Sofia Brax: Mitt äpple växer i en annan trädgård

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Sofia Brax lämnade nyligen posten som HR-chef för modekedjan Lindex efter 13 år inom företaget. Dagens Handel träffade henne i Göteborg, bara ett stenkast från den gamla arbetsplatsen. Rullväskan packad för nya äventyr.

Det är den första varma dagen, håret blåser och Sofia Brax ska ta tåget till Malmö.
Jag säger fortfarande ”vi” om Lindex, säger hon, och framhåller att hon är stolt och glad över den stora förändringen som företaget gick igenom under hennes tid där, och som hon själv var en viktig del av.
Skillnaden i blixtbelysning– Sofia Brax har alltid frågat nyrekryterade personer varför de sökt sig till just Lindex. För 10 år sedan var svaren ofta rationella ”Det är ett tryggt företag”  ”Det ligger bra till hemifrån”. I dag svarar de nyanställda att de delar Lindex värderingar. Hållbarhet, prisvärt mode som ger alla kvinnor chansen att se bra ut oavsett kroppsform och ålder, kunden i fokus. Möjligheten att påverka och vara en del i en positiv förändring.
– Människor mår bra av att känna att de kan leva sina värderingar både på jobbet och privat, säger hon.
Även om Lindex inte haft en uttalad employer branding-strategi, man har inte primärt byggt ett arbetsgivarvarumärke för att locka bra medarbetare, så är det ändå ett av resultaten.
Ju tydligare värderingar man har, desto mer rätt träffar rekryteringarna, säger hon.
Lindex var mer anonymt och mer centralstyrt när förändringen mot ett decentraliserat och värderingsstyrt företag startade.

Nya sätt att tänka
Sofia Brax berättar att HR-funktionen blev central i processen. På hennes tidigare arbetsplatser hade HR varit dockade till ledningsgruppen men inte varit en del av kärnan.
Nu kom de strategiska frågorna att vara just HR-frågor. De förändringar som behövde ske rörde nya sätt att tänka kring arbetet.
Stora och delvis smärtsamma förändringar måste göras. Ledningsgruppen, som bestod av personer från olika områden måste börja agera som ett team, inte som en grupp där var och en försökte skydda sin egen avdelning mot förändringar. Ingens ego skulle få styra, utan det blev nödvändigt att alla främst såg till helheten.
Det är en stor risk att olika personer i ledningsgruppen tolkar och förmedlar förestående förändringar helt olika. Därför gällde det att samla sig så att alla på djupet förstod och helhjärtat ville driva förändringen, så att de kunde ge samma bild, säger hon.
Att få med medarbetarna blev sedan inte något stort problem. Sofia Brax får fundera en stund men kommer inte på någon situation där det blivit riktigt gnissel.
Förändringen bestod huvudsakligen i att de olika landskontoren fick större ansvar, och i att alla medarbetare fick chansen att diskutera inriktningen och påverka.
Sofia Brax berättar att man skapade något man kallade innovation space, workshops där medarbetare från olika avdelningar fick diskutera frågor man brottas med i företaget. Det kan handla om filosofiska frågor eller om hur man gör det enkelt och trevligt att köpa BH.

Lära nytt
Digitaliseringen innebär stora praktiska förändringar och många får lära nytt.
Några dagar före Lindex 60-årsjubileum sitter hon på ett småtråkigt budgetmöte. På bordet står en skål äpplen, röda och gröna, tankarna vandrar. Vad ska hon säga från scenen? Hon plockar med sig några äpplen, och när hon står på scen frågar hon vilka av alla 1000 personer som älskar att jobba på Lindex? Rungande ja! Så frågar hon vilka som skulle vilja byta jobb på Lindex. Ganska många händer upp. Så kastar hon ut några äpplen.

Lek med äpplen
Ni som fångat de röda får byta jobb med de som fångat gröna. Stor förtjusning! Under den tid som gått har många fler medarbetare velat ha äpplen och ett tjugotal har delats ut.
Men tanken slog rot hos henne själv. Var finns mitt äpple?
Hon kunde se tillbaka på många fina år och fick nyligen ett fint kvitto på att förändringarna varit lyckosamma för företaget. En stor internationell medarbetarundersökning som gjorts av undersökningsföretaget IPSOS visade att engagemanget hos Lindex medarbetare ligger på en så hög nivå att det kommenterades av undersökningsföretaget som något extremt ovanligt.
- Mitt äppple växer i en annan trädgård. Det var rätt läge för mig att dra vidare. Lärdomarna från Lindex kan komma till nytta på många andra ställen, säger hon, greppar rullväskan och skyndar till tåget.­

Källa: Sofia Brax


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Dags för nytt innehåll hos The Lobby

På hotell med Panos Emporio

Jobb & Karriär
Nytt designteam hos Daily Sports

Tar över hotell i New York

Så ska mode- och inredningsbolaget synas under modeveckan i New York.

Velour by Nostalgi nystartar efter konkurs

Nu börjar ett nytt kapitel för märket med grundaren Per Andersson som ensam ägare.

Odd Molly tappar - satsar mot nya marknader

Trögt andra kvartal för Odd Molly som nu planerar stänga butiker och lägga ökat fokus på att nå nya marknader.

Nyhetsbrev

Resultatförbättring för Lindex - men butiksstängningar väntar

Arkiv
Plus

Modekvartett om våren 2019

Fyra tongivande kreatörer i samtal med Habit om nedskalade kollektioner och långsiktiga, mindre säsongsbundna produkter.

Hårt och urbant - nu öppnar Junkyard butik i Stockholm

Så ser street- och sportmodeföretagets butik i Stockholm ut.

Hållbart mode extra värt att premiera

På onsdagen tilldelades fyra mode- och textilföretag nyinstiftade utmärkelsen Encouragement for Action 2018. Utmärkelserna delades ut under pågående mode- och inköpsvecka i Nacka strand.

Han ska ta Outnorth till nya höjder - ny vd på plats

Från ABB till Coloreel

Värmen sänker tron på framtiden

Ny butik och nya varumärken

Butiksnytt
Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Butiksnytt
Stureplan för Från Ö till A

Livsmedelsmärke med klädkollektion

Möter kundernas önskan med utökat storleksspann

Mode- och inredningskedjan justerar storlekarna upp och ned och lägger till rymligare passform.

Han satsar med nischat sportkoncept

Jönköpingshandlare lanserar ny sportbutik under namnet Spobik och satsar på bland annat sportkonfektion. Det nya konceptet innefattar sex fysiska butiker samt e-handel.

Tar plats i nya kvarter – hit flyttar Isabella Löwengrips företag

Trio utökar samarbetet med Åhléns

De ritar barnkollektion åt varuhuskedjan. Den nya etiketten ersätter Åhléns nuvarande barnklädesmärke och lanseras tidigt nästa år.

Showroom, mässor och fest i Nacka strand

På måndagen startade aktiviteterna i Nacka strand med showrooms i Stockholm Fashion District. Senare i veckan öppnar mässorna Fashion Business Days och Nordic Shoe & Bagfair.

Sju för Uniqlo

Inför butiksöppningen på Hamngatan i Stockholm kampanjar den japanska modekedjan med sju ambassadörer.

Konkursad varuhuskedja i nya händer

Billigare kläder och skor

Nya hos MQ

Selfridges storsatsar på accessoarer

Scorett på turné

Från John Henric till Najell

Multiarena för Jaktia

Så sålde Zalando

WeSCs kassaproblem fortsätter

Mörkt halvår för WeSC

Kedjan storsatsar på direktleveranser

Efter 94 år – nu tar klädbutiken ner skylten

3

Burberry har bränt varor för dryga miljarden

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.147