Utan hållbarhetstänk sackar varumärken

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Cirkulär ekonomi växer. Inom både mode, och IT har tankarna slagit rot. Men svenskarna gillar inte skavanker...

Paneldebatten handlar om att det blir svårt för varumärken att överleva utan ett tydligt kommunicerat hållbarhetstänk.Deltagarna var Erik Hedén, SB Insight
Erik Pettersson, Inregro, och Fredrika Klaren, KappAhl

De diskuterade omställningen till en mer cirkulär ekonomi, där alla resurser tillvaratas och sopberget minimeras.

Seminariet baseras på den första stora kartläggningen av cirkulär ekonomi i Norden – rapporten The Nordic Market for Circular Economy av SB Insight.

Erik Hedén, på SB Insight presenterade rapporten. Har menar att det är lite tveksamt om svenskar vill byta grejer med varann?

- Det är en utmaning för handeln om kunderna börjar låna och byta saker i stället för att köpa. Svenskarna ligger väl framme, framför de övriga nordiska länderna, säger han.Har förklarar att ju längre bak i värdekedjan desto svårare är det att göra hållbarhetsfrågan begriplig. Därför diskuteras cirkulär ekonomi  ofta med fokus på de sista delarna åter vinning och återanvändning, trots att  de stora frågorna är hur sakerna är  producerade, säger Erik Hedén.

Fredrika Klaren på Kappahl menar att företaget fokuserar mycket mer på design.

Kappahl, modebranschen är inte så transparent:

  • gg Vi börjar redan på ritbordet för att återkomma cikularitet. Vi måste medvetandegöra konsument för att kunna bidra till cirkulärt mode. Den mystiska dimman kring modebranschen håller på att skingras, säger Fredrika Klarén på Kappahl.

    Hon menar att mode går att kombinera med hållbarhet.

Kappahl gör kundundersökningar för att ta reda på vad kunderna behöver. Det är dags att ta fram lösningar och tjänster som textilinsamlingar och skötselråd. Kappahl har tillsammans med Lindex och H&M startat projektet One bag habit. Syftet är att ställa om till mer hållbart påsanvändning och medvetandegöra kunden.

Hon berättar att butikspersonalen lobbar för detta. De har fått positiva kundreaktioner, mer än hälften väljer att inte ta en påse.

qq På Kappahls nya barnklädeskedja Newbie har vi hängivna kunder. De ställer krav på information, men vi riktar sig också till de som inte är hängivna, så vår butikspersonal kan verkligen hållbarhetsfrågorna, säger hon.

Inrego koncentrerade på återanvändning av it-prylar via e-handel. Företaget köper in begagnade datorer och andra teknikprylar och fixar till dem. Företag och organisationer köper mer hållbara datorer,och dem kan man cirkulera.

qqSkilj återvinning och återanvändning. Miljömässigt en vanlig dator innehåller 40 olika grundämnen, skrota i förtid är inte vettigt.

Varför byta ut en dator efter tre år. Avskrivna datorer har 0 värde. Många skrotas för tidigt. 93 procent av allt vi får in kan återanvändas.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Här öppnar Caliroots

Mode- och streetwearföretaget presenterar nytt koncept i ny butik, en satsning som beskrivs som Caliroots 2.0.

Zalando blir mer fysiskt

Lindex stänger i Tidaholm

Nyputsat hos GSL

Lyko till Finland

Så blir de nya avgifterna

Nyhetsbrev

Esprit tar över butiker

Två franchisebutiker övergår i modeföretagets regi och därtill nyöppnar Esprit butiken i Täby centrum som gick i konkurs i höstas.

Arkiv

Hon jobbar för Puma

Newhouse bygger om butiker

Modeföretaget lanserar ny logotyp och butiksinredning.

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Helomvändning krävs för Lindex

Bergans med butik

Syskonduo hos Björn Borg

Modemärket sätter fokus på prestationsförmågan med hjälp av välkända syskonpar.

Digitalt skifte pressar handlarna

Här öppnar Lyko

Byredo öppnar i London

Hon kommer till Köpenhamn

Så ser Asos sportmodesatsning ut

E-handlaren lanserar egen sportkollektion.

H&M om e-handel och framtiden

Online utgör 12,5 procent av den totala försäljningen. Det avslöjas inför H&M-gruppens kapitalmarknadsdag som hålls på onsdagen.

Pandora till Linden

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av koncernens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

NK storsatsar - blir större och lyxigare

Varuhuset i Stockholm byggs om och ut och välkomnar nya hyresgäster som Balenciaga och Valentino. Därtill gör varuhuset en herrmodesatsning med förändringar på bland annat herrmodeplanet.

Rivia Sports växlar upp

River Island öppnar barnmodekoncept

Ny riktning för Depeche

H&M behåller utdelning

Denimfokus i London

Klarna stöttar London College of Fashion

Valentin ger försäljningsskjuts

Uppåt för Zalando

Välkomnar förslagen mot stöldligor

Svea skor sig

Boozt rekryterar

Ny chef på Citycon

Kungens Kurva Shoppingcenter byggs ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.199