Hittar guld i sociala medier

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Vad gör folk hela dagarna? Och vilka intressen och behov har de? Ett verktyg som analyserar bildflöden i sociala medier ska ge svaren som marknadsförare behöver.

Det är molntjänstföretaget Salesforce som nu lanserar tjänsten Einstein Vision. Det handlar om bildigenkänning i sociala medier som ska göra kundkontakten bättre. Tjänsten lägger till bildigenkänning med AI direkt i Marketing Cloud-plattformen, så att marknadsförare kan komma närmare sina kunder i sociala kanaler.

 Tjänsten går ut på att extrahera kunskap ur den enorma bildkälla som sociala medier utgör. Salesforce hänvisar till det faktum att  2,5 biljoner bilder delades eller sparades på nätet under 2016, enligt siffror från Deloitte. Nära 2 miljarder foton delas varje dag och engagemanget är oftast högre för bilder än ren text. Siffror visar att bildinlägg på Twitter får 18 porcent fler klick än inlägg utan bilder.

Bilder som delas är ofta från semestern, fester, familjehögtider, konserter och andra sociala sammanhang.

"Dessa bilder representerar konsumentbeteenden, preferenser, önskemål och behov som marknadsförare riskerar att missa om de inte kan förstå bildernas innehåll och agera därefter. Om en person exempelvis gör ett inlägg om sin nya favoritprodukt, men bara postar en bild av produkten och ingen text som inkluderar produktnamnet, så når inlägget i många fall inte varumärket själv. Detta gör att företag riskerar att missa många viktiga möjligheter att förbättra sina kundkontakter, kundens engagemang med varumärket, adressera eventuella kundtjänstärenden och identifiera nya influencers och fans", skriver Salesforce i ett pressmeddelande.

Istället för att manuellt leta efter och titta igenom tusentals bilder eller analysera tillhörande text för att få insikt och kunskap om relevanta inlägg, kan marknadsförare nu hitta bilder som är relevanta för varumärket genom att använda sig av fyra typer av automatiserade bildbibliotek. Dessa omfattar 2 miljoner varumärkeslogotyper, 60 sammanhang, 200 maträtter och 1 000 objekt. Genom att förstå de bilder som konsumenter postar, kan marknadsförare och säljare nå kunder som inte specifikt har nämnt en produkt, ett varumärke eller en tjänst vid namn.

 Einstein Vision för Social Studio är i dagsläget kompatibelt med Twitter, för att företag ska få bättre kännedom om hur varumärket upplevs och beskrivs av användare. 

– Einstein Vision är det första exemplet på hur Salesforce använder sig av den senaste forskningen för att göra AI mer tillgängligt och användbart för kunder. De nya möjligheter som bildigenkänning medför är början på en ny era av kundrelationer, som gör det möjligt för företag att få ökad kunskap och förståelse för sina kunder och förutse skeenden som kan bidra till bättre affärsbeslut, säger Robert Begg, VP Product marketing, Social and advertising products, Salesforce.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Grandpa öppnar och stänger

I veckan återöppnar prisbelönta modekedjan Grandpa moderbutiken på Södermannagatan på Södermalm. Samtidigt stängs en av butikerna i vår.

Securitas tecknar avtal med modejätte

Jobb & karriär
Regionchef på Kappahl till Indiska

Mode- och inredningskedjan har ny försäljningschef.

Sällanköpen ökar på nätet - står för 80 procent av tillväxten

Mode stod för överlägset mest online i fjol.

Jobb & karriär
Hon ska kvalitetssäkra Indiska

Mode- och inredningskedjan rekryterar kvalitets- och hållbarhetschef med förflutet hos Åhléns och H&M.

Så ska Lexington Company få igång tillväxten

Nyhetsbrev

Tillfälligt för Isbjörn

Arkiv

Gap till svensk varuhuskedja

Åhléns plockar in baby- och barnkläder från Gap i sortimentet.

Jobb & karriär
Edblad ser över varumärket - rekryterar trio

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Klädskapare fick hederspris

Förbjudna kemikalier i var fjärde vara – 16 företag anmäls

Coop säger upp avtal med Postnord

Osäkra lönelägen i etiopisk textilindustri

Här öppnar Caliroots

Mode- och streetwearföretaget presenterar nytt koncept i ny butik, en satsning som beskrivs som Caliroots 2.0.

Zalando blir mer fysiskt

Lindex stänger i Tidaholm

Helomvändning krävs för Lindex

Nyputsat hos GSL

Lyko till Finland

Newhouse bygger om butiker

Modeföretaget lanserar ny logotyp och butiksinredning.

Hon jobbar för Puma

Så blir de nya avgifterna

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Esprit tar över butiker

Två franchisebutiker övergår i modeföretagets regi och därtill nyöppnar Esprit butiken i Täby centrum som gick i konkurs i höstas.

Bergans med butik

Digitalt skifte pressar handlarna

Byredo öppnar i London

Hon kommer till Köpenhamn

Pandora till Linden

River Island öppnar barnmodekoncept

Ny riktning för Depeche

H&M behåller utdelning

Denimfokus i London

Klarna stöttar London College of Fashion

Valentin ger försäljningsskjuts

Uppåt för Zalando

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.269