23948sdkhjf

Nya välkända medspelare i Stockholms modevecka

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Fashion Week Stockholm får ny luft under vingarna med tre nya, väletablerade partners i lika många olika branscher: mode/e-handel, betalningar och besöksnäring


.

Onsdag 30 augusti – fredag 1 september är det dags för Fashion Week Stockholm, där modemärken visar kommande vårs och sommarmode för församlad press och inköpare.
Anrika Grand Hôtel går in som ny långsiktig partner i arrangemanget. Det innebär bland annat att hotellet blir en hjärtpunkt för visningar och arrangemang under modeveckan, en roll som Berns tidigare haft.

Hoppas på stads-stöd
Det är första gången sedan Fashion Week Stockholm grundades 2006 som modedagarna presenterar en ny officiell huvudarena, Grand Hôtel.
– Att vi nu inleder ett nytt spännande samarbete med Grand Hôtel som ny officiell arenapartner med dess fantastiska lokaler, service och verksamhet, ger oss en unik plattform för att ta ytterligare höjd och skapa nya möjligheter. Vi ser att vi tillsammans kan introducera flera nya inslag som kan attrahera både varumärken, gäster och partners. Vår förhoppning är även ett utvecklat stöd från staden framåt för att bistå en av Sveriges främsta kreativa näringar och exporter, säger Emma Ohlson, generalsekreterare för medarrangören ASFB, Association of Swedish Fashion Brands.

Nätmodehandlare in i veckan
Nya i sammanhanget är också nätmodehandlaren Nelly.com går in som huvudpartner tillsammans med American Express.
Visningsprogrammet är inte spikat, men klart är att svenska Rodebjer, J.Lindeberg, Hope, Ida Sjöstedt och Busnel visar under veckan. Öppningsvisar gör Whyred och avslutar gör designern Diana Orving i Spegelsalen på Grand Hotel.
Visar gör även nykomlingen Totême, och debutanterna från föregående säsong LazoSchmidl och Emelie Janrell.
Klart är också att Björn Borg slår på stort med en visning på Kungliga tennishallen.

Öppet för allmänheten
Precis som tidigare finns en hel del arrangemang öppet för gemene man. Mest välkänt är Fashion night där modebutiker i Stockholm håller extra kvällsöppet. Den här gången deltar gallerior och över 350 butiker som håller kvällsöppet på torsdagen.
Modesamtal och seminarier är också öppna för intresserade och de stora visningarna kommer att livestreamas på storbildsskärmar.

Ylva Åkesson

FAKTA FASHION WEEK STOCKHOLM
Modearrangemanget riktar sig till press och inköpare och arrangeras av ASFB, Association of Swedish Fashion Brands, Patriksson Communication, Studio BON, Brand Experience Scandinavia  och PAP Studio.




Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Kedjorna som driver omsättningen

Habit Modegalan
Årets designer enligt Habit

Vem som föräras titeln Årets Designer tillkännages under Habit Modegalan. Här är finalisterna.

"Starkare plattform för svenskt mode"

I februari väntas visningsveckan, Stockholm Fashion Week, sammanfalla med Stockholm Fashion District och Design Week.

Hit går Cheap Monday

Varumärket väljer kommunikationsbyrå efter att ha skött den biten själva.

Plus

Nylonbonanza i vårens streetmode

HABITS TRENDRAPPORTER VÅR 2019 DEL 1/7: Nytänkande färgkrockar, tonårsflirtar med 1970- och 80-talet och manlig minimalism. Vårens streetmode levererar både kreativt och kommersiellt.

Ciff satsar ungt

Ciff Kids blir i januari Ciff Youth.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 3 gånger per vecka.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Från egna lager via Sportamore - Adidas först ut att testa ny affärsmodell

Arkiv

Underklädeskedja öppnar outlet

Höjt tillväxtmål för Nelly

Jobb & Karriär
Ganni med ny vd

Har tidigare arbetat med varumärken som Maison Martin Margiela, Diesel och Marni.

Så ser en hållbar ledare ut

Habit Modegalan
De har chans till modepris

Under Habit Modegalan avslöjas vem som blir Modesveriges nykomling. Här är finalisterna.

Butiksnytt
Modetillskott i MoS

Här är verksamheterna som tar plats i modestråket The Designer Gallery.

1

Habit Modegalan
The Terrace nu i Göteborg

Efter drygt tio år i Stockholm har butikskonceptet öppnat ny butik. Inköparduon och konceptets grundare är nominerade till Årets inköpare i Habit Modegalan.

H&M: Ikeasfärens intåg är en "långsiktig finansiell investering"

Så går det för modebranschen

HABIT MARKNADSANALYS: Habit publicerar nyckeltalen för totalt 234 modeföretag 2017 och sammanfattar fjolåret här.

Habit Modegalan
De är finalister i Årets modeexportpris

Två premiumvarumärken och ett friluftsvarumärke har chans att föräras Habits branschpris.

Vestiaire Collective med nytt utseende

Habit Modegalan
Välkomna till Habit Modegalan

Nu är det bara två veckor kvar till Habit Modegalan. Under kvällen ska 12 vinnare koras. Galan leds i år av Kakan Hermansson.

Jobb & Karriär
GSL lämnar över skomärke

Tidigare tillförordnad vd och exportchef hos Elvine ska ta hand om expansionen för skomärket Jim Rickey Stockholm.

Nytt H&M-koncept även till Sverige

VRG tvärnitade under fjärde kvartalet

Sko- och accessoarkoncernen avslutade året med tapp i försäljning och kraftigt försämrat resultat.

Rizzo läggs ned som butikskedja

Stadium omorganiserar och varslar - satsar digitalt

Sportkedjan slår ihop avdelningar och flyttar delar av verksamheten från Norrköping till Solna.

Club Xprs konkursförvaltare: "Vi hoppas hitta en köpare"

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

Så gör H&M med Nyden

Superdry vinstvarnar

Satsar på manlig fägring

Katastrofår för Kappahl

Butiksnytt
Tillfälligt för Jumperfabriken

De kampanjar för modekedjan

Utmanar med underjordisk lokal

Norsk modekedja blir dansk

Intersport slipper returerna 

H&M köper in sig i Klarna

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.567