23948sdkhjf

”Vi tar Bread and Butter till nästa nivå”

Större, mer tillgängligt och mer internationellt. Så sammanfattar Sigrid Dalberg-Krajewski, Zalandos kommunikationschef, modefestivalen som drar igång i september.

Det som tidigare var en traditionell modemässa har i Zalandos regi snarare utvecklats till en publik modefestival.

– Vi vill skapa en festivalkänsla med artister, matkultur och mode. Bread and Butter handlar framför allt om att göra modevärlden tillgänglig för alla, att vara en plattform där varumärken och konsumenter möts, säger Sigrid Dalberg-Krajewski, till Habit.

Zalando arrangerade festivalen för första gången i fjol. I år räknar bolaget med cirka 30 000 besökare, vilket är 10 000 fler än 2016. Platsen blir liksom förra året Arena Berlin.

– Det blir betydligt större i år. Vi har expanderat och ytan blir dubbelt så stor.  

25 varumärken ställer ut, varav cirka hälften är nordiska. Dock finns det inga svenska varumärken på plats. Åtta till tio märken arrangerar visningar, bland dem Topshop, Viktor & Rolf samt Zalando som visar sina egna varumärken.

Mer än hälften av det som visas är speciellt framtaget för Bread and Butter. Bik Bok gör till exempel en "capsule collection". Dessutom finns det mesta tillgängligt att handla direkt på Bread and Butter-appen och Zalando.

Hur viktigt är det för Zalando att arrangera en festival som denna?

– Det är inte nödvändigt, men det är viktigt för oss att träffa våra kunder offline och ett sätt att interagera, vilket annars alltid sker online, säger Sigrid Dalberg-Krajewski.    

Bread and Butter pågår 1–3 september på Arena Berlin, i den tyska huvudstaden.

Varumärken som ställer ut:
Topshop
Hilfiger Denim
Eastpak
Levi’s
Vans
Mads Norgaard
Rains
Fila
Hugo
The Kooples
Love Stories
Adidas

Visningar:
G-Star Raw
Hugo
Jil Sander Navy
The Kooples
Selected Femme/Homme
Topshop
Topman
Zalando
Viktor & Rolf

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11