23948sdkhjf

Kundanpassning minimerar returer

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Ett traditionellt tillverkande företag, med djupa rötter i Knallebygdens textilindustri, driver i dag 9 butiker i Stockholm, London, New York, Malmö och Köpenhamn med en omfattande e-handel integrerad i helheten.

Omnikanal?  Nja, begreppet känns lite daterat och ringar inte riktigt in det vi gör, säger Etons e-handelsansvarige Artur Krupke.

Han berättar att företaget som startade i Gånghester utanför Borås 1928, och som sedan dess gjort sig känt för högkvalitativa skjortor, startade sin första butik 2009.

Läs också: Årets designer enligt Habit
Det var nytt för oss att ha egna kanaler till slutkund. Banden till återförsäljare var och är starka, men att själva möta kunderna gav en extra möjlighet att förstå kundernas krav och agera snabbare, förklarar han.
Eton har numera total kontroll över alla led från fabrik till leveransen till slutkund.
Riktigt skönt var det också att slippa ha en gammal retailtradition i ryggen utan gå in med mer öppna ögon och bygga sin handel utifrån de förutsättningar som gällde – kunderna var e-handelsmogna och det blev också lättare att anpassa butikerna efter de krav som gällde.
Nu kunde man bygga verksamheten helt utifrån vad som är bäst för kunden.

Läs också: Vestiaire Collective med nytt utseende
I dag har butikerna utvecklats ytterligare och kunderna ställer mycket högre krav på snabbhet och flexibilitet än då, säger han.
En titt in i Etons butik vid Stureplan i Stockholm visar en fräsch butik som med sina mättat honungsfärgade väggar utstrålar klassisk herrmodekvalitet. Slipsar i vackra färger lyser upp och en touchskärm i stående format visar att e-handeln är lätt tillgänglig.
Artur Krupke säger att kunden måste känna sig omhändertagen på bästa sätt. Det duger inte att hänvisa någon till att gå hem för att handla på den egna datorn:
Man ska aldrig skjutsa kunder mellan kanalerna! Kundens problem är vårt problem så fort kunden tar kontakt med oss. Ju färre steg kunden behöver ta desto bättre. Vi ska lösa det så snabbt och smidigt som det bara går, säger han.

Läs också: Ska sälja 1 000 skjortor om dagen med algoritm
Skärmarna är främst till som ett verktyg för butikssäljaren. Här finns hela sortimentet och allt kan beställas för snabb leverans till butiken eller till en adress som kunden önskar.
En viktig komponent är de kundprofiler som skapas när kunder handlar. För varje köp blir profilen mer precis. Mått, favoritkrage, stil – allt registreras. På det viset känner butiken i New York redan igen en kund från Malmö som snabbt behöver en fräsch skjorta till affärsmötet. Dessutom kan man lita på storlekarna – en slimfit 40 har alltid samma passform oavsett var den köps. Det finns också anpassningserbjudanden så man kan måttsy skjortor, och de beställningarna kan göras från vilken dator som helst.
Till skillnad från många e-handlare har Eton med Artur Krupkes ord ”löjligt låg returgrad”, till följd av att deras affärsmodell är så kundanpassad.
Systemet fungerar i alla Etons egna butiker, och nu är det på gång att rullas ut till större återförsäljare med start i Nordamerika. Piloter är varuhuskedjan Nordstrom i USA och kanadensiska Harry Rosen.

Läs också: Footway förbereder ny listning
Artur Krupke förklarar att det så småningom  ska finnas hos alla återförsäljare som har så pass hög försäljning att det blir ekonomiskt motiverat.
Att ta hand om återkommande kunder är avgörande för Etons framgång.
Nya kunder behöver man dock närma sig mer varsamt.
En ung kille som kollar efter skjorta till studentkostymen ska kanske inte överösas med erbjudanden, men den som gått in ett par gånger bör få lite uppmärksamhet:

Läs också: Itab vinstvarnar
”Hej, vi ser att du är intresserad, kan vi hjälpa dig med något? Det känns personligt och vänligt.
För precis som när man börjar dejta gäller det att bygga relationen gradvis.

Källa: Eton


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Kedjorna som driver omsättningen

Habit Modegalan
Årets designer enligt Habit

Vem som föräras titeln Årets Designer tillkännages under Habit Modegalan. Här är finalisterna.

"Starkare plattform för svenskt mode"

I februari väntas visningsveckan, Stockholm Fashion Week, sammanfalla med Stockholm Fashion District och Design Week.

Hit går Cheap Monday

Varumärket väljer kommunikationsbyrå efter att ha skött den biten själva.

Plus

Nylonbonanza i vårens streetmode

HABITS TRENDRAPPORTER VÅR 2019 DEL 1/7: Nytänkande färgkrockar, tonårsflirtar med 1970- och 80-talet och manlig minimalism. Vårens streetmode levererar både kreativt och kommersiellt.

Ciff satsar ungt

Ciff Kids blir i januari Ciff Youth.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 3 gånger per vecka.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Från egna lager via Sportamore - Adidas först ut att testa ny affärsmodell

Arkiv

Underklädeskedja öppnar outlet

Höjt tillväxtmål för Nelly

Jobb & Karriär
Ganni med ny vd

Har tidigare arbetat med varumärken som Maison Martin Margiela, Diesel och Marni.

Så ser en hållbar ledare ut

Habit Modegalan
De har chans till modepris

Under Habit Modegalan avslöjas vem som blir Modesveriges nykomling. Här är finalisterna.

Butiksnytt
Modetillskott i MoS

Här är verksamheterna som tar plats i modestråket The Designer Gallery.

1

Habit Modegalan
The Terrace nu i Göteborg

Efter drygt tio år i Stockholm har butikskonceptet öppnat ny butik. Inköparduon och konceptets grundare är nominerade till Årets inköpare i Habit Modegalan.

H&M: Ikeasfärens intåg är en "långsiktig finansiell investering"

Så går det för modebranschen

HABIT MARKNADSANALYS: Habit publicerar nyckeltalen för totalt 234 modeföretag 2017 och sammanfattar fjolåret här.

Habit Modegalan
De är finalister i Årets modeexportpris

Två premiumvarumärken och ett friluftsvarumärke har chans att föräras Habits branschpris.

Vestiaire Collective med nytt utseende

Habit Modegalan
Välkomna till Habit Modegalan

Nu är det bara två veckor kvar till Habit Modegalan. Under kvällen ska 12 vinnare koras. Galan leds i år av Kakan Hermansson.

Jobb & Karriär
GSL lämnar över skomärke

Tidigare tillförordnad vd och exportchef hos Elvine ska ta hand om expansionen för skomärket Jim Rickey Stockholm.

Nytt H&M-koncept även till Sverige

VRG tvärnitade under fjärde kvartalet

Sko- och accessoarkoncernen avslutade året med tapp i försäljning och kraftigt försämrat resultat.

Rizzo läggs ned som butikskedja

Stadium omorganiserar och varslar - satsar digitalt

Sportkedjan slår ihop avdelningar och flyttar delar av verksamheten från Norrköping till Solna.

Club Xprs konkursförvaltare: "Vi hoppas hitta en köpare"

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

Så gör H&M med Nyden

Superdry vinstvarnar

Satsar på manlig fägring

Katastrofår för Kappahl

Butiksnytt
Tillfälligt för Jumperfabriken

De kampanjar för modekedjan

Utmanar med underjordisk lokal

Norsk modekedja blir dansk

Intersport slipper returerna 

H&M köper in sig i Klarna

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.172