”Vi tar Bread and Butter till nästa nivå”

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Större, mer tillgängligt och mer internationellt. Så sammanfattar Sigrid Dalberg-Krajewski, Zalandos kommunikationschef, modefestivalen som drar igång i september.

Det som tidigare var en traditionell modemässa har i Zalandos regi snarare utvecklats till en publik modefestival.

– Vi vill skapa en festivalkänsla med artister, matkultur och mode. Bread and Butter handlar framför allt om att göra modevärlden tillgänglig för alla, att vara en plattform där varumärken och konsumenter möts, säger Sigrid Dalberg-Krajewski, till Habit.

Zalando arrangerade festivalen för första gången i fjol. I år räknar bolaget med cirka 30 000 besökare, vilket är 10 000 fler än 2016. Platsen blir liksom förra året Arena Berlin.

– Det blir betydligt större i år. Vi har expanderat och ytan blir dubbelt så stor.  

25 varumärken ställer ut, varav cirka hälften är nordiska. Dock finns det inga svenska varumärken på plats. Åtta till tio märken arrangerar visningar, bland dem Topshop, Viktor & Rolf samt Zalando som visar sina egna varumärken.

Mer än hälften av det som visas är speciellt framtaget för Bread and Butter. Bik Bok gör till exempel en "capsule collection". Dessutom finns det mesta tillgängligt att handla direkt på Bread and Butter-appen och Zalando.

Hur viktigt är det för Zalando att arrangera en festival som denna?

– Det är inte nödvändigt, men det är viktigt för oss att träffa våra kunder offline och ett sätt att interagera, vilket annars alltid sker online, säger Sigrid Dalberg-Krajewski.    

Bread and Butter pågår 1–3 september på Arena Berlin, i den tyska huvudstaden.

Varumärken som ställer ut:
Topshop
Hilfiger Denim
Eastpak
Levi’s
Vans
Mads Norgaard

Läs också: Zalando skönhetssatsar - Öppnar fysisk butik
Rains
Fila
Hugo
The Kooples

Läs också: Från EQT till Kinnevik
Love Stories
Adidas

Visningar:
G-Star Raw
Hugo
Jil Sander Navy

Läs också: Zalando säljer mer
The Kooples
Selected Femme/Homme
Topshop
Topman

Läs också: Zalando investerar i robotbolag
Zalando
Viktor & Rolf



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sneakerduo är herrmodets mäktigaste

Butiksduo, modetrio och Acne Studios vd på modemagasinet Kings lista över de 100 mest inflytelserika männen och kvinnorna inom svenskt herrmode.

Här öppnar Stadium Outlet härnäst

Rekord för Svea

Ökad omsättning och god vinst för Svea i fjol. Nu har modeföretaget flyttat till nya lokaler komplett med syverkstad.

Så gick det för Björn Borg

Förbättrat resultat men fortsatt tapp i fysiska butiker för modebolaget under första kvartalet. Ljuspunkt är växande e-handel medan utvecklingen i Finland tynger bolaget.

Sportamore förändrar i ledningen – Tappar logistikchef

Amerikansk betaljätte köper Izettle – Betalar 19 miljarder kronor

Nyhetsbrev

Jobb & karriär
"Med H&M och Cos på CV:t öppnades många möjligheter"

Han ska ansvara för utveckling av nätmodehandlaren Yoox Net-a-Porter Groups nya, egna varumärken.

Arkiv

Habit Modebranschens Dag
Han har vänt Gina Tricot

Efter ett år som vd har han vänt förlust till vinst. Lyssna till Magnus Månsson på Habit Modebranschens Dag i slutet av maj.

Nytt bikinivarumärke med Baliinfluenser

Produktchef och inköpare med ett förflutet från Chantal Thomass och Chantelle, Bik Bok och Nelly ligger bakom nya bikinivarumärket Coco & Nuts.

Handplockat och klassiskt

Herrmodemärke öppnar i Mood

Premiär för butik om nära 900 kvadratmeter i flera våningar.

Snart skosläpp för Minimarket hos Åhléns

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Plus

"Jag är född i en skokartong"

HABIT MÖTER: Det Båstadbaserade skovarumärket Anny Nord har världen som spelplan. Designern Mia Bencker vill ladda skorna med ett socialt engagemang.

Mässa närmare branschen

Lekfullt och kreativt

Ingen kräftgång i nätmodehandeln

God tillväxtsiffra och inledning på året för e-modehandeln, enligt E-barometern för första kvartalet. Totalt ökade e-handelsförsäljningen med 17 procent under första kvartalet.

Nya kategorier och butiker för OuletSverige

Ska representera talanger för kommersiella samarbeten

Pr- och kommunikationsbyrå öppnar talangavdelning med bland andra välkända modeansikten och sociala medier-profiler.

Rodebjers e-handel växer efter nysatsning

AI ökar försäljningen i modeföretagets e-handel som nu utgör 15 procent av omsättningen.

Swipbox till Gränbystaden

Fotgängare och cyklister ökar försäljningen

Här är årets bästa köpcentrum

Nordens bästa köpcentrum ligger i Solna, enligt Nordic Council of Shoppingcenters.

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Samarbete för Nikben

Designduos kläder miljömärks

Solglasögon för Oscar Magnuson

The Lobby satsar på bröllop i sommar

H&M: Stefan Persson har köpt ytterligare 6 miljoner aktier

Sour industry väljer Onepartnergroup

Butik för Frenn

Plus

Därför räds inte Lager 157 Amazon

MyTaste med ny vd

Klockföretag tappar marknadsdirektör

Firar tio med strumplåda

Här öppnar Arket

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.154