Lindex utbildar i jämställdhet

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modekedjan ska ge leverantörer nycklar till att implementera jämställdhetsfrågor.

Genom de treåriga projektet WE Women by Lindex ska kedjan arbeta för att integrera jämställdhetsfrågor i leverantörers ledningssystem och utbilda dem att utvärdera verksamheten också ur ett jämställdhetsperspektiv. Jämställdhetsfrågor blir en allt viktigare parameter i kedjans utvärdering av leverantörerna.

Kvinnan är central för vår verksamhet på Lindex. Majoriteten av de textilarbetare som gör våra kläder är kvinnor och det är viktigt för oss att göra vad vi kan för att förbättra deras liv. I många år har vi jobbat för att driva förändring i vår leverantörskedja genom utbildning och utifrån arbetarnas engagemang. Nu kommer vi även att arbeta uppifrån för att förändra fabrikers ledarskap till att bli mer inkluderande för kvinnor och ha en ökad medvetenhet om jämställdhetsproblem, säger Anna-Karin Dahlberg, produktionsansvarig inom hållbarhet hos kedjan.

Projktet utvecklarkedjan i partnerskap med GIZ, ett tyskt federalt företagsom arbetar mnom ett partnerskap mellaned globala hållbarhetsfrågor. Därtill sker arbetet i samarbete med ideella hållbarhetsorganisationen BSR och lokala organisationer som fack- och välgörenhetsorgansiationer och omfattar initialt 33 leverantörer i Bangladesh, samt 10 leverantörer som kedjan inte arbetar med för att sprida konceptet inom branschen i landet.

Mer än 50 procent av de medeverkande leverantörernas 82 000 anställda är kvinnor.

Mer om: CSR | hållbarhet | Lindex


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Jobb & karriär
Från Ikea till Åhléns

Varuhuskedjan har hittat en efterträdare till Lina Söderqvist på marknadschefsposten.

Här är framtidens handelsplats enligt AMF

The Lobby liknar ingenting annat. I april öppnar AMF Fastigheter sitt nya koncept i centrala Stockholm. Habit fick följa med på en förhandsvisning.

Modell för Ellos

Då väntas WeSC ur rekonstruktion

Jobb & karriär
Regionchef på Kappahl till Indiska

Mode- och inredningskedjan får ny försäljningschef.

Så ska Stayhard sälja mer denim

Nyhetsbrev

”Viktigt med praxis på området”

Arkiv

Jobb & karriär
Indiska hämtar kompetens från Åhléns

Mode- och inredningskedjan rekryterar kvalitets- och hållbarhetschef med förflutet hos Åhléns och H&M.

Han slår ett slag för Frank Dandy

Underklädesmärket har ett nytt ansikte.

Jobb & karriär
Lundhags med ny marknadschef

Grandpa öppnar och stänger

I veckan återöppnar prisbelönta Grandpa moderbutiken på Södermannagatan på Södermalm. Samtidigt stängs en av butikerna i vår.

Sällanköpen ökar på nätet - står för 80 procent av tillväxten

Mode stod för överlägset mest online i fjol.

Securitas tecknar avtal med modejätte

Här öppnar Deichmann igen

Tillfälligt för Isbjörn

Så ska Lexington Company få igång tillväxten

Jobb & karriär
Edblad ser över varumärket - rekryterar trio

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Gap till svensk varuhuskedja

Åhléns plockar in baby- och barnkläder från Gap i sortimentet.

Förbjudna kemikalier i var fjärde vara – 16 företag anmäls

Coop säger upp avtal med Postnord

Osäkra lönelägen i etiopisk textilindustri

Klädskapare fick hederspris

Här öppnar Caliroots

Mode- och streetwearföretaget presenterar nytt koncept i ny butik, en satsning som beskrivs som Caliroots 2.0.

Zalando blir mer fysiskt

Lindex stänger i Tidaholm

Nyputsat hos GSL

Hon jobbar för Puma

Bergans med butik

Byredo öppnar i London

Digitalt skifte pressar handlarna

Hon kommer till Köpenhamn

Pandora till Linden

River Island öppnar barnmodekoncept

Ny riktning för Depeche

H&M behåller utdelning

Denimfokus i London

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.249