Medvind för modekedja

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

MQ redovisar ökad försäljning och stärkt resultat för tredje kvartalet. Nu ska det externa sortimentet utökas i Joys butiker som också uppgraderas.

I rapporten skriver koncernen att försäljningen ökar både i fysiska butiker och i e-handeln och att arbetet med att bli en stark aktör i flera kanaler fortsätter. För årets tredje kvartal, mars till maj, i det brutna räkenskapsåret uppgick nettoomsättningen till 424 miljoner kronor (379), vilket var en ökning med 11,9 procent. Den jämförbara försäljningen ökade under perioden med 1,9 procent Bruttomarginalen landade på 61,6 procent (60,9).Rörelseresultatet för kvartalet uppgick till 36 miljoner kronor (32), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 8,4 procent (8,5). Resultatet landade på 27 miljoner kronor (24). Kassaflödet från den löpande verksamheten var 4 miljoner kronor (8).

Läs också: MQ får ny vd

Under kvartalet öppnade modekedjan tredje butiken för outletkonceptet i Port 73 i Haninge utanför Stockholm och en fjärde butik väntar i Jägersro i Malmö.

Butikerna för MQ i Uppsala Gränby, Farsta, Varberg och Hede Outlet har byggts om och butiken i Uppsala City har flyttat till ny lokal. Under kvartalet stängde enheten i norska Kristiansand.

Joys butiker uppgraderas och hittills har 18 butiker har byggts om och en butik, i Sollentuna, har stängt. I rapporten skriver kedjan att de ombyggda butikerna har en bra försäljningstillväxt och att externa varumärken ska plockas in i kedjans samtliga butiker.

Under den senaste niomånadersperioden, september 2016 till maj 2017, uppgick nettoomsättningen till 1 354 miljoner kronor (1 194), en ökning med 13,4 procent. Den jämförbara försäljningen minskade dock med -1,0 procent. Bruttomarginalen stärktes under perioden 58,2 procent (55,7) och rörelseresultatet uppgick till 91 miljoner kronor (90), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 6,7 procent (7,5). Periodens resultat uppgick till 69 miljoner (68).Kassaflödet från den löpande verksamheten var 65 miljoner kronor (55).

Mer om: MQ


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Så kan butiksdöden fintas – fem avgörande rekommendationer

Lager 157 hyr in sig i Härlöv

Nu lanserar Wiges nytt varumärke

Under 2018 släpper företaget produkter i ekologiskt odlad bambu under etiketten Life Wear.

Ny designansvarig hos 2nd Day

Han tar plats i Svensk Handels styrelse

Footways delägare och styrelseledamot Patrik Hedelin tar plats i Svensk Handels styrelse. Nya i styrelsen är även Clas Ohlson och Lykos vd:ar.

Wish-kunder slipper avgift

Nyhetsbrev

Coloreel i fortsatt och utökat samarbete med Ricoh

Arkiv

Sneakerduo är herrmodets mäktigaste

Butiksduo, modetrio och Acne Studios vd är bland de tio i toppen på modemagasinet Kings lista över de 100 mest inflytelserika männen och kvinnorna inom svenskt herrmode.

Rekord för Svea

Ökad omsättning och god vinst för Svea i fjol. Nu har modeföretaget flyttat till nya lokaler komplett med syverkstad.

Här öppnar Stadium Outlet härnäst

Så gick det för Björn Borg

Förbättrat resultat men fortsatt tapp i fysiska butiker för modebolaget under första kvartalet. Ljuspunkt är växande e-handel medan utvecklingen i Finland tynger bolaget.

Amerikansk betaljätte köper Izettle – Betalar 19 miljarder kronor

Sportamore förändrar i ledningen – Tappar logistikchef

Jobb & karriär
"Med H&M och Cos på CV:t öppnades många möjligheter"

Han ska ansvara för utveckling av nätmodehandlaren Yoox Net-a-Porter Groups nya, egna varumärken.

Habit Modebranschens Dag
Han har vänt Gina Tricot

Efter ett år som vd har han vänt förlust till vinst. Lyssna till Magnus Månsson på Habit Modebranschens Dag i slutet av maj.

Handplockat och klassiskt

Herrmodemärke öppnar i Mood

Premiär för butik om nära 900 kvadratmeter i flera våningar.

Nytt bikinivarumärke med Baliinfluenser

Produktchef och inköpare med ett förflutet från Chantal Thomass och Chantelle, Bik Bok och Nelly ligger bakom nya bikinivarumärket Coco & Nuts.

Snart skosläpp för Minimarket hos Åhléns

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Plus

"Jag är född i en skokartong"

HABIT MÖTER: Det Båstadbaserade skovarumärket Anny Nord har världen som spelplan. Designern Mia Bencker vill ladda skorna med ett socialt engagemang.

Mässa närmare branschen

Lekfullt och kreativt

Ingen kräftgång i nätmodehandeln

God tillväxtsiffra och inledning på året för e-modehandeln, enligt E-barometern för första kvartalet. Totalt ökade e-handelsförsäljningen med 17 procent under första kvartalet.

Samarbete för Nikben

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Intresset stort för att bli del av Uniqlos svenska team

Designduos kläder miljömärks

The Lobby satsar på bröllop i sommar

Solglasögon för Oscar Magnuson

H&M: Stefan Persson har köpt ytterligare 6 miljoner aktier

Sour industry väljer Onepartnergroup

Butik för Frenn

Plus

Därför räds inte Lager 157 Amazon

MyTaste med ny vd

Klockföretag tappar marknadsdirektör

Firar tio med strumplåda

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.158