23948sdkhjf

Sofia Brax: Mitt äpple växer i en annan trädgård

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Sofia Brax lämnade nyligen posten som HR-chef för modekedjan Lindex efter 13 år inom företaget. Dagens Handel träffade henne i Göteborg, bara ett stenkast från den gamla arbetsplatsen. Rullväskan packad för nya äventyr.

Det är den första varma dagen, håret blåser och Sofia Brax ska ta tåget till Malmö.
Jag säger fortfarande ”vi” om Lindex, säger hon, och framhåller att hon är stolt och glad över den stora förändringen som företaget gick igenom under hennes tid där, och som hon själv var en viktig del av.
Skillnaden i blixtbelysning– Sofia Brax har alltid frågat nyrekryterade personer varför de sökt sig till just Lindex. För 10 år sedan var svaren ofta rationella ”Det är ett tryggt företag”  ”Det ligger bra till hemifrån”. I dag svarar de nyanställda att de delar Lindex värderingar. Hållbarhet, prisvärt mode som ger alla kvinnor chansen att se bra ut oavsett kroppsform och ålder, kunden i fokus. Möjligheten att påverka och vara en del i en positiv förändring.
– Människor mår bra av att känna att de kan leva sina värderingar både på jobbet och privat, säger hon.
Även om Lindex inte haft en uttalad employer branding-strategi, man har inte primärt byggt ett arbetsgivarvarumärke för att locka bra medarbetare, så är det ändå ett av resultaten.
Ju tydligare värderingar man har, desto mer rätt träffar rekryteringarna, säger hon.
Lindex var mer anonymt och mer centralstyrt när förändringen mot ett decentraliserat och värderingsstyrt företag startade.

Nya sätt att tänka
Sofia Brax berättar att HR-funktionen blev central i processen. På hennes tidigare arbetsplatser hade HR varit dockade till ledningsgruppen men inte varit en del av kärnan.
Nu kom de strategiska frågorna att vara just HR-frågor. De förändringar som behövde ske rörde nya sätt att tänka kring arbetet.
Stora och delvis smärtsamma förändringar måste göras. Ledningsgruppen, som bestod av personer från olika områden måste börja agera som ett team, inte som en grupp där var och en försökte skydda sin egen avdelning mot förändringar. Ingens ego skulle få styra, utan det blev nödvändigt att alla främst såg till helheten.
Det är en stor risk att olika personer i ledningsgruppen tolkar och förmedlar förestående förändringar helt olika. Därför gällde det att samla sig så att alla på djupet förstod och helhjärtat ville driva förändringen, så att de kunde ge samma bild, säger hon.
Att få med medarbetarna blev sedan inte något stort problem. Sofia Brax får fundera en stund men kommer inte på någon situation där det blivit riktigt gnissel.
Förändringen bestod huvudsakligen i att de olika landskontoren fick större ansvar, och i att alla medarbetare fick chansen att diskutera inriktningen och påverka.
Sofia Brax berättar att man skapade något man kallade innovation space, workshops där medarbetare från olika avdelningar fick diskutera frågor man brottas med i företaget. Det kan handla om filosofiska frågor eller om hur man gör det enkelt och trevligt att köpa BH.

Lära nytt
Digitaliseringen innebär stora praktiska förändringar och många får lära nytt.
Några dagar före Lindex 60-årsjubileum sitter hon på ett småtråkigt budgetmöte. På bordet står en skål äpplen, röda och gröna, tankarna vandrar. Vad ska hon säga från scenen? Hon plockar med sig några äpplen, och när hon står på scen frågar hon vilka av alla 1000 personer som älskar att jobba på Lindex? Rungande ja! Så frågar hon vilka som skulle vilja byta jobb på Lindex. Ganska många händer upp. Så kastar hon ut några äpplen.

Lek med äpplen
Ni som fångat de röda får byta jobb med de som fångat gröna. Stor förtjusning! Under den tid som gått har många fler medarbetare velat ha äpplen och ett tjugotal har delats ut.
Men tanken slog rot hos henne själv. Var finns mitt äpple?
Hon kunde se tillbaka på många fina år och fick nyligen ett fint kvitto på att förändringarna varit lyckosamma för företaget. En stor internationell medarbetarundersökning som gjorts av undersökningsföretaget IPSOS visade att engagemanget hos Lindex medarbetare ligger på en så hög nivå att det kommenterades av undersökningsföretaget som något extremt ovanligt.
- Mitt äppple växer i en annan trädgård. Det var rätt läge för mig att dra vidare. Lärdomarna från Lindex kan komma till nytta på många andra ställen, säger hon, greppar rullväskan och skyndar till tåget.­

Källa: Sofia Brax


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Underklädeskedja öppnar outlet

Plus

Nylonbonanza i vårens streetmode

HABITS TRENDRAPPORTER VÅR 2019 DEL 1/7: Nytänkande färgkrockar, tonårsflirtar med 1970- och 80-talet och manlig minimalism. Vårens streetmode levererar både kreativt och kommersiellt.

Hit går Cheap Monday

Varumärket väljer kommunikationsbyrå efter att ha skött den biten själva.

Höjda tillväxtmål för Nelly

Från egna lager via Sportamore - Adidas först ut att testa ny affärsmodell

Jobb & Karriär
Ganni med ny vd

Har tidigare arbetat med varumärken som Maison Martin Margiela, Diesel och Marni.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 3 gånger per vecka.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Ciff satsar ungt

Ciff Kids blir i januari Ciff Youth.

Arkiv

Habit Modegalan
De har chans till modepris

Under Habit Modegalan avslöjas vem som blir Modesveriges nykomling. Här är finalisterna.

Butiksnytt
Modetillskott i MoS

Här är verksamheterna som tar plats i modestråket The Designer Gallery.

1

Habit Modegalan
The Terrace nu i Göteborg

Efter drygt tio år i Stockholm har butikskonceptet öppnat ny butik. Inköparduon och konceptets grundare är nominerade till Årets inköpare i Habit Modegalan.

Så ser en hållbar ledare ut

Så går det för modebranschen

HABIT MARKNADSANALYS: Habit publicerar nyckeltalen för totalt 234 modeföretag 2017 och sammanfattar fjolåret här.

H&M: Ikeasfärens intåg är en "långsiktig finansiell investering"

Nytt H&M-koncept även till Sverige

Habit Modegalan
De är finalister i Årets modeexportpris

Två premiumvarumärken och ett friluftsvarumärke har chans att föräras Habits branschpris.

Jobb & Karriär
GSL lämnar över skomärke

Tidigare tillförordnad vd och exportchef hos Elvine ska ta hand om expansionen för skomärket Jim Rickey Stockholm.

Vestiaire Collective med nytt utseende

Habit Modegalan
Välkomna till Habit Modegalan

Nu är det bara två veckor kvar till Habit Modegalan. Under kvällen ska 12 vinnare koras. Galan leds i år av Kakan Hermansson.

Rizzo läggs ned som butikskedja

Stadium omorganiserar och varslar - satsar digitalt

Sportkedjan slår ihop avdelningar och flyttar delar av verksamheten från Norrköping till Solna.

VRG tvärnitade under fjärde kvartalet

Sko- och accessoarkoncernen avslutade året med tapp i försäljning och kraftigt försämrat resultat.

Jobb & Karriär
Frank Dandy med ny vd

Styrelsemedlem och operativt ansvarig för företagets digitala utveckling kliver in som ny vd. Tidigare vd stannar och får ny roll.

H&M tar klädvårdskoncept till Norge

Club Xprs konkursförvaltare: "Vi hoppas hitta en köpare"

Så gör H&M med Nyden

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

Superdry vinstvarnar

Satsar på manlig fägring

Katastrofår för Kappahl

Butiksnytt
Tillfälligt för Jumperfabriken

De kampanjar för modekedjan

Utmanar med underjordisk lokal

Norsk modekedja blir dansk

Intersport slipper returerna 

H&M köper in sig i Klarna

Fejkstreetmärke i JC-butik

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.142