23948sdkhjf

Nya välkända medspelare i Stockholms modevecka

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Fashion Week Stockholm får ny luft under vingarna med tre nya, väletablerade partners i lika många olika branscher: mode/e-handel, betalningar och besöksnäring


.

Onsdag 30 augusti – fredag 1 september är det dags för Fashion Week Stockholm, där modemärken visar kommande vårs och sommarmode för församlad press och inköpare.
Anrika Grand Hôtel går in som ny långsiktig partner i arrangemanget. Det innebär bland annat att hotellet blir en hjärtpunkt för visningar och arrangemang under modeveckan, en roll som Berns tidigare haft.

Hoppas på stads-stöd
Det är första gången sedan Fashion Week Stockholm grundades 2006 som modedagarna presenterar en ny officiell huvudarena, Grand Hôtel.
– Att vi nu inleder ett nytt spännande samarbete med Grand Hôtel som ny officiell arenapartner med dess fantastiska lokaler, service och verksamhet, ger oss en unik plattform för att ta ytterligare höjd och skapa nya möjligheter. Vi ser att vi tillsammans kan introducera flera nya inslag som kan attrahera både varumärken, gäster och partners. Vår förhoppning är även ett utvecklat stöd från staden framåt för att bistå en av Sveriges främsta kreativa näringar och exporter, säger Emma Ohlson, generalsekreterare för medarrangören ASFB, Association of Swedish Fashion Brands.

Nätmodehandlare in i veckan
Nya i sammanhanget är också nätmodehandlaren Nelly.com går in som huvudpartner tillsammans med American Express.
Visningsprogrammet är inte spikat, men klart är att svenska Rodebjer, J.Lindeberg, Hope, Ida Sjöstedt och Busnel visar under veckan. Öppningsvisar gör Whyred och avslutar gör designern Diana Orving i Spegelsalen på Grand Hotel.
Visar gör även nykomlingen Totême, och debutanterna från föregående säsong LazoSchmidl och Emelie Janrell.
Klart är också att Björn Borg slår på stort med en visning på Kungliga tennishallen.

Öppet för allmänheten
Precis som tidigare finns en hel del arrangemang öppet för gemene man. Mest välkänt är Fashion night där modebutiker i Stockholm håller extra kvällsöppet. Den här gången deltar gallerior och över 350 butiker som håller kvällsöppet på torsdagen.
Modesamtal och seminarier är också öppna för intresserade och de stora visningarna kommer att livestreamas på storbildsskärmar.

Ylva Åkesson

FAKTA FASHION WEEK STOCKHOLM
Modearrangemanget riktar sig till press och inköpare och arrangeras av ASFB, Association of Swedish Fashion Brands, Patriksson Communication, Studio BON, Brand Experience Scandinavia  och PAP Studio.


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Vad händer hos Bruno?

Jobb & Karriär
Hon är ny vd för Wiges

Efterträder Lars Bodin som verkat på vd-posten i 17 år.

Oscar Jacobson öppnar i London

Butiksnytt
Gram öppnar nytt "skouniversum"

”Vi vill förändra skobranschen på riktigt”.

Pep blir Peppercorn igen

Modestipendiater utsedda

Nyhetsbrev

Stockholmarnas favoritcentrum korade

Arkiv

Textilservicejätte i hållbarhetssamarbete

I dig denim väljer byrå

Lager 157 går internationellt

Väljer grannland för första etableringen utanför Sverige.

Habit Modegalan 2019 i anrika salonger

Årets upplaga äger rum den 23 oktober i Spegelsalen i Grand Hôtel Stockholm.

Den välklädda mannens återkomst

Habits chefredaktör, Katarina Angelin: Renässans för det skräddade herrmodet.

Här stänger River Island

Butiksnytt
Afound aviserar nya lägen

Nu öppnar sjätte butiken för Afound och modekoncernen meddelar därtill ytterligare två lägen för outletkonceptet.

H&M dementerar nedläggning av Nyden

Har slagit ihop märket med H&M.

Expansionschef lämnar H&M efter 17 år

NK dubblerar anrik yta för herrmode

Stenströms blir största leverantör när NK presenterar klassiskt herrmodekoncept i ny form på varuhuset i Stockholm i höst.

Stilduo för MQ

Gudrun Sjödén siktar mot Kina

Plus

Jeansälskarna i medvind

Svensk-australiensiska Neuw Denim är modebranschens tillväxtbolag i denimsegmentet. Habit träffade märkets vd och säljchef för Europa.

Prisas för sjal

Hon blir vd för Blocket

Hämtar vd från Tele 2.

Butiksnytt
Öppnar i Östersund

Butiken blir sportkedjans 15:e och till att börja med är det en tillfällig yta om 1 000 kvadratmeter.

Best of Brands konkurs: "Förhoppningen är att hitta en köpare"

Hoppet lever för den tidigare modekedjan. På måndagen stängdes dock en av de kvarvarande tre butikerna.

Herrmodemässa i siffror

Lululemon höjer prognos

Prisökning på mode

Ikeasfären fortsätter öka i H&M

Tar plats i hållbarhetskrets

Butiksnytt
Här öppnar H&M

Butiksnytt
Här öppnar Avavav

Omställning och kampanjer tynger VRG

Jobb & Karriär
Han lämnar Lindex

Klartecken för kompetenslyft

Ännu ingen ny ägare till modekedja

Polarn o Pyret och Brothers blir självständiga

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.138