Utan hållbarhetstänk sackar varumärken

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Cirkulär ekonomi växer. Inom både mode, och IT har tankarna slagit rot. Men svenskarna gillar inte skavanker...

Paneldebatten handlar om att det blir svårt för varumärken att överleva utan ett tydligt kommunicerat hållbarhetstänk.Deltagarna var Erik Hedén, SB Insight
Erik Pettersson, Inregro, och Fredrika Klaren, KappAhl

De diskuterade omställningen till en mer cirkulär ekonomi, där alla resurser tillvaratas och sopberget minimeras.

Seminariet baseras på den första stora kartläggningen av cirkulär ekonomi i Norden – rapporten The Nordic Market for Circular Economy av SB Insight.

Erik Hedén, på SB Insight presenterade rapporten. Har menar att det är lite tveksamt om svenskar vill byta grejer med varann?

- Det är en utmaning för handeln om kunderna börjar låna och byta saker i stället för att köpa. Svenskarna ligger väl framme, framför de övriga nordiska länderna, säger han.Har förklarar att ju längre bak i värdekedjan desto svårare är det att göra hållbarhetsfrågan begriplig. Därför diskuteras cirkulär ekonomi  ofta med fokus på de sista delarna åter vinning och återanvändning, trots att  de stora frågorna är hur sakerna är  producerade, säger Erik Hedén.

Fredrika Klaren på Kappahl menar att företaget fokuserar mycket mer på design.

Kappahl, modebranschen är inte så transparent:

  • gg Vi börjar redan på ritbordet för att återkomma cikularitet. Vi måste medvetandegöra konsument för att kunna bidra till cirkulärt mode. Den mystiska dimman kring modebranschen håller på att skingras, säger Fredrika Klarén på Kappahl.

    Hon menar att mode går att kombinera med hållbarhet.

Kappahl gör kundundersökningar för att ta reda på vad kunderna behöver. Det är dags att ta fram lösningar och tjänster som textilinsamlingar och skötselråd. Kappahl har tillsammans med Lindex och H&M startat projektet One bag habit. Syftet är att ställa om till mer hållbart påsanvändning och medvetandegöra kunden.

Hon berättar att butikspersonalen lobbar för detta. De har fått positiva kundreaktioner, mer än hälften väljer att inte ta en påse.

qq På Kappahls nya barnklädeskedja Newbie har vi hängivna kunder. De ställer krav på information, men vi riktar sig också till de som inte är hängivna, så vår butikspersonal kan verkligen hållbarhetsfrågorna, säger hon.

Inrego koncentrerade på återanvändning av it-prylar via e-handel. Företaget köper in begagnade datorer och andra teknikprylar och fixar till dem. Företag och organisationer köper mer hållbara datorer,och dem kan man cirkulera.

qqSkilj återvinning och återanvändning. Miljömässigt en vanlig dator innehåller 40 olika grundämnen, skrota i förtid är inte vettigt.

Varför byta ut en dator efter tre år. Avskrivna datorer har 0 värde. Många skrotas för tidigt. 93 procent av allt vi får in kan återanvändas.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Dags för nytt innehåll hos The Lobby

På hotell med Panos Emporio

Velour by Nostalgi nystartar efter konkurs

Nu börjar ett nytt kapitel för märket med grundaren Per Andersson som ensam ägare.

Tar över hotell i New York

Så ska mode- och inredningsbolaget synas under modeveckan i New York.

Odd Molly tappar - satsar mot nya marknader

Trögt andra kvartal för Odd Molly som nu planerar stänga butiker och lägga ökat fokus på att nå nya marknader.

Plus

Modekvartett om våren 2019

Fyra tongivande kreatörer i samtal med Habit om nedskalade kollektioner och långsiktiga, mindre säsongsbundna produkter.

Nyhetsbrev

Resultatförbättring för Lindex - men butiksstängningar väntar

Arkiv

Jobb & Karriär
Nytt designteam hos Daily Sports

Hårt och urbant - nu öppnar Junkyard butik i Stockholm

Så ser street- och sportmodeföretagets butik i Stockholm ut.

Han ska ta Outnorth till nya höjder - ny vd på plats

Hållbart mode extra värt att premiera

På onsdagen tilldelades fyra mode- och textilföretag nyinstiftade utmärkelsen Encouragement for Action 2018. Utmärkelserna delades ut under pågående mode- och inköpsvecka i Nacka strand.

Från ABB till Coloreel

Värmen sänker tron på framtiden

Ny butik och nya varumärken

Butiksnytt
Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Butiksnytt
Stureplan för Från Ö till A

Möter kundernas önskan med utökat storleksspann

Mode- och inredningskedjan justerar storlekarna upp och ned och lägger till rymligare passform.

Livsmedelsmärke med klädkollektion

Han satsar med nischat sportkoncept

Jönköpingshandlare lanserar ny sportbutik under namnet Spobik och satsar på bland annat sportkonfektion. Det nya konceptet innefattar sex fysiska butiker samt e-handel.

Tar plats i nya kvarter – hit flyttar Isabella Löwengrips företag

Trio utökar samarbetet med Åhléns

De ritar barnkollektion åt varuhuskedjan. Den nya etiketten ersätter Åhléns nuvarande barnklädesmärke och lanseras tidigt nästa år.

Sju för Uniqlo

Inför butiksöppningen på Hamngatan i Stockholm kampanjar den japanska modekedjan med sju ambassadörer.

Showroom, mässor och fest i Nacka strand

På måndagen startade aktiviteterna i Nacka strand med showrooms i Stockholm Fashion District. Senare i veckan öppnar mässorna Fashion Business Days och Nordic Shoe & Bagfair.

Nya hos MQ

Billigare kläder och skor

Selfridges storsatsar på accessoarer

Scorett på turné

Från John Henric till Najell

Multiarena för Jaktia

Så sålde Zalando

WeSCs kassaproblem fortsätter

Mörkt halvår för WeSC

Kedjan storsatsar på direktleveranser

Efter 94 år – nu tar klädbutiken ner skylten

3

Burberry har bränt varor för dryga miljarden

H&M i strid med facket

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.169