23948sdkhjf

Därför växer Zalando

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Zalandos snabba tillväxt beror till största delen på företagets förmåga att förstå kunden.

 200 000  artiklar i sortimentet och många miljoner kunder som var och en har sina preferenser och vanor kräver system som lyfter fram just det kunden kan tänkas nappa på.
 Caroline Carlqvist är senior projektledare personalisering inom Zalando. En ständig avvägning så att man träffar rätt – men inte så ”rätt” att kunden känner sig övervakad eller tankeläst på ett obehagligt sätt.
Det ska kännas som att bli omhändertagen i en butik av en säljare som känner dig, och vet vad du gillar, men som samtidigt kan få dig att prova något nytt. Hela vårt utvecklingsarbete handlar om att försöka fånga det där som kunden saknar vid nätshopping och försöka skapa den rätta butikskänslan, säger hon, och berättar att hon själv gärna handlar i en liten butik i Milano där man känner hennes preferenser väl och minns vad hon tidigare köpt.
I en butik känns detta personligt och trevligt.
Caroline Carlqvist framhåller att dagens konsumenter blir allt mer vana att möta den servicen också på nätet, och att man uppskattar att få veta sådant som att en viss skokollektion är liten i storlekarna och att man därför borde ta en storlek större än vanligt. Obehagligt blir det först om rekommendationerna känns irrelevanta eller tjatiga.
Personligt innebär också ”lokalt”. En spansk kund som söker en klänning till ett bröllop får inte alls samma förslag som en svensk eller brittisk. Våren kommer tidigare i Barcelona än i Åbo, och en varm vinterjacka är inte samma sak i Oslo som i Rom.
– Vi finns i 15 länder och har ett enormt sortiment. Personaliseringen måste vara hjälpsam, den främsta principen för oss är JAG, säger hon.
Men hårt satta kriterier fungerar inte. Varje kund ger tillräckligt med information genom att aktivt välja bland produkterna.

Hemsidan ser helt annorlunda ut beroende på vem som loggar in.

Men ibland kan kunden också behöva veta mer.  Zalando testar just nu en möjlighet att chatta med en expert. För det som kunderna saknar på nätet är ofta en dialog om det man köper.
Källa: Zalando, Caroline Carlqvist,


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Kedjorna som driver omsättningen

Habit Modegalan
Årets designer enligt Habit

Vem som föräras titeln Årets Designer tillkännages under Habit Modegalan. Här är finalisterna.

"Starkare plattform för svenskt mode"

I februari väntas visningsveckan, Stockholm Fashion Week, sammanfalla med Stockholm Fashion District och Design Week.

Hit går Cheap Monday

Varumärket väljer kommunikationsbyrå efter att ha skött den biten själva.

Plus

Nylonbonanza i vårens streetmode

HABITS TRENDRAPPORTER VÅR 2019 DEL 1/7: Nytänkande färgkrockar, tonårsflirtar med 1970- och 80-talet och manlig minimalism. Vårens streetmode levererar både kreativt och kommersiellt.

Ciff satsar ungt

Ciff Kids blir i januari Ciff Youth.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 3 gånger per vecka.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Från egna lager via Sportamore - Adidas först ut att testa ny affärsmodell

Arkiv

Underklädeskedja öppnar outlet

Höjt tillväxtmål för Nelly

Jobb & Karriär
Ganni med ny vd

Har tidigare arbetat med varumärken som Maison Martin Margiela, Diesel och Marni.

Så ser en hållbar ledare ut

Habit Modegalan
De har chans till modepris

Under Habit Modegalan avslöjas vem som blir Modesveriges nykomling. Här är finalisterna.

Butiksnytt
Modetillskott i MoS

Här är verksamheterna som tar plats i modestråket The Designer Gallery.

1

Habit Modegalan
The Terrace nu i Göteborg

Efter drygt tio år i Stockholm har butikskonceptet öppnat ny butik. Inköparduon och konceptets grundare är nominerade till Årets inköpare i Habit Modegalan.

H&M: Ikeasfärens intåg är en "långsiktig finansiell investering"

Så går det för modebranschen

HABIT MARKNADSANALYS: Habit publicerar nyckeltalen för totalt 234 modeföretag 2017 och sammanfattar fjolåret här.

Habit Modegalan
De är finalister i Årets modeexportpris

Två premiumvarumärken och ett friluftsvarumärke har chans att föräras Habits branschpris.

Vestiaire Collective med nytt utseende

Habit Modegalan
Välkomna till Habit Modegalan

Nu är det bara två veckor kvar till Habit Modegalan. Under kvällen ska 12 vinnare koras. Galan leds i år av Kakan Hermansson.

Jobb & Karriär
GSL lämnar över skomärke

Tidigare tillförordnad vd och exportchef hos Elvine ska ta hand om expansionen för skomärket Jim Rickey Stockholm.

Nytt H&M-koncept även till Sverige

VRG tvärnitade under fjärde kvartalet

Sko- och accessoarkoncernen avslutade året med tapp i försäljning och kraftigt försämrat resultat.

Rizzo läggs ned som butikskedja

Stadium omorganiserar och varslar - satsar digitalt

Sportkedjan slår ihop avdelningar och flyttar delar av verksamheten från Norrköping till Solna.

Club Xprs konkursförvaltare: "Vi hoppas hitta en köpare"

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

Så gör H&M med Nyden

Superdry vinstvarnar

Satsar på manlig fägring

Katastrofår för Kappahl

Butiksnytt
Tillfälligt för Jumperfabriken

De kampanjar för modekedjan

Utmanar med underjordisk lokal

Norsk modekedja blir dansk

Intersport slipper returerna 

H&M köper in sig i Klarna

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.149