Därför växer Zalando

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Zalandos snabba tillväxt beror till största delen på företagets förmåga att förstå kunden.

 200 000  artiklar i sortimentet och många miljoner kunder som var och en har sina preferenser och vanor kräver system som lyfter fram just det kunden kan tänkas nappa på.
  Caroline Carlqvist är senior projektledare personalisering inom Zalando. En ständig avvägning så att man träffar rätt – men inte så ”rätt” att kunden känner sig övervakad eller tankeläst på ett obehagligt sätt.
Det ska kännas som att bli omhändertagen i en butik av en säljare som känner dig, och vet vad du gillar, men som samtidigt kan få dig att prova något nytt. Hela vårt utvecklingsarbete handlar om att försöka fånga det där som kunden saknar vid nätshopping och försöka skapa den rätta butikskänslan, säger hon, och berättar att hon själv gärna handlar i en liten butik i Milano där man känner hennes preferenser väl och minns vad hon tidigare köpt.
I en butik känns detta personligt och trevligt.
Caroline Carlqvist framhåller att dagens konsumenter blir allt mer vana att möta den servicen också på nätet, och att man uppskattar att få veta sådant som att en viss skokollektion är liten i storlekarna och att man därför borde ta en storlek större än vanligt. Obehagligt blir det först om rekommendationerna känns irrelevanta eller tjatiga.
Personligt innebär också ”lokalt”. En spansk kund som söker en klänning till ett bröllop får inte alls samma förslag som en svensk eller brittisk. Våren kommer tidigare i Barcelona än i Åbo, och en varm vinterjacka är inte samma sak i Oslo som i Rom.
–  Vi finns i 15 länder och har ett enormt sortiment. Personaliseringen måste vara hjälpsam, den främsta principen för oss är JAG, säger hon.
Men hårt satta kriterier fungerar inte. Varje kund ger tillräckligt med information genom att aktivt välja bland produkterna.

Hemsidan ser helt annorlunda ut beroende på vem som loggar in.

Men ibland kan kunden också behöva veta mer.  Zalando testar just nu en möjlighet att chatta med en expert. För det som kunderna saknar på nätet är ofta en dialog om det man köper.
Källa: Zalando, Caroline Carlqvist,


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Här öppnar Caliroots

Mode- och streetwearföretaget presenterar nytt koncept i ny butik, en satsning som beskrivs som Caliroots 2.0.

Zalando blir mer fysiskt

Lindex stänger i Tidaholm

Nyputsat hos GSL

Lyko till Finland

Så blir de nya avgifterna

Nyhetsbrev

Newhouse bygger om butiker

Modeföretaget lanserar ny logotyp och butiksinredning.

Arkiv

Esprit tar över butiker

Två franchisebutiker övergår i modeföretagets regi och därtill nyöppnar Esprit butiken i Täby centrum som gick i konkurs i höstas.

Hon jobbar för Puma

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Bergans med butik

Helomvändning krävs för Lindex

Syskonduo hos Björn Borg

Modemärket sätter fokus på prestationsförmågan med hjälp av välkända syskonpar.

Digitalt skifte pressar handlarna

Här öppnar Lyko

Byredo öppnar i London

Hon kommer till Köpenhamn

Så ser Asos sportmodesatsning ut

E-handlaren lanserar egen sportkollektion.

H&M om e-handel och framtiden

Online utgör 12,5 procent av den totala försäljningen. Det avslöjas inför H&M-gruppens kapitalmarknadsdag som hålls på onsdagen.

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av koncernens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Pandora till Linden

NK storsatsar - blir större och lyxigare

Varuhuset i Stockholm byggs om och ut och välkomnar nya hyresgäster som Balenciaga och Valentino. Därtill gör varuhuset en herrmodesatsning med förändringar på bland annat herrmodeplanet.

Rivia Sports växlar upp

River Island öppnar barnmodekoncept

Ny riktning för Depeche

H&M behåller utdelning

Denimfokus i London

Klarna stöttar London College of Fashion

Valentin ger försäljningsskjuts

Uppåt för Zalando

Välkomnar förslagen mot stöldligor

Svea skor sig

Boozt rekryterar

Ny chef på Citycon

Kungens Kurva Shoppingcenter byggs ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.269