RNB kämpar på

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modekoncernen redovisar förbättrat rörelseresultat för tredje kvartalet men tappar försäljning. Polarn O. Pyret och Brothers utvecklas positivt medan NK och Man of a Kind går trögt.

Under årets tredje kvartal, mars till maj minskade försäljningen i jämförbara butiker med 3,1 procent. Nettoomsättningen för koncernen uppgick till 492 miljoner kronor (489), en ökning med 0,6 procent. Rörelseresultatet förbättrades rejält till 2 miljoner kronor (0) för perioden och rörelseresultatet före avskrivningar för den senaste 12 månaderna uppgick till 117 miljoner (89) vilket är en ökning med 33 procent. Resultatet efter skatt uppgick till -12 Mkr (-10).

I rapporten skriver koncernen att omorienteringsarbetet, med nytt sortiment, hos barnklädeskedjan Polarn O. Pyret börjar ge frukt dock minskade försäljningen under tredje kvartalet med 4,5 procent i jämförbara butiker i Sverige. Barnklädeskedjan har 145 butiker i 10 länder varav 42 är franchise. Den holländska verksamheten och Finland utvecklas bättre än Sverige för kedjan.

Bättre går det även för Brothers men med försämrat rörelseresultat och svagare bruttomarginal. Försäljningen utvecklas enligt koncernen väl för konceptet och framtiden ser ljus ut med förbättrat rörelseresultat på helåret.

Varuhusen går enligt rapporten trögt och NK tappar trafik och koncernens försäljning i jämförbara butiker på varuhuset backar med 5,4 procent. Även nya e-handelskonceptet Man of a Kind bidrar negativt men även här skriver koncernen att satsningen är en viktig pusselbit i omställningen till ett mer digitalt kunderbjudande.

Under perioden september till maj minskade koncernens försäljning i jämförbara butiker 1,2 procent. Nettoomsättningen uppgick till 1 666 miljoner kronor (1 618), motsvarande en ökning med 3,0 procent. Rörelseresultatet ökade till 59 miljoner kronor (30) för perioden och resultatet efter skatt uppgick till 43 miljoner kronor (15).



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Hårt och urbant - nu öppnar Junkyard butik i Stockholm

Så ser street- och sportmodeföretagets butik i Stockholm ut.

Hållbart mode extra värt att premiera

På onsdagen tilldelades fyra mode- och textilföretag nyinstiftade utmärkelsen Encouragement for Action 2018. Utmärkelserna delades ut under pågående mode- och inköpsvecka i Nacka strand.

Han ska ta Outnorth till nya höjder - e-handlare med ny vd

Från ABB till Coloreel

Värmen sänker tron på framtiden

Ny butik och nya varumärken

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Arkiv

Butiksnytt
Stureplan för Från Ö till A

Livsmedelsmärke med klädkollektion

Möter kundernas önskan med utökat storleksspann

Mode- och inredningskedjan justerar storlekarna upp och ned och lägger till rymligare passform.

Han satsar med nischat sportkoncept

Jönköpingshandlare lanserar ny sportbutik under namnet Spobik och satsar på bland annat sportkonfektion. Det nya konceptet innefattar sex fysiska butiker samt e-handel.

Trio utökar samarbetet med Åhléns

De ritar barnkollektion åt varuhuskedjan. Den nya etiketten ersätter Åhléns nuvarande barnklädesmärke och lanseras tidigt nästa år.

Sju för Uniqlo

Inför butiksöppningen på Hamngatan i Stockholm kampanjar den japanska modekedjan med sju ambassadörer.

Tar plats i nya kvarter – hit flyttar Isabella Löwengrips företag

Showroom, mässor och fest i Nacka strand

På måndagen startade aktiviteterna i Nacka strand med showrooms i Stockholm Fashion District. Senare i veckan öppnar mässorna Fashion Business Days och Nordic Shoe & Bagfair.

Konkursad varuhuskedja i nya händer

Varumärkeskedja ångar på - öppnar sjätte butiken

Barn- och ungdomsmodekoncept öppnar sjätte fysiska butiken och trappar upp satsningen i Finland och Norge.

Jobb & Karriär
Ny vd på plats - utnämndes i januari

Billigare kläder och skor

Nya hos MQ

Selfridges storsatsar på accessoarer

Vårlikt, feminint och lätt

Danska modeverksamheterna Blanche och Cecilie Bahnsen visade under Köpenhamns modevecka.

Nu och i vår enligt J.Lindeberg

På onsdagen visade modemärket i Köpenhamn.

Scorett på turné

Från John Henric till Najell

Multiarena för Jaktia

Så sålde Zalando

WeSCs kassaproblem fortsätter

Mörkt halvår för WeSC

Kedjan storsatsar på direktleveranser

Efter 94 år – nu tar klädbutiken ner skylten

3

Burberry har bränt varor för dryga miljarden

H&M i strid med facket

Zalando större än H&M under sommaren

Minskad framtidstro hos handlarna

Röda siffror för Intersport

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.145