23948sdkhjf

Zalando och Bestseller i nytt samarbete

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

De båda modeföretagen har ingått ett joint venture för delat ägarskap av digitalhandelsplattformen FashionTrade.com.

Affären innebär att de båda företagen tar ytterligare steg mot att digitalisera modehandeln.

Fashion Trade har utvecklats inom Bestseller sedan 2015.

­– Detta joint venture är förankrat i en vision om att digitalisera modegrosshandeln och vi är stolta över att FashionTrade.com ligger i framkant under denna utveckling”, säger Pernille Geneser, CEO för FashionTrade.com. I ett pressmedeelande.

Hon framhåller att Bestseller står för ett fantastiskt stöd och pålitlig kunskap och att Fashion Trade nu kommer att dra nytta av Zalandos globala insikter och erfarenheter som marknadsledare.Kapitaltillskottet gör det möjligt för oss att fortsätta utveckla intuitiva digitala lösningar som både modevarumärken och återförsäljare kan använda för att utveckla sin affär på ett mer kostnadseffektivt sätt, säger hon vidare.

David Schneider, Zalandos ene vd och medgrundare kommenterar:

  • –Modeindustrins köp- och säljprocesser förlitar sig fortsatt starkt på manuella lösningar. Vi ser stor potential i hur FashionTrade kan optimera dessa processer och på ett smidigt sätt sammanföra varumärken och återförsäljare. Därför har vi beslutat att, tillsammans med Bestseller United, investera i denna smarta applikation som kommer att göra det möjligt för den globala B2B-modemarknaden att dra nytta av den potential som digitalisering och teknologi innebär. Investeringen passar perfekt i vår plattformsstrategi, vars målsättning är att sammanföra olika aktörer inom modeindustrin.

  • FashionTrade.com skriver vidare att företagets målsättning är att bli ”internationellt ledande inom marknadsplatser för B2B-mode online.”

  • De har utvecklat en plattform som de beskriver som modespecifik och som kopplar samman affärspartners världen över. Den ska möjliggöra försäljning och köp av grossistvaror. Fashion Trade erbjuder även datainsikter till sina partners så att de kan förbättra sina marginaler.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Underklädeskedja öppnar outlet

Plus

Nylonbonanza i vårens streetmode

HABITS TRENDRAPPORTER VÅR 2019 DEL 1/7: Nytänkande färgkrockar, tonårsflirtar med 1970- och 80-talet och manlig minimalism. Vårens streetmode levererar både kreativt och kommersiellt.

Hit går Cheap Monday

Varumärket väljer kommunikationsbyrå efter att ha skött den biten själva.

Höjda tillväxtmål för Nelly

Från egna lager via Sportamore - Adidas först ut att testa ny affärsmodell

Jobb & Karriär
Ganni med ny vd

Har tidigare arbetat med varumärken som Maison Martin Margiela, Diesel och Marni.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 3 gånger per vecka.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Ciff satsar ungt

Ciff Kids blir i januari Ciff Youth.

Arkiv

Habit Modegalan
De har chans till modepris

Under Habit Modegalan avslöjas vem som blir Modesveriges nykomling. Här är finalisterna.

Butiksnytt
Modetillskott i MoS

Här är verksamheterna som tar plats i modestråket The Designer Gallery.

1

Habit Modegalan
The Terrace nu i Göteborg

Efter drygt tio år i Stockholm har butikskonceptet öppnat ny butik. Inköparduon och konceptets grundare är nominerade till Årets inköpare i Habit Modegalan.

Så ser en hållbar ledare ut

Så går det för modebranschen

HABIT MARKNADSANALYS: Habit publicerar nyckeltalen för totalt 234 modeföretag 2017 och sammanfattar fjolåret här.

H&M: Ikeasfärens intåg är en "långsiktig finansiell investering"

Nytt H&M-koncept även till Sverige

Habit Modegalan
De är finalister i Årets modeexportpris

Två premiumvarumärken och ett friluftsvarumärke har chans att föräras Habits branschpris.

Jobb & Karriär
GSL lämnar över skomärke

Tidigare tillförordnad vd och exportchef hos Elvine ska ta hand om expansionen för skomärket Jim Rickey Stockholm.

Vestiaire Collective med nytt utseende

Habit Modegalan
Välkomna till Habit Modegalan

Nu är det bara två veckor kvar till Habit Modegalan. Under kvällen ska 12 vinnare koras. Galan leds i år av Kakan Hermansson.

Rizzo läggs ned som butikskedja

Stadium omorganiserar och varslar - satsar digitalt

Sportkedjan slår ihop avdelningar och flyttar delar av verksamheten från Norrköping till Solna.

VRG tvärnitade under fjärde kvartalet

Sko- och accessoarkoncernen avslutade året med tapp i försäljning och kraftigt försämrat resultat.

Jobb & Karriär
Frank Dandy med ny vd

Styrelsemedlem och operativt ansvarig för företagets digitala utveckling kliver in som ny vd. Tidigare vd stannar och får ny roll.

H&M tar klädvårdskoncept till Norge

Club Xprs konkursförvaltare: "Vi hoppas hitta en köpare"

Så gör H&M med Nyden

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

Superdry vinstvarnar

Satsar på manlig fägring

Katastrofår för Kappahl

Butiksnytt
Tillfälligt för Jumperfabriken

De kampanjar för modekedjan

Utmanar med underjordisk lokal

Norsk modekedja blir dansk

Intersport slipper returerna 

H&M köper in sig i Klarna

Fejkstreetmärke i JC-butik

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.171