”Vi tar Bread and Butter till nästa nivå”

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Större, mer tillgängligt och mer internationellt. Så sammanfattar Sigrid Dalberg-Krajewski, Zalandos kommunikationschef, modefestivalen som drar igång i september.

Det som tidigare var en traditionell modemässa har i Zalandos regi snarare utvecklats till en publik modefestival.

– Vi vill skapa en festivalkänsla med artister, matkultur och mode. Bread and Butter handlar framför allt om att göra modevärlden tillgänglig för alla, att vara en plattform där varumärken och konsumenter möts, säger Sigrid Dalberg-Krajewski, till Habit.

Zalando arrangerade festivalen för första gången i fjol. I år räknar bolaget med cirka 30 000 besökare, vilket är 10 000 fler än 2016. Platsen blir liksom förra året Arena Berlin.

– Det blir betydligt större i år. Vi har expanderat och ytan blir dubbelt så stor.  

Läs också: E-modehandlare kan få logistikutmärkelse

25 varumärken ställer ut, varav cirka hälften är nordiska. Dock finns det inga svenska varumärken på plats. Åtta till tio märken arrangerar visningar, bland dem Topshop, Viktor & Rolf samt Zalando som visar sina egna varumärken.

Läs också: Zalando blir mer fysiskt

Mer än hälften av det som visas är speciellt framtaget för Bread and Butter. Bik Bok gör till exempel en "capsule collection". Dessutom finns det mesta tillgängligt att handla direkt på Bread and Butter-appen och Zalando.

Hur viktigt är det för Zalando att arrangera en festival som denna?

– Det är inte nödvändigt, men det är viktigt för oss att träffa våra kunder offline och ett sätt att interagera, vilket annars alltid sker online, säger Sigrid Dalberg-Krajewski.    

Bread and Butter pågår 1–3 september på Arena Berlin, i den tyska huvudstaden.

Varumärken som ställer ut:
Topshop
Hilfiger Denim
Eastpak
Levi’s
Vans
Mads Norgaard
Rains
Fila
Hugo
The Kooples
Love Stories
Adidas

Visningar:
G-Star Raw
Hugo
Jil Sander Navy
The Kooples
Selected Femme/Homme
Topshop
Topman
Zalando
Viktor & Rolf



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Här öppnar Caliroots

Mode- och streetwearföretaget presenterar nytt koncept i ny butik, en satsning som beskrivs som Caliroots 2.0.

Zalando blir mer fysiskt

Lindex stänger i Tidaholm

Nyputsat hos GSL

Lyko till Finland

Så blir de nya avgifterna

Nyhetsbrev

Newhouse bygger om butiker

Modeföretaget lanserar ny logotyp och butiksinredning.

Arkiv

Esprit tar över butiker

Två franchisebutiker övergår i modeföretagets regi och därtill nyöppnar Esprit butiken i Täby centrum som gick i konkurs i höstas.

Hon jobbar för Puma

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Bergans med butik

Helomvändning krävs för Lindex

Syskonduo hos Björn Borg

Modemärket sätter fokus på prestationsförmågan med hjälp av välkända syskonpar.

Digitalt skifte pressar handlarna

Här öppnar Lyko

Byredo öppnar i London

Hon kommer till Köpenhamn

Så ser Asos sportmodesatsning ut

E-handlaren lanserar egen sportkollektion.

H&M om e-handel och framtiden

Online utgör 12,5 procent av den totala försäljningen. Det avslöjas inför H&M-gruppens kapitalmarknadsdag som hålls på onsdagen.

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av koncernens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Pandora till Linden

NK storsatsar - blir större och lyxigare

Varuhuset i Stockholm byggs om och ut och välkomnar nya hyresgäster som Balenciaga och Valentino. Därtill gör varuhuset en herrmodesatsning med förändringar på bland annat herrmodeplanet.

Rivia Sports växlar upp

River Island öppnar barnmodekoncept

Ny riktning för Depeche

H&M behåller utdelning

Denimfokus i London

Klarna stöttar London College of Fashion

Valentin ger försäljningsskjuts

Uppåt för Zalando

Välkomnar förslagen mot stöldligor

Svea skor sig

Boozt rekryterar

Ny chef på Citycon

Kungens Kurva Shoppingcenter byggs ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.301