Sofia Brax: Mitt äpple växer i en annan trädgård

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Sofia Brax lämnade nyligen posten som HR-chef för modekedjan Lindex efter 13 år inom företaget. Dagens Handel träffade henne i Göteborg, bara ett stenkast från den gamla arbetsplatsen. Rullväskan packad för nya äventyr.

Det är den första varma dagen, håret blåser och Sofia Brax ska ta tåget till Malmö.
Jag säger fortfarande ”vi” om Lindex, säger hon, och framhåller att hon är stolt och glad över den stora förändringen som företaget gick igenom under hennes tid där, och som hon själv var en viktig del av.
Skillnaden i blixtbelysning– Sofia Brax har alltid frågat nyrekryterade personer varför de sökt sig till just Lindex. För 10 år sedan var svaren ofta rationella ”Det är ett tryggt företag”  ”Det ligger bra till hemifrån”. I dag svarar de nyanställda att de delar Lindex värderingar. Hållbarhet, prisvärt mode som ger alla kvinnor chansen att se bra ut oavsett kroppsform och ålder, kunden i fokus. Möjligheten att påverka och vara en del i en positiv förändring.
– Människor mår bra av att känna att de kan leva sina värderingar både på jobbet och privat, säger hon.
Även om Lindex inte haft en uttalad employer branding-strategi, man har inte primärt byggt ett arbetsgivarvarumärke för att locka bra medarbetare, så är det ändå ett av resultaten.
Ju tydligare värderingar man har, desto mer rätt träffar rekryteringarna, säger hon.
Lindex var mer anonymt och mer centralstyrt när förändringen mot ett decentraliserat och värderingsstyrt företag startade.

Nya sätt att tänka
Sofia Brax berättar att HR-funktionen blev central i processen. På hennes tidigare arbetsplatser hade HR varit dockade till ledningsgruppen men inte varit en del av kärnan.
Nu kom de strategiska frågorna att vara just HR-frågor. De förändringar som behövde ske rörde nya sätt att tänka kring arbetet.
Stora och delvis smärtsamma förändringar måste göras. Ledningsgruppen, som bestod av personer från olika områden måste börja agera som ett team, inte som en grupp där var och en försökte skydda sin egen avdelning mot förändringar. Ingens ego skulle få styra, utan det blev nödvändigt att alla främst såg till helheten.
Det är en stor risk att olika personer i ledningsgruppen tolkar och förmedlar förestående förändringar helt olika. Därför gällde det att samla sig så att alla på djupet förstod och helhjärtat ville driva förändringen, så att de kunde ge samma bild, säger hon.
Att få med medarbetarna blev sedan inte något stort problem. Sofia Brax får fundera en stund men kommer inte på någon situation där det blivit riktigt gnissel.
Förändringen bestod huvudsakligen i att de olika landskontoren fick större ansvar, och i att alla medarbetare fick chansen att diskutera inriktningen och påverka.
Sofia Brax berättar att man skapade något man kallade innovation space, workshops där medarbetare från olika avdelningar fick diskutera frågor man brottas med i företaget. Det kan handla om filosofiska frågor eller om hur man gör det enkelt och trevligt att köpa BH.

Lära nytt
Digitaliseringen innebär stora praktiska förändringar och många får lära nytt.
Några dagar före Lindex 60-årsjubileum sitter hon på ett småtråkigt budgetmöte. På bordet står en skål äpplen, röda och gröna, tankarna vandrar. Vad ska hon säga från scenen? Hon plockar med sig några äpplen, och när hon står på scen frågar hon vilka av alla 1000 personer som älskar att jobba på Lindex? Rungande ja! Så frågar hon vilka som skulle vilja byta jobb på Lindex. Ganska många händer upp. Så kastar hon ut några äpplen.

Lek med äpplen
Ni som fångat de röda får byta jobb med de som fångat gröna. Stor förtjusning! Under den tid som gått har många fler medarbetare velat ha äpplen och ett tjugotal har delats ut.
Men tanken slog rot hos henne själv. Var finns mitt äpple?
Hon kunde se tillbaka på många fina år och fick nyligen ett fint kvitto på att förändringarna varit lyckosamma för företaget. En stor internationell medarbetarundersökning som gjorts av undersökningsföretaget IPSOS visade att engagemanget hos Lindex medarbetare ligger på en så hög nivå att det kommenterades av undersökningsföretaget som något extremt ovanligt.
- Mitt äppple växer i en annan trädgård. Det var rätt läge för mig att dra vidare. Lärdomarna från Lindex kan komma till nytta på många andra ställen, säger hon, greppar rullväskan och skyndar till tåget.­

Källa: Sofia Brax


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De planerar expansion i Sverige

Starkt varumärke väntas vinna över snabbt mode

Så mycket ska JC:s butiksförsäljning ökat

Gap: Resultat under förväntan

Då öppnar Arket i Stockholm

Nu aviseras öppningsdatumet för kedjans första butik i Sverige."Vi hade otrolig tur som kunde göra om planerna så snabbt efter branden på Biblioteksgatan i november".

Habit Modebranschens Dag
Han skapar upplevelser i handeln

Så blir den fysiska butiken mer attraktiv. Lyssna på Nicklas Jakobsson, grundare av Suteki, på Habit Modebranschens Dag.

Nyhetsbrev

Regeringen prisar Acne Studios

Modeföretaget mottog på torsdagen regeringens nyinstiftade exportpris. ”Det ger kraft att fortsätta”, säger vd Mattias Magnusson till Habit.

Arkiv

Hon ska också samarbeta med Nyden

H&M group släpper fler samarbetspartner för nya varumärket.

Plus

Varumärkenas väg till butikshyllan

Med färre mässor och specialistbutiker är det en kamp för nya sportvarumärken att slå sig in på den nordiska marknaden. Habit har följt tre aktörer i matchen om inköparna.

Missa inte Habit Modebranschens Dag

Carven i konkurs

H&M backar ånyo sälj- och köptjänst

"Internationell shoppingupplevelse" - VRG nyöppnar på NK

Dansk skilsmässa - DAFI splittras

En blir två när DAFI delas upp i två sällskap som får skilda fokusområden. Nytt dotterbolag ska sköta modeveckan i Köpenhamn.

De har sålt miljoner aktier i Boozt

Modekoncern i nybildad transportkoalition

Muji i egen regi

Han kampanjar för Stayhard

Kollektivavtal för Rodebjer

Soya Concept förvärvar skoföretag

Modeverksamheten slås samman med danskt skomärke och skapar ny dansk modejätte.

Här öppnar OAS

E-handlare öppnar fysiskt i Stockholm

Habit Modebranschens Dag
Miljardmål i sikte

Hon ska ta varumärket till en miljard kronor. Hör henne på Habit Modebranschens Dag.

Intresset stort för att bli del av Uniqlos svenska team

Den nya Uniqlobutiken kommer att fylla fyra våningar och 1580 kvadratmeter i Sverigehuset på Hamngatan i centrala Stockholm. Arbetet med att rekrytera medarbetare har precis inletts. Intresset är stort för att jobba i den nya butiken.

Tictail öppnar butik

Efter New York har Tictail öppnat fysisk butik i Stockholm.

Jobb & karriär
Hon går till 2NDDAY

Lager 157 hyr in sig i Härlöv

Wish-kunder slipper avgift

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Mässa närmare branschen

Lekfullt och kreativt

Designduos kläder miljömärks

Samarbete för Nikben

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Solglasögon för Oscar Magnuson

The Lobby satsar på bröllop i sommar

H&M: Stefan Persson har köpt ytterligare 6 miljoner aktier

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.169