Nybro klär av modebranschen

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

HABIT PÅ KÖPENHAMNS MODEVECKA. Nicholas Nybro stod för Köpenhamnsveckans mest minnesvärda visning – redan första dagen.

De gamla 1700-talsvalven i Kongernes Lapidarium, fyllda med klassiska statyer, var en perfekt kuliss för kollektionen som inspirerats av kroppens muskler, former och
förändring över tid.
– Jag vill starta en debatt om kroppsideal i modeindustrin. Om mode bara ser bra ut på
långa, smala modeller – är det då inte något som är väldigt fel med kläderna, säger designern Nicholas Nybro.

Resultatet blev plagg i alla tänkbara hudtoner för alla tänkbara kroppsformer, med
”vanliga” människor i alla åldrar som modeller. Nicholas Nybros skulpturala, svällande
former av bland annat tyll, konstfärdiga draperingar och mille-feuille i dunlätt siden
med råa kanter imponerade i både idé och utförande.

Med jämna mellanrum skickades en spritt språngande naken modell ut i flödet. I sann modedemokratisk anda gick också designern själv finalvarvet utan en tråd på kroppen, till den normalt avmätta modepublikens dånande jubel.

Hatten av för mod och konceptuell höjd för en av Danmarks mest intressanta
avantgarde-designers, som med sin nakna final tar en visningspaus för att ”utveckla nya idéer och studera modets potential”.

Text: Christina Bild



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Skobranschen blickar mot ny säsong

Onsdagen var premiärdag för sko- och väskmässan i Nacka. – Det är superkul att vara här, säger Pernilla Karåker, som är här för första gången med ett nytt varumärke.

Ny kompetens till Mucker

Modeföretaget plockar in ny partner.

Samtida och progressivt mode ledde till vinst

I juli blev Göteborgbaserade L´Homme Rouge europeisk herrmodefinalist i Woolmark Prize. Nu väntar internationella finalen av tävlingen.

Rayville i nytt samarbete

Sov- och loungeklädesmärket har inlett samarbete med tysk distributör och lanseras i höst på tre nya marknader.

Trögt för Lindex

Modekedjans omsättning minskade under andra kvartalet. Nu väntar kostnadsbesparingar under 2017 och stängningar av butiker.

Billigare mode i sommar

Utmanande kvartal för Odd Molly

Omsättningen ökade men resultatet minskade för modebolaget under andra kvartalet.Tillväxten sker framförallt i egna kanaler och nu väntar ny kollektionsstrategi.

Arkiv

Nytt denimmärke för barn

I höst lanseras ett Göteborgsbaserat denimvarumärke för barn i tweenieåldern. Vd:n och grundaren arbetade tidigare som produktionschef hos Nudie jeans.

Björn Borg bjuder in

Under visningsveckan i slutet av augusti bjuder Björn Borg in allmänheten till visning med anledning av lansering av ny signaturkollektion.

Blocketutmanare till Sverige

Inom några veckor introduceras Facebooks köp- och säljplattform Marketplace i Sverige.

Ljusare i sällanköpshandeln

Hon lämnar varuhusen

Modekoncernen RNB tappar chef för varuhusverksamheten.

Samsøe & Samsøe tappar designer

Jobb & karriär: Stadium med ny marknadschef

Han kliver på som sportkedjans nye marknadschef i november.

”Vi tar Bread and Butter till nästa nivå”

Större, mer tillgängligt och mer internationellt. Så sammanfattar Sigrid Dalberg-Krajewski, Zalandos kommunikationschef, modefestivalen som drar igång i september.

Glossybox i nya händer

Dags för modevecka

I dag måndag öppnar modeveckan i Stockholm Fashion District, SFD, i Nacka strand. Förutom inköp och mässor väntar inspirationsföreläsningar, trendsamtal, mingel och utställningar.

Skoföretag växlar upp

Efter rekordår fördubblar nu Kavat produktionskapaciteten med ny anläggning i Bosnien och Hercegovina.

Seg sommar i modehandeln

2017 ser inte ut att bli något lysande år i modehandeln. Efter en trög vinter blev våren en besvikelse - och nu adderas en seg sommar till statistiken.

DePalma ger stil åt besöksnäringen

Nu kommer Lidls och Klums kollektion

Izettle på väg mot notering

Nybro klär av modebranschen

HABIT PÅ KÖPENHAMNS MODEVECKA. Nicholas Nybro stod för Köpenhamnsveckans mest minnesvärda visning – redan första dagen.

Nytt nummer av Habit

En utgåva fullmatad med intervjuer, branschnyheter och inspiration.

Ungt mode och teknik

E-handlare förändrar i styrelsen

Han lämnar Kappahl

Debenhams vinst minskar

Grandpa följer upp succén

Världsbäst på e-köp

Nu kan Amazonkunder testa hemma

Gants vd till Vitamin Well

Utökad skosatsning för Londonmässa

Hon lämnar Marketplace

Tierra vinner outdoorpris

Nu är Klarna bank

Sänd till en kollega

0.172