Utmanande kvartal för Odd Molly

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Omsättningen ökade men resultatet minskade för modebolaget under andra kvartalet.Tillväxten sker framförallt i egna kanaler och nu väntar ny kollektionsstrategi.

Den totala omsättningen ökade med 1 procent under andra kvartalet, april till juni, till 82,0 miljoner kronor (81,4). Rörelseresultatet uppgick till -7,5 miljoner kronor (-2,5) för perioden och resultatet efter skatt uppgick till -6,6 miljoner (-2,9).

Rörelseresultatet påverkades negativt av lägre intäkterna från grossistverksamheten, högre driftskostnader relaterade till expansion samt högre distributionskostnader när försäljningen i webbutiken ökar.

I rapporten skriver vd Anna Attemark att modebolaget levererar tillväxt i de egna kanalerna där försäljningen ökade med 27 procent. Däremot minskar försäljningen i grossistledet, den huvudsakliga anledningen till resultatnedgången, och i rapporten konstaterar modebolaget att de mindre återförsäljarna har det tufft. En förklaring till minskad försäljning i grossistsegmentet är enligt bolaget att en större del av vår- och sommarkollektionen förra året levererades under andra kvartalet istället för det första. Nu ska sortimentet ses över och modebolaget ska arbeta  med fler specialkollektioner och mindre huvudkollektioner. 

”Vi ser och glädjer oss dock åt flera positiva signaler, både i form av starka ökningar i vår egen webbshop och bland externa e-handelsåterförsäljare. Vi fortsätter att expandera tillsammans med vår partner i USA som öppnade två nya butiker i Colorado under kvartalet. Vi befinner oss nu mitt uppe i det tredje kvartalet som är vårt viktigaste och största både försäljnings- och resultatmässigt, med rea-period i början och stora leveranser av höst-/vinternyheter till såväl återförsäljare som egna kanaler under andra halvan”, skriver vd Anna Attemark i rapporten.

Under första halvåret, januari till juni uppgick den totala försäljningen till 208,1 miljoner kronor (199,1) vilket var en ökning med 5 procent. Bruttovinstmarginalen ökade till 55,4 procent (54,9) under perioden och rörelseresultatet landade på till 0,0 miljoner kronor (5,9). Resultat efter skatt uppgick till -1,9 miljoner kronor (3,0) under första halvåret.

Under andra kvartalet hölls årsstämma och som ny styrelseledamot valdes Jacob Wall in som efterträder Lennart Björk.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Så kan butiksdöden fintas – fem avgörande rekommendationer

Lager 157 hyr in sig i Härlöv

Nu lanserar Wiges nytt varumärke

Under 2018 släpper företaget produkter i ekologiskt odlad bambu under etiketten Life Wear.

Ny designansvarig hos 2nd Day

Han tar plats i Svensk Handels styrelse

Footways delägare och styrelseledamot Patrik Hedelin tar plats i Svensk Handels styrelse. Nya i styrelsen är även Clas Ohlson och Lykos vd:ar.

Wish-kunder slipper avgift

Nyhetsbrev

Coloreel i fortsatt och utökat samarbete med Ricoh

Arkiv

Sneakerduo är herrmodets mäktigaste

Butiksduo, modetrio och Acne Studios vd är bland de tio i toppen på modemagasinet Kings lista över de 100 mest inflytelserika männen och kvinnorna inom svenskt herrmode.

Rekord för Svea

Ökad omsättning och god vinst för Svea i fjol. Nu har modeföretaget flyttat till nya lokaler komplett med syverkstad.

Här öppnar Stadium Outlet härnäst

Så gick det för Björn Borg

Förbättrat resultat men fortsatt tapp i fysiska butiker för modebolaget under första kvartalet. Ljuspunkt är växande e-handel medan utvecklingen i Finland tynger bolaget.

Amerikansk betaljätte köper Izettle – Betalar 19 miljarder kronor

Sportamore förändrar i ledningen – Tappar logistikchef

Jobb & karriär
"Med H&M och Cos på CV:t öppnades många möjligheter"

Han ska ansvara för utveckling av nätmodehandlaren Yoox Net-a-Porter Groups nya, egna varumärken.

Habit Modebranschens Dag
Han har vänt Gina Tricot

Efter ett år som vd har han vänt förlust till vinst. Lyssna till Magnus Månsson på Habit Modebranschens Dag i slutet av maj.

Handplockat och klassiskt

Herrmodemärke öppnar i Mood

Premiär för butik om nära 900 kvadratmeter i flera våningar.

Nytt bikinivarumärke med Baliinfluenser

Produktchef och inköpare med ett förflutet från Chantal Thomass och Chantelle, Bik Bok och Nelly ligger bakom nya bikinivarumärket Coco & Nuts.

Snart skosläpp för Minimarket hos Åhléns

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Plus

"Jag är född i en skokartong"

HABIT MÖTER: Det Båstadbaserade skovarumärket Anny Nord har världen som spelplan. Designern Mia Bencker vill ladda skorna med ett socialt engagemang.

Mässa närmare branschen

Lekfullt och kreativt

Ingen kräftgång i nätmodehandeln

God tillväxtsiffra och inledning på året för e-modehandeln, enligt E-barometern för första kvartalet. Totalt ökade e-handelsförsäljningen med 17 procent under första kvartalet.

Samarbete för Nikben

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Intresset stort för att bli del av Uniqlos svenska team

Designduos kläder miljömärks

The Lobby satsar på bröllop i sommar

Solglasögon för Oscar Magnuson

H&M: Stefan Persson har köpt ytterligare 6 miljoner aktier

Sour industry väljer Onepartnergroup

Butik för Frenn

Plus

Därför räds inte Lager 157 Amazon

MyTaste med ny vd

Klockföretag tappar marknadsdirektör

Firar tio med strumplåda

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.151