RNB kämpar på

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modekoncernen redovisar förbättrat rörelseresultat för tredje kvartalet men tappar försäljning. Polarn O. Pyret och Brothers utvecklas positivt medan NK och Man of a Kind går trögt.

Under årets tredje kvartal, mars till maj minskade försäljningen i jämförbara butiker med 3,1 procent. Nettoomsättningen för koncernen uppgick till 492 miljoner kronor (489), en ökning med 0,6 procent. Rörelseresultatet förbättrades rejält till 2 miljoner kronor (0) för perioden och rörelseresultatet före avskrivningar för den senaste 12 månaderna uppgick till 117 miljoner (89) vilket är en ökning med 33 procent. Resultatet efter skatt uppgick till -12 Mkr (-10).

I rapporten skriver koncernen att omorienteringsarbetet, med nytt sortiment, hos barnklädeskedjan Polarn O. Pyret börjar ge frukt dock minskade försäljningen under tredje kvartalet med 4,5 procent i jämförbara butiker i Sverige. Barnklädeskedjan har 145 butiker i 10 länder varav 42 är franchise. Den holländska verksamheten och Finland utvecklas bättre än Sverige för kedjan.

Bättre går det även för Brothers men med försämrat rörelseresultat och svagare bruttomarginal. Försäljningen utvecklas enligt koncernen väl för konceptet och framtiden ser ljus ut med förbättrat rörelseresultat på helåret.

Varuhusen går enligt rapporten trögt och NK tappar trafik och koncernens försäljning i jämförbara butiker på varuhuset backar med 5,4 procent. Även nya e-handelskonceptet Man of a Kind bidrar negativt men även här skriver koncernen att satsningen är en viktig pusselbit i omställningen till ett mer digitalt kunderbjudande.

Under perioden september till maj minskade koncernens försäljning i jämförbara butiker 1,2 procent. Nettoomsättningen uppgick till 1 666 miljoner kronor (1 618), motsvarande en ökning med 3,0 procent. Rörelseresultatet ökade till 59 miljoner kronor (30) för perioden och resultatet efter skatt uppgick till 43 miljoner kronor (15).



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De planerar expansion i Sverige

Starkt varumärke väntas vinna över snabbt mode

Så mycket ska JC:s butiksförsäljning ökat

Habit Modebranschens Dag
Han skapar upplevelser i handeln

Så blir den fysiska butiken mer attraktiv. Lyssna på Nicklas Jakobsson, grundare av Suteki, på Habit Modebranschens Dag.

Då öppnar Arket i Stockholm

Nu aviseras öppningsdatumet för kedjans första butik i Sverige."Vi hade otrolig tur som kunde göra om planerna så snabbt efter branden på Biblioteksgatan i november".

Gap: Resultat under förväntan

Nyhetsbrev

Plus

Varumärkenas väg till butikshyllan

Med färre mässor och specialistbutiker är det en kamp för nya sportvarumärken att slå sig in på den nordiska marknaden. Habit har följt tre aktörer i matchen om inköparna.

Arkiv

Regeringen prisar Acne Studios

Modeföretaget mottog på torsdagen regeringens nyinstiftade exportpris. ”Det ger kraft att fortsätta”, säger vd Mattias Magnusson till Habit.

Hon ska också samarbeta med Nyden

H&M group släpper fler samarbetspartner för nya varumärket.

Carven i konkurs

Intresset stort för att bli del av Uniqlos svenska team

Den nya Uniqlobutiken kommer att fylla fyra våningar och 1580 kvadratmeter i Sverigehuset på Hamngatan i centrala Stockholm. Arbetet med att rekrytera medarbetare har precis inletts. Intresset är stort för att jobba i den nya butiken.

Missa inte Habit Modebranschens Dag

H&M backar ånyo sälj- och köptjänst

De har sålt miljoner aktier i Boozt

Dansk skilsmässa - DAFI splittras

En blir två när DAFI delas upp i två sällskap som får skilda fokusområden. Nytt dotterbolag ska sköta modeveckan i Köpenhamn.

"Internationell shoppingupplevelse" - VRG nyöppnar på NK

Muji i egen regi

Modekoncern i nybildad transportkoalition

Han kampanjar för Stayhard

Kollektivavtal för Rodebjer

Soya Concept förvärvar skoföretag

Modeverksamheten slås samman med danskt skomärke och skapar ny dansk modejätte.

Här öppnar OAS

E-handlare öppnar fysiskt i Stockholm

Habit Modebranschens Dag
Miljardmål i sikte

Hon ska ta varumärket till en miljard kronor. Hör henne på Habit Modebranschens Dag.

Tictail öppnar butik

Efter New York har Tictail öppnat fysisk butik i Stockholm.

Jobb & karriär
Hon går till 2NDDAY

Lager 157 hyr in sig i Härlöv

Wish-kunder slipper avgift

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Mässa närmare branschen

Lekfullt och kreativt

Designduos kläder miljömärks

Samarbete för Nikben

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Solglasögon för Oscar Magnuson

The Lobby satsar på bröllop i sommar

H&M: Stefan Persson har köpt ytterligare 6 miljoner aktier

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.131