Världsbäst på e-köp

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

En analys av 500 miljoner konsumenters shoppingvanor visar vilka länder som toppar ordervärdet inom e-handel.

Rapporten Shopping Index för första kvartalet 2017, som i dag presenteras av Salesfporce bygger på analyser av 500 miljoner konsumenters shoppingvanor i Europa och USA. Den visar att värdet av genomförda köp är viktigare än antalet besök för ökad e-handel. Den visar också att man i Norden handlar för nästan tre gånger det globala genomsnittet.

Det globala snittvärdet för varje köp under det första kvartalet 2017 bidrog till en genomsnittlig tillväxt om 12 procent.

Detta kan jämföras med Norden som hade det högsta snittvärdet för genomförda köp och en genomsnittlig tillväxt på 33 procent under första kvartalet. Motsvarande siffra i Frankrike var 17 procent, Tyskland 5 procent  och Storbritannien 8 procent.

 – Att kunder köper fler och dyrare produkter visar att förtroendet för e-handel ökar i världen. Här utmärker sig Norden, som tidigt omfamnade e-handel. Tillsammans med individuellt anpassade kundresor, snabbare leveranser och bättre returmöjligheter kommer konsumenten att fortsätta spendera mer i e-butiker, säger Baman Motivala, Nordenchef Salesforce i ett pressmeddelande.

Läs också: Zalando i investeringstagen

 Jämfört med andra marknader är nordiska konsumenter också mer benägna att besöka en webbplats från en social mediekanal (5 procent) och ännu mer så från en social mediekanal i mobilen (8 procent), vilket är högre om man jämför med exempelvis Storbritannien som hade 4 respektive 6 procent.

 Även engagemanget bland besökare har ökat och hela 16 procent av alla konsumenter uppvisar starka köpsignaler genom att söka, placera produkter i varukorgen samt påbörja en betalning. Här är modeintresserade 30 procent mer benägna att handla online jämfört med andra produktkategorier. Hela 35 procent av modekonsumenter väljer att genomföra sina köp via mobilen, jämfört med 29 procent för andra produktkategorier, vilket är en ökning med 82 procent sedan förra året.

 Vidare visar rapporten att konverteringar ökat med tre procent och att köpets genomsnittliga värde ökat med samma procenttal.

Läs också: Stadium stärker omnitänket

 Att handla via mobilen är allt mer vanligt. En majoritet av all trafik, 53 procent, till e-handelsplatser kommer från mobilen och 32 procent av alla köp. En kategori som leder den här utvecklingen är konsumenter som köper sportkläder. Besök från mobila enheter till nordiska e-handelsplatser ökade med 27 procent under kvartalet. Även Tyskland och Storbritannien såg en stark tillväxt från mobila besökare med 24 procent respektive 51 procent.

 



 

I

Källa: Salesforce


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Bitte Kai Rand till Agency V

De är nya i portföljen hos pr- och kommunikationsbyrån.

De visar i Köpenhamn

Modeveckan i månadsskiftet januari och februari innehåller fler än 25 visningar. Svenska Uniforms for the Dedicated finns i schemat.

Jul i modebranschen

Julhandeln minskar i betydelse i takt med att konsumtionen sprids ut mer under hela året, enligt Julrapporten från Svensk Handel.Dock väntas julhandeln slå rekord i år.

Egmont utökar i Outnorth

Butik för Schnayderman´s

Så ser skjortmärkets nya butik ut.

Plus

Stadium stärker omnitänket

Nyhetsbrev

Årets nätbutiker när kunderna väljer

Arkiv

Han går till Scandinavian Man

För stärkt kemikalielagstiftning i modebranschen

Plus

Åhléns laddar för trippelsälj

Intakt styrelse hos MQ

Bakhalt i modehandeln

Starka jämförelsetal tyngde modehandeln i november.

Bästa arbetsplatsen utsedd

Plus

Riggat för e-rusch

Kinesiskt mikroprismode väller in över gränserna och Black Friday och jul beräknas slå nya e-handelsrekord. Samtidigt kräver konsumenterna allt snabbare och mer flexibla leveranser. Gratis. Habit har kollat dagsläget i en stressad e-bransch.

Duo till Gina Tricot

Modekedjan rekryterar ny kreativ chef samt CRM-chef.

Skräddat i fokus

Nya under i Hansa

JBS Textile Group har öppnat butik i Malmö.

Utvecklingsfond stödjer textil arena

Plus

Hon tar matchen om kvinnan

Årets Sportleverantör heter Daily Sports. Habit har träffat vd:n och ägaren Ulrika Skoghag som är andra generationen i familjeföretaget som designar golfkläder till kvinnor.

Tredje butiken för Dr.Denim

I slutet av november öppnade modeföretaget ytterligare en butik i Stockholm.

Nya ytor för Esprit

Fuskpälsar till Mood

Nya märket Chaleur dyker upp i gallerian.

Best of Brands förvärvas

Modekedjan köps av Jönköpingsbaserad koncern där även Fribergs herr och dam ingår och vars butik på Asecs byter namn till Best of Brands.

Boozt öppnar i Köpenhamn

E-handlaren öppnar andra fysiska butiken för skönhet.

Risker för svensk handel vid brexit

Tillfälle för basker

Hon får hållbarhetsansvar

Från Bukowskis till Pantbanken

Trögt för Bianco

Han lämnar MQ

Gardeur i nya händer

Zalando i investeringstagen

Exklusiva smycken till NK och The Ritz

E-handelsföretag tar in 10 miljoner

Tillfälligt för Nygårdsanna

Bekräftar: Lyko börsnoteras

Sänd till en kollega

0.126