HR-guru rekryterar fördomsfritt

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

”Fördomsfri rekrytering”. Kollegan skrattar rått. Låter som en bra ambition hördu!

Åsa Edeman vd för rekryteringsföretaget TNG Group ler brett och håller med om att det är betydligt lättare sagt än gjort att släppa sina fördomar:
Vi har jobbat på detta sedan jag kom till företaget 2011. Vi hade en vision om att ingen skulle behöva bli bortvald på grund av fel orsaker. Ålder, etnicitet, kön eller funktionshinder som egentligen inte har att göra med personens förmåga att klara jobbet. Det är mycket svårare än vad vi först trodde.

Missar talanger
Hon berättar att det fanns en oro över att deras kundföretag inte skulle vara intresserade, men samtidigt kändes det att något nytt måste hända. Att företag anställer personer ur en snäv krets som  ”passar in”,  befrämjar inte den dynamik som krävs när företagen blir allt mer konkurrensutsatta:
– Det börjar rentav bli farligt för företagen att gå miste om talanger. Företag som kör på i samma hjulspår får inte de nödvändiga injektioner av mod och ny kompetens som krävs för framtida överlevnad, anser hon och fortsätter: Och för att inte tala om tappade intäktsmöjligheter med att inte spegla sin målgrupp och sina kunder. Något som idag blir allt viktigare för att förstå köpbeteenden och behov i den allt starkare konkurrensen som finns idag.
Att kvotera in udda personer är olagligt. Vid rekrytering ska man bara ta hänsyn till kompetens, men då behöver man också ha en klar bild av vilka nya förmågor som behövs.

Hur gör man då rent praktiskt?
Glöm det personliga brevet! Det säger inget om den sökandes förutsättningar för jobbet. Däremot ger de rekryteraren alla chanser att sålla ut personer på helt fel grunder. Födelseår, kön, adress... Nej, subjektiviteten  ska in så sent som möjligt i processen, så att skadan minimeras, säger hon.
Hon är ingen vän av auditions och video-rekrytering som används när man söker ungdomar till servicejobb. Utseende får omotiverat stor betydelse.
Det går snabbt, rekryteraren tittar efter ”rätt glimt i ögat”,  litar till magkänslan och plockar ut  personer man känner igen –  kanske rentav en yngre upplaga av en själv, säger hon.

Sök inte snävt!
Vid  kompetensbaserad rekrytering används helt andra verktyg:
Kandidaten testasa anonymt,  rekryteraren ställer kompetensbaserade frågor om hur kandidaten löst uppgifter tidigare ställs. Åsa Edeman framhåller att tekniken i dag ger mycket större möjligheter att göra en strukturerad urvalsprocess, som inte störs lika mycket av irrelevanta faktorer.
Hon varnar också för att ställa upp allt för snäva sökkriterier.
Visst kräver många arbeten en specifik utbildning, men ofta är det viktigare att hitta en medarbetare som har viljan och förmågan att lära sig än någon som gått en viss kurs.
– Utforma annonser som inte exkluderar. Det är mycket lättare att hitta rätt bland många sökande, säger hon.
Förmågan att klara av och utvecklas i ett jobb är beroende av begåvning, kunskap och motivation och personliga egenskaper som samvetsgrannhet och ärlighet.
Sådant har inget att göra med ålder, antal barn, kön eller om man utbildat sig i Karlstad, London, Teheran eller Lund.










Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Starkt varumärke väntas vinna över snabbt mode

Så mycket ska JC:s butiksförsäljning ökat

De planerar expansion i Sverige

Gap: Resultat under förväntan

Då öppnar Arket i Stockholm

Nu aviseras öppningsdatumet för kedjans första butik i Sverige."Vi hade otrolig tur som kunde göra om planerna så snabbt efter branden på Biblioteksgatan i november".

Habit Modebranschens Dag
Han skapar upplevelser i handeln

Så blir den fysiska butiken mer attraktiv. Lyssna på Nicklas Jakobsson, grundare av Suteki, på Habit Modebranschens Dag.

Nyhetsbrev

Regeringen prisar Acne Studios

Modeföretaget mottog på torsdagen regeringens nyinstiftade exportpris. ”Det ger kraft att fortsätta”, säger vd Mattias Magnusson till Habit.

Arkiv

Hon ska också samarbeta med Nyden

H&M group släpper fler samarbetspartner för nya varumärket.

Plus

Varumärkenas väg till butikshyllan

Med färre mässor och specialistbutiker är det en kamp för nya sportvarumärken att slå sig in på den nordiska marknaden. Habit har följt tre aktörer i matchen om inköparna.

Missa inte Habit Modebranschens Dag

Carven i konkurs

H&M backar ånyo sälj- och köptjänst

"Internationell shoppingupplevelse" - VRG nyöppnar på NK

Dansk skilsmässa - DAFI splittras

En blir två när DAFI delas upp i två sällskap som får skilda fokusområden. Nytt dotterbolag ska sköta modeveckan i Köpenhamn.

De har sålt miljoner aktier i Boozt

Modekoncern i nybildad transportkoalition

Muji i egen regi

Han kampanjar för Stayhard

Kollektivavtal för Rodebjer

Soya Concept förvärvar skoföretag

Modeverksamheten slås samman med danskt skomärke och skapar ny dansk modejätte.

E-handlare öppnar fysiskt i Stockholm

Här öppnar OAS

Så kan butiksdöden fintas – fem avgörande rekommendationer

Habit Modebranschens Dag
Miljardmål i sikte

Hon ska ta varumärket till en miljard kronor. Hör henne på Habit Modebranschens Dag.

Lager 157 hyr in sig i Härlöv

Jobb & karriär
Hon går till 2NDDAY

Wish-kunder slipper avgift

Intresset stort för att bli del av Uniqlos svenska team

Den nya Uniqlobutiken kommer att fylla fyra våningar och 1580 kvadratmeter i Sverigehuset på Hamngatan i centrala Stockholm. Arbetet med att rekrytera medarbetare har precis inletts. Intresset är stort för att jobba i den nya butiken.

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Mässa närmare branschen

Lekfullt och kreativt

Designduos kläder miljömärks

Samarbete för Nikben

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Solglasögon för Oscar Magnuson

The Lobby satsar på bröllop i sommar

H&M: Stefan Persson har köpt ytterligare 6 miljoner aktier

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.17