Nya välkända medspelare i Stockholms modevecka

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Fashion Week Stockholm får ny luft under vingarna med tre nya, väletablerade partners i lika många olika branscher: mode/e-handel, betalningar och besöksnäring


.

Onsdag 30 augusti – fredag 1 september är det dags för Fashion Week Stockholm, där modemärken visar kommande vårs och sommarmode för församlad press och inköpare.
Anrika Grand Hôtel går in som ny långsiktig partner i arrangemanget. Det innebär bland annat att hotellet blir en hjärtpunkt för visningar och arrangemang under modeveckan, en roll som Berns tidigare haft.

Hoppas på stads-stöd
Det är första gången sedan Fashion Week Stockholm grundades 2006 som modedagarna presenterar en ny officiell huvudarena, Grand Hôtel.
– Att vi nu inleder ett nytt spännande samarbete med Grand Hôtel som ny officiell arenapartner med dess fantastiska lokaler, service och verksamhet, ger oss en unik plattform för att ta ytterligare höjd och skapa nya möjligheter. Vi ser att vi tillsammans kan introducera flera nya inslag som kan attrahera både varumärken, gäster och partners. Vår förhoppning är även ett utvecklat stöd från staden framåt för att bistå en av Sveriges främsta kreativa näringar och exporter, säger Emma Ohlson, generalsekreterare för medarrangören ASFB, Association of Swedish Fashion Brands.

Nätmodehandlare in i veckan
Nya i sammanhanget är också nätmodehandlaren Nelly.com går in som huvudpartner tillsammans med American Express.
Visningsprogrammet är inte spikat, men klart är att svenska Rodebjer, J.Lindeberg, Hope, Ida Sjöstedt och Busnel visar under veckan. Öppningsvisar gör Whyred och avslutar gör designern Diana Orving i Spegelsalen på Grand Hotel.
Visar gör även nykomlingen Totême, och debutanterna från föregående säsong LazoSchmidl och Emelie Janrell.
Klart är också att Björn Borg slår på stort med en visning på Kungliga tennishallen.

Öppet för allmänheten
Precis som tidigare finns en hel del arrangemang öppet för gemene man. Mest välkänt är Fashion night där modebutiker i Stockholm håller extra kvällsöppet. Den här gången deltar gallerior och över 350 butiker som håller kvällsöppet på torsdagen.
Modesamtal och seminarier är också öppna för intresserade och de stora visningarna kommer att livestreamas på storbildsskärmar.

Ylva Åkesson

FAKTA FASHION WEEK STOCKHOLM
Modearrangemanget riktar sig till press och inköpare och arrangeras av ASFB, Association of Swedish Fashion Brands, Patriksson Communication, Studio BON, Brand Experience Scandinavia  och PAP Studio.




Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Starkt varumärke väntas vinna över snabbt mode

Så mycket ska JC:s butiksförsäljning ökat

De planerar expansion i Sverige

Gap: Resultat under förväntan

Då öppnar Arket i Stockholm

Nu aviseras öppningsdatumet för kedjans första butik i Sverige."Vi hade otrolig tur som kunde göra om planerna så snabbt efter branden på Biblioteksgatan i november".

Habit Modebranschens Dag
Han skapar upplevelser i handeln

Så blir den fysiska butiken mer attraktiv. Lyssna på Nicklas Jakobsson, grundare av Suteki, på Habit Modebranschens Dag.

Nyhetsbrev

Regeringen prisar Acne Studios

Modeföretaget mottog på torsdagen regeringens nyinstiftade exportpris. ”Det ger kraft att fortsätta”, säger vd Mattias Magnusson till Habit.

Arkiv

Hon ska också samarbeta med Nyden

H&M group släpper fler samarbetspartner för nya varumärket.

Plus

Varumärkenas väg till butikshyllan

Med färre mässor och specialistbutiker är det en kamp för nya sportvarumärken att slå sig in på den nordiska marknaden. Habit har följt tre aktörer i matchen om inköparna.

Missa inte Habit Modebranschens Dag

Carven i konkurs

H&M backar ånyo sälj- och köptjänst

"Internationell shoppingupplevelse" - VRG nyöppnar på NK

Dansk skilsmässa - DAFI splittras

En blir två när DAFI delas upp i två sällskap som får skilda fokusområden. Nytt dotterbolag ska sköta modeveckan i Köpenhamn.

De har sålt miljoner aktier i Boozt

Modekoncern i nybildad transportkoalition

Muji i egen regi

Han kampanjar för Stayhard

Kollektivavtal för Rodebjer

Soya Concept förvärvar skoföretag

Modeverksamheten slås samman med danskt skomärke och skapar ny dansk modejätte.

E-handlare öppnar fysiskt i Stockholm

Här öppnar OAS

Så kan butiksdöden fintas – fem avgörande rekommendationer

Habit Modebranschens Dag
Miljardmål i sikte

Hon ska ta varumärket till en miljard kronor. Hör henne på Habit Modebranschens Dag.

Lager 157 hyr in sig i Härlöv

Jobb & karriär
Hon går till 2NDDAY

Wish-kunder slipper avgift

Intresset stort för att bli del av Uniqlos svenska team

Den nya Uniqlobutiken kommer att fylla fyra våningar och 1580 kvadratmeter i Sverigehuset på Hamngatan i centrala Stockholm. Arbetet med att rekrytera medarbetare har precis inletts. Intresset är stort för att jobba i den nya butiken.

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Mässa närmare branschen

Lekfullt och kreativt

Designduos kläder miljömärks

Samarbete för Nikben

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Solglasögon för Oscar Magnuson

The Lobby satsar på bröllop i sommar

H&M: Stefan Persson har köpt ytterligare 6 miljoner aktier

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.141