Stadium hållbarhetsrapporterar

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

För tredje året i rad släpper Stadium sin årliga hållbarhetsrapport som visar på minskade koldioxidutsläpp och mindre energianvändning

 

Stadium skriver i ett pressmeddelande att deras hållbarhetsrapport för verksamhetsåret 2015-2016 blir den tredje i ordningen och att den för första gången har blivit externt granskad.

Rapporten har kontrollerats av Ethos International i enighet med AA 1000 Assurance Standard. En internationellt erkänd standard för granskning av hållbarhetsinformation, som täcker både kvalitét och innehåll.

– Vi var först i sportmodebranschen med en hållbarhetsrapport och såvitt jag vet blir vi även först med att få den granskad av en extern part. I rapporten kan vi också se att vi tagit flera steg framåt och nått flera av våra mål för 2020, och utifrån Ethos rekommendationer kan vi öka takten ytterligare, säger Karl Eklöf, vd på Stadium.

Leverantörer sägs upp
Kontinuitet och dialog har visat sig vara en nyckel i Stadiums hållbarhetsarbete och under 2015-2016 har 55 procent av volymerna tillverkats av en leverantör som Stadium jobbat med i mer än tio år.

En del i hållbarhetsarbetet är att genomföra fabriksbesök och under verksamhetsåret 2015-2016 har ett fåtal av dessa besök lett till att leverantörer har sagts upp. Dessa leverantörer har inte följt de krav som finns och de har heller inte visat tillräckligt engagemang för att genomföra de förbättringar som behövs.

– Det är givetvis aldrig roligt att behöva säga upp en leverantör men om de inte visar att de är beredda att möta våra krav när det kommer till hållbarhet är det ett självklart beslut. Däremot är det fantastiskt att se utvecklingen hos våra samarbetspartners som vill vara med oss på den här resan och delar vår syn på hållbarhet, säger Karl Eklöf, VD på Stadium.

Hållbarhetsmål 2020

Stadium har fastställt ett antal hållbarhetsmål som ska vara infriade senast år 2020. Där ingår bland annat nolltolerans mot att använda vissa farliga kemikalier i produktionsprocessen och en fördubbling av antalet hållbara produkter. Stadium ska dessutom utöka sortimentet av etiskt- och hållbarhetscertifierade produkter.

Nyckeltal från Stadiums Hållbarhetsrapport 2015-2016:

  • Stadium har minskat koldioxidutsläppen med 201 ton enbart på grund av förbättringar av interna processer. Totalt har koldioxidutsläppen minskat med 441,9 ton jämfört med tidigare verksamhetsår.
  • 144 ton kläder, skor och sportutrustning har skickats till krisdrabbade länder som Syrien, Irak, Ukraina, Grekland och Moldavien via Stadium-initiativet re:activate.
  • Stadium har intensifierat samarbetet med Better Cotton Initiative, bland annat kring projektet Female Cotton Farmers, där ca 1500 kvinnliga bomullsodlare i Indien utbildats i syfte att förbättra de ekonomiska, miljö-och hälsomässiga förutsättningarna i regionen.

Dela på sociala medier



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sneakerduo är herrmodets mäktigaste

Butiksduo, modetrio och Acne Studios vd på modemagasinet Kings lista över de 100 mest inflytelserika männen och kvinnorna inom svenskt herrmode.

Här öppnar Stadium Outlet härnäst

Rekord för Svea

Ökad omsättning och god vinst för Svea i fjol. Nu har modeföretaget flyttat till nya lokaler komplett med syverkstad.

Så gick det för Björn Borg

Förbättrat resultat men fortsatt tapp i fysiska butiker för modebolaget under första kvartalet. Ljuspunkt är växande e-handel medan utvecklingen i Finland tynger bolaget.

Sportamore förändrar i ledningen – Tappar logistikchef

Amerikansk betaljätte köper Izettle – Betalar 19 miljarder kronor

Nyhetsbrev

Jobb & karriär
"Med H&M och Cos på CV:t öppnades många möjligheter"

Han ska ansvara för utveckling av nätmodehandlaren Yoox Net-a-Porter Groups nya, egna varumärken.

Arkiv

Habit Modebranschens Dag
Han har vänt Gina Tricot

Efter ett år som vd har han vänt förlust till vinst. Lyssna till Magnus Månsson på Habit Modebranschens Dag i slutet av maj.

Nytt bikinivarumärke med Baliinfluenser

Produktchef och inköpare med ett förflutet från Chantal Thomass och Chantelle, Bik Bok och Nelly ligger bakom nya bikinivarumärket Coco & Nuts.

Handplockat och klassiskt

Herrmodemärke öppnar i Mood

Premiär för butik om nära 900 kvadratmeter i flera våningar.

Snart skosläpp för Minimarket hos Åhléns

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Plus

"Jag är född i en skokartong"

HABIT MÖTER: Det Båstadbaserade skovarumärket Anny Nord har världen som spelplan. Designern Mia Bencker vill ladda skorna med ett socialt engagemang.

Mässa närmare branschen

Lekfullt och kreativt

Ingen kräftgång i nätmodehandeln

God tillväxtsiffra och inledning på året för e-modehandeln, enligt E-barometern för första kvartalet. Totalt ökade e-handelsförsäljningen med 17 procent under första kvartalet.

Nya kategorier och butiker för OuletSverige

Ska representera talanger för kommersiella samarbeten

Pr- och kommunikationsbyrå öppnar talangavdelning med bland andra välkända modeansikten och sociala medier-profiler.

Rodebjers e-handel växer efter nysatsning

AI ökar försäljningen i modeföretagets e-handel som nu utgör 15 procent av omsättningen.

Swipbox till Gränbystaden

Fotgängare och cyklister ökar försäljningen

Här är årets bästa köpcentrum

Nordens bästa köpcentrum ligger i Solna, enligt Nordic Council of Shoppingcenters.

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Samarbete för Nikben

Designduos kläder miljömärks

Solglasögon för Oscar Magnuson

The Lobby satsar på bröllop i sommar

H&M: Stefan Persson har köpt ytterligare 6 miljoner aktier

Sour industry väljer Onepartnergroup

Butik för Frenn

Plus

Därför räds inte Lager 157 Amazon

MyTaste med ny vd

Klockföretag tappar marknadsdirektör

Firar tio med strumplåda

Här öppnar Arket

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.14