Underklädeskedja stärker resultatet

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Rörelseresultatet förbättrades med 50 procent 2016 jämfört mot föregående år och omsättningen ökade för Twilfit i fjol.

Underklädeskedjan Twilfit redovisar ett förbättrat resultat för 2016 jämfört med föregående år och i ett pressmeddelande skriver kedjan att det är för tredje året i rad som utveckling är positiv. Omsättningen 2016 landade på 376 miljoner kronor (343) med ett rörelseresultat om 10,7 miljoner kronor(7,1), en ökning med cirka 50 procent mot föregående år. Resultatet förbättrades med cirka 3,6 miljoner kronor före skatt mot föregående år. Tillväxten var under året cirka 10 procent.

– Vårt uppdaterade sortiment och uttryck har gjort att nya kunder hittat till oss, både via e-handel och butik. Trots ett tufft år för detaljhandeln i stort redovisar vi vårt bästa resultat någonsin. Vi växer och ökar vinsten för tredje året i rad. Utvecklingen fortsätter under 2017 med stort fokus på e-handeln, ett nytt, starkt ledningsteam och implementering av vårt nya affärssystem för att optimera kundupplevelsen i alla kanaler, säger Kajsa Claesson, vd.

Det är satsningar på e-handel, design och butikskoncept som givit frukt, enligt kedjan. Under 2016 öppnades tre nya butiker; i Grand Samarkand i Växjö, Allum i Partille samt Liljeholmen i Stockholm, och kedjan omfattar i dag 56 butiker samt e-handel.

Förutom nyöppningar har flera butiker byggts om enligt nytt butikskoncept. Under innevarande år ska kedjan fokusera på digitalisering.

 Twilfits huvudägare är R12 Kapital.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Jobb & karriär
Edblad ser över varumärket och rekryterar

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Gap till varuhuskedja

Åhléns plockar in baby- och barnkläder från Gap.

Detaljhandelsföretag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Klädskapare fick hederspris

Coop säger upp avtal med Postnord

Osäkra lönelägen i etiopisk textilindustri

Nyhetsbrev

Här öppnar Caliroots

Mode- och streetwearföretaget presenterar nytt koncept i ny butik, en satsning som beskrivs som Caliroots 2.0.

Arkiv

Zalando blir mer fysiskt

Nyputsat hos GSL

Newhouse bygger om butiker

Modeföretaget lanserar ny logotyp och butiksinredning.

Esprit tar över butiker

Två franchisebutiker övergår i modeföretagets regi och därtill nyöppnar Esprit butiken i Täby centrum som gick i konkurs i höstas.

Lindex stänger i Tidaholm

Lyko till Finland

Hon jobbar för Puma

Så blir de nya avgifterna

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Bergans med butik

Helomvändning krävs för Lindex

Syskonduo hos Björn Borg

Modemärket sätter fokus på prestationsförmågan med hjälp av välkända syskonpar.

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Här öppnar Lyko

Byredo öppnar i London

Hon kommer till Köpenhamn

Digitalt skifte pressar handlarna

Pandora till Linden

Ny riktning för Depeche

River Island öppnar barnmodekoncept

H&M behåller utdelning

Denimfokus i London

Klarna stöttar London College of Fashion

Valentin ger försäljningsskjuts

Uppåt för Zalando

Välkomnar förslagen mot stöldligor

Svea skor sig

Boozt rekryterar

Ny chef på Citycon

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.218