Kundanpassning minimerar returer

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Ett traditionellt tillverkande företag, med djupa rötter i Knallebygdens textilindustri, driver i dag 9 butiker i Stockholm, London, New York, Malmö och Köpenhamn med en omfattande e-handel integrerad i helheten.

Omnikanal?  Nja, begreppet känns lite daterat och ringar inte riktigt in det vi gör, säger Etons e-handelsansvarige Artur Krupke.

Han berättar att företaget som startade i Gånghester utanför Borås 1928, och som sedan dess gjort sig känt för högkvalitativa skjortor, startade sin första butik 2009.

Läs också: E-handeln mest optimistisk
Det var nytt för oss att ha egna kanaler till slutkund. Banden till återförsäljare var och är starka, men att själva möta kunderna gav en extra möjlighet att förstå kundernas krav och agera snabbare, förklarar han.
Eton har numera total kontroll över alla led från fabrik till leveransen till slutkund.
Riktigt skönt var det också att slippa ha en gammal retailtradition i ryggen utan gå in med mer öppna ögon och bygga sin handel utifrån de förutsättningar som gällde – kunderna var e-handelsmogna och det blev också lättare att anpassa butikerna efter de krav som gällde.
Nu kunde man bygga verksamheten helt utifrån vad som är bäst för kunden.

Läs också: Outlet lyfte Boozt - Nu väntar utökad satsning
I dag har butikerna utvecklats ytterligare och kunderna ställer mycket högre krav på snabbhet och flexibilitet än då, säger han.
En titt in i Etons butik vid Stureplan i Stockholm visar en fräsch butik som med sina mättat honungsfärgade väggar utstrålar klassisk herrmodekvalitet. Slipsar i vackra färger lyser upp och en touchskärm i stående format visar att e-handeln är lätt tillgänglig.
Artur Krupke säger att kunden måste känna sig omhändertagen på bästa sätt. Det duger inte att hänvisa någon till att gå hem för att handla på den egna datorn:
Man ska aldrig skjutsa kunder mellan kanalerna! Kundens problem är vårt problem så fort kunden tar kontakt med oss. Ju färre steg kunden behöver ta desto bättre. Vi ska lösa det så snabbt och smidigt som det bara går, säger han.

Läs också: Det får oss att vilja shoppa på nätet
Skärmarna är främst till som ett verktyg för butikssäljaren. Här finns hela sortimentet och allt kan beställas för snabb leverans till butiken eller till en adress som kunden önskar.
En viktig komponent är de kundprofiler som skapas när kunder handlar. För varje köp blir profilen mer precis. Mått, favoritkrage, stil – allt registreras. På det viset känner butiken i New York redan igen en kund från Malmö som snabbt behöver en fräsch skjorta till affärsmötet. Dessutom kan man lita på storlekarna – en slimfit 40 har alltid samma passform oavsett var den köps. Det finns också anpassningserbjudanden så man kan måttsy skjortor, och de beställningarna kan göras från vilken dator som helst.
Till skillnad från många e-handlare har Eton med Artur Krupkes ord ”löjligt låg returgrad”, till följd av att deras affärsmodell är så kundanpassad.
Systemet fungerar i alla Etons egna butiker, och nu är det på gång att rullas ut till större återförsäljare med start i Nordamerika. Piloter är varuhuskedjan Nordstrom i USA och kanadensiska Harry Rosen.

Läs också: Team Sportia utan näthandel efter konkurs
Artur Krupke förklarar att det så småningom  ska finnas hos alla återförsäljare som har så pass hög försäljning att det blir ekonomiskt motiverat.
Att ta hand om återkommande kunder är avgörande för Etons framgång.
Nya kunder behöver man dock närma sig mer varsamt.
En ung kille som kollar efter skjorta till studentkostymen ska kanske inte överösas med erbjudanden, men den som gått in ett par gånger bör få lite uppmärksamhet:

Läs också: Sviktande framtidstro i handeln
”Hej, vi ser att du är intresserad, kan vi hjälpa dig med något? Det känns personligt och vänligt.
För precis som när man börjar dejta gäller det att bygga relationen gradvis.

Källa: Eton


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sneakerduo är herrmodets mäktigaste

Butiksduo, modetrio och Acne Studios vd på modemagasinet Kings lista över de 100 mest inflytelserika männen och kvinnorna inom svenskt herrmode.

Här öppnar Stadium Outlet härnäst

Rekord för Svea

Ökad omsättning och god vinst för Svea i fjol. Nu har modeföretaget flyttat till nya lokaler komplett med syverkstad.

Så gick det för Björn Borg

Förbättrat resultat men fortsatt tapp i fysiska butiker för modebolaget under första kvartalet. Ljuspunkt är växande e-handel medan utvecklingen i Finland tynger bolaget.

Sportamore förändrar i ledningen – Tappar logistikchef

Amerikansk betaljätte köper Izettle – Betalar 19 miljarder kronor

Nyhetsbrev

Jobb & karriär
"Med H&M och Cos på CV:t öppnades många möjligheter"

Han ska ansvara för utveckling av nätmodehandlaren Yoox Net-a-Porter Groups nya, egna varumärken.

Arkiv

Habit Modebranschens Dag
Han har vänt Gina Tricot

Efter ett år som vd har han vänt förlust till vinst. Lyssna till Magnus Månsson på Habit Modebranschens Dag i slutet av maj.

Nytt bikinivarumärke med Baliinfluenser

Produktchef och inköpare med ett förflutet från Chantal Thomass och Chantelle, Bik Bok och Nelly ligger bakom nya bikinivarumärket Coco & Nuts.

Handplockat och klassiskt

Herrmodemärke öppnar i Mood

Premiär för butik om nära 900 kvadratmeter i flera våningar.

Snart skosläpp för Minimarket hos Åhléns

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Plus

"Jag är född i en skokartong"

HABIT MÖTER: Det Båstadbaserade skovarumärket Anny Nord har världen som spelplan. Designern Mia Bencker vill ladda skorna med ett socialt engagemang.

Mässa närmare branschen

Lekfullt och kreativt

Ingen kräftgång i nätmodehandeln

God tillväxtsiffra och inledning på året för e-modehandeln, enligt E-barometern för första kvartalet. Totalt ökade e-handelsförsäljningen med 17 procent under första kvartalet.

Nya kategorier och butiker för OuletSverige

Ska representera talanger för kommersiella samarbeten

Pr- och kommunikationsbyrå öppnar talangavdelning med bland andra välkända modeansikten och sociala medier-profiler.

Rodebjers e-handel växer efter nysatsning

AI ökar försäljningen i modeföretagets e-handel som nu utgör 15 procent av omsättningen.

Swipbox till Gränbystaden

Fotgängare och cyklister ökar försäljningen

Här är årets bästa köpcentrum

Nordens bästa köpcentrum ligger i Solna, enligt Nordic Council of Shoppingcenters.

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Samarbete för Nikben

Designduos kläder miljömärks

Solglasögon för Oscar Magnuson

The Lobby satsar på bröllop i sommar

H&M: Stefan Persson har köpt ytterligare 6 miljoner aktier

Sour industry väljer Onepartnergroup

Butik för Frenn

Plus

Därför räds inte Lager 157 Amazon

MyTaste med ny vd

Klockföretag tappar marknadsdirektör

Firar tio med strumplåda

Här öppnar Arket

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.171