23948sdkhjf

Morris med ny vd

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Han kliver på som vd för modebolaget i höst.

Magnus Åberg har utsetts till vd för modebolaget Morris. Han efterträder Eva Alsén som varit vd sedan 2010 och som fortsätter arbeta med ägarfrågor och som senior rådgivare i styrelsen. Åberg kommer närmast från Tiger of Sweden där han arbetat på flera ledande ställningar inom sälj och marknad och har god erfarenhet av varumärkesbyggnad och utveckling av både inhemsk och internationell marknad.

– Morris är ett ungt och intressant modeföretag som på kort tid etablerat sig som ett starkt varumärke i Sverige och Norge. Företaget står nu redo för en större internationell lansering. Jag har följt Morris från sidan under några år och ser en stor potential i varumärket. Att nu få ta över rodret och lotsa företaget till nästa nivå blir en kul och spännande utmaning, säger Magnus Åberg i en kommentar.

Morris grundades 2004 och säljs i dag i 260 modebutiker i Skandinavien samt egen webbutik och två butiker på Humlegårdsgatan i Stockholm. I märket finns tre koncept för både herr och dam; Morris Stockholm, Morris Heritage och Morris Lady. En utvidgning utanför Skandinavien ligger i den närmaste framtiden. Bolaget omsatte vid bokslut 30 april 2017 cirka 155 miljoner kronor och har 30 medarbetare.

Mer om: Morris
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Från Åhléns till MQ

Hon är ny försäljningschef för MQ och kommer närmast från tung post hos varuhuskedjan.

Jobb & Karriär
"Jag är en bra parhäst till entreprenörer"

Hon går från reklambyråvärlden till en nyinrättad post hos modeföretaget.

Asos vinstvarnar

Peking för Acne Studios

Så vill Scorett uppmana till hållbar konsumtion

Handlarna tappar tron till jul

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Trio till Eivy

De är nya hos sportmodeföretaget och kommer in med kompetens från bland andra Sportamore, Skincity och Wakakuu.

Arkiv

Butiksnytt
Här öppnar XXL

H&M nära förväntningarna

Modekoncernens försäljning steg med 6 procent under fjärde kvartalet.

Ny designutbildning i Åre

Jobb & Karriär
Hon har bytt roll hos sportmodeföretaget

Kedjan som är mästare på inspiration

En temporär blomavdelning, selektiva designsamarbeten eller popup-gästspel av små nischmärken. Resultatet blir en modedestination som kunderna älskar och konkurrenterna avundas.

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Balenciaga à la Provrummet

Gina Tricot expanderar till Kina - ökar digitalt fokus

Lanseras nu i Kina med hjälp av webbutik, sociala medier och pop up-butik.

Vill skapa skoklassiker

Jobb & Karriär
Finansdirektör blir tillförordnad vd

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder som ny vd för Kappahl kliver han in som tillförordnad.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen med fuskpäls, poncho och lättviktsdunjackan flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

Our Legacys väg mot toppen

Cristopher Nying har satt svenskt herrmode på världskartan. Habit har besökt Our Legacy på Östermalm i Stockholm för en exklusiv inblick i designarbetet.

Schnayderman's hjälpande hand

Stockholmsbaserat modemärke väcker liv i klassisk kampanj och skänker pengar till organisation.

Från RMPR till Presskontakterna

Modemässa med hållbart i fokus

Pris till kreativ chef

Han är Årets Designer när tidningen Café får välja.

Ritar skor och kläder åt H&M

Modekedjan i svenskt sko- och klädsamarbete. Kollektionen innehåller även plagg och skor till barn.

Hon ska guida till rätt klapp

Julklappar för 23 miljarder

Plockar in ny kompetens

Jobb & Karriär
Hon byter byrå

Denimmässa till Milano

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Nya i Gallerian

Noa Noas vd lämnar

Kraftig ökning av konkurser

Outdoormärke får ny ägare

Hon vann H&M Design Award

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.168