Zalando och Bestseller i nytt samarbete

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

De båda modeföretagen har ingått ett joint venture för delat ägarskap av digitalhandelsplattformen FashionTrade.com.

Affären innebär att de båda företagen tar ytterligare steg mot att digitalisera modehandeln.

Fashion Trade har utvecklats inom Bestseller sedan 2015.

­– Detta joint venture är förankrat i en vision om att digitalisera modegrosshandeln och vi är stolta över att FashionTrade.com ligger i framkant under denna utveckling”, säger Pernille Geneser, CEO för FashionTrade.com. I ett pressmedeelande.

Hon framhåller att Bestseller står för ett fantastiskt stöd och pålitlig kunskap och att Fashion Trade nu kommer att dra nytta av Zalandos globala insikter och erfarenheter som marknadsledare.Kapitaltillskottet gör det möjligt för oss att fortsätta utveckla intuitiva digitala lösningar som både modevarumärken och återförsäljare kan använda för att utveckla sin affär på ett mer kostnadseffektivt sätt, säger hon vidare.

David Schneider, Zalandos ene vd och medgrundare kommenterar:

  • –Modeindustrins köp- och säljprocesser förlitar sig fortsatt starkt på manuella lösningar. Vi ser stor potential i hur FashionTrade kan optimera dessa processer och på ett smidigt sätt sammanföra varumärken och återförsäljare. Därför har vi beslutat att, tillsammans med Bestseller United, investera i denna smarta applikation som kommer att göra det möjligt för den globala B2B-modemarknaden att dra nytta av den potential som digitalisering och teknologi innebär. Investeringen passar perfekt i vår plattformsstrategi, vars målsättning är att sammanföra olika aktörer inom modeindustrin.

  • FashionTrade.com skriver vidare att företagets målsättning är att bli ”internationellt ledande inom marknadsplatser för B2B-mode online.”

  • De har utvecklat en plattform som de beskriver som modespecifik och som kopplar samman affärspartners världen över. Den ska möjliggöra försäljning och köp av grossistvaror. Fashion Trade erbjuder även datainsikter till sina partners så att de kan förbättra sina marginaler.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De skor Åhléns kunder i höst

Minimarket har plockat fram en skokollektion exklusivt för varuhuskedjan. Lansering sker i augusti.

Jobb & karriär
Från Ikea till Åhléns

Varuhuskedjan har hittat en efterträdare till Lina Söderqvist på marknadschefsposten.

Modell för Ellos

Här är framtidens handelsplats enligt AMF

The Lobby liknar ingenting annat. I april öppnar AMF Fastigheter sitt nya koncept i centrala Stockholm. Habit fick följa med på en förhandsvisning.

”Viktigt med praxis på området”

Då väntas WeSC ur rekonstruktion

Nyhetsbrev

Så ska Stayhard sälja mer denim

Arkiv

Han slår ett slag för Frank Dandy

Underklädesmärket har ett nytt ansikte.

Jobb & karriär
Lundhags med ny marknadschef

Jobb & karriär
Regionchef på Kappahl till Indiska

Mode- och inredningskedjan får ny försäljningschef.

Jobb & karriär
Indiska hämtar kompetens från Åhléns

Mode- och inredningskedjan rekryterar kvalitets- och hållbarhetschef med förflutet hos Åhléns och H&M.

Här öppnar Deichmann igen

Tillfälligt för Isbjörn

Sällanköpen ökar på nätet - står för 80 procent av tillväxten

Mode stod för överlägset mest online i fjol.

Grandpa öppnar och stänger

I veckan återöppnar prisbelönta Grandpa moderbutiken på Södermannagatan på Södermalm. Samtidigt stängs en av butikerna i vår.

Securitas tecknar avtal med modejätte

Så ska Lexington Company få igång tillväxten

Gap till svensk varuhuskedja

Åhléns plockar in baby- och barnkläder från Gap i sortimentet.

Coop säger upp avtal med Postnord

Jobb & karriär
Edblad ser över varumärket - rekryterar trio

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Klädskapare fick hederspris

Förbjudna kemikalier i var fjärde vara – 16 företag anmäls

Osäkra lönelägen i etiopisk textilindustri

Här öppnar Caliroots

Mode- och streetwearföretaget presenterar nytt koncept i ny butik, en satsning som beskrivs som Caliroots 2.0.

Zalando blir mer fysiskt

Lindex stänger i Tidaholm

Nyputsat hos GSL

Hon jobbar för Puma

Bergans med butik

Byredo öppnar i London

Hon kommer till Köpenhamn

Digitalt skifte pressar handlarna

Pandora till Linden

River Island öppnar barnmodekoncept

Ny riktning för Depeche

H&M behåller utdelning

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.159