23948sdkhjf

”Vi tar Bread and Butter till nästa nivå”

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Större, mer tillgängligt och mer internationellt. Så sammanfattar Sigrid Dalberg-Krajewski, Zalandos kommunikationschef, modefestivalen som drar igång i september.

Det som tidigare var en traditionell modemässa har i Zalandos regi snarare utvecklats till en publik modefestival.

– Vi vill skapa en festivalkänsla med artister, matkultur och mode. Bread and Butter handlar framför allt om att göra modevärlden tillgänglig för alla, att vara en plattform där varumärken och konsumenter möts, säger Sigrid Dalberg-Krajewski, till Habit.

Zalando arrangerade festivalen för första gången i fjol. I år räknar bolaget med cirka 30 000 besökare, vilket är 10 000 fler än 2016. Platsen blir liksom förra året Arena Berlin.

– Det blir betydligt större i år. Vi har expanderat och ytan blir dubbelt så stor.  

25 varumärken ställer ut, varav cirka hälften är nordiska. Dock finns det inga svenska varumärken på plats. Åtta till tio märken arrangerar visningar, bland dem Topshop, Viktor & Rolf samt Zalando som visar sina egna varumärken.

Mer än hälften av det som visas är speciellt framtaget för Bread and Butter. Bik Bok gör till exempel en "capsule collection". Dessutom finns det mesta tillgängligt att handla direkt på Bread and Butter-appen och Zalando.

Hur viktigt är det för Zalando att arrangera en festival som denna?

– Det är inte nödvändigt, men det är viktigt för oss att träffa våra kunder offline och ett sätt att interagera, vilket annars alltid sker online, säger Sigrid Dalberg-Krajewski.    

Bread and Butter pågår 1–3 september på Arena Berlin, i den tyska huvudstaden.

Varumärken som ställer ut:
Topshop
Hilfiger Denim
Eastpak
Levi’s
Vans
Mads Norgaard

Läs också: Zalando förlänger med logistikaktör
Rains
Fila
Hugo
The Kooples

Läs också: Så sålde Zalando
Love Stories
Adidas

Visningar:
G-Star Raw
Hugo
Jil Sander Navy

Läs också: Zalando öppnar skönhetsbutik
The Kooples
Selected Femme/Homme
Topshop
Topman

Läs också: Zalando deltar i Pride
Zalando
Viktor & Rolf



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Kedjorna som driver omsättningen

Habit Modegalan
Årets designer enligt Habit

Vem som föräras titeln Årets Designer tillkännages under Habit Modegalan. Här är finalisterna.

"Starkare plattform för svenskt mode"

I februari väntas visningsveckan, Stockholm Fashion Week, sammanfalla med Stockholm Fashion District och Design Week.

Hit går Cheap Monday

Varumärket väljer kommunikationsbyrå efter att ha skött den biten själva.

Plus

Nylonbonanza i vårens streetmode

HABITS TRENDRAPPORTER VÅR 2019 DEL 1/7: Nytänkande färgkrockar, tonårsflirtar med 1970- och 80-talet och manlig minimalism. Vårens streetmode levererar både kreativt och kommersiellt.

Ciff satsar ungt

Ciff Kids blir i januari Ciff Youth.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 3 gånger per vecka.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Från egna lager via Sportamore - Adidas först ut att testa ny affärsmodell

Arkiv

Underklädeskedja öppnar outlet

Höjt tillväxtmål för Nelly

Jobb & Karriär
Ganni med ny vd

Har tidigare arbetat med varumärken som Maison Martin Margiela, Diesel och Marni.

Så ser en hållbar ledare ut

Habit Modegalan
De har chans till modepris

Under Habit Modegalan avslöjas vem som blir Modesveriges nykomling. Här är finalisterna.

Butiksnytt
Modetillskott i MoS

Här är verksamheterna som tar plats i modestråket The Designer Gallery.

1

Habit Modegalan
The Terrace nu i Göteborg

Efter drygt tio år i Stockholm har butikskonceptet öppnat ny butik. Inköparduon och konceptets grundare är nominerade till Årets inköpare i Habit Modegalan.

H&M: Ikeasfärens intåg är en "långsiktig finansiell investering"

Så går det för modebranschen

HABIT MARKNADSANALYS: Habit publicerar nyckeltalen för totalt 234 modeföretag 2017 och sammanfattar fjolåret här.

Habit Modegalan
De är finalister i Årets modeexportpris

Två premiumvarumärken och ett friluftsvarumärke har chans att föräras Habits branschpris.

Vestiaire Collective med nytt utseende

Habit Modegalan
Välkomna till Habit Modegalan

Nu är det bara två veckor kvar till Habit Modegalan. Under kvällen ska 12 vinnare koras. Galan leds i år av Kakan Hermansson.

Jobb & Karriär
GSL lämnar över skomärke

Tidigare tillförordnad vd och exportchef hos Elvine ska ta hand om expansionen för skomärket Jim Rickey Stockholm.

Nytt H&M-koncept även till Sverige

VRG tvärnitade under fjärde kvartalet

Sko- och accessoarkoncernen avslutade året med tapp i försäljning och kraftigt försämrat resultat.

Rizzo läggs ned som butikskedja

Stadium omorganiserar och varslar - satsar digitalt

Sportkedjan slår ihop avdelningar och flyttar delar av verksamheten från Norrköping till Solna.

Club Xprs konkursförvaltare: "Vi hoppas hitta en köpare"

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

Så gör H&M med Nyden

Superdry vinstvarnar

Satsar på manlig fägring

Katastrofår för Kappahl

Butiksnytt
Tillfälligt för Jumperfabriken

De kampanjar för modekedjan

Utmanar med underjordisk lokal

Norsk modekedja blir dansk

Intersport slipper returerna 

H&M köper in sig i Klarna

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.188