23948sdkhjf

Världsbäst på e-köp

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

En analys av 500 miljoner konsumenters shoppingvanor visar vilka länder som toppar ordervärdet inom e-handel.

Rapporten Shopping Index för första kvartalet 2017, som i dag presenteras av Salesfporce bygger på analyser av 500 miljoner konsumenters shoppingvanor i Europa och USA. Den visar att värdet av genomförda köp är viktigare än antalet besök för ökad e-handel. Den visar också att man i Norden handlar för nästan tre gånger det globala genomsnittet.

Läs också: Vestiaire Collective med nytt utseende

Det globala snittvärdet för varje köp under det första kvartalet 2017 bidrog till en genomsnittlig tillväxt om 12 procent.

Detta kan jämföras med Norden som hade det högsta snittvärdet för genomförda köp och en genomsnittlig tillväxt på 33 procent under första kvartalet. Motsvarande siffra i Frankrike var 17 procent, Tyskland 5 procent  och Storbritannien 8 procent.

 – Att kunder köper fler och dyrare produkter visar att förtroendet för e-handel ökar i världen. Här utmärker sig Norden, som tidigt omfamnade e-handel. Tillsammans med individuellt anpassade kundresor, snabbare leveranser och bättre returmöjligheter kommer konsumenten att fortsätta spendera mer i e-butiker, säger Baman Motivala, Nordenchef Salesforce i ett pressmeddelande.

 Jämfört med andra marknader är nordiska konsumenter också mer benägna att besöka en webbplats från en social mediekanal (5 procent) och ännu mer så från en social mediekanal i mobilen (8 procent), vilket är högre om man jämför med exempelvis Storbritannien som hade 4 respektive 6 procent.

Läs också: Ska sälja 1 000 skjortor om dagen med algoritm

 Även engagemanget bland besökare har ökat och hela 16 procent av alla konsumenter uppvisar starka köpsignaler genom att söka, placera produkter i varukorgen samt påbörja en betalning. Här är modeintresserade 30 procent mer benägna att handla online jämfört med andra produktkategorier. Hela 35 procent av modekonsumenter väljer att genomföra sina köp via mobilen, jämfört med 29 procent för andra produktkategorier, vilket är en ökning med 82 procent sedan förra året.

 Vidare visar rapporten att konverteringar ökat med tre procent och att köpets genomsnittliga värde ökat med samma procenttal.

 Att handla via mobilen är allt mer vanligt. En majoritet av all trafik, 53 procent, till e-handelsplatser kommer från mobilen och 32 procent av alla köp. En kategori som leder den här utvecklingen är konsumenter som köper sportkläder. Besök från mobila enheter till nordiska e-handelsplatser ökade med 27 procent under kvartalet. Även Tyskland och Storbritannien såg en stark tillväxt från mobila besökare med 24 procent respektive 51 procent.

 



 

I

Källa: Salesforce


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

"Starkare plattform för svenskt mode"

I februari väntas visningsveckan, Stockholm Fashion Week, sammanfalla med Stockholm Fashion District och Design Week.

Habit Modegalan
Årets designer enligt Habit

Vem som föräras titeln Årets Designer tillkännages under Habit Modegalan. Här är finalisterna.

Underklädeskedja öppnar outlet

Hit går Cheap Monday

Varumärket väljer kommunikationsbyrå efter att ha skött den biten själva.

Plus

Nylonbonanza i vårens streetmode

HABITS TRENDRAPPORTER VÅR 2019 DEL 1/7: Nytänkande färgkrockar, tonårsflirtar med 1970- och 80-talet och manlig minimalism. Vårens streetmode levererar både kreativt och kommersiellt.

Från egna lager via Sportamore - Adidas först ut att testa ny affärsmodell

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 3 gånger per vecka.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Höjt tillväxtmål för Nelly

Arkiv

Ciff satsar ungt

Ciff Kids blir i januari Ciff Youth.

Butiksnytt
Modetillskott i MoS

Här är verksamheterna som tar plats i modestråket The Designer Gallery.

Jobb & Karriär
Ganni med ny vd

Har tidigare arbetat med varumärken som Maison Martin Margiela, Diesel och Marni.

Så ser en hållbar ledare ut

Habit Modegalan
De har chans till modepris

Under Habit Modegalan avslöjas vem som blir Modesveriges nykomling. Här är finalisterna.

1

Habit Modegalan
The Terrace nu i Göteborg

Efter drygt tio år i Stockholm har butikskonceptet öppnat ny butik. Inköparduon och konceptets grundare är nominerade till Årets inköpare i Habit Modegalan.

H&M: Ikeasfärens intåg är en "långsiktig finansiell investering"

Så går det för modebranschen

HABIT MARKNADSANALYS: Habit publicerar nyckeltalen för totalt 234 modeföretag 2017 och sammanfattar fjolåret här.

Vestiaire Collective med nytt utseende

Habit Modegalan
Välkomna till Habit Modegalan

Nu är det bara två veckor kvar till Habit Modegalan. Under kvällen ska 12 vinnare koras. Galan leds i år av Kakan Hermansson.

Jobb & Karriär
GSL lämnar över skomärke

Tidigare tillförordnad vd och exportchef hos Elvine ska ta hand om expansionen för skomärket Jim Rickey Stockholm.

Habit Modegalan
De är finalister i Årets modeexportpris

Två premiumvarumärken och ett friluftsvarumärke har chans att föräras Habits branschpris.

Nytt H&M-koncept även till Sverige

VRG tvärnitade under fjärde kvartalet

Sko- och accessoarkoncernen avslutade året med tapp i försäljning och kraftigt försämrat resultat.

Rizzo läggs ned som butikskedja

Stadium omorganiserar och varslar - satsar digitalt

Sportkedjan slår ihop avdelningar och flyttar delar av verksamheten från Norrköping till Solna.

Jobb & Karriär
Frank Dandy med ny vd

Styrelsemedlem och operativt ansvarig för företagets digitala utveckling kliver in som ny vd. Tidigare vd stannar och får ny roll.

Club Xprs konkursförvaltare: "Vi hoppas hitta en köpare"

Superdry vinstvarnar

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

Så gör H&M med Nyden

Satsar på manlig fägring

Katastrofår för Kappahl

Butiksnytt
Tillfälligt för Jumperfabriken

De kampanjar för modekedjan

Utmanar med underjordisk lokal

Intersport slipper returerna 

Norsk modekedja blir dansk

H&M köper in sig i Klarna

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.148