23948sdkhjf

Utan hållbarhetstänk sackar varumärken

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Cirkulär ekonomi växer. Inom både mode, och IT har tankarna slagit rot. Men svenskarna gillar inte skavanker...

Paneldebatten handlar om att det blir svårt för varumärken att överleva utan ett tydligt kommunicerat hållbarhetstänk.Deltagarna var Erik Hedén, SB Insight
Erik Pettersson, Inregro, och Fredrika Klaren, KappAhl

De diskuterade omställningen till en mer cirkulär ekonomi, där alla resurser tillvaratas och sopberget minimeras.

Seminariet baseras på den första stora kartläggningen av cirkulär ekonomi i Norden – rapporten The Nordic Market for Circular Economy av SB Insight.

Erik Hedén, på SB Insight presenterade rapporten. Har menar att det är lite tveksamt om svenskar vill byta grejer med varann?

- Det är en utmaning för handeln om kunderna börjar låna och byta saker i stället för att köpa. Svenskarna ligger väl framme, framför de övriga nordiska länderna, säger han.Har förklarar att ju längre bak i värdekedjan desto svårare är det att göra hållbarhetsfrågan begriplig. Därför diskuteras cirkulär ekonomi  ofta med fokus på de sista delarna åter vinning och återanvändning, trots att  de stora frågorna är hur sakerna är  producerade, säger Erik Hedén.

Fredrika Klaren på Kappahl menar att företaget fokuserar mycket mer på design.

Kappahl, modebranschen är inte så transparent:

  • gg Vi börjar redan på ritbordet för att återkomma cikularitet. Vi måste medvetandegöra konsument för att kunna bidra till cirkulärt mode. Den mystiska dimman kring modebranschen håller på att skingras, säger Fredrika Klarén på Kappahl.

    Hon menar att mode går att kombinera med hållbarhet.

Kappahl gör kundundersökningar för att ta reda på vad kunderna behöver. Det är dags att ta fram lösningar och tjänster som textilinsamlingar och skötselråd. Kappahl har tillsammans med Lindex och H&M startat projektet One bag habit. Syftet är att ställa om till mer hållbart påsanvändning och medvetandegöra kunden.

Hon berättar att butikspersonalen lobbar för detta. De har fått positiva kundreaktioner, mer än hälften väljer att inte ta en påse.

qq På Kappahls nya barnklädeskedja Newbie har vi hängivna kunder. De ställer krav på information, men vi riktar sig också till de som inte är hängivna, så vår butikspersonal kan verkligen hållbarhetsfrågorna, säger hon.

Inrego koncentrerade på återanvändning av it-prylar via e-handel. Företaget köper in begagnade datorer och andra teknikprylar och fixar till dem. Företag och organisationer köper mer hållbara datorer,och dem kan man cirkulera.

qqSkilj återvinning och återanvändning. Miljömässigt en vanlig dator innehåller 40 olika grundämnen, skrota i förtid är inte vettigt.

Varför byta ut en dator efter tre år. Avskrivna datorer har 0 värde. Många skrotas för tidigt. 93 procent av allt vi får in kan återanvändas.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Kedjorna som driver omsättningen

Habit Modegalan
Årets designer enligt Habit

Vem som föräras titeln Årets Designer tillkännages under Habit Modegalan. Här är finalisterna.

"Starkare plattform för svenskt mode"

I februari väntas visningsveckan, Stockholm Fashion Week, sammanfalla med Stockholm Fashion District och Design Week.

Hit går Cheap Monday

Varumärket väljer kommunikationsbyrå efter att ha skött den biten själva.

Plus

Nylonbonanza i vårens streetmode

HABITS TRENDRAPPORTER VÅR 2019 DEL 1/7: Nytänkande färgkrockar, tonårsflirtar med 1970- och 80-talet och manlig minimalism. Vårens streetmode levererar både kreativt och kommersiellt.

Ciff satsar ungt

Ciff Kids blir i januari Ciff Youth.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 3 gånger per vecka.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Från egna lager via Sportamore - Adidas först ut att testa ny affärsmodell

Arkiv

Underklädeskedja öppnar outlet

Höjt tillväxtmål för Nelly

Jobb & Karriär
Ganni med ny vd

Har tidigare arbetat med varumärken som Maison Martin Margiela, Diesel och Marni.

Så ser en hållbar ledare ut

Habit Modegalan
De har chans till modepris

Under Habit Modegalan avslöjas vem som blir Modesveriges nykomling. Här är finalisterna.

Butiksnytt
Modetillskott i MoS

Här är verksamheterna som tar plats i modestråket The Designer Gallery.

1

Habit Modegalan
The Terrace nu i Göteborg

Efter drygt tio år i Stockholm har butikskonceptet öppnat ny butik. Inköparduon och konceptets grundare är nominerade till Årets inköpare i Habit Modegalan.

H&M: Ikeasfärens intåg är en "långsiktig finansiell investering"

Så går det för modebranschen

HABIT MARKNADSANALYS: Habit publicerar nyckeltalen för totalt 234 modeföretag 2017 och sammanfattar fjolåret här.

Habit Modegalan
De är finalister i Årets modeexportpris

Två premiumvarumärken och ett friluftsvarumärke har chans att föräras Habits branschpris.

Vestiaire Collective med nytt utseende

Habit Modegalan
Välkomna till Habit Modegalan

Nu är det bara två veckor kvar till Habit Modegalan. Under kvällen ska 12 vinnare koras. Galan leds i år av Kakan Hermansson.

Jobb & Karriär
GSL lämnar över skomärke

Tidigare tillförordnad vd och exportchef hos Elvine ska ta hand om expansionen för skomärket Jim Rickey Stockholm.

Nytt H&M-koncept även till Sverige

VRG tvärnitade under fjärde kvartalet

Sko- och accessoarkoncernen avslutade året med tapp i försäljning och kraftigt försämrat resultat.

Rizzo läggs ned som butikskedja

Stadium omorganiserar och varslar - satsar digitalt

Sportkedjan slår ihop avdelningar och flyttar delar av verksamheten från Norrköping till Solna.

Club Xprs konkursförvaltare: "Vi hoppas hitta en köpare"

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

Så gör H&M med Nyden

Superdry vinstvarnar

Satsar på manlig fägring

Katastrofår för Kappahl

Butiksnytt
Tillfälligt för Jumperfabriken

De kampanjar för modekedjan

Utmanar med underjordisk lokal

Norsk modekedja blir dansk

Intersport slipper returerna 

H&M köper in sig i Klarna

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.149