23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Positivt för Avenyn

Göteborgarna gillar sin paradgata. En ny undersökning visar att utbudet av restauranger, kultur, nöjen och shopping har förbättrats avsevärt.



– Det har hänt mycket positivt på Avenyn de senaste åren. Fastighetsägare, som Wallenstam, Skandiafastigheter och Pandox har gjort stora investeringar i ombyggnationer och renoveringar. Dessutom har många spännande verksamheter flyttat till området, som Holmens Herr, Nespresso Boutique och Hotel & Ristorante Bellora, säger Jessika Wassberg, vd på Avenyföreningen.
Avenyn är ett varumärke i sig. I stort sett alla göteborgare känner till Avenyn och besöker området regelbundet. Nästan 90 procent av svenskarna utanför Stor-Göteborg känner till och har även besökt Avenyn och/eller Götaplatsen de senaste två åren.

Vill ha mer för cyklar
Den aktuella webbundersökningen har gjorts av företaget Kairos Future under våren med drygt 2 000 deltagare. Gatan får också gott betyg för ”rent och fräscht” men cykelparkeringar och parkeringsplatser borde vara bättre.
– Undersökningen ger oss ett bra underlag på hur Avenyn kan bli ännu mer attraktiv. I vissa fall syns det tydligt att vi är på rätt väg, i andra fall behöver vi bli bättre. Vi behöver också bli bättre på att kommunicera det vi redan har. Tillsammans med Göteborgs Stad och fastighetsägarna ska vi fortsätta denna positiva trend i uppfattningen av Avenyn – Sveriges mest kända gata, säger Jessika Wassberg.


BREAKING
{{ article.headline }}
0.063