Öppnar dörr till Kina

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

I morgon, onsdag öppnar “KAIMEN – The Swedish Brand Store” en multibrand och multi-kategori-butik på världens största e-handelssajt Alibaba-ägda T-mall.com.

 Kaimen presenteras som ny möjlighet för svenska varumärken att sälja online i Kina och för kinesiska konsumenter att köpa svenska premiumprodukter.

Sveriges statsminister Stefan Löfven och Alibaba’s grundare Jack Ma kommer att närvara vid invigningen av Kaimen i Hangzhou, Kina.

Butiken heter Kaimen – vilket betyder “öppen dörr” på mandarin.

  Den kommer att sälja svenska premiumprodukter till Tmalls konsumenter.

Under juli kommer 10 svenska varumärken att erbjuda sina produkter i webbshoppen,  men planen är att mer än 40 svenska varumärken kommer att finnas där under hösten 2017.

Bakom konceptet står Johan Aledal och Johan Wikander, grundare av JOHAN & JOHAN.

De framhåller att konceptet är unikt – för både små och stora varumärken – genom en logistiklösning som tar hand om exportprocessen och transportsamordning redan från en hub i Sverige.

– Vi ser en ökad efterfrågan på våra existerande varumärkesbutiker på Tmall.com och vi vet att Kaimen, vår nya svenska multi-brand butik, kommer att mottas väl av de kinesiska konsumenterna.

Vi blir nästan varje dag kontaktade av svenska varumärken som vill veta mer om den kinesiska marknaden, säger de.

De säger Sverige och svenska produkter är högt ansedda i Asien eftersom de kinesiska konsumenterna uppskattar hög kvalitet, design, säkerhet och hållbarhet vilket svenska produkter är kända för. De berättar att Kaimen kommer att erbjuda produkter riktade till såväl familjer som enskilda konsumenter i följande kategorier: Baby & Kids, Health & Sports samt Family & Life.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De planerar expansion i Sverige

Starkt varumärke väntas vinna över snabbt mode

Så mycket ska JC:s butiksförsäljning ökat

Habit Modebranschens Dag
Han skapar upplevelser i handeln

Så blir den fysiska butiken mer attraktiv. Lyssna på Nicklas Jakobsson, grundare av Suteki, på Habit Modebranschens Dag.

Då öppnar Arket i Stockholm

Nu aviseras öppningsdatumet för kedjans första butik i Sverige."Vi hade otrolig tur som kunde göra om planerna så snabbt efter branden på Biblioteksgatan i november".

Gap: Resultat under förväntan

Nyhetsbrev

Plus

Varumärkenas väg till butikshyllan

Med färre mässor och specialistbutiker är det en kamp för nya sportvarumärken att slå sig in på den nordiska marknaden. Habit har följt tre aktörer i matchen om inköparna.

Arkiv

Regeringen prisar Acne Studios

Modeföretaget mottog på torsdagen regeringens nyinstiftade exportpris. ”Det ger kraft att fortsätta”, säger vd Mattias Magnusson till Habit.

Hon ska också samarbeta med Nyden

H&M group släpper fler samarbetspartner för nya varumärket.

Carven i konkurs

Intresset stort för att bli del av Uniqlos svenska team

Den nya Uniqlobutiken kommer att fylla fyra våningar och 1580 kvadratmeter i Sverigehuset på Hamngatan i centrala Stockholm. Arbetet med att rekrytera medarbetare har precis inletts. Intresset är stort för att jobba i den nya butiken.

Missa inte Habit Modebranschens Dag

H&M backar ånyo sälj- och köptjänst

De har sålt miljoner aktier i Boozt

Dansk skilsmässa - DAFI splittras

En blir två när DAFI delas upp i två sällskap som får skilda fokusområden. Nytt dotterbolag ska sköta modeveckan i Köpenhamn.

"Internationell shoppingupplevelse" - VRG nyöppnar på NK

Muji i egen regi

Modekoncern i nybildad transportkoalition

Han kampanjar för Stayhard

Kollektivavtal för Rodebjer

Soya Concept förvärvar skoföretag

Modeverksamheten slås samman med danskt skomärke och skapar ny dansk modejätte.

Här öppnar OAS

E-handlare öppnar fysiskt i Stockholm

Habit Modebranschens Dag
Miljardmål i sikte

Hon ska ta varumärket till en miljard kronor. Hör henne på Habit Modebranschens Dag.

Tictail öppnar butik

Efter New York har Tictail öppnat fysisk butik i Stockholm.

Jobb & karriär
Hon går till 2NDDAY

Lager 157 hyr in sig i Härlöv

Wish-kunder slipper avgift

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Mässa närmare branschen

Lekfullt och kreativt

Designduos kläder miljömärks

Samarbete för Nikben

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Solglasögon för Oscar Magnuson

The Lobby satsar på bröllop i sommar

H&M: Stefan Persson har köpt ytterligare 6 miljoner aktier

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.211