Utmanande kvartal för Odd Molly

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Omsättningen ökade men resultatet minskade för modebolaget under andra kvartalet.Tillväxten sker framförallt i egna kanaler och nu väntar ny kollektionsstrategi.

Den totala omsättningen ökade med 1 procent under andra kvartalet, april till juni, till 82,0 miljoner kronor (81,4). Rörelseresultatet uppgick till -7,5 miljoner kronor (-2,5) för perioden och resultatet efter skatt uppgick till -6,6 miljoner (-2,9).

Rörelseresultatet påverkades negativt av lägre intäkterna från grossistverksamheten, högre driftskostnader relaterade till expansion samt högre distributionskostnader när försäljningen i webbutiken ökar.

I rapporten skriver vd Anna Attemark att modebolaget levererar tillväxt i de egna kanalerna där försäljningen ökade med 27 procent. Däremot minskar försäljningen i grossistledet, den huvudsakliga anledningen till resultatnedgången, och i rapporten konstaterar modebolaget att de mindre återförsäljarna har det tufft. En förklaring till minskad försäljning i grossistsegmentet är enligt bolaget att en större del av vår- och sommarkollektionen förra året levererades under andra kvartalet istället för det första. Nu ska sortimentet ses över och modebolaget ska arbeta  med fler specialkollektioner och mindre huvudkollektioner. 

”Vi ser och glädjer oss dock åt flera positiva signaler, både i form av starka ökningar i vår egen webbshop och bland externa e-handelsåterförsäljare. Vi fortsätter att expandera tillsammans med vår partner i USA som öppnade två nya butiker i Colorado under kvartalet. Vi befinner oss nu mitt uppe i det tredje kvartalet som är vårt viktigaste och största både försäljnings- och resultatmässigt, med rea-period i början och stora leveranser av höst-/vinternyheter till såväl återförsäljare som egna kanaler under andra halvan”, skriver vd Anna Attemark i rapporten.

Under första halvåret, januari till juni uppgick den totala försäljningen till 208,1 miljoner kronor (199,1) vilket var en ökning med 5 procent. Bruttovinstmarginalen ökade till 55,4 procent (54,9) under perioden och rörelseresultatet landade på till 0,0 miljoner kronor (5,9). Resultat efter skatt uppgick till -1,9 miljoner kronor (3,0) under första halvåret.

Under andra kvartalet hölls årsstämma och som ny styrelseledamot valdes Jacob Wall in som efterträder Lennart Björk.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De skor Åhléns kunder i höst

Minimarket har plockat fram en skokollektion exklusivt för varuhuskedjan. Lansering sker i augusti.

Jobb & karriär
Från Ikea till Åhléns

Varuhuskedjan har hittat en efterträdare till Lina Söderqvist på marknadschefsposten.

Modell för Ellos

Här är framtidens handelsplats enligt AMF

The Lobby liknar ingenting annat. I april öppnar AMF Fastigheter sitt nya koncept i centrala Stockholm. Habit fick följa med på en förhandsvisning.

”Viktigt med praxis på området”

Då väntas WeSC ur rekonstruktion

Nyhetsbrev

Så ska Stayhard sälja mer denim

Arkiv

Han slår ett slag för Frank Dandy

Underklädesmärket har ett nytt ansikte.

Jobb & karriär
Lundhags med ny marknadschef

Jobb & karriär
Regionchef på Kappahl till Indiska

Mode- och inredningskedjan får ny försäljningschef.

Jobb & karriär
Indiska hämtar kompetens från Åhléns

Mode- och inredningskedjan rekryterar kvalitets- och hållbarhetschef med förflutet hos Åhléns och H&M.

Här öppnar Deichmann igen

Tillfälligt för Isbjörn

Sällanköpen ökar på nätet - står för 80 procent av tillväxten

Mode stod för överlägset mest online i fjol.

Grandpa öppnar och stänger

I veckan återöppnar prisbelönta Grandpa moderbutiken på Södermannagatan på Södermalm. Samtidigt stängs en av butikerna i vår.

Securitas tecknar avtal med modejätte

Så ska Lexington Company få igång tillväxten

Gap till svensk varuhuskedja

Åhléns plockar in baby- och barnkläder från Gap i sortimentet.

Coop säger upp avtal med Postnord

Jobb & karriär
Edblad ser över varumärket - rekryterar trio

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Klädskapare fick hederspris

Förbjudna kemikalier i var fjärde vara – 16 företag anmäls

Osäkra lönelägen i etiopisk textilindustri

Här öppnar Caliroots

Mode- och streetwearföretaget presenterar nytt koncept i ny butik, en satsning som beskrivs som Caliroots 2.0.

Zalando blir mer fysiskt

Lindex stänger i Tidaholm

Nyputsat hos GSL

Hon jobbar för Puma

Bergans med butik

Byredo öppnar i London

Hon kommer till Köpenhamn

Digitalt skifte pressar handlarna

Pandora till Linden

River Island öppnar barnmodekoncept

Ny riktning för Depeche

H&M behåller utdelning

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.19