Hittar guld i sociala medier

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Vad gör folk hela dagarna? Och vilka intressen och behov har de? Ett verktyg som analyserar bildflöden i sociala medier ska ge svaren som marknadsförare behöver.

Det är molntjänstföretaget Salesforce som nu lanserar tjänsten Einstein Vision. Det handlar om bildigenkänning i sociala medier som ska göra kundkontakten bättre. Tjänsten lägger till bildigenkänning med AI direkt i Marketing Cloud-plattformen, så att marknadsförare kan komma närmare sina kunder i sociala kanaler.

 Tjänsten går ut på att extrahera kunskap ur den enorma bildkälla som sociala medier utgör. Salesforce hänvisar till det faktum att  2,5 biljoner bilder delades eller sparades på nätet under 2016, enligt siffror från Deloitte. Nära 2 miljarder foton delas varje dag och engagemanget är oftast högre för bilder än ren text. Siffror visar att bildinlägg på Twitter får 18 porcent fler klick än inlägg utan bilder.

Bilder som delas är ofta från semestern, fester, familjehögtider, konserter och andra sociala sammanhang.

"Dessa bilder representerar konsumentbeteenden, preferenser, önskemål och behov som marknadsförare riskerar att missa om de inte kan förstå bildernas innehåll och agera därefter. Om en person exempelvis gör ett inlägg om sin nya favoritprodukt, men bara postar en bild av produkten och ingen text som inkluderar produktnamnet, så når inlägget i många fall inte varumärket själv. Detta gör att företag riskerar att missa många viktiga möjligheter att förbättra sina kundkontakter, kundens engagemang med varumärket, adressera eventuella kundtjänstärenden och identifiera nya influencers och fans", skriver Salesforce i ett pressmeddelande.

Istället för att manuellt leta efter och titta igenom tusentals bilder eller analysera tillhörande text för att få insikt och kunskap om relevanta inlägg, kan marknadsförare nu hitta bilder som är relevanta för varumärket genom att använda sig av fyra typer av automatiserade bildbibliotek. Dessa omfattar 2 miljoner varumärkeslogotyper, 60 sammanhang, 200 maträtter och 1 000 objekt. Genom att förstå de bilder som konsumenter postar, kan marknadsförare och säljare nå kunder som inte specifikt har nämnt en produkt, ett varumärke eller en tjänst vid namn.

 Einstein Vision för Social Studio är i dagsläget kompatibelt med Twitter, för att företag ska få bättre kännedom om hur varumärket upplevs och beskrivs av användare. 

– Einstein Vision är det första exemplet på hur Salesforce använder sig av den senaste forskningen för att göra AI mer tillgängligt och användbart för kunder. De nya möjligheter som bildigenkänning medför är början på en ny era av kundrelationer, som gör det möjligt för företag att få ökad kunskap och förståelse för sina kunder och förutse skeenden som kan bidra till bättre affärsbeslut, säger Robert Begg, VP Product marketing, Social and advertising products, Salesforce.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Så kan butiksdöden fintas – fem avgörande rekommendationer

Nu lanserar Wiges nytt varumärke

Under 2018 släpper företaget produkter i ekologiskt odlad bambu under etiketten Life Wear.

Lager 157 hyr in sig i Härlöv

Ny designansvarig hos 2nd Day

Han tar plats i Svensk Handels styrelse

Footways delägare och styrelseledamot Patrik Hedelin tar plats i Svensk Handels styrelse. Nya i styrelsen är även Clas Ohlson och Lykos vd:ar.

Wish-kunder slipper avgift

Nyhetsbrev

Coloreel i fortsatt och utökat samarbete med Ricoh

Arkiv

Sneakerduo är herrmodets mäktigaste

Butiksduo, modetrio och Acne Studios vd är bland de tio i toppen på modemagasinet Kings lista över de 100 mest inflytelserika männen och kvinnorna inom svenskt herrmode.

Rekord för Svea

Ökad omsättning och god vinst för Svea i fjol. Nu har modeföretaget flyttat till nya lokaler komplett med syverkstad.

Här öppnar Stadium Outlet härnäst

Så gick det för Björn Borg

Förbättrat resultat men fortsatt tapp i fysiska butiker för modebolaget under första kvartalet. Ljuspunkt är växande e-handel medan utvecklingen i Finland tynger bolaget.

Amerikansk betaljätte köper Izettle – Betalar 19 miljarder kronor

Sportamore förändrar i ledningen – Tappar logistikchef

Habit Modebranschens Dag
Han har vänt Gina Tricot

Efter ett år som vd har han vänt förlust till vinst. Lyssna till Magnus Månsson på Habit Modebranschens Dag i slutet av maj.

Handplockat och klassiskt

Jobb & karriär
"Med H&M och Cos på CV:t öppnades många möjligheter"

Han ska ansvara för utveckling av nätmodehandlaren Yoox Net-a-Porter Groups nya, egna varumärken.

Herrmodemärke öppnar i Mood

Premiär för butik om nära 900 kvadratmeter i flera våningar.

Nytt bikinivarumärke med Baliinfluenser

Produktchef och inköpare med ett förflutet från Chantal Thomass och Chantelle, Bik Bok och Nelly ligger bakom nya bikinivarumärket Coco & Nuts.

Snart skosläpp för Minimarket hos Åhléns

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Mässa närmare branschen

Plus

"Jag är född i en skokartong"

HABIT MÖTER: Det Båstadbaserade skovarumärket Anny Nord har världen som spelplan. Designern Mia Bencker vill ladda skorna med ett socialt engagemang.

Lekfullt och kreativt

Intresset stort för att bli del av Uniqlos svenska team

Ingen kräftgång i nätmodehandeln

God tillväxtsiffra och inledning på året för e-modehandeln, enligt E-barometern för första kvartalet. Totalt ökade e-handelsförsäljningen med 17 procent under första kvartalet.

Samarbete för Nikben

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Designduos kläder miljömärks

The Lobby satsar på bröllop i sommar

Solglasögon för Oscar Magnuson

H&M: Stefan Persson har köpt ytterligare 6 miljoner aktier

Sour industry väljer Onepartnergroup

Butik för Frenn

Plus

Därför räds inte Lager 157 Amazon

MyTaste med ny vd

Klockföretag tappar marknadsdirektör

Firar tio med strumplåda

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.129