Mode i e-handelstoppen igen

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Påsken påverkade e-handeln negativt i april. Konsumtionen på nätet steg 14 procent under månaden, enligt e-barometern konsument från Postnord.

63 procent av svenskarna e-handlade under månaden vilket är 4 procent färre än genomsnittsmånaden för e-handeln. Som vanligt toppades listan av mest handlade varor av mode, 35 procent, skönhets- och hälsoprodukter samt böcker och media.

Ungefär 15 procent av svenskarna e-handlade från utländska sajter under månaden, vilket även det är något lägre än föregående månader. De länder som är populärast att handla ifrån är desamma som tidigare, Kina i topp och följd av Storbritannien, Tyskland  och USA.

Läs också: Nya paketavgifter kan dröja

Vart femte e-handlat paket kommer från utländskt sajt och även här toppar mode, 33 procent, av som den mest e-handlade varan. 35 procent av e-handelskonsumenterna handlade via mobilen.
- För att möta den utländska konkurrensen behöver vi fortsätta utveckla våra erbjudanden och vara på tårna. Vi behöver jobba betydligt mer med relevans, med enkelhet i köpresan och med att skapa en wow-upplevelse, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord Sverige i en kommentar.

Läs också: Så blir de nya avgifterna

12 procent av konsumenterna returnerade minst en vara.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Jobb & karriär
Edblad ser över varumärket och rekryterar

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Gap till varuhuskedja

Åhléns plockar in baby- och barnkläder från Gap.

Detaljhandelsföretag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Klädskapare fick hederspris

Coop säger upp avtal med Postnord

Osäkra lönelägen i etiopisk textilindustri

Nyhetsbrev

Här öppnar Caliroots

Mode- och streetwearföretaget presenterar nytt koncept i ny butik, en satsning som beskrivs som Caliroots 2.0.

Arkiv

Zalando blir mer fysiskt

Nyputsat hos GSL

Newhouse bygger om butiker

Modeföretaget lanserar ny logotyp och butiksinredning.

Esprit tar över butiker

Två franchisebutiker övergår i modeföretagets regi och därtill nyöppnar Esprit butiken i Täby centrum som gick i konkurs i höstas.

Lindex stänger i Tidaholm

Lyko till Finland

Hon jobbar för Puma

Så blir de nya avgifterna

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Bergans med butik

Helomvändning krävs för Lindex

Syskonduo hos Björn Borg

Modemärket sätter fokus på prestationsförmågan med hjälp av välkända syskonpar.

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Här öppnar Lyko

Byredo öppnar i London

Hon kommer till Köpenhamn

Digitalt skifte pressar handlarna

Pandora till Linden

Ny riktning för Depeche

River Island öppnar barnmodekoncept

H&M behåller utdelning

Denimfokus i London

Klarna stöttar London College of Fashion

Valentin ger försäljningsskjuts

Uppåt för Zalando

Välkomnar förslagen mot stöldligor

Svea skor sig

Boozt rekryterar

Ny chef på Citycon

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.176