Nya välkända medspelare i Stockholms modevecka

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Fashion Week Stockholm får ny luft under vingarna med tre nya, väletablerade partners i lika många olika branscher: mode/e-handel, betalningar och besöksnäring


.

Onsdag 30 augusti – fredag 1 september är det dags för Fashion Week Stockholm, där modemärken visar kommande vårs och sommarmode för församlad press och inköpare.
Anrika Grand Hôtel går in som ny långsiktig partner i arrangemanget. Det innebär bland annat att hotellet blir en hjärtpunkt för visningar och arrangemang under modeveckan, en roll som Berns tidigare haft.

Hoppas på stads-stöd
Det är första gången sedan Fashion Week Stockholm grundades 2006 som modedagarna presenterar en ny officiell huvudarena, Grand Hôtel.
– Att vi nu inleder ett nytt spännande samarbete med Grand Hôtel som ny officiell arenapartner med dess fantastiska lokaler, service och verksamhet, ger oss en unik plattform för att ta ytterligare höjd och skapa nya möjligheter. Vi ser att vi tillsammans kan introducera flera nya inslag som kan attrahera både varumärken, gäster och partners. Vår förhoppning är även ett utvecklat stöd från staden framåt för att bistå en av Sveriges främsta kreativa näringar och exporter, säger Emma Ohlson, generalsekreterare för medarrangören ASFB, Association of Swedish Fashion Brands.

Nätmodehandlare in i veckan
Nya i sammanhanget är också nätmodehandlaren Nelly.com går in som huvudpartner tillsammans med American Express.
Visningsprogrammet är inte spikat, men klart är att svenska Rodebjer, J.Lindeberg, Hope, Ida Sjöstedt och Busnel visar under veckan. Öppningsvisar gör Whyred och avslutar gör designern Diana Orving i Spegelsalen på Grand Hotel.
Visar gör även nykomlingen Totême, och debutanterna från föregående säsong LazoSchmidl och Emelie Janrell.
Klart är också att Björn Borg slår på stort med en visning på Kungliga tennishallen.

Öppet för allmänheten
Precis som tidigare finns en hel del arrangemang öppet för gemene man. Mest välkänt är Fashion night där modebutiker i Stockholm håller extra kvällsöppet. Den här gången deltar gallerior och över 350 butiker som håller kvällsöppet på torsdagen.
Modesamtal och seminarier är också öppna för intresserade och de stora visningarna kommer att livestreamas på storbildsskärmar.

Ylva Åkesson

FAKTA FASHION WEEK STOCKHOLM
Modearrangemanget riktar sig till press och inköpare och arrangeras av ASFB, Association of Swedish Fashion Brands, Patriksson Communication, Studio BON, Brand Experience Scandinavia  och PAP Studio.




Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Jobb & karriär
Edblad ser över varumärket och rekryterar

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Gap till varuhuskedja

Åhléns plockar in baby- och barnkläder från Gap.

Detaljhandelsföretag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Klädskapare fick hederspris

Coop säger upp avtal med Postnord

Osäkra lönelägen i etiopisk textilindustri

Nyhetsbrev

Här öppnar Caliroots

Mode- och streetwearföretaget presenterar nytt koncept i ny butik, en satsning som beskrivs som Caliroots 2.0.

Arkiv

Zalando blir mer fysiskt

Nyputsat hos GSL

Newhouse bygger om butiker

Modeföretaget lanserar ny logotyp och butiksinredning.

Esprit tar över butiker

Två franchisebutiker övergår i modeföretagets regi och därtill nyöppnar Esprit butiken i Täby centrum som gick i konkurs i höstas.

Lindex stänger i Tidaholm

Lyko till Finland

Hon jobbar för Puma

Så blir de nya avgifterna

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Bergans med butik

Helomvändning krävs för Lindex

Syskonduo hos Björn Borg

Modemärket sätter fokus på prestationsförmågan med hjälp av välkända syskonpar.

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Här öppnar Lyko

Byredo öppnar i London

Hon kommer till Köpenhamn

Digitalt skifte pressar handlarna

Pandora till Linden

Ny riktning för Depeche

River Island öppnar barnmodekoncept

H&M behåller utdelning

Denimfokus i London

Klarna stöttar London College of Fashion

Valentin ger försäljningsskjuts

Uppåt för Zalando

Välkomnar förslagen mot stöldligor

Svea skor sig

Boozt rekryterar

Ny chef på Citycon

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.213