Världsbäst på e-köp

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

En analys av 500 miljoner konsumenters shoppingvanor visar vilka länder som toppar ordervärdet inom e-handel.

Rapporten Shopping Index för första kvartalet 2017, som i dag presenteras av Salesfporce bygger på analyser av 500 miljoner konsumenters shoppingvanor i Europa och USA. Den visar att värdet av genomförda köp är viktigare än antalet besök för ökad e-handel. Den visar också att man i Norden handlar för nästan tre gånger det globala genomsnittet.

Det globala snittvärdet för varje köp under det första kvartalet 2017 bidrog till en genomsnittlig tillväxt om 12 procent.

Detta kan jämföras med Norden som hade det högsta snittvärdet för genomförda köp och en genomsnittlig tillväxt på 33 procent under första kvartalet. Motsvarande siffra i Frankrike var 17 procent, Tyskland 5 procent  och Storbritannien 8 procent.

 – Att kunder köper fler och dyrare produkter visar att förtroendet för e-handel ökar i världen. Här utmärker sig Norden, som tidigt omfamnade e-handel. Tillsammans med individuellt anpassade kundresor, snabbare leveranser och bättre returmöjligheter kommer konsumenten att fortsätta spendera mer i e-butiker, säger Baman Motivala, Nordenchef Salesforce i ett pressmeddelande.

Läs också: Boozt redo för börsen

 Jämfört med andra marknader är nordiska konsumenter också mer benägna att besöka en webbplats från en social mediekanal (5 procent) och ännu mer så från en social mediekanal i mobilen (8 procent), vilket är högre om man jämför med exempelvis Storbritannien som hade 4 respektive 6 procent.

 Även engagemanget bland besökare har ökat och hela 16 procent av alla konsumenter uppvisar starka köpsignaler genom att söka, placera produkter i varukorgen samt påbörja en betalning. Här är modeintresserade 30 procent mer benägna att handla online jämfört med andra produktkategorier. Hela 35 procent av modekonsumenter väljer att genomföra sina köp via mobilen, jämfört med 29 procent för andra produktkategorier, vilket är en ökning med 82 procent sedan förra året.

 Vidare visar rapporten att konverteringar ökat med tre procent och att köpets genomsnittliga värde ökat med samma procenttal.

Läs också: Kundanpassning minimerar returer

 Att handla via mobilen är allt mer vanligt. En majoritet av all trafik, 53 procent, till e-handelsplatser kommer från mobilen och 32 procent av alla köp. En kategori som leder den här utvecklingen är konsumenter som köper sportkläder. Besök från mobila enheter till nordiska e-handelsplatser ökade med 27 procent under kvartalet. Även Tyskland och Storbritannien såg en stark tillväxt från mobila besökare med 24 procent respektive 51 procent.

 



 

I

Källa: Salesforce


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Habit Modegalan
Starkt startfält i Modegalan

Här är alla 36 finalister i årets upplaga av Habit Modegalan. Den 16 november koras 13 vinnare på Berns i Stockholm.

EoE Glasses anställer två

Glasögon- och accessoarmärket rekryterar designer och kommunikationsansvarig. Därtill plockar företaget hem pr-ansvaret.

Två mässor i en

Slowfashion på hotell

Soot Sthlm öppnar tillfällig butik i Stockholm.

Så ser nya Stadium ut

Sportkedjan lanserar nytt inredningskoncept i Stockholm i veckan. I november öppnar första butiken dedikerad till juniorkonceptet. Habit har mött vd Karl Eklöf i den uppdaterade butiken på Drottninggatan.

Jobb & karriär
Happy Plugs med ny vd

Odd Mollys och Gudrun Sjödéns tidigare vd till teknikföretaget.

Pretto pr rekryterar

Arkiv

Jubilerande mössamarbete

Hon kampanjar för Ellos

E-handlaren satsar klassiskt och parisiskt i höstkampanjen.

Sealife lämnar Kungsgatan

Newbie till Storbritannien

Kappahl tar baby- och barnbutikskonceptet till nya marknader.

Med kroppsmått i fokus

Skoföretag poppar upp i Milano

Vagabond öppnar ännu en tillfällig butik.

Här är JC-vd:ns nya giv

Efter ett tjugotal butiksstängningar rustar Stefano di Martino för ett nytt butikskoncept med totalt sex nya butiker.

De visar upp sig i Paris

I ASFB:s regi deltar flera svenska modevarumärken under Paris modevecka.

Så sålde Inditex

RFSU lanserar modemärke

Organisationen släpper kollektion som ska säljas på Colette i Paris i höst.

Nysatsning för Esprit

Jobb & karriär
Stadium möblerar om

Företaget delas upp i två delar och han blir ansvarig för Stadium AB. Därtill har en ny landschef utsetts för Sverige.

Johan Lindeberg till Habit Modebranschens Dag

Designern är en av många talare under Habit Modebranschens Dag som äger rum 6 oktober i Stockholm.

Hon ska utveckla Mood

Blommor, skräddat och volym

Så ser H&M Design Award-vinnaren Richard Quinns kollektion ut.

VRG utvidgar Don Donna

Sko- och accessoarkoncernen lanserar första egna reseserien.

Hufvudstaden utökar med Chanel

Franskt lyxmodemärke etablerar tre butiker för skönhetskonceptet i Sverige.

Scorett tar över Wallenbergs

Så sålde H&M

Coaching-app ska lyfta detaljhandeln

Resultat: 400 000 färre plastpåsar

Dyrare kläder och skor

Zeta Display förvärvar norskt

Nian i nya händer

Jobb & karriär
Pr-byrå skiftar vd

Så ska blandtextilier återvinnas

Modeföretag möblerar om i styrelsen

Guess satsar i Norden

Näthandel för jackmärke

Sänd till en kollega

0.154