Öppnar dörr till Kina

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

I morgon, onsdag öppnar “KAIMEN – The Swedish Brand Store” en multibrand och multi-kategori-butik på världens största e-handelssajt Alibaba-ägda T-mall.com.

 Kaimen presenteras som ny möjlighet för svenska varumärken att sälja online i Kina och för kinesiska konsumenter att köpa svenska premiumprodukter.

Sveriges statsminister Stefan Löfven och Alibaba’s grundare Jack Ma kommer att närvara vid invigningen av Kaimen i Hangzhou, Kina.

Butiken heter Kaimen – vilket betyder “öppen dörr” på mandarin.

  Den kommer att sälja svenska premiumprodukter till Tmalls konsumenter.

Under juli kommer 10 svenska varumärken att erbjuda sina produkter i webbshoppen,  men planen är att mer än 40 svenska varumärken kommer att finnas där under hösten 2017.

Bakom konceptet står Johan Aledal och Johan Wikander, grundare av JOHAN & JOHAN.

De framhåller att konceptet är unikt – för både små och stora varumärken – genom en logistiklösning som tar hand om exportprocessen och transportsamordning redan från en hub i Sverige.

– Vi ser en ökad efterfrågan på våra existerande varumärkesbutiker på Tmall.com och vi vet att Kaimen, vår nya svenska multi-brand butik, kommer att mottas väl av de kinesiska konsumenterna.

Vi blir nästan varje dag kontaktade av svenska varumärken som vill veta mer om den kinesiska marknaden, säger de.

De säger Sverige och svenska produkter är högt ansedda i Asien eftersom de kinesiska konsumenterna uppskattar hög kvalitet, design, säkerhet och hållbarhet vilket svenska produkter är kända för. De berättar att Kaimen kommer att erbjuda produkter riktade till såväl familjer som enskilda konsumenter i följande kategorier: Baby & Kids, Health & Sports samt Family & Life.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De skor Åhléns kunder i höst

Minimarket har plockat fram en skokollektion exklusivt för varuhuskedjan. Lansering sker i augusti.

Jobb & karriär
Från Ikea till Åhléns

Varuhuskedjan har hittat en efterträdare till Lina Söderqvist på marknadschefsposten.

Modell för Ellos

Här är framtidens handelsplats enligt AMF

The Lobby liknar ingenting annat. I april öppnar AMF Fastigheter sitt nya koncept i centrala Stockholm. Habit fick följa med på en förhandsvisning.

”Viktigt med praxis på området”

Då väntas WeSC ur rekonstruktion

Nyhetsbrev

Så ska Stayhard sälja mer denim

Arkiv

Han slår ett slag för Frank Dandy

Underklädesmärket har ett nytt ansikte.

Jobb & karriär
Lundhags med ny marknadschef

Jobb & karriär
Regionchef på Kappahl till Indiska

Mode- och inredningskedjan får ny försäljningschef.

Jobb & karriär
Indiska hämtar kompetens från Åhléns

Mode- och inredningskedjan rekryterar kvalitets- och hållbarhetschef med förflutet hos Åhléns och H&M.

Här öppnar Deichmann igen

Tillfälligt för Isbjörn

Sällanköpen ökar på nätet - står för 80 procent av tillväxten

Mode stod för överlägset mest online i fjol.

Grandpa öppnar och stänger

I veckan återöppnar prisbelönta Grandpa moderbutiken på Södermannagatan på Södermalm. Samtidigt stängs en av butikerna i vår.

Securitas tecknar avtal med modejätte

Så ska Lexington Company få igång tillväxten

Gap till svensk varuhuskedja

Åhléns plockar in baby- och barnkläder från Gap i sortimentet.

Coop säger upp avtal med Postnord

Jobb & karriär
Edblad ser över varumärket - rekryterar trio

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Klädskapare fick hederspris

Förbjudna kemikalier i var fjärde vara – 16 företag anmäls

Osäkra lönelägen i etiopisk textilindustri

Här öppnar Caliroots

Mode- och streetwearföretaget presenterar nytt koncept i ny butik, en satsning som beskrivs som Caliroots 2.0.

Zalando blir mer fysiskt

Lindex stänger i Tidaholm

Nyputsat hos GSL

Hon jobbar för Puma

Bergans med butik

Byredo öppnar i London

Hon kommer till Köpenhamn

Digitalt skifte pressar handlarna

Pandora till Linden

River Island öppnar barnmodekoncept

Ny riktning för Depeche

H&M behåller utdelning

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.175