23948sdkhjf

Därför växer Zalando

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Zalandos snabba tillväxt beror till största delen på företagets förmåga att förstå kunden.

 200 000  artiklar i sortimentet och många miljoner kunder som var och en har sina preferenser och vanor kräver system som lyfter fram just det kunden kan tänkas nappa på.
 Caroline Carlqvist är senior projektledare personalisering inom Zalando. En ständig avvägning så att man träffar rätt – men inte så ”rätt” att kunden känner sig övervakad eller tankeläst på ett obehagligt sätt.
Det ska kännas som att bli omhändertagen i en butik av en säljare som känner dig, och vet vad du gillar, men som samtidigt kan få dig att prova något nytt. Hela vårt utvecklingsarbete handlar om att försöka fånga det där som kunden saknar vid nätshopping och försöka skapa den rätta butikskänslan, säger hon, och berättar att hon själv gärna handlar i en liten butik i Milano där man känner hennes preferenser väl och minns vad hon tidigare köpt.
I en butik känns detta personligt och trevligt.
Caroline Carlqvist framhåller att dagens konsumenter blir allt mer vana att möta den servicen också på nätet, och att man uppskattar att få veta sådant som att en viss skokollektion är liten i storlekarna och att man därför borde ta en storlek större än vanligt. Obehagligt blir det först om rekommendationerna känns irrelevanta eller tjatiga.
Personligt innebär också ”lokalt”. En spansk kund som söker en klänning till ett bröllop får inte alls samma förslag som en svensk eller brittisk. Våren kommer tidigare i Barcelona än i Åbo, och en varm vinterjacka är inte samma sak i Oslo som i Rom.
– Vi finns i 15 länder och har ett enormt sortiment. Personaliseringen måste vara hjälpsam, den främsta principen för oss är JAG, säger hon.
Men hårt satta kriterier fungerar inte. Varje kund ger tillräckligt med information genom att aktivt välja bland produkterna.

Hemsidan ser helt annorlunda ut beroende på vem som loggar in.

Men ibland kan kunden också behöva veta mer.  Zalando testar just nu en möjlighet att chatta med en expert. För det som kunderna saknar på nätet är ofta en dialog om det man köper.
Källa: Zalando, Caroline Carlqvist,
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Vad händer hos Bruno?

Jobb & Karriär
Hon är ny vd för Wiges

Efterträder Lars Bodin som verkat på vd-posten i 17 år.

Oscar Jacobson öppnar i London

Butiksnytt
Gram öppnar nytt "skouniversum"

”Vi vill förändra skobranschen på riktigt”.

Pep blir Peppercorn igen

Modestipendiater utsedda

Nyhetsbrev

Stockholmarnas favoritcentrum korade

Arkiv

Textilservicejätte i hållbarhetssamarbete

I dig denim väljer byrå

Lager 157 går internationellt

Väljer grannland för första etableringen utanför Sverige.

Habit Modegalan 2019 i anrika salonger

Årets upplaga äger rum den 23 oktober i Spegelsalen i Grand Hôtel Stockholm.

Den välklädda mannens återkomst

Habits chefredaktör, Katarina Angelin: Renässans för det skräddade herrmodet.

Här stänger River Island

Butiksnytt
Afound aviserar nya lägen

Nu öppnar sjätte butiken för Afound och modekoncernen meddelar därtill ytterligare två lägen för outletkonceptet.

H&M dementerar nedläggning av Nyden

Har slagit ihop märket med H&M.

Expansionschef lämnar H&M efter 17 år

NK dubblerar anrik yta för herrmode

Stenströms blir största leverantör när NK presenterar klassiskt herrmodekoncept i ny form på varuhuset i Stockholm i höst.

Stilduo för MQ

Gudrun Sjödén siktar mot Kina

Plus

Jeansälskarna i medvind

Svensk-australiensiska Neuw Denim är modebranschens tillväxtbolag i denimsegmentet. Habit träffade märkets vd och säljchef för Europa.

Prisas för sjal

Hon blir vd för Blocket

Hämtar vd från Tele 2.

Butiksnytt
Öppnar i Östersund

Butiken blir sportkedjans 15:e och till att börja med är det en tillfällig yta om 1 000 kvadratmeter.

Best of Brands konkurs: "Förhoppningen är att hitta en köpare"

Hoppet lever för den tidigare modekedjan. På måndagen stängdes dock en av de kvarvarande tre butikerna.

Herrmodemässa i siffror

Lululemon höjer prognos

Prisökning på mode

Ikeasfären fortsätter öka i H&M

Tar plats i hållbarhetskrets

Butiksnytt
Här öppnar H&M

Butiksnytt
Här öppnar Avavav

Omställning och kampanjer tynger VRG

Jobb & Karriär
Han lämnar Lindex

Klartecken för kompetenslyft

Ännu ingen ny ägare till modekedja

Polarn o Pyret och Brothers blir självständiga

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.108