23948sdkhjf

Nytt denimmärke för barn

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

I höst lanseras ett Göteborgsbaserat denimvarumärke för barn i tweenieåldern. Vd:n och grundaren arbetade tidigare som produktionschef hos Nudie jeans.

IDNTFY Denim lanserar första kollektionen under hösten 2017 och ska tillhandahålla jeans och toppar i ekologisk bomull i storlekarna 120 till 170 cl. Även övriga detaljer som tryck, etiketter och hangtags är producerade med det bästa för miljön i åtanke.

Grundarna bakom varumärket har gedigen erfarenhet av textilproduktion, produktutveckling och design och har tidigare arbetat för företag som exempelvis Nudie Jeans, JC, Intersport och Selected Brands.

Vi har länge sett ett behov av ett varumärke som enbart riktar sig till åldrarna 8-13 år med ett fokus på hållbarhet där kvalité och genuint miljötänk genomsyrar alla produkter. Våra plagg kommer alltid att vara producerade i hållbara material och det skall skapa en trygghet för våra kunder att de får en produkt som är bättre för miljön och är producerad under rätt förutsättningar, säger Peter Frank, grundare och vd och med ett förflutet som produktionschef hos Nudie Jeans.

Första kollektionen, en mindre kollektion jeans och överdelar, lanseras via den egna webbutiken i september. Nu väntar införsäljning av kommande vår- och sommar som ska gå ut till återförsäljare och Peter Frank skriver i ett mejl till Habit att han efter ett besök på Ciff kids i Köpenhamn förra veckan noterade ett stort intresse för kläder till tweens i modern design och i hållbara material.

Med varumärket arbetar grundarna utifrån erfarenheter från Nudie jeans när det gäller hållbarhet och även JC där de känner att det finns ett stort tomrum efter att konceptet Boys & Girls gick i graven. Enligt Peter Frank saknar många kläder som riktar sig till barn som ännu inte kan köpa kläder i vuxenstorlekar. Det finns ett utbud men det är kraftigt begränsat menar han och och det har grundarna tagit till sig.

Jeansen har stretch och överdelarna är oversized och tanken är att det ska vara sköna, rymliga plagg rymliga och passar för en aktiv fritid.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

"Starkare plattform för svenskt mode"

I februari väntas visningsveckan, Stockholm Fashion Week, sammanfalla med Stockholm Fashion District och Design Week.

Habit Modegalan
Årets designer enligt Habit

Vem som föräras titeln Årets Designer tillkännages under Habit Modegalan. Här är finalisterna.

Underklädeskedja öppnar outlet

Hit går Cheap Monday

Varumärket väljer kommunikationsbyrå efter att ha skött den biten själva.

Från egna lager via Sportamore - Adidas först ut att testa ny affärsmodell

Plus

Nylonbonanza i vårens streetmode

HABITS TRENDRAPPORTER VÅR 2019 DEL 1/7: Nytänkande färgkrockar, tonårsflirtar med 1970- och 80-talet och manlig minimalism. Vårens streetmode levererar både kreativt och kommersiellt.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 3 gånger per vecka.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Höjt tillväxtmål för Nelly

Arkiv

Ciff satsar ungt

Ciff Kids blir i januari Ciff Youth.

Jobb & Karriär
Ganni med ny vd

Har tidigare arbetat med varumärken som Maison Martin Margiela, Diesel och Marni.

Butiksnytt
Modetillskott i MoS

Här är verksamheterna som tar plats i modestråket The Designer Gallery.

Så ser en hållbar ledare ut

Habit Modegalan
De har chans till modepris

Under Habit Modegalan avslöjas vem som blir Modesveriges nykomling. Här är finalisterna.

1

Habit Modegalan
The Terrace nu i Göteborg

Efter drygt tio år i Stockholm har butikskonceptet öppnat ny butik. Inköparduon och konceptets grundare är nominerade till Årets inköpare i Habit Modegalan.

H&M: Ikeasfärens intåg är en "långsiktig finansiell investering"

Så går det för modebranschen

HABIT MARKNADSANALYS: Habit publicerar nyckeltalen för totalt 234 modeföretag 2017 och sammanfattar fjolåret här.

Vestiaire Collective med nytt utseende

Habit Modegalan
Välkomna till Habit Modegalan

Nu är det bara två veckor kvar till Habit Modegalan. Under kvällen ska 12 vinnare koras. Galan leds i år av Kakan Hermansson.

Jobb & Karriär
GSL lämnar över skomärke

Tidigare tillförordnad vd och exportchef hos Elvine ska ta hand om expansionen för skomärket Jim Rickey Stockholm.

Habit Modegalan
De är finalister i Årets modeexportpris

Två premiumvarumärken och ett friluftsvarumärke har chans att föräras Habits branschpris.

Nytt H&M-koncept även till Sverige

VRG tvärnitade under fjärde kvartalet

Sko- och accessoarkoncernen avslutade året med tapp i försäljning och kraftigt försämrat resultat.

Rizzo läggs ned som butikskedja

Stadium omorganiserar och varslar - satsar digitalt

Sportkedjan slår ihop avdelningar och flyttar delar av verksamheten från Norrköping till Solna.

Jobb & Karriär
Frank Dandy med ny vd

Styrelsemedlem och operativt ansvarig för företagets digitala utveckling kliver in som ny vd. Tidigare vd stannar och får ny roll.

Club Xprs konkursförvaltare: "Vi hoppas hitta en köpare"

Superdry vinstvarnar

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

Så gör H&M med Nyden

Satsar på manlig fägring

Katastrofår för Kappahl

Butiksnytt
Tillfälligt för Jumperfabriken

De kampanjar för modekedjan

Utmanar med underjordisk lokal

Intersport slipper returerna 

Norsk modekedja blir dansk

H&M köper in sig i Klarna

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.161