Underklädeskedja stärker resultatet

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Rörelseresultatet förbättrades med 50 procent 2016 jämfört mot föregående år och omsättningen ökade för Twilfit i fjol.

Underklädeskedjan Twilfit redovisar ett förbättrat resultat för 2016 jämfört med föregående år och i ett pressmeddelande skriver kedjan att det är för tredje året i rad som utveckling är positiv. Omsättningen 2016 landade på 376 miljoner kronor (343) med ett rörelseresultat om 10,7 miljoner kronor(7,1), en ökning med cirka 50 procent mot föregående år. Resultatet förbättrades med cirka 3,6 miljoner kronor före skatt mot föregående år. Tillväxten var under året cirka 10 procent.

– Vårt uppdaterade sortiment och uttryck har gjort att nya kunder hittat till oss, både via e-handel och butik. Trots ett tufft år för detaljhandeln i stort redovisar vi vårt bästa resultat någonsin. Vi växer och ökar vinsten för tredje året i rad. Utvecklingen fortsätter under 2017 med stort fokus på e-handeln, ett nytt, starkt ledningsteam och implementering av vårt nya affärssystem för att optimera kundupplevelsen i alla kanaler, säger Kajsa Claesson, vd.

Det är satsningar på e-handel, design och butikskoncept som givit frukt, enligt kedjan. Under 2016 öppnades tre nya butiker; i Grand Samarkand i Växjö, Allum i Partille samt Liljeholmen i Stockholm, och kedjan omfattar i dag 56 butiker samt e-handel.

Förutom nyöppningar har flera butiker byggts om enligt nytt butikskoncept. Under innevarande år ska kedjan fokusera på digitalisering.

 Twilfits huvudägare är R12 Kapital.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Skobranschen blickar mot ny säsong

Onsdagen var premiärdag för sko- och väskmässan i Nacka. – Det är superkul att vara här, säger Pernilla Karåker, som är här för första gången med ett nytt varumärke.

Ny kompetens till Mucker

Modeföretaget plockar in ny partner.

Samtida och progressivt mode ledde till vinst

I juli blev Göteborgbaserade L´Homme Rouge europeisk herrmodefinalist i Woolmark Prize. Nu väntar internationella finalen av tävlingen.

Billigare mode i sommar

Rayville i nytt samarbete

Sov- och loungeklädesmärket har inlett samarbete med tysk distributör och lanseras i höst på tre nya marknader.

Utmanande kvartal för Odd Molly

Omsättningen ökade men resultatet minskade för modebolaget under andra kvartalet.Tillväxten sker framförallt i egna kanaler och nu väntar ny kollektionsstrategi.

Trögt för Lindex

Modekedjans omsättning minskade under andra kvartalet. Nu väntar kostnadsbesparingar under 2017 och stängningar av butiker.

Arkiv

Björn Borg bjuder in

Under visningsveckan i slutet av augusti bjuder Björn Borg in allmänheten till visning med anledning av lansering av ny signaturkollektion.

Blocketutmanare till Sverige

Inom några veckor introduceras Facebooks köp- och säljplattform Marketplace i Sverige.

Ljusare i sällanköpshandeln

Nytt denimmärke för barn

I höst lanseras ett Göteborgsbaserat denimvarumärke för barn i tweenieåldern. Vd:n och grundaren arbetade tidigare som produktionschef hos Nudie jeans.

”Vi tar Bread and Butter till nästa nivå”

Större, mer tillgängligt och mer internationellt. Så sammanfattar Sigrid Dalberg-Krajewski, Zalandos kommunikationschef, modefestivalen som drar igång i september.

Samsøe & Samsøe tappar designer

Glossybox i nya händer

Hon lämnar varuhusen

Modekoncernen RNB tappar chef för varuhusverksamheten.

Dags för modevecka

I dag måndag öppnar modeveckan i Stockholm Fashion District, SFD, i Nacka strand. Förutom inköp och mässor väntar inspirationsföreläsningar, trendsamtal, mingel och utställningar.

Jobb & karriär: Stadium med ny marknadschef

Han kliver på som sportkedjans nye marknadschef i november.

Skoföretag växlar upp

Efter rekordår fördubblar nu Kavat produktionskapaciteten med ny anläggning i Bosnien och Hercegovina.

Seg sommar i modehandeln

2017 ser inte ut att bli något lysande år i modehandeln. Efter en trög vinter blev våren en besvikelse - och nu adderas en seg sommar till statistiken.

DePalma ger stil åt besöksnäringen

Nu kommer Lidls och Klums kollektion

Izettle på väg mot notering

Nybro klär av modebranschen

HABIT PÅ KÖPENHAMNS MODEVECKA. Nicholas Nybro stod för Köpenhamnsveckans mest minnesvärda visning – redan första dagen.

Nytt nummer av Habit

En utgåva fullmatad med intervjuer, branschnyheter och inspiration.

Ungt mode och teknik

E-handlare förändrar i styrelsen

Han lämnar Kappahl

Debenhams vinst minskar

Grandpa följer upp succén

Världsbäst på e-köp

Nu kan Amazonkunder testa hemma

Gants vd till Vitamin Well

Utökad skosatsning för Londonmässa

Hon lämnar Marketplace

Tierra vinner outdoorpris

Nu är Klarna bank

Sänd till en kollega

0.153