23948sdkhjf

Morris med ny vd

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Han kliver på som vd för modebolaget i höst.

Magnus Åberg har utsetts till vd för modebolaget Morris. Han efterträder Eva Alsén som varit vd sedan 2010 och som fortsätter arbeta med ägarfrågor och som senior rådgivare i styrelsen. Åberg kommer närmast från Tiger of Sweden där han arbetat på flera ledande ställningar inom sälj och marknad och har god erfarenhet av varumärkesbyggnad och utveckling av både inhemsk och internationell marknad.

– Morris är ett ungt och intressant modeföretag som på kort tid etablerat sig som ett starkt varumärke i Sverige och Norge. Företaget står nu redo för en större internationell lansering. Jag har följt Morris från sidan under några år och ser en stor potential i varumärket. Att nu få ta över rodret och lotsa företaget till nästa nivå blir en kul och spännande utmaning, säger Magnus Åberg i en kommentar.

Morris grundades 2004 och säljs i dag i 260 modebutiker i Skandinavien samt egen webbutik och två butiker på Humlegårdsgatan i Stockholm. I märket finns tre koncept för både herr och dam; Morris Stockholm, Morris Heritage och Morris Lady. En utvidgning utanför Skandinavien ligger i den närmaste framtiden. Bolaget omsatte vid bokslut 30 april 2017 cirka 155 miljoner kronor och har 30 medarbetare.

Mer om: Morris
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

Bubbleroom blickar mot öst

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

Nyhetsbrev

Ny vd till Pandora

Arkiv

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Tvärstopp för Odd Molly

Så ska Lager 157 charma Norge

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Stärkt Lindex

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Ska göra accessoarer åt WeSC

Jobb & Karriär
Han får försäljningsansvar hos Tenson

Sport- och modeföretaget rekryterar till Stockholmskontoret.

Butiksnytt
Eton flyger högt

Öppnar fler flygplatsbutiker. Sålde 1,2 miljoner skjortor i fjol.

JC:s rekonstruktion: "Kommit till en punkt när det till slut tippar över".

Affärsmodell med kommissionsupplägg och nya förhandlingar med fastighetsägare ska rädda JC.

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Modekedjan i rekonstruktion igen

Så ska NK snärja fler kinesiska turister

Etablerar närvaro på digitala plattformar för att nå ut till kinesiska turister innan, under och efter Sverigebesöket.

Jobb & Karriär
Hon går till Vagabond

Bolaget rekryterar och stuvar om internt.

Rejält resultattapp för sportkedjan

Ska stärka startups inom fashiontech

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

Här bygger H&M om och ut

SFD: "Svårt kopiera varumärken med starkt DNA"

Så ser nya Deichmann ut

Familjen Persson har ökat i H&M

Ska säkerställa tillväxt i Europa

Drar upp storleken på baby

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.113