Kundanpassning minimerar returer

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Ett traditionellt tillverkande företag, med djupa rötter i Knallebygdens textilindustri, driver i dag 9 butiker i Stockholm, London, New York, Malmö och Köpenhamn med en omfattande e-handel integrerad i helheten.

Omnikanal?  Nja, begreppet känns lite daterat och ringar inte riktigt in det vi gör, säger Etons e-handelsansvarige Artur Krupke.

Han berättar att företaget som startade i Gånghester utanför Borås 1928, och som sedan dess gjort sig känt för högkvalitativa skjortor, startade sin första butik 2009.
Det var nytt för oss att ha egna kanaler till slutkund. Banden till återförsäljare var och är starka, men att själva möta kunderna gav en extra möjlighet att förstå kundernas krav och agera snabbare, förklarar han.
Eton har numera total kontroll över alla led från fabrik till leveransen till slutkund.
Riktigt skönt var det också att slippa ha en gammal retailtradition i ryggen utan gå in med mer öppna ögon och bygga sin handel utifrån de förutsättningar som gällde – kunderna var e-handelsmogna och det blev också lättare att anpassa butikerna efter de krav som gällde.
Nu kunde man bygga verksamheten helt utifrån vad som är bäst för kunden.
I dag har butikerna utvecklats ytterligare och kunderna ställer mycket högre krav på snabbhet och flexibilitet än då, säger han.
En titt in i Etons butik vid Stureplan i Stockholm visar en fräsch butik som med sina mättat honungsfärgade väggar utstrålar klassisk herrmodekvalitet. Slipsar i vackra färger lyser upp och en touchskärm i stående format visar att e-handeln är lätt tillgänglig.
Artur Krupke säger att kunden måste känna sig omhändertagen på bästa sätt. Det duger inte att hänvisa någon till att gå hem för att handla på den egna datorn:
Man ska aldrig skjutsa kunder mellan kanalerna! Kundens problem är vårt problem så fort kunden tar kontakt med oss. Ju färre steg kunden behöver ta desto bättre. Vi ska lösa det så snabbt och smidigt som det bara går, säger han.
Läs också: E-handel bromsar köpcentrumprojekt

Skärmarna är främst till som ett verktyg för butikssäljaren. Här finns hela sortimentet och allt kan beställas för snabb leverans till butiken eller till en adress som kunden önskar.
En viktig komponent är de kundprofiler som skapas när kunder handlar. För varje köp blir profilen mer precis. Mått, favoritkrage, stil – allt registreras. På det viset känner butiken i New York redan igen en kund från Malmö som snabbt behöver en fräsch skjorta till affärsmötet. Dessutom kan man lita på storlekarna – en slimfit 40 har alltid samma passform oavsett var den köps. Det finns också anpassningserbjudanden så man kan måttsy skjortor, och de beställningarna kan göras från vilken dator som helst.
Till skillnad från många e-handlare har Eton med Artur Krupkes ord ”löjligt låg returgrad”, till följd av att deras affärsmodell är så kundanpassad.
Systemet fungerar i alla Etons egna butiker, och nu är det på gång att rullas ut till större återförsäljare med start i Nordamerika. Piloter är varuhuskedjan Nordstrom i USA och kanadensiska Harry Rosen.
Läs också: Qliro ökar försäljningen

Artur Krupke förklarar att det så småningom  ska finnas hos alla återförsäljare som har så pass hög försäljning att det blir ekonomiskt motiverat.
Att ta hand om återkommande kunder är avgörande för Etons framgång.
Nya kunder behöver man dock närma sig mer varsamt.
En ung kille som kollar efter skjorta till studentkostymen ska kanske inte överösas med erbjudanden, men den som gått in ett par gånger bör få lite uppmärksamhet:
”Hej, vi ser att du är intresserad, kan vi hjälpa dig med något? Det känns personligt och vänligt.
För precis som när man börjar dejta gäller det att bygga relationen gradvis.

Källa: Eton


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Här öppnar Caliroots

Mode- och streetwearföretaget presenterar nytt koncept i ny butik, en satsning som beskrivs som Caliroots 2.0.

Zalando blir mer fysiskt

Lindex stänger i Tidaholm

Nyputsat hos GSL

Lyko till Finland

Så blir de nya avgifterna

Nyhetsbrev

Newhouse bygger om butiker

Modeföretaget lanserar ny logotyp och butiksinredning.

Arkiv

Esprit tar över butiker

Två franchisebutiker övergår i modeföretagets regi och därtill nyöppnar Esprit butiken i Täby centrum som gick i konkurs i höstas.

Hon jobbar för Puma

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Bergans med butik

Helomvändning krävs för Lindex

Syskonduo hos Björn Borg

Modemärket sätter fokus på prestationsförmågan med hjälp av välkända syskonpar.

Digitalt skifte pressar handlarna

Här öppnar Lyko

Byredo öppnar i London

Hon kommer till Köpenhamn

Så ser Asos sportmodesatsning ut

E-handlaren lanserar egen sportkollektion.

H&M om e-handel och framtiden

Online utgör 12,5 procent av den totala försäljningen. Det avslöjas inför H&M-gruppens kapitalmarknadsdag som hålls på onsdagen.

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av koncernens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Pandora till Linden

NK storsatsar - blir större och lyxigare

Varuhuset i Stockholm byggs om och ut och välkomnar nya hyresgäster som Balenciaga och Valentino. Därtill gör varuhuset en herrmodesatsning med förändringar på bland annat herrmodeplanet.

Rivia Sports växlar upp

River Island öppnar barnmodekoncept

Ny riktning för Depeche

H&M behåller utdelning

Denimfokus i London

Klarna stöttar London College of Fashion

Valentin ger försäljningsskjuts

Uppåt för Zalando

Välkomnar förslagen mot stöldligor

Svea skor sig

Boozt rekryterar

Ny chef på Citycon

Kungens Kurva Shoppingcenter byggs ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.265