23948sdkhjf

Tidskrävande modekonsumtion

Den fysiska butiken och handelsplatsen är viktig för konsumenten av snabbt mode, enligt en ny avhandling.

Det krävs konstant kontakt och besök på olika handelsplatser, dagliga rundor på stan, inspiration från andra modekonsumenter och koll på vad som händer i butiker och leveranser till butikerna för att hänga med i modets svängar och trender, åtminstone när det handlar om snabbt kedjemode.

Det visar forskaren Emma Samsioe med avhandlingen Consumer Contextual Learning :The Case of Fast Fashion Consumption som hon disputerar på vid Lunds Universitet den 8 juni. Hon har studerat hur det går till att kompetent konsument, hur hen tänker och vilka strategier använder hen sig av och hur funkar dessa strategier på en marknad i ständig förändring?

- Man kan säga att de här unga konsumenterna, och det rör sig oftast om kvinnor, lever som konsumtionssamhället lär. Många ser sig själva som kreativa och skapande människor och det får de utlopp för i sin ständiga jakt på den rätta outfiten, säger Emma Samsioe.

Avhandlingen bygger bland annat på intervjuer med konsumenter och deras konsumtionsmönster.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079