Seg sommar i modehandeln

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

2017 ser inte ut att bli något lysande år i modehandeln. Efter en trög vinter blev våren en besvikelse - och nu adderas en seg sommar till statistiken.

 

Stilindex från Svensk Handel Stil visar att försäljningen av kläder i fackhandeln, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 1,7 procent i juli jämfört med samma månad förra året. Motsvarande siffra för skobutikernas försäljning uppvisade en minskning med 1,9 procent. 

Hittills i år, januari-juli, har försäljningen av kläder minskat med 2,0 procent. Under samma period har skoförsäljningen minskat med 2,7 procent.  

Juli 2017  

Ackumulerat 2017  

Butiker  

Kläder  

-1,7%

-2,0%

Skor  

-1,9%

-2,7%

 Svensk Handel Stils branschordförande Mikael Sandström ser ingen ljusning:

– Den svaga utvecklingen för modehandeln fortsätter. Vädret har i juli varit väldigt skiftande med regn i söder, bevattningsförbud i öster och relativt soligt i norr. Om detta haft någon betydelse skulle det i så fall varit gynnsamt för modehandeln där varannandagsväder brukar sägas vara det bästa säljvädret, vilket tyvärr inte syns i siffrorna, säger han i ett pressmeddelande.

Han framhåller att  försäljningsnedgång fortsätter och att den nu ligger ackumulerat på -2,0 procent för kläder och -2,7 procent för skor. Sedan årets början har bara mars haft en smärre ökning.

 Mikael Sandström anser att orsaken till modehandelns tapp är att svenskarna i dag prioriterar annat än att köpa nya kläder. Bygghandeln går bra, liksom restarangnäring och resor. Trenden mot ökad återvinning och diskussionen om modeindustrins miljöpåverkan tror han bara har marginell betydelse.

-   Jag kan tyvärr inte heller se att någon trendförändring mot väsentligt ökande mode försäljning är i sikte. Tvärtom. Om nu modehandeln har en så svag utveckling när människor har gott om pengar som i dag - hur ska det då bli när konjunkturen vänder neråt?



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Skobranschen blickar mot ny säsong

Onsdagen var premiärdag för sko- och väskmässan i Nacka. – Det är superkul att vara här, säger Pernilla Karåker, som är här för första gången med ett nytt varumärke.

Ny kompetens till Mucker

Modeföretaget plockar in ny partner.

Rayville i nytt samarbete

Sov- och loungeklädesmärket har inlett samarbete med tysk distributör och lanseras i höst på tre nya marknader.

Samtida och progressivt mode ledde till vinst

I juli blev Göteborgbaserade L´Homme Rouge europeisk herrmodefinalist i Woolmark Prize. Nu väntar internationella finalen av tävlingen.

Billigare mode i sommar

Trögt för Lindex

Modekedjans omsättning minskade under andra kvartalet. Nu väntar kostnadsbesparingar under 2017 och stängningar av butiker.

Utmanande kvartal för Odd Molly

Omsättningen ökade men resultatet minskade för modebolaget under andra kvartalet.Tillväxten sker framförallt i egna kanaler och nu väntar ny kollektionsstrategi.

Arkiv

Nytt denimmärke för barn

I höst lanseras ett Göteborgsbaserat denimvarumärke för barn i tweenieåldern. Vd:n och grundaren arbetade tidigare som produktionschef hos Nudie jeans.

Björn Borg bjuder in

Under visningsveckan i slutet av augusti bjuder Björn Borg in allmänheten till visning med anledning av lansering av ny signaturkollektion.

Blocketutmanare till Sverige

Inom några veckor introduceras Facebooks köp- och säljplattform Marketplace i Sverige.

Ljusare i sällanköpshandeln

Hon lämnar varuhusen

Modekoncernen RNB tappar chef för varuhusverksamheten.

Samsøe & Samsøe tappar designer

”Vi tar Bread and Butter till nästa nivå”

Större, mer tillgängligt och mer internationellt. Så sammanfattar Sigrid Dalberg-Krajewski, Zalandos kommunikationschef, modefestivalen som drar igång i september.

Jobb & karriär: Stadium med ny marknadschef

Han kliver på som sportkedjans nye marknadschef i november.

Glossybox i nya händer

Dags för modevecka

I dag måndag öppnar modeveckan i Stockholm Fashion District, SFD, i Nacka strand. Förutom inköp och mässor väntar inspirationsföreläsningar, trendsamtal, mingel och utställningar.

Skoföretag växlar upp

Efter rekordår fördubblar nu Kavat produktionskapaciteten med ny anläggning i Bosnien och Hercegovina.

Seg sommar i modehandeln

2017 ser inte ut att bli något lysande år i modehandeln. Efter en trög vinter blev våren en besvikelse - och nu adderas en seg sommar till statistiken.

DePalma ger stil åt besöksnäringen

Nu kommer Lidls och Klums kollektion

Izettle på väg mot notering

Nybro klär av modebranschen

HABIT PÅ KÖPENHAMNS MODEVECKA. Nicholas Nybro stod för Köpenhamnsveckans mest minnesvärda visning – redan första dagen.

Nytt nummer av Habit

En utgåva fullmatad med intervjuer, branschnyheter och inspiration.

Ungt mode och teknik

E-handlare förändrar i styrelsen

Han lämnar Kappahl

Debenhams vinst minskar

Grandpa följer upp succén

Världsbäst på e-köp

Nu kan Amazonkunder testa hemma

Gants vd till Vitamin Well

Utökad skosatsning för Londonmässa

Hon lämnar Marketplace

Tierra vinner outdoorpris

Nu är Klarna bank

Sänd till en kollega

0.15