Underklädeskedja stärker resultatet

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Rörelseresultatet förbättrades med 50 procent 2016 jämfört mot föregående år och omsättningen ökade för Twilfit i fjol.

Underklädeskedjan Twilfit redovisar ett förbättrat resultat för 2016 jämfört med föregående år och i ett pressmeddelande skriver kedjan att det är för tredje året i rad som utveckling är positiv. Omsättningen 2016 landade på 376 miljoner kronor (343) med ett rörelseresultat om 10,7 miljoner kronor(7,1), en ökning med cirka 50 procent mot föregående år. Resultatet förbättrades med cirka 3,6 miljoner kronor före skatt mot föregående år. Tillväxten var under året cirka 10 procent.

– Vårt uppdaterade sortiment och uttryck har gjort att nya kunder hittat till oss, både via e-handel och butik. Trots ett tufft år för detaljhandeln i stort redovisar vi vårt bästa resultat någonsin. Vi växer och ökar vinsten för tredje året i rad. Utvecklingen fortsätter under 2017 med stort fokus på e-handeln, ett nytt, starkt ledningsteam och implementering av vårt nya affärssystem för att optimera kundupplevelsen i alla kanaler, säger Kajsa Claesson, vd.

Det är satsningar på e-handel, design och butikskoncept som givit frukt, enligt kedjan. Under 2016 öppnades tre nya butiker; i Grand Samarkand i Växjö, Allum i Partille samt Liljeholmen i Stockholm, och kedjan omfattar i dag 56 butiker samt e-handel.

Förutom nyöppningar har flera butiker byggts om enligt nytt butikskoncept. Under innevarande år ska kedjan fokusera på digitalisering.

 Twilfits huvudägare är R12 Kapital.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Så kan butiksdöden fintas – fem avgörande rekommendationer

Nu lanserar Wiges nytt varumärke

Under 2018 släpper företaget produkter i ekologiskt odlad bambu under etiketten Life Wear.

Lager 157 hyr in sig i Härlöv

Ny designansvarig hos 2nd Day

Han tar plats i Svensk Handels styrelse

Footways delägare och styrelseledamot Patrik Hedelin tar plats i Svensk Handels styrelse. Nya i styrelsen är även Clas Ohlson och Lykos vd:ar.

Wish-kunder slipper avgift

Nyhetsbrev

Coloreel i fortsatt och utökat samarbete med Ricoh

Arkiv

Sneakerduo är herrmodets mäktigaste

Butiksduo, modetrio och Acne Studios vd är bland de tio i toppen på modemagasinet Kings lista över de 100 mest inflytelserika männen och kvinnorna inom svenskt herrmode.

Rekord för Svea

Ökad omsättning och god vinst för Svea i fjol. Nu har modeföretaget flyttat till nya lokaler komplett med syverkstad.

Här öppnar Stadium Outlet härnäst

Så gick det för Björn Borg

Förbättrat resultat men fortsatt tapp i fysiska butiker för modebolaget under första kvartalet. Ljuspunkt är växande e-handel medan utvecklingen i Finland tynger bolaget.

Amerikansk betaljätte köper Izettle – Betalar 19 miljarder kronor

Sportamore förändrar i ledningen – Tappar logistikchef

Habit Modebranschens Dag
Han har vänt Gina Tricot

Efter ett år som vd har han vänt förlust till vinst. Lyssna till Magnus Månsson på Habit Modebranschens Dag i slutet av maj.

Handplockat och klassiskt

Jobb & karriär
"Med H&M och Cos på CV:t öppnades många möjligheter"

Han ska ansvara för utveckling av nätmodehandlaren Yoox Net-a-Porter Groups nya, egna varumärken.

Herrmodemärke öppnar i Mood

Premiär för butik om nära 900 kvadratmeter i flera våningar.

Nytt bikinivarumärke med Baliinfluenser

Produktchef och inköpare med ett förflutet från Chantal Thomass och Chantelle, Bik Bok och Nelly ligger bakom nya bikinivarumärket Coco & Nuts.

Snart skosläpp för Minimarket hos Åhléns

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Mässa närmare branschen

Plus

"Jag är född i en skokartong"

HABIT MÖTER: Det Båstadbaserade skovarumärket Anny Nord har världen som spelplan. Designern Mia Bencker vill ladda skorna med ett socialt engagemang.

Lekfullt och kreativt

Intresset stort för att bli del av Uniqlos svenska team

Ingen kräftgång i nätmodehandeln

God tillväxtsiffra och inledning på året för e-modehandeln, enligt E-barometern för första kvartalet. Totalt ökade e-handelsförsäljningen med 17 procent under första kvartalet.

Samarbete för Nikben

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Designduos kläder miljömärks

The Lobby satsar på bröllop i sommar

Solglasögon för Oscar Magnuson

H&M: Stefan Persson har köpt ytterligare 6 miljoner aktier

Sour industry väljer Onepartnergroup

Butik för Frenn

Plus

Därför räds inte Lager 157 Amazon

MyTaste med ny vd

Klockföretag tappar marknadsdirektör

Firar tio med strumplåda

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.524