tar plats i nya kvarter – hit flyttar Isabella Löwengrips företag

Showroom, mässor och fest i Nacka strand

På måndagen startade aktiviteterna i Nacka strand med showrooms i Stockholm Fashion District. Senare i veckan öppnar mässorna Fashion Business Days och Nordic Shoe & Bagfair.

Nya hos MQ

Konkursad varuhuskedja i nya händer

Varumärkeskedja ångar på - öppnar sjätte butiken

Barn- och ungdomsmodekoncept öppnar sjätte fysiska butiken och trappar upp satsningen i Finland och Norge.

Jobb & Karriär
Ny vd på plats - utnämndes i januari

Billigare kläder och skor

Selfridges storsatsar på accessoarer

Vårlikt, feminint och lätt

Danska modeverksamheterna Blanche och Cecilie Bahnsen visade under Köpenhamns modevecka.

Nu och i vår enligt J.Lindeberg

På onsdagen visade modemärket i Köpenhamn.

Scorett på turné

Från John Henric till Najell

Multiarena för Jaktia

Så sålde Zalando

WeSCs kassaproblem fortsätter

Mörkt halvår för WeSC

Kedjan storsatsar på direktleveranser

Efter 94 år – nu tar klädbutiken ner skylten

3

Burberry har bränt varor för dryga miljarden

H&M i strid med facket

Zalando större än H&M under sommaren

Minskad framtidstro hos handlarna

Röda siffror för Intersport

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.149