23948sdkhjf

HR-guru rekryterar fördomsfritt

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

”Fördomsfri rekrytering”. Kollegan skrattar rått. Låter som en bra ambition hördu!

Åsa Edeman vd för rekryteringsföretaget TNG Group ler brett och håller med om att det är betydligt lättare sagt än gjort att släppa sina fördomar:
Vi har jobbat på detta sedan jag kom till företaget 2011. Vi hade en vision om att ingen skulle behöva bli bortvald på grund av fel orsaker. Ålder, etnicitet, kön eller funktionshinder som egentligen inte har att göra med personens förmåga att klara jobbet. Det är mycket svårare än vad vi först trodde.

Missar talanger
Hon berättar att det fanns en oro över att deras kundföretag inte skulle vara intresserade, men samtidigt kändes det att något nytt måste hända. Att företag anställer personer ur en snäv krets som  ”passar in”,  befrämjar inte den dynamik som krävs när företagen blir allt mer konkurrensutsatta:
– Det börjar rentav bli farligt för företagen att gå miste om talanger. Företag som kör på i samma hjulspår får inte de nödvändiga injektioner av mod och ny kompetens som krävs för framtida överlevnad, anser hon och fortsätter: Och för att inte tala om tappade intäktsmöjligheter med att inte spegla sin målgrupp och sina kunder. Något som idag blir allt viktigare för att förstå köpbeteenden och behov i den allt starkare konkurrensen som finns idag.
Att kvotera in udda personer är olagligt. Vid rekrytering ska man bara ta hänsyn till kompetens, men då behöver man också ha en klar bild av vilka nya förmågor som behövs.

Hur gör man då rent praktiskt?
Glöm det personliga brevet! Det säger inget om den sökandes förutsättningar för jobbet. Däremot ger de rekryteraren alla chanser att sålla ut personer på helt fel grunder. Födelseår, kön, adress... Nej, subjektiviteten  ska in så sent som möjligt i processen, så att skadan minimeras, säger hon.
Hon är ingen vän av auditions och video-rekrytering som används när man söker ungdomar till servicejobb. Utseende får omotiverat stor betydelse.
Det går snabbt, rekryteraren tittar efter ”rätt glimt i ögat”,  litar till magkänslan och plockar ut  personer man känner igen –  kanske rentav en yngre upplaga av en själv, säger hon.

Sök inte snävt!
Vid  kompetensbaserad rekrytering används helt andra verktyg:
Kandidaten testasa anonymt,  rekryteraren ställer kompetensbaserade frågor om hur kandidaten löst uppgifter tidigare ställs. Åsa Edeman framhåller att tekniken i dag ger mycket större möjligheter att göra en strukturerad urvalsprocess, som inte störs lika mycket av irrelevanta faktorer.
Hon varnar också för att ställa upp allt för snäva sökkriterier.
Visst kräver många arbeten en specifik utbildning, men ofta är det viktigare att hitta en medarbetare som har viljan och förmågan att lära sig än någon som gått en viss kurs.
– Utforma annonser som inte exkluderar. Det är mycket lättare att hitta rätt bland många sökande, säger hon.
Förmågan att klara av och utvecklas i ett jobb är beroende av begåvning, kunskap och motivation och personliga egenskaper som samvetsgrannhet och ärlighet.
Sådant har inget att göra med ålder, antal barn, kön eller om man utbildat sig i Karlstad, London, Teheran eller Lund.










Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Kedjorna som driver omsättningen

Habit Modegalan
Årets designer enligt Habit

Vem som föräras titeln Årets Designer tillkännages under Habit Modegalan. Här är finalisterna.

"Starkare plattform för svenskt mode"

I februari väntas visningsveckan, Stockholm Fashion Week, sammanfalla med Stockholm Fashion District och Design Week.

Hit går Cheap Monday

Varumärket väljer kommunikationsbyrå efter att ha skött den biten själva.

Plus

Nylonbonanza i vårens streetmode

HABITS TRENDRAPPORTER VÅR 2019 DEL 1/7: Nytänkande färgkrockar, tonårsflirtar med 1970- och 80-talet och manlig minimalism. Vårens streetmode levererar både kreativt och kommersiellt.

Ciff satsar ungt

Ciff Kids blir i januari Ciff Youth.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 3 gånger per vecka.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Från egna lager via Sportamore - Adidas först ut att testa ny affärsmodell

Arkiv

Underklädeskedja öppnar outlet

Höjt tillväxtmål för Nelly

Jobb & Karriär
Ganni med ny vd

Har tidigare arbetat med varumärken som Maison Martin Margiela, Diesel och Marni.

Så ser en hållbar ledare ut

Habit Modegalan
De har chans till modepris

Under Habit Modegalan avslöjas vem som blir Modesveriges nykomling. Här är finalisterna.

Butiksnytt
Modetillskott i MoS

Här är verksamheterna som tar plats i modestråket The Designer Gallery.

1

Habit Modegalan
The Terrace nu i Göteborg

Efter drygt tio år i Stockholm har butikskonceptet öppnat ny butik. Inköparduon och konceptets grundare är nominerade till Årets inköpare i Habit Modegalan.

H&M: Ikeasfärens intåg är en "långsiktig finansiell investering"

Så går det för modebranschen

HABIT MARKNADSANALYS: Habit publicerar nyckeltalen för totalt 234 modeföretag 2017 och sammanfattar fjolåret här.

Habit Modegalan
De är finalister i Årets modeexportpris

Två premiumvarumärken och ett friluftsvarumärke har chans att föräras Habits branschpris.

Vestiaire Collective med nytt utseende

Habit Modegalan
Välkomna till Habit Modegalan

Nu är det bara två veckor kvar till Habit Modegalan. Under kvällen ska 12 vinnare koras. Galan leds i år av Kakan Hermansson.

Jobb & Karriär
GSL lämnar över skomärke

Tidigare tillförordnad vd och exportchef hos Elvine ska ta hand om expansionen för skomärket Jim Rickey Stockholm.

Nytt H&M-koncept även till Sverige

VRG tvärnitade under fjärde kvartalet

Sko- och accessoarkoncernen avslutade året med tapp i försäljning och kraftigt försämrat resultat.

Rizzo läggs ned som butikskedja

Stadium omorganiserar och varslar - satsar digitalt

Sportkedjan slår ihop avdelningar och flyttar delar av verksamheten från Norrköping till Solna.

Club Xprs konkursförvaltare: "Vi hoppas hitta en köpare"

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

Så gör H&M med Nyden

Superdry vinstvarnar

Satsar på manlig fägring

Katastrofår för Kappahl

Butiksnytt
Tillfälligt för Jumperfabriken

De kampanjar för modekedjan

Utmanar med underjordisk lokal

Norsk modekedja blir dansk

Intersport slipper returerna 

H&M köper in sig i Klarna

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.169