Seg sommar i modehandeln

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

2017 ser inte ut att bli något lysande år i modehandeln. Efter en trög vinter blev våren en besvikelse - och nu adderas en seg sommar till statistiken.

 

Stilindex från Svensk Handel Stil visar att försäljningen av kläder i fackhandeln, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 1,7 procent i juli jämfört med samma månad förra året. Motsvarande siffra för skobutikernas försäljning uppvisade en minskning med 1,9 procent. 

Hittills i år, januari-juli, har försäljningen av kläder minskat med 2,0 procent. Under samma period har skoförsäljningen minskat med 2,7 procent.  

Juli 2017  

Ackumulerat 2017  

Butiker  

Kläder  

-1,7%

-2,0%

Skor  

-1,9%

-2,7%

 Svensk Handel Stils branschordförande Mikael Sandström ser ingen ljusning:

– Den svaga utvecklingen för modehandeln fortsätter. Vädret har i juli varit väldigt skiftande med regn i söder, bevattningsförbud i öster och relativt soligt i norr. Om detta haft någon betydelse skulle det i så fall varit gynnsamt för modehandeln där varannandagsväder brukar sägas vara det bästa säljvädret, vilket tyvärr inte syns i siffrorna, säger han i ett pressmeddelande.

Han framhåller att  försäljningsnedgång fortsätter och att den nu ligger ackumulerat på -2,0 procent för kläder och -2,7 procent för skor. Sedan årets början har bara mars haft en smärre ökning.

 Mikael Sandström anser att orsaken till modehandelns tapp är att svenskarna i dag prioriterar annat än att köpa nya kläder. Bygghandeln går bra, liksom restarangnäring och resor. Trenden mot ökad återvinning och diskussionen om modeindustrins miljöpåverkan tror han bara har marginell betydelse.

-   Jag kan tyvärr inte heller se att någon trendförändring mot väsentligt ökande mode försäljning är i sikte. Tvärtom. Om nu modehandeln har en så svag utveckling när människor har gott om pengar som i dag - hur ska det då bli när konjunkturen vänder neråt?



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Habit Modebranschens Dag
Han skapar upplevelser i handeln

Så blir den fysiska butiken mer attraktiv. Lyssna på Nicklas Jakobsson, grundare av Suteki, på Habit Modebranschens Dag.

Starkt varumärke väntas vinna över snabbt mode

Så mycket ska JC:s butiksförsäljning ökat

De planerar expansion i Sverige

Då öppnar Arket i Stockholm

Nu aviseras öppningsdatumet för kedjans första butik i Sverige."Vi hade otrolig tur som kunde göra om planerna så snabbt efter branden på Biblioteksgatan i november".

Gap: Resultat under förväntan

Nyhetsbrev

Hon ska också samarbeta med Nyden

H&M group släpper fler samarbetspartner för nya varumärket.

Arkiv

Regeringen prisar Acne Studios

Modeföretaget mottog på torsdagen regeringens nyinstiftade exportpris. ”Det ger kraft att fortsätta”, säger vd Mattias Magnusson till Habit.

Plus

Varumärkenas väg till butikshyllan

Med färre mässor och specialistbutiker är det en kamp för nya sportvarumärken att slå sig in på den nordiska marknaden. Habit har följt tre aktörer i matchen om inköparna.

Carven i konkurs

Missa inte Habit Modebranschens Dag

H&M backar ånyo sälj- och köptjänst

"Internationell shoppingupplevelse" - VRG nyöppnar på NK

De har sålt miljoner aktier i Boozt

Dansk skilsmässa - DAFI splittras

En blir två när DAFI delas upp i två sällskap som får skilda fokusområden. Nytt dotterbolag ska sköta modeveckan i Köpenhamn.

Muji i egen regi

Modekoncern i nybildad transportkoalition

Han kampanjar för Stayhard

Kollektivavtal för Rodebjer

Soya Concept förvärvar skoföretag

Modeverksamheten slås samman med danskt skomärke och skapar ny dansk modejätte.

Här öppnar OAS

E-handlare öppnar fysiskt i Stockholm

Habit Modebranschens Dag
Miljardmål i sikte

Hon ska ta varumärket till en miljard kronor. Hör henne på Habit Modebranschens Dag.

Tictail öppnar butik

Efter New York har Tictail öppnat fysisk butik i Stockholm.

Jobb & karriär
Hon går till 2NDDAY

Intresset stort för att bli del av Uniqlos svenska team

Den nya Uniqlobutiken kommer att fylla fyra våningar och 1580 kvadratmeter i Sverigehuset på Hamngatan i centrala Stockholm. Arbetet med att rekrytera medarbetare har precis inletts. Intresset är stort för att jobba i den nya butiken.

Lager 157 hyr in sig i Härlöv

Wish-kunder slipper avgift

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Mässa närmare branschen

Lekfullt och kreativt

Designduos kläder miljömärks

Samarbete för Nikben

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Solglasögon för Oscar Magnuson

The Lobby satsar på bröllop i sommar

H&M: Stefan Persson har köpt ytterligare 6 miljoner aktier

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.151