23948sdkhjf

Trög tillväxt i modehandeln

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

HUI Research presenterade på tisdagen nedjusterade prognoser för detaljhandeln och nämner att stora branscher som modehandeln har svårt att få fart på tillväxten.

I rapporten skriver HUI Research att den svenska detaljhandeln visar något avtagande tillväxt, särskilt inom stora branscher som mode och hemelektronik, och justerar därför ned tillväxtprognoserna för innevarande år och 2018. Prognosen för den totala detaljhandeln ligger för 2017 på 2,5 procent mätt i såväl löpande som fasta priser. Även gällande 2018 ligger prognosen på en tillväxt om 2,5 procent i löpande respektive fasta priser. För sällanköpsvaruhandeln justeras tillväxten ned till 2,5 procent mätt i löpande priser.

De är de starka jämförelsetalen som många branscher mött under första halvan av året som gör att tillväxten inte kan fortsätta vara lika hög. Därtill tillkommer konkurrens från utländska aktörer i ett snabbt förändrat detaljhandelslandskap.

– Detaljhandeln har visat tillväxt varje år under 20 års tid och även 2017 kommer att bli ett tillväxtår, om än svagare än de tre senaste åren, säger Michael Cronholm, konsultchef på HUI Research i en kommentar.

Lågräntemiljö, befolkningstillväxt och allt fler sysselsatta gör ändå att svenskarnas konsumtionsutrymme bedöms som bra och fortsatt relativt gott under innevarande år.

Utsikterna för svensk konjunktur under innevarande och 2018 bedöms som goda men något dämpade. HUIs prognos för BNP-tillväxten 2017 och 2018 ligger kvar på 2,4 respektive 2,1 procent.

Mer om: HUI Research
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Karl Lagerfeld död

Så mycket växte e-modehandeln 2018

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Syskonduo ska ge Odd Molly ny glans

Plus

Sara Danius – en stilförebild i tiden

Sportamore lägger till marknad

Här öppnar varuhusjätten outlet

Nyhetsbrev

Our Legacy bygger ut

Butiken i London utökas.

Arkiv

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Butiksnytt
Här öppnar Veronica Virta nytt

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

Bubbleroom blickar mot öst

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Ny vd till Pandora

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Så ska Lager 157 charma Norge

Tvärstopp för Odd Molly

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Stärkt Lindex

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Ska göra accessoarer åt WeSC

Butiksnytt
Eton flyger högt

Öppnar fler flygplatsbutiker. Sålde 1,2 miljoner skjortor i fjol.

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

Här bygger H&M om och ut

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Svårt kopiera varumärken med starkt DNA"

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.12