Trög tillväxt i modehandeln

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

HUI Research presenterade på tisdagen nedjusterade prognoser för detaljhandeln och nämner att stora branscher som modehandeln har svårt att få fart på tillväxten.

I rapporten skriver HUI Research att den svenska detaljhandeln visar något avtagande tillväxt, särskilt inom stora branscher som mode och hemelektronik, och justerar därför ned tillväxtprognoserna för innevarande år och 2018. Prognosen för den totala detaljhandeln ligger för 2017 på 2,5 procent mätt i såväl löpande som fasta priser. Även gällande 2018 ligger prognosen på en tillväxt om 2,5 procent i löpande respektive fasta priser. För sällanköpsvaruhandeln justeras tillväxten ned till 2,5 procent mätt i löpande priser.

De är de starka jämförelsetalen som många branscher mött under första halvan av året som gör att tillväxten inte kan fortsätta vara lika hög. Därtill tillkommer konkurrens från utländska aktörer i ett snabbt förändrat detaljhandelslandskap.

– Detaljhandeln har visat tillväxt varje år under 20 års tid och även 2017 kommer att bli ett tillväxtår, om än svagare än de tre senaste åren, säger Michael Cronholm, konsultchef på HUI Research i en kommentar.

Lågräntemiljö, befolkningstillväxt och allt fler sysselsatta gör ändå att svenskarnas konsumtionsutrymme bedöms som bra och fortsatt relativt gott under innevarande år.

Utsikterna för svensk konjunktur under innevarande och 2018 bedöms som goda men något dämpade. HUIs prognos för BNP-tillväxten 2017 och 2018 ligger kvar på 2,4 respektive 2,1 procent.

Mer om: HUI Research


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Starkt varumärke väntas vinna över snabbt mode

Så mycket ska JC:s butiksförsäljning ökat

De planerar expansion i Sverige

Habit Modebranschens Dag
Han skapar upplevelser i handeln

Så blir den fysiska butiken mer attraktiv. Lyssna på Nicklas Jakobsson, grundare av Suteki, på Habit Modebranschens Dag.

Gap: Resultat under förväntan

Då öppnar Arket i Stockholm

Nu aviseras öppningsdatumet för kedjans första butik i Sverige."Vi hade otrolig tur som kunde göra om planerna så snabbt efter branden på Biblioteksgatan i november".

Nyhetsbrev

Regeringen prisar Acne Studios

Modeföretaget mottog på torsdagen regeringens nyinstiftade exportpris. ”Det ger kraft att fortsätta”, säger vd Mattias Magnusson till Habit.

Arkiv

Hon ska också samarbeta med Nyden

H&M group släpper fler samarbetspartner för nya varumärket.

Plus

Varumärkenas väg till butikshyllan

Med färre mässor och specialistbutiker är det en kamp för nya sportvarumärken att slå sig in på den nordiska marknaden. Habit har följt tre aktörer i matchen om inköparna.

Carven i konkurs

Missa inte Habit Modebranschens Dag

H&M backar ånyo sälj- och köptjänst

"Internationell shoppingupplevelse" - VRG nyöppnar på NK

Dansk skilsmässa - DAFI splittras

En blir två när DAFI delas upp i två sällskap som får skilda fokusområden. Nytt dotterbolag ska sköta modeveckan i Köpenhamn.

De har sålt miljoner aktier i Boozt

Intresset stort för att bli del av Uniqlos svenska team

Den nya Uniqlobutiken kommer att fylla fyra våningar och 1580 kvadratmeter i Sverigehuset på Hamngatan i centrala Stockholm. Arbetet med att rekrytera medarbetare har precis inletts. Intresset är stort för att jobba i den nya butiken.

Modekoncern i nybildad transportkoalition

Muji i egen regi

Han kampanjar för Stayhard

Kollektivavtal för Rodebjer

Soya Concept förvärvar skoföretag

Modeverksamheten slås samman med danskt skomärke och skapar ny dansk modejätte.

Så kan butiksdöden fintas – fem avgörande rekommendationer

Här öppnar OAS

E-handlare öppnar fysiskt i Stockholm

Habit Modebranschens Dag
Miljardmål i sikte

Hon ska ta varumärket till en miljard kronor. Hör henne på Habit Modebranschens Dag.

Jobb & karriär
Hon går till 2NDDAY

Lager 157 hyr in sig i Härlöv

Wish-kunder slipper avgift

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Mässa närmare branschen

Lekfullt och kreativt

Designduos kläder miljömärks

Samarbete för Nikben

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Solglasögon för Oscar Magnuson

The Lobby satsar på bröllop i sommar

H&M: Stefan Persson har köpt ytterligare 6 miljoner aktier

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.15