Nytt denimmärke för barn

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

I höst lanseras ett Göteborgsbaserat denimvarumärke för barn i tweenieåldern. Vd:n och grundaren arbetade tidigare som produktionschef hos Nudie jeans.

IDNTFY Denim lanserar första kollektionen under hösten 2017 och ska tillhandahålla jeans och toppar i ekologisk bomull i storlekarna 120 till 170 cl. Även övriga detaljer som tryck, etiketter och hangtags är producerade med det bästa för miljön i åtanke.

Grundarna bakom varumärket har gedigen erfarenhet av textilproduktion, produktutveckling och design och har tidigare arbetat för företag som exempelvis Nudie Jeans, JC, Intersport och Selected Brands.

Vi har länge sett ett behov av ett varumärke som enbart riktar sig till åldrarna 8-13 år med ett fokus på hållbarhet där kvalité och genuint miljötänk genomsyrar alla produkter. Våra plagg kommer alltid att vara producerade i hållbara material och det skall skapa en trygghet för våra kunder att de får en produkt som är bättre för miljön och är producerad under rätt förutsättningar, säger Peter Frank, grundare och vd och med ett förflutet som produktionschef hos Nudie Jeans.

Första kollektionen, en mindre kollektion jeans och överdelar, lanseras via den egna webbutiken i september. Nu väntar införsäljning av kommande vår- och sommar som ska gå ut till återförsäljare och Peter Frank skriver i ett mejl till Habit att han efter ett besök på Ciff kids i Köpenhamn förra veckan noterade ett stort intresse för kläder till tweens i modern design och i hållbara material.

Med varumärket arbetar grundarna utifrån erfarenheter från Nudie jeans när det gäller hållbarhet och även JC där de känner att det finns ett stort tomrum efter att konceptet Boys & Girls gick i graven. Enligt Peter Frank saknar många kläder som riktar sig till barn som ännu inte kan köpa kläder i vuxenstorlekar. Det finns ett utbud men det är kraftigt begränsat menar han och och det har grundarna tagit till sig.

Jeansen har stretch och överdelarna är oversized och tanken är att det ska vara sköna, rymliga plagg rymliga och passar för en aktiv fritid.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Så kan butiksdöden fintas – fem avgörande rekommendationer

Nu lanserar Wiges nytt varumärke

Under 2018 släpper företaget produkter i ekologiskt odlad bambu under etiketten Life Wear.

Lager 157 hyr in sig i Härlöv

Ny designansvarig hos 2nd Day

Han tar plats i Svensk Handels styrelse

Footways delägare och styrelseledamot Patrik Hedelin tar plats i Svensk Handels styrelse. Nya i styrelsen är även Clas Ohlson och Lykos vd:ar.

Wish-kunder slipper avgift

Nyhetsbrev

Coloreel i fortsatt och utökat samarbete med Ricoh

Arkiv

Sneakerduo är herrmodets mäktigaste

Butiksduo, modetrio och Acne Studios vd är bland de tio i toppen på modemagasinet Kings lista över de 100 mest inflytelserika männen och kvinnorna inom svenskt herrmode.

Rekord för Svea

Ökad omsättning och god vinst för Svea i fjol. Nu har modeföretaget flyttat till nya lokaler komplett med syverkstad.

Här öppnar Stadium Outlet härnäst

Så gick det för Björn Borg

Förbättrat resultat men fortsatt tapp i fysiska butiker för modebolaget under första kvartalet. Ljuspunkt är växande e-handel medan utvecklingen i Finland tynger bolaget.

Amerikansk betaljätte köper Izettle – Betalar 19 miljarder kronor

Sportamore förändrar i ledningen – Tappar logistikchef

Habit Modebranschens Dag
Han har vänt Gina Tricot

Efter ett år som vd har han vänt förlust till vinst. Lyssna till Magnus Månsson på Habit Modebranschens Dag i slutet av maj.

Handplockat och klassiskt

Jobb & karriär
"Med H&M och Cos på CV:t öppnades många möjligheter"

Han ska ansvara för utveckling av nätmodehandlaren Yoox Net-a-Porter Groups nya, egna varumärken.

Herrmodemärke öppnar i Mood

Premiär för butik om nära 900 kvadratmeter i flera våningar.

Nytt bikinivarumärke med Baliinfluenser

Produktchef och inköpare med ett förflutet från Chantal Thomass och Chantelle, Bik Bok och Nelly ligger bakom nya bikinivarumärket Coco & Nuts.

Snart skosläpp för Minimarket hos Åhléns

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Mässa närmare branschen

Plus

"Jag är född i en skokartong"

HABIT MÖTER: Det Båstadbaserade skovarumärket Anny Nord har världen som spelplan. Designern Mia Bencker vill ladda skorna med ett socialt engagemang.

Lekfullt och kreativt

Intresset stort för att bli del av Uniqlos svenska team

Ingen kräftgång i nätmodehandeln

God tillväxtsiffra och inledning på året för e-modehandeln, enligt E-barometern för första kvartalet. Totalt ökade e-handelsförsäljningen med 17 procent under första kvartalet.

Samarbete för Nikben

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Designduos kläder miljömärks

The Lobby satsar på bröllop i sommar

Solglasögon för Oscar Magnuson

H&M: Stefan Persson har köpt ytterligare 6 miljoner aktier

Sour industry väljer Onepartnergroup

Butik för Frenn

Plus

Därför räds inte Lager 157 Amazon

MyTaste med ny vd

Klockföretag tappar marknadsdirektör

Firar tio med strumplåda

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.141