23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Mode i e-handelstoppen igen

Påsken påverkade e-handeln negativt i april. Konsumtionen på nätet steg 14 procent under månaden, enligt e-barometern konsument från Postnord.

63 procent av svenskarna e-handlade under månaden vilket är 4 procent färre än genomsnittsmånaden för e-handeln. Som vanligt toppades listan av mest handlade varor av mode, 35 procent, skönhets- och hälsoprodukter samt böcker och media.

Ungefär 15 procent av svenskarna e-handlade från utländska sajter under månaden, vilket även det är något lägre än föregående månader. De länder som är populärast att handla ifrån är desamma som tidigare, Kina i topp och följd av Storbritannien, Tyskland  och USA.

Vart femte e-handlat paket kommer från utländskt sajt och även här toppar mode, 33 procent, av som den mest e-handlade varan. 35 procent av e-handelskonsumenterna handlade via mobilen.
- För att möta den utländska konkurrensen behöver vi fortsätta utveckla våra erbjudanden och vara på tårna. Vi behöver jobba betydligt mer med relevans, med enkelhet i köpresan och med att skapa en wow-upplevelse, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord Sverige i en kommentar.

12 procent av konsumenterna returnerade minst en vara.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094