Hittar guld i sociala medier

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Vad gör folk hela dagarna? Och vilka intressen och behov har de? Ett verktyg som analyserar bildflöden i sociala medier ska ge svaren som marknadsförare behöver.

Det är molntjänstföretaget Salesforce som nu lanserar tjänsten Einstein Vision. Det handlar om bildigenkänning i sociala medier som ska göra kundkontakten bättre. Tjänsten lägger till bildigenkänning med AI direkt i Marketing Cloud-plattformen, så att marknadsförare kan komma närmare sina kunder i sociala kanaler.

 Tjänsten går ut på att extrahera kunskap ur den enorma bildkälla som sociala medier utgör. Salesforce hänvisar till det faktum att  2,5 biljoner bilder delades eller sparades på nätet under 2016, enligt siffror från Deloitte. Nära 2 miljarder foton delas varje dag och engagemanget är oftast högre för bilder än ren text. Siffror visar att bildinlägg på Twitter får 18 porcent fler klick än inlägg utan bilder.

Bilder som delas är ofta från semestern, fester, familjehögtider, konserter och andra sociala sammanhang.

"Dessa bilder representerar konsumentbeteenden, preferenser, önskemål och behov som marknadsförare riskerar att missa om de inte kan förstå bildernas innehåll och agera därefter. Om en person exempelvis gör ett inlägg om sin nya favoritprodukt, men bara postar en bild av produkten och ingen text som inkluderar produktnamnet, så når inlägget i många fall inte varumärket själv. Detta gör att företag riskerar att missa många viktiga möjligheter att förbättra sina kundkontakter, kundens engagemang med varumärket, adressera eventuella kundtjänstärenden och identifiera nya influencers och fans", skriver Salesforce i ett pressmeddelande.

Istället för att manuellt leta efter och titta igenom tusentals bilder eller analysera tillhörande text för att få insikt och kunskap om relevanta inlägg, kan marknadsförare nu hitta bilder som är relevanta för varumärket genom att använda sig av fyra typer av automatiserade bildbibliotek. Dessa omfattar 2 miljoner varumärkeslogotyper, 60 sammanhang, 200 maträtter och 1 000 objekt. Genom att förstå de bilder som konsumenter postar, kan marknadsförare och säljare nå kunder som inte specifikt har nämnt en produkt, ett varumärke eller en tjänst vid namn.

 Einstein Vision för Social Studio är i dagsläget kompatibelt med Twitter, för att företag ska få bättre kännedom om hur varumärket upplevs och beskrivs av användare. 

– Einstein Vision är det första exemplet på hur Salesforce använder sig av den senaste forskningen för att göra AI mer tillgängligt och användbart för kunder. De nya möjligheter som bildigenkänning medför är början på en ny era av kundrelationer, som gör det möjligt för företag att få ökad kunskap och förståelse för sina kunder och förutse skeenden som kan bidra till bättre affärsbeslut, säger Robert Begg, VP Product marketing, Social and advertising products, Salesforce.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Hårt och urbant - nu öppnar Junkyard butik i Stockholm

Så ser street- och sportmodeföretagets butik i Stockholm ut.

Hållbart mode extra värt att premiera

På onsdagen tilldelades fyra mode- och textilföretag nyinstiftade utmärkelsen Encouragement for Action 2018. Utmärkelserna delades ut under pågående mode- och inköpsvecka i Nacka strand.

Han ska ta Outnorth till nya höjder - e-handlare med ny vd

Från ABB till Coloreel

Värmen sänker tron på framtiden

Ny butik och nya varumärken

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Arkiv

Butiksnytt
Stureplan för Från Ö till A

Livsmedelsmärke med klädkollektion

Han satsar med nischat sportkoncept

Jönköpingshandlare lanserar ny sportbutik under namnet Spobik och satsar på bland annat sportkonfektion. Det nya konceptet innefattar sex fysiska butiker samt e-handel.

Möter kundernas önskan med utökat storleksspann

Mode- och inredningskedjan justerar storlekarna upp och ned och lägger till rymligare passform.

Trio utökar samarbetet med Åhléns

De ritar barnkollektion åt varuhuskedjan. Den nya etiketten ersätter Åhléns nuvarande barnklädesmärke och lanseras tidigt nästa år.

Sju för Uniqlo

Inför butiksöppningen på Hamngatan i Stockholm kampanjar den japanska modekedjan med sju ambassadörer.

Tar plats i nya kvarter – hit flyttar Isabella Löwengrips företag

Showroom, mässor och fest i Nacka strand

På måndagen startade aktiviteterna i Nacka strand med showrooms i Stockholm Fashion District. Senare i veckan öppnar mässorna Fashion Business Days och Nordic Shoe & Bagfair.

Nya hos MQ

Konkursad varuhuskedja i nya händer

Varumärkeskedja ångar på - öppnar sjätte butiken

Barn- och ungdomsmodekoncept öppnar sjätte fysiska butiken och trappar upp satsningen i Finland och Norge.

Jobb & Karriär
Ny vd på plats - utnämndes i januari

Billigare kläder och skor

Selfridges storsatsar på accessoarer

Vårlikt, feminint och lätt

Danska modeverksamheterna Blanche och Cecilie Bahnsen visade under Köpenhamns modevecka.

Nu och i vår enligt J.Lindeberg

På onsdagen visade modemärket i Köpenhamn.

Scorett på turné

Från John Henric till Najell

Multiarena för Jaktia

Så sålde Zalando

WeSCs kassaproblem fortsätter

Mörkt halvår för WeSC

Kedjan storsatsar på direktleveranser

Efter 94 år – nu tar klädbutiken ner skylten

3

Burberry har bränt varor för dryga miljarden

H&M i strid med facket

Zalando större än H&M under sommaren

Minskad framtidstro hos handlarna

Röda siffror för Intersport

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.152