Dags för modevecka

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

I dag måndag öppnar modeveckan i Stockholm Fashion District, SFD, i Nacka strand. Förutom inköp och mässor väntar inspirationsföreläsningar, trendsamtal, mingel och utställningar.

I dag, måndag 14 augusti, inleds modeveckan i Stockholm Fashion District i Nacka Strand där fler än 700 varumärken finns representerade. På måndagen öppnar Stockholm Shoe House och Stockholm Showroom och håller sedan öppet under hela veckan medan mässorna Fashion Business Days och Nordic Shoe and Bag Fair håller öppet 16-18 augusti. På den sistnämnda deltar Tokyo Shoe Makers med fem varumärken som avser att lansera sig på på den nordiska marknaden. Den officiella pressöppningen hålls på onsdagen den 16 augusti klockan 10.00 i Stockholm Showroom.

–Stockholm Fashion District är i en stark expansionsfas. Vi har haft mycket utländskadelegationer på besök under året. Stockholm Fashion District är en mycket viktig handelsplats för Sverige och den svenska modebranschen och under modeveckan omsätts en stor volym av modeindustrin här, säger Helena Waker, vd för Stockholm Fashion District och Trade Partner Sweden i en kommentar.

Förutom möjligheter till inköp arrangerar SFD trendsamtal, utställningar, mingel och en stor sommarfest. Föreläser gör bland andra journalisten Nina Campioni, Mathilda Holmberth och skomärket Saragossas grundare Ninna Liv berättar och alla tre seminarierna hålls iregi av Fashion Business Academy.

I samarbete med Beckmans Designhögskola presenteras i Stockholm Showroom enutställning av textiler med digitala tryck producerad tillsammans med Ebolina. Iutställningen ingår 12 klänningar där studenter från Beckmans har arbetat medplacerade digitaltryck under temat mönster i rörelse. Nya i området med showroom är bland andra Gant Shoes, Levete Room, Trendmark med varumärken som Musto, Sebago och Allen Edmonds och Messalina.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sneakerduo är herrmodets mäktigaste

Butiksduo, modetrio och Acne Studios vd på modemagasinet Kings lista över de 100 mest inflytelserika männen och kvinnorna inom svenskt herrmode.

Så gick det för Björn Borg

Förbättrat resultat men fortsatt tapp i fysiska butiker för modebolaget under första kvartalet. Ljuspunkt är växande e-handel medan utvecklingen i Finland tynger bolaget.

Här öppnar Stadium Outlet härnäst

Rekord för Svea

Ökad omsättning och god vinst för Svea i fjol. Nu har modeföretaget flyttat till nya lokaler komplett med syverkstad.

Sportamore förändrar i ledningen – Tappar logistikchef

Amerikansk betaljätte köper Izettle – Betalar 19 miljarder kronor

Nyhetsbrev

Jobb & karriär
"Med H&M och Cos på CV:t öppnades många möjligheter"

Han ska ansvara för utveckling av nätmodehandlaren Yoox Net-a-Porter Groups nya, egna varumärken.

Arkiv

Habit Modebranschens Dag
Han har vänt Gina Tricot

Efter ett år som vd har han vänt förlust till vinst. Lyssna till Magnus Månsson på Habit Modebranschens Dag i slutet av maj.

Nytt bikinivarumärke med Baliinfluenser

Produktchef och inköpare med ett förflutet från Chantal Thomass och Chantelle, Bik Bok och Nelly ligger bakom nya bikinivarumärket Coco & Nuts.

Handplockat och klassiskt

Herrmodemärke öppnar i Mood

Premiär för butik om nära 900 kvadratmeter i flera våningar.

Snart skosläpp för Minimarket hos Åhléns

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Plus

"Jag är född i en skokartong"

HABIT MÖTER: Det Båstadbaserade skovarumärket Anny Nord har världen som spelplan. Designern Mia Bencker vill ladda skorna med ett socialt engagemang.

Mässa närmare branschen

Lekfullt och kreativt

Ingen kräftgång i nätmodehandeln

God tillväxtsiffra och inledning på året för e-modehandeln, enligt E-barometern för första kvartalet. Totalt ökade e-handelsförsäljningen med 17 procent under första kvartalet.

Nya kategorier och butiker för OuletSverige

Ska representera talanger för kommersiella samarbeten

Pr- och kommunikationsbyrå öppnar talangavdelning med bland andra välkända modeansikten och sociala medier-profiler.

Rodebjers e-handel växer efter nysatsning

AI ökar försäljningen i modeföretagets e-handel som nu utgör 15 procent av omsättningen.

Swipbox till Gränbystaden

Fotgängare och cyklister ökar försäljningen

Här är årets bästa köpcentrum

Nordens bästa köpcentrum ligger i Solna, enligt Nordic Council of Shoppingcenters.

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Samarbete för Nikben

Designduos kläder miljömärks

Solglasögon för Oscar Magnuson

The Lobby satsar på bröllop i sommar

H&M: Stefan Persson har köpt ytterligare 6 miljoner aktier

Sour industry väljer Onepartnergroup

Butik för Frenn

Plus

Därför räds inte Lager 157 Amazon

MyTaste med ny vd

Klockföretag tappar marknadsdirektör

Firar tio med strumplåda

Här öppnar Arket

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.141