Utan hållbarhetstänk sackar varumärken

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Cirkulär ekonomi växer. Inom både mode, och IT har tankarna slagit rot. Men svenskarna gillar inte skavanker...

Paneldebatten handlar om att det blir svårt för varumärken att överleva utan ett tydligt kommunicerat hållbarhetstänk.Deltagarna var Erik Hedén, SB Insight
Erik Pettersson, Inregro, och Fredrika Klaren, KappAhl

De diskuterade omställningen till en mer cirkulär ekonomi, där alla resurser tillvaratas och sopberget minimeras.

Seminariet baseras på den första stora kartläggningen av cirkulär ekonomi i Norden – rapporten The Nordic Market for Circular Economy av SB Insight.

Erik Hedén, på SB Insight presenterade rapporten. Har menar att det är lite tveksamt om svenskar vill byta grejer med varann?

- Det är en utmaning för handeln om kunderna börjar låna och byta saker i stället för att köpa. Svenskarna ligger väl framme, framför de övriga nordiska länderna, säger han.Har förklarar att ju längre bak i värdekedjan desto svårare är det att göra hållbarhetsfrågan begriplig. Därför diskuteras cirkulär ekonomi  ofta med fokus på de sista delarna åter vinning och återanvändning, trots att  de stora frågorna är hur sakerna är  producerade, säger Erik Hedén.

Fredrika Klaren på Kappahl menar att företaget fokuserar mycket mer på design.

Kappahl, modebranschen är inte så transparent:

  • gg Vi börjar redan på ritbordet för att återkomma cikularitet. Vi måste medvetandegöra konsument för att kunna bidra till cirkulärt mode. Den mystiska dimman kring modebranschen håller på att skingras, säger Fredrika Klarén på Kappahl.

    Hon menar att mode går att kombinera med hållbarhet.

Kappahl gör kundundersökningar för att ta reda på vad kunderna behöver. Det är dags att ta fram lösningar och tjänster som textilinsamlingar och skötselråd. Kappahl har tillsammans med Lindex och H&M startat projektet One bag habit. Syftet är att ställa om till mer hållbart påsanvändning och medvetandegöra kunden.

Hon berättar att butikspersonalen lobbar för detta. De har fått positiva kundreaktioner, mer än hälften väljer att inte ta en påse.

qq På Kappahls nya barnklädeskedja Newbie har vi hängivna kunder. De ställer krav på information, men vi riktar sig också till de som inte är hängivna, så vår butikspersonal kan verkligen hållbarhetsfrågorna, säger hon.

Inrego koncentrerade på återanvändning av it-prylar via e-handel. Företaget köper in begagnade datorer och andra teknikprylar och fixar till dem. Företag och organisationer köper mer hållbara datorer,och dem kan man cirkulera.

qqSkilj återvinning och återanvändning. Miljömässigt en vanlig dator innehåller 40 olika grundämnen, skrota i förtid är inte vettigt.

Varför byta ut en dator efter tre år. Avskrivna datorer har 0 värde. Många skrotas för tidigt. 93 procent av allt vi får in kan återanvändas.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sneakerduo är herrmodets mäktigaste

Butiksduo, modetrio och Acne Studios vd på modemagasinet Kings lista över de 100 mest inflytelserika männen och kvinnorna inom svenskt herrmode.

Så gick det för Björn Borg

Förbättrat resultat men fortsatt tapp i fysiska butiker för modebolaget under första kvartalet. Ljuspunkt är växande e-handel medan utvecklingen i Finland tynger bolaget.

Här öppnar Stadium Outlet härnäst

Rekord för Svea

Ökad omsättning och god vinst för Svea i fjol. Nu har modeföretaget flyttat till nya lokaler komplett med syverkstad.

Sportamore förändrar i ledningen – Tappar logistikchef

Amerikansk betaljätte köper Izettle – Betalar 19 miljarder kronor

Nyhetsbrev

Jobb & karriär
"Med H&M och Cos på CV:t öppnades många möjligheter"

Han ska ansvara för utveckling av nätmodehandlaren Yoox Net-a-Porter Groups nya, egna varumärken.

Arkiv

Habit Modebranschens Dag
Han har vänt Gina Tricot

Efter ett år som vd har han vänt förlust till vinst. Lyssna till Magnus Månsson på Habit Modebranschens Dag i slutet av maj.

Nytt bikinivarumärke med Baliinfluenser

Produktchef och inköpare med ett förflutet från Chantal Thomass och Chantelle, Bik Bok och Nelly ligger bakom nya bikinivarumärket Coco & Nuts.

Handplockat och klassiskt

Herrmodemärke öppnar i Mood

Premiär för butik om nära 900 kvadratmeter i flera våningar.

Snart skosläpp för Minimarket hos Åhléns

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Plus

"Jag är född i en skokartong"

HABIT MÖTER: Det Båstadbaserade skovarumärket Anny Nord har världen som spelplan. Designern Mia Bencker vill ladda skorna med ett socialt engagemang.

Mässa närmare branschen

Lekfullt och kreativt

Ingen kräftgång i nätmodehandeln

God tillväxtsiffra och inledning på året för e-modehandeln, enligt E-barometern för första kvartalet. Totalt ökade e-handelsförsäljningen med 17 procent under första kvartalet.

Nya kategorier och butiker för OuletSverige

Ska representera talanger för kommersiella samarbeten

Pr- och kommunikationsbyrå öppnar talangavdelning med bland andra välkända modeansikten och sociala medier-profiler.

Rodebjers e-handel växer efter nysatsning

AI ökar försäljningen i modeföretagets e-handel som nu utgör 15 procent av omsättningen.

Swipbox till Gränbystaden

Fotgängare och cyklister ökar försäljningen

Här är årets bästa köpcentrum

Nordens bästa köpcentrum ligger i Solna, enligt Nordic Council of Shoppingcenters.

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Samarbete för Nikben

Designduos kläder miljömärks

Solglasögon för Oscar Magnuson

The Lobby satsar på bröllop i sommar

H&M: Stefan Persson har köpt ytterligare 6 miljoner aktier

Sour industry väljer Onepartnergroup

Butik för Frenn

Plus

Därför räds inte Lager 157 Amazon

MyTaste med ny vd

Klockföretag tappar marknadsdirektör

Firar tio med strumplåda

Här öppnar Arket

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.145