Dags för modevecka

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

I dag måndag öppnar modeveckan i Stockholm Fashion District, SFD, i Nacka strand. Förutom inköp och mässor väntar inspirationsföreläsningar, trendsamtal, mingel och utställningar.

I dag, måndag 14 augusti, inleds modeveckan i Stockholm Fashion District i Nacka Strand där fler än 700 varumärken finns representerade. På måndagen öppnar Stockholm Shoe House och Stockholm Showroom och håller sedan öppet under hela veckan medan mässorna Fashion Business Days och Nordic Shoe and Bag Fair håller öppet 16-18 augusti. På den sistnämnda deltar Tokyo Shoe Makers med fem varumärken som avser att lansera sig på på den nordiska marknaden. Den officiella pressöppningen hålls på onsdagen den 16 augusti klockan 10.00 i Stockholm Showroom.

–Stockholm Fashion District är i en stark expansionsfas. Vi har haft mycket utländskadelegationer på besök under året. Stockholm Fashion District är en mycket viktig handelsplats för Sverige och den svenska modebranschen och under modeveckan omsätts en stor volym av modeindustrin här, säger Helena Waker, vd för Stockholm Fashion District och Trade Partner Sweden i en kommentar.

Förutom möjligheter till inköp arrangerar SFD trendsamtal, utställningar, mingel och en stor sommarfest. Föreläser gör bland andra journalisten Nina Campioni, Mathilda Holmberth och skomärket Saragossas grundare Ninna Liv berättar och alla tre seminarierna hålls iregi av Fashion Business Academy.

I samarbete med Beckmans Designhögskola presenteras i Stockholm Showroom enutställning av textiler med digitala tryck producerad tillsammans med Ebolina. Iutställningen ingår 12 klänningar där studenter från Beckmans har arbetat medplacerade digitaltryck under temat mönster i rörelse. Nya i området med showroom är bland andra Gant Shoes, Levete Room, Trendmark med varumärken som Musto, Sebago och Allen Edmonds och Messalina.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Dags för nytt innehåll hos The Lobby

På hotell med Panos Emporio

Velour by Nostalgi nystartar efter konkurs

Nu börjar ett nytt kapitel för märket med grundaren Per Andersson som ensam ägare.

Tar över hotell i New York

Så ska mode- och inredningsbolaget synas under modeveckan i New York.

Odd Molly tappar - satsar mot nya marknader

Trögt andra kvartal för Odd Molly som nu planerar stänga butiker och lägga ökat fokus på att nå nya marknader.

Plus

Modekvartett om våren 2019

Fyra tongivande kreatörer i samtal med Habit om nedskalade kollektioner och långsiktiga, mindre säsongsbundna produkter.

Nyhetsbrev

Resultatförbättring för Lindex - men butiksstängningar väntar

Arkiv

Jobb & Karriär
Nytt designteam hos Daily Sports

Hårt och urbant - nu öppnar Junkyard butik i Stockholm

Så ser street- och sportmodeföretagets butik i Stockholm ut.

Han ska ta Outnorth till nya höjder - ny vd på plats

Hållbart mode extra värt att premiera

På onsdagen tilldelades fyra mode- och textilföretag nyinstiftade utmärkelsen Encouragement for Action 2018. Utmärkelserna delades ut under pågående mode- och inköpsvecka i Nacka strand.

Från ABB till Coloreel

Värmen sänker tron på framtiden

Ny butik och nya varumärken

Butiksnytt
Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Butiksnytt
Stureplan för Från Ö till A

Möter kundernas önskan med utökat storleksspann

Mode- och inredningskedjan justerar storlekarna upp och ned och lägger till rymligare passform.

Livsmedelsmärke med klädkollektion

Han satsar med nischat sportkoncept

Jönköpingshandlare lanserar ny sportbutik under namnet Spobik och satsar på bland annat sportkonfektion. Det nya konceptet innefattar sex fysiska butiker samt e-handel.

Tar plats i nya kvarter – hit flyttar Isabella Löwengrips företag

Trio utökar samarbetet med Åhléns

De ritar barnkollektion åt varuhuskedjan. Den nya etiketten ersätter Åhléns nuvarande barnklädesmärke och lanseras tidigt nästa år.

Sju för Uniqlo

Inför butiksöppningen på Hamngatan i Stockholm kampanjar den japanska modekedjan med sju ambassadörer.

Showroom, mässor och fest i Nacka strand

På måndagen startade aktiviteterna i Nacka strand med showrooms i Stockholm Fashion District. Senare i veckan öppnar mässorna Fashion Business Days och Nordic Shoe & Bagfair.

Nya hos MQ

Billigare kläder och skor

Selfridges storsatsar på accessoarer

Scorett på turné

Från John Henric till Najell

Multiarena för Jaktia

Så sålde Zalando

WeSCs kassaproblem fortsätter

Mörkt halvår för WeSC

Kedjan storsatsar på direktleveranser

Efter 94 år – nu tar klädbutiken ner skylten

3

Burberry har bränt varor för dryga miljarden

H&M i strid med facket

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.163