Därför växer Zalando

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Zalandos snabba tillväxt beror till största delen på företagets förmåga att förstå kunden.

 200 000  artiklar i sortimentet och många miljoner kunder som var och en har sina preferenser och vanor kräver system som lyfter fram just det kunden kan tänkas nappa på.
 Caroline Carlqvist är senior projektledare personalisering inom Zalando. En ständig avvägning så att man träffar rätt – men inte så ”rätt” att kunden känner sig övervakad eller tankeläst på ett obehagligt sätt.
Det ska kännas som att bli omhändertagen i en butik av en säljare som känner dig, och vet vad du gillar, men som samtidigt kan få dig att prova något nytt. Hela vårt utvecklingsarbete handlar om att försöka fånga det där som kunden saknar vid nätshopping och försöka skapa den rätta butikskänslan, säger hon, och berättar att hon själv gärna handlar i en liten butik i Milano där man känner hennes preferenser väl och minns vad hon tidigare köpt.
I en butik känns detta personligt och trevligt.
Caroline Carlqvist framhåller att dagens konsumenter blir allt mer vana att möta den servicen också på nätet, och att man uppskattar att få veta sådant som att en viss skokollektion är liten i storlekarna och att man därför borde ta en storlek större än vanligt. Obehagligt blir det först om rekommendationerna känns irrelevanta eller tjatiga.
Personligt innebär också ”lokalt”. En spansk kund som söker en klänning till ett bröllop får inte alls samma förslag som en svensk eller brittisk. Våren kommer tidigare i Barcelona än i Åbo, och en varm vinterjacka är inte samma sak i Oslo som i Rom.
– Vi finns i 15 länder och har ett enormt sortiment. Personaliseringen måste vara hjälpsam, den främsta principen för oss är JAG, säger hon.
Men hårt satta kriterier fungerar inte. Varje kund ger tillräckligt med information genom att aktivt välja bland produkterna.

Hemsidan ser helt annorlunda ut beroende på vem som loggar in.

Men ibland kan kunden också behöva veta mer.  Zalando testar just nu en möjlighet att chatta med en expert. För det som kunderna saknar på nätet är ofta en dialog om det man köper.
Källa: Zalando, Caroline Carlqvist,


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Dags för nytt innehåll hos The Lobby

På hotell med Panos Emporio

Velour by Nostalgi nystartar efter konkurs

Nu börjar ett nytt kapitel för märket med grundaren Per Andersson som ensam ägare.

Tar över hotell i New York

Så ska mode- och inredningsbolaget synas under modeveckan i New York.

Odd Molly tappar - satsar mot nya marknader

Trögt andra kvartal för Odd Molly som nu planerar stänga butiker och lägga ökat fokus på att nå nya marknader.

Plus

Modekvartett om våren 2019

Fyra tongivande kreatörer i samtal med Habit om nedskalade kollektioner och långsiktiga, mindre säsongsbundna produkter.

Nyhetsbrev

Resultatförbättring för Lindex - men butiksstängningar väntar

Arkiv

Jobb & Karriär
Nytt designteam hos Daily Sports

Hårt och urbant - nu öppnar Junkyard butik i Stockholm

Så ser street- och sportmodeföretagets butik i Stockholm ut.

Han ska ta Outnorth till nya höjder - ny vd på plats

Hållbart mode extra värt att premiera

På onsdagen tilldelades fyra mode- och textilföretag nyinstiftade utmärkelsen Encouragement for Action 2018. Utmärkelserna delades ut under pågående mode- och inköpsvecka i Nacka strand.

Från ABB till Coloreel

Värmen sänker tron på framtiden

Ny butik och nya varumärken

Butiksnytt
Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Butiksnytt
Stureplan för Från Ö till A

Möter kundernas önskan med utökat storleksspann

Mode- och inredningskedjan justerar storlekarna upp och ned och lägger till rymligare passform.

Livsmedelsmärke med klädkollektion

Han satsar med nischat sportkoncept

Jönköpingshandlare lanserar ny sportbutik under namnet Spobik och satsar på bland annat sportkonfektion. Det nya konceptet innefattar sex fysiska butiker samt e-handel.

Tar plats i nya kvarter – hit flyttar Isabella Löwengrips företag

Trio utökar samarbetet med Åhléns

De ritar barnkollektion åt varuhuskedjan. Den nya etiketten ersätter Åhléns nuvarande barnklädesmärke och lanseras tidigt nästa år.

Sju för Uniqlo

Inför butiksöppningen på Hamngatan i Stockholm kampanjar den japanska modekedjan med sju ambassadörer.

Showroom, mässor och fest i Nacka strand

På måndagen startade aktiviteterna i Nacka strand med showrooms i Stockholm Fashion District. Senare i veckan öppnar mässorna Fashion Business Days och Nordic Shoe & Bagfair.

Nya hos MQ

Billigare kläder och skor

Selfridges storsatsar på accessoarer

Scorett på turné

Från John Henric till Najell

Multiarena för Jaktia

Så sålde Zalando

WeSCs kassaproblem fortsätter

Mörkt halvår för WeSC

Kedjan storsatsar på direktleveranser

Efter 94 år – nu tar klädbutiken ner skylten

3

Burberry har bränt varor för dryga miljarden

H&M i strid med facket

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.147