Tidskrävande modekonsumtion

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Den fysiska butiken och handelsplatsen är viktig för konsumenten av snabbt mode, enligt en ny avhandling.

Det krävs konstant kontakt och besök på olika handelsplatser, dagliga rundor på stan, inspiration från andra modekonsumenter och koll på vad som händer i butiker och leveranser till butikerna för att hänga med i modets svängar och trender, åtminstone när det handlar om snabbt kedjemode.

Det visar forskaren Emma Samsioe med avhandlingen Consumer Contextual Learning :The Case of Fast Fashion Consumption som hon disputerar på vid Lunds Universitet den 8 juni. Hon har studerat hur det går till att kompetent konsument, hur hen tänker och vilka strategier använder hen sig av och hur funkar dessa strategier på en marknad i ständig förändring?

- Man kan säga att de här unga konsumenterna, och det rör sig oftast om kvinnor, lever som konsumtionssamhället lär. Många ser sig själva som kreativa och skapande människor och det får de utlopp för i sin ständiga jakt på den rätta outfiten, säger Emma Samsioe.

Avhandlingen bygger bland annat på intervjuer med konsumenter och deras konsumtionsmönster.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Black Friday blir Green och går till välgörenhet

H&M får inte plagiera Adidas-konceptet

EU-domstolen fastslår att H&M inte får använda parallella streck på sina sportkläder. Konceptet tillhör Adidas.

Newbie öppnar första butiken i London

Black Friday hetare än någonsin

Black Friday väntas slå nya försäljningsrekord i år.

Nytt flaggskepp från Twilfit i Gallerian

Wagner expanderar i Sverige

Nyhetsbrev

Här är alla vinnare i Habit Modegalan 2017

På torsdagskvällen utsågs 13 vinnare under Habit Modegalan som ägde rum på Berns Salonger i Stockholm under ledning av Ebba Kleberg von Sydow.

Arkiv

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

H&M faller på börsen

Hon är Årets Hederspristagare

HABIT MODEGALAN. Galan avslutades på torsdagskvällen med att prisa en person som betytt mycket för branschen.

Aim’n är Årets Nykomling

HABIT MODEGALAN. Sportvarumärket från Halmstad kammande hem priset Årets Nykomling. Vagabond tilldelades Årets Modeexportpris.

Ida Sjöstedt är Årets Designer

HABIT MODEGALAN. Ida Sjöstedt tilldelades under torsdagen priset Årets Designer på Habit Modegalan. Året Hållbarhetspris gick till barnmodevarumärket Mini Rodini.

Varumärket som är kung av denim

HABIT MODEGALAN. Göteborgsvarumärket Dr Denim prisades i kategorin Årets Denimleverantör. Årets Sportleverantör är Daily Sports och Årets Leverantör Our Legacy.

Kavat har bästa inredningskonceptet

HABIT MODEGALAN. Skoleverantören Kavat tilldelades Årets Inredningkoncept medan Årets Modebutik vanns av Stockholmsbutiken Adisgladis.

Lindex vann Årets Omnikanal-pris

HABIT MODEGALAN. På torsdagskvällen samlades branschen till Habit Modegalan på Berns i Stockholm. Först ut att ta emot pris var Lindex. Därefter avslöjades Årets Butikssäljare och Årets Modekedja.

Samarbete för New Black

Trögt kvartal för IC Group

Minskad försäljning för bland annat Tiger of Sweden sänkte IC Groups omsättning för första kvartalet. Koncernen fortsätter se över ägandet av Peak Performance.

Han ska leda ny sportjätte

Team Sportia och Sportringen bildar SGN Sport. Därtill väntar lansering av ett nytt koncept inom cykel nästa år.

Rfid-teknik för spårning och återvinning

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

H&M får rätt i Högsta förvaltningsdomstolen

Intersport pudlar om kampanj

Fördubblad orderingång – under en dag

Kämpigt för butiker utanför stadskärnan

Helsingborgscentrum byter namn

Minskad optimism hos handlarna – trots Black Friday och julhandel

Svagt kvartal för Lexington Company

Modeinkubatorn med nytt namn

Virtuellt designmuseum

Dyrare skor i oktober

Frankenius ny i Sandströms styrelse

Vinnova stöttar We are Spindye

Tiger of Sweden till Pelican Studio

Med sikte på C4 Shopping

Lyko satsar eget

Kvällsleverans från Åhléns

Sänd till en kollega

0.129