HR-guru rekryterar fördomsfritt

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

”Fördomsfri rekrytering”. Kollegan skrattar rått. Låter som en bra ambition hördu!

Åsa Edeman vd för rekryteringsföretaget TNG Group ler brett och håller med om att det är betydligt lättare sagt än gjort att släppa sina fördomar:
Vi har jobbat på detta sedan jag kom till företaget 2011. Vi hade en vision om att ingen skulle behöva bli bortvald på grund av fel orsaker. Ålder, etnicitet, kön eller funktionshinder som egentligen inte har att göra med personens förmåga att klara jobbet. Det är mycket svårare än vad vi först trodde.

Missar talanger
Hon berättar att det fanns en oro över att deras kundföretag inte skulle vara intresserade, men samtidigt kändes det att något nytt måste hända. Att företag anställer personer ur en snäv krets som  ”passar in”,  befrämjar inte den dynamik som krävs när företagen blir allt mer konkurrensutsatta:
– Det börjar rentav bli farligt för företagen att gå miste om talanger. Företag som kör på i samma hjulspår får inte de nödvändiga injektioner av mod och ny kompetens som krävs för framtida överlevnad, anser hon och fortsätter: Och för att inte tala om tappade intäktsmöjligheter med att inte spegla sin målgrupp och sina kunder. Något som idag blir allt viktigare för att förstå köpbeteenden och behov i den allt starkare konkurrensen som finns idag.
Att kvotera in udda personer är olagligt. Vid rekrytering ska man bara ta hänsyn till kompetens, men då behöver man också ha en klar bild av vilka nya förmågor som behövs.

Hur gör man då rent praktiskt?
Glöm det personliga brevet! Det säger inget om den sökandes förutsättningar för jobbet. Däremot ger de rekryteraren alla chanser att sålla ut personer på helt fel grunder. Födelseår, kön, adress... Nej, subjektiviteten  ska in så sent som möjligt i processen, så att skadan minimeras, säger hon.
Hon är ingen vän av auditions och video-rekrytering som används när man söker ungdomar till servicejobb. Utseende får omotiverat stor betydelse.
Det går snabbt, rekryteraren tittar efter ”rätt glimt i ögat”,  litar till magkänslan och plockar ut  personer man känner igen –  kanske rentav en yngre upplaga av en själv, säger hon.

Sök inte snävt!
Vid  kompetensbaserad rekrytering används helt andra verktyg:
Kandidaten testasa anonymt,  rekryteraren ställer kompetensbaserade frågor om hur kandidaten löst uppgifter tidigare ställs. Åsa Edeman framhåller att tekniken i dag ger mycket större möjligheter att göra en strukturerad urvalsprocess, som inte störs lika mycket av irrelevanta faktorer.
Hon varnar också för att ställa upp allt för snäva sökkriterier.
Visst kräver många arbeten en specifik utbildning, men ofta är det viktigare att hitta en medarbetare som har viljan och förmågan att lära sig än någon som gått en viss kurs.
– Utforma annonser som inte exkluderar. Det är mycket lättare att hitta rätt bland många sökande, säger hon.
Förmågan att klara av och utvecklas i ett jobb är beroende av begåvning, kunskap och motivation och personliga egenskaper som samvetsgrannhet och ärlighet.
Sådant har inget att göra med ålder, antal barn, kön eller om man utbildat sig i Karlstad, London, Teheran eller Lund.










Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Hårt och urbant - nu öppnar Junkyard butik i Stockholm

Så ser street- och sportmodeföretagets butik i Stockholm ut.

Hållbart mode extra värt att premiera

På onsdagen tilldelades fyra mode- och textilföretag nyinstiftade utmärkelsen Encouragement for Action 2018. Utmärkelserna delades ut under pågående mode- och inköpsvecka i Nacka strand.

Han ska ta Outnorth till nya höjder - e-handlare med ny vd

Från ABB till Coloreel

Värmen sänker tron på framtiden

Ny butik och nya varumärken

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Arkiv

Butiksnytt
Stureplan för Från Ö till A

Livsmedelsmärke med klädkollektion

Möter kundernas önskan med utökat storleksspann

Mode- och inredningskedjan justerar storlekarna upp och ned och lägger till rymligare passform.

Han satsar med nischat sportkoncept

Jönköpingshandlare lanserar ny sportbutik under namnet Spobik och satsar på bland annat sportkonfektion. Det nya konceptet innefattar sex fysiska butiker samt e-handel.

Trio utökar samarbetet med Åhléns

De ritar barnkollektion åt varuhuskedjan. Den nya etiketten ersätter Åhléns nuvarande barnklädesmärke och lanseras tidigt nästa år.

Sju för Uniqlo

Inför butiksöppningen på Hamngatan i Stockholm kampanjar den japanska modekedjan med sju ambassadörer.

Tar plats i nya kvarter – hit flyttar Isabella Löwengrips företag

Showroom, mässor och fest i Nacka strand

På måndagen startade aktiviteterna i Nacka strand med showrooms i Stockholm Fashion District. Senare i veckan öppnar mässorna Fashion Business Days och Nordic Shoe & Bagfair.

Konkursad varuhuskedja i nya händer

Varumärkeskedja ångar på - öppnar sjätte butiken

Barn- och ungdomsmodekoncept öppnar sjätte fysiska butiken och trappar upp satsningen i Finland och Norge.

Jobb & Karriär
Ny vd på plats - utnämndes i januari

Billigare kläder och skor

Nya hos MQ

Selfridges storsatsar på accessoarer

Vårlikt, feminint och lätt

Danska modeverksamheterna Blanche och Cecilie Bahnsen visade under Köpenhamns modevecka.

Nu och i vår enligt J.Lindeberg

På onsdagen visade modemärket i Köpenhamn.

Scorett på turné

Från John Henric till Najell

Multiarena för Jaktia

Så sålde Zalando

WeSCs kassaproblem fortsätter

Mörkt halvår för WeSC

Kedjan storsatsar på direktleveranser

Efter 94 år – nu tar klädbutiken ner skylten

3

Burberry har bränt varor för dryga miljarden

H&M i strid med facket

Zalando större än H&M under sommaren

Minskad framtidstro hos handlarna

Röda siffror för Intersport

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.152