Zalando och Bestseller i nytt samarbete

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

De båda modeföretagen har ingått ett joint venture för delat ägarskap av digitalhandelsplattformen FashionTrade.com.

Affären innebär att de båda företagen tar ytterligare steg mot att digitalisera modehandeln.

Fashion Trade har utvecklats inom Bestseller sedan 2015.

­– Detta joint venture är förankrat i en vision om att digitalisera modegrosshandeln och vi är stolta över att FashionTrade.com ligger i framkant under denna utveckling”, säger Pernille Geneser, CEO för FashionTrade.com. I ett pressmedeelande.

Hon framhåller att Bestseller står för ett fantastiskt stöd och pålitlig kunskap och att Fashion Trade nu kommer att dra nytta av Zalandos globala insikter och erfarenheter som marknadsledare.Kapitaltillskottet gör det möjligt för oss att fortsätta utveckla intuitiva digitala lösningar som både modevarumärken och återförsäljare kan använda för att utveckla sin affär på ett mer kostnadseffektivt sätt, säger hon vidare.

David Schneider, Zalandos ene vd och medgrundare kommenterar:

  • –Modeindustrins köp- och säljprocesser förlitar sig fortsatt starkt på manuella lösningar. Vi ser stor potential i hur FashionTrade kan optimera dessa processer och på ett smidigt sätt sammanföra varumärken och återförsäljare. Därför har vi beslutat att, tillsammans med Bestseller United, investera i denna smarta applikation som kommer att göra det möjligt för den globala B2B-modemarknaden att dra nytta av den potential som digitalisering och teknologi innebär. Investeringen passar perfekt i vår plattformsstrategi, vars målsättning är att sammanföra olika aktörer inom modeindustrin.

  • FashionTrade.com skriver vidare att företagets målsättning är att bli ”internationellt ledande inom marknadsplatser för B2B-mode online.”

  • De har utvecklat en plattform som de beskriver som modespecifik och som kopplar samman affärspartners världen över. Den ska möjliggöra försäljning och köp av grossistvaror. Fashion Trade erbjuder även datainsikter till sina partners så att de kan förbättra sina marginaler.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De planerar expansion i Sverige

Starkt varumärke väntas vinna över snabbt mode

Så mycket ska JC:s butiksförsäljning ökat

Habit Modebranschens Dag
Han skapar upplevelser i handeln

Så blir den fysiska butiken mer attraktiv. Lyssna på Nicklas Jakobsson, grundare av Suteki, på Habit Modebranschens Dag.

Då öppnar Arket i Stockholm

Nu aviseras öppningsdatumet för kedjans första butik i Sverige."Vi hade otrolig tur som kunde göra om planerna så snabbt efter branden på Biblioteksgatan i november".

Gap: Resultat under förväntan

Nyhetsbrev

Plus

Varumärkenas väg till butikshyllan

Med färre mässor och specialistbutiker är det en kamp för nya sportvarumärken att slå sig in på den nordiska marknaden. Habit har följt tre aktörer i matchen om inköparna.

Arkiv

Regeringen prisar Acne Studios

Modeföretaget mottog på torsdagen regeringens nyinstiftade exportpris. ”Det ger kraft att fortsätta”, säger vd Mattias Magnusson till Habit.

Hon ska också samarbeta med Nyden

H&M group släpper fler samarbetspartner för nya varumärket.

Carven i konkurs

Intresset stort för att bli del av Uniqlos svenska team

Den nya Uniqlobutiken kommer att fylla fyra våningar och 1580 kvadratmeter i Sverigehuset på Hamngatan i centrala Stockholm. Arbetet med att rekrytera medarbetare har precis inletts. Intresset är stort för att jobba i den nya butiken.

Missa inte Habit Modebranschens Dag

H&M backar ånyo sälj- och köptjänst

De har sålt miljoner aktier i Boozt

Dansk skilsmässa - DAFI splittras

En blir två när DAFI delas upp i två sällskap som får skilda fokusområden. Nytt dotterbolag ska sköta modeveckan i Köpenhamn.

"Internationell shoppingupplevelse" - VRG nyöppnar på NK

Muji i egen regi

Modekoncern i nybildad transportkoalition

Han kampanjar för Stayhard

Kollektivavtal för Rodebjer

Soya Concept förvärvar skoföretag

Modeverksamheten slås samman med danskt skomärke och skapar ny dansk modejätte.

Här öppnar OAS

E-handlare öppnar fysiskt i Stockholm

Habit Modebranschens Dag
Miljardmål i sikte

Hon ska ta varumärket till en miljard kronor. Hör henne på Habit Modebranschens Dag.

Tictail öppnar butik

Efter New York har Tictail öppnat fysisk butik i Stockholm.

Jobb & karriär
Hon går till 2NDDAY

Lager 157 hyr in sig i Härlöv

Wish-kunder slipper avgift

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Mässa närmare branschen

Lekfullt och kreativt

Designduos kläder miljömärks

Samarbete för Nikben

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Solglasögon för Oscar Magnuson

The Lobby satsar på bröllop i sommar

H&M: Stefan Persson har köpt ytterligare 6 miljoner aktier

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.15