Lindex utbildar i jämställdhet

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modekedjan ska ge leverantörer nycklar till att implementera jämställdhetsfrågor.

Genom de treåriga projektet WE Women by Lindex ska kedjan arbeta för att integrera jämställdhetsfrågor i leverantörers ledningssystem och utbilda dem att utvärdera verksamheten också ur ett jämställdhetsperspektiv. Jämställdhetsfrågor blir en allt viktigare parameter i kedjans utvärdering av leverantörerna.

Kvinnan är central för vår verksamhet på Lindex. Majoriteten av de textilarbetare som gör våra kläder är kvinnor och det är viktigt för oss att göra vad vi kan för att förbättra deras liv. I många år har vi jobbat för att driva förändring i vår leverantörskedja genom utbildning och utifrån arbetarnas engagemang. Nu kommer vi även att arbeta uppifrån för att förändra fabrikers ledarskap till att bli mer inkluderande för kvinnor och ha en ökad medvetenhet om jämställdhetsproblem, säger Anna-Karin Dahlberg, produktionsansvarig inom hållbarhet hos kedjan.

Projktet utvecklarkedjan i partnerskap med GIZ, ett tyskt federalt företagsom arbetar mnom ett partnerskap mellaned globala hållbarhetsfrågor. Därtill sker arbetet i samarbete med ideella hållbarhetsorganisationen BSR och lokala organisationer som fack- och välgörenhetsorgansiationer och omfattar initialt 33 leverantörer i Bangladesh, samt 10 leverantörer som kedjan inte arbetar med för att sprida konceptet inom branschen i landet.

Mer än 50 procent av de medeverkande leverantörernas 82 000 anställda är kvinnor.

Mer om: CSR | hållbarhet | Lindex


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Så kan butiksdöden fintas – fem avgörande rekommendationer

Lager 157 hyr in sig i Härlöv

Ny designansvarig hos 2nd Day

Nu lanserar Wiges nytt varumärke

Under 2018 släpper företaget produkter i ekologiskt odlad bambu under etiketten Life Wear.

Han tar plats i Svensk Handels styrelse

Footways delägare och styrelseledamot Patrik Hedelin tar plats i Svensk Handels styrelse. Nya i styrelsen är även Clas Ohlson och Lykos vd:ar.

Wish-kunder slipper avgift

Nyhetsbrev

Coloreel i fortsatt och utökat samarbete med Ricoh

Arkiv

Sneakerduo är herrmodets mäktigaste

Butiksduo, modetrio och Acne Studios vd är bland de tio i toppen på modemagasinet Kings lista över de 100 mest inflytelserika männen och kvinnorna inom svenskt herrmode.

Rekord för Svea

Ökad omsättning och god vinst för Svea i fjol. Nu har modeföretaget flyttat till nya lokaler komplett med syverkstad.

Här öppnar Stadium Outlet härnäst

Så gick det för Björn Borg

Förbättrat resultat men fortsatt tapp i fysiska butiker för modebolaget under första kvartalet. Ljuspunkt är växande e-handel medan utvecklingen i Finland tynger bolaget.

Amerikansk betaljätte köper Izettle – Betalar 19 miljarder kronor

Sportamore förändrar i ledningen – Tappar logistikchef

Jobb & karriär
"Med H&M och Cos på CV:t öppnades många möjligheter"

Han ska ansvara för utveckling av nätmodehandlaren Yoox Net-a-Porter Groups nya, egna varumärken.

Habit Modebranschens Dag
Han har vänt Gina Tricot

Efter ett år som vd har han vänt förlust till vinst. Lyssna till Magnus Månsson på Habit Modebranschens Dag i slutet av maj.

Handplockat och klassiskt

Herrmodemärke öppnar i Mood

Premiär för butik om nära 900 kvadratmeter i flera våningar.

Nytt bikinivarumärke med Baliinfluenser

Produktchef och inköpare med ett förflutet från Chantal Thomass och Chantelle, Bik Bok och Nelly ligger bakom nya bikinivarumärket Coco & Nuts.

Snart skosläpp för Minimarket hos Åhléns

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Mässa närmare branschen

Plus

"Jag är född i en skokartong"

HABIT MÖTER: Det Båstadbaserade skovarumärket Anny Nord har världen som spelplan. Designern Mia Bencker vill ladda skorna med ett socialt engagemang.

Lekfullt och kreativt

Ingen kräftgång i nätmodehandeln

God tillväxtsiffra och inledning på året för e-modehandeln, enligt E-barometern för första kvartalet. Totalt ökade e-handelsförsäljningen med 17 procent under första kvartalet.

Samarbete för Nikben

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Designduos kläder miljömärks

The Lobby satsar på bröllop i sommar

Solglasögon för Oscar Magnuson

H&M: Stefan Persson har köpt ytterligare 6 miljoner aktier

Sour industry väljer Onepartnergroup

Intresset stort för att bli del av Uniqlos svenska team

Butik för Frenn

Plus

Därför räds inte Lager 157 Amazon

MyTaste med ny vd

Klockföretag tappar marknadsdirektör

Firar tio med strumplåda

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.251