Sval modehandel i april

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Påsk och bistert vårväder missgynnade sällanköpshandeln i april. Modehandeln landade på minus under månaden, enligt Detaljhandelsindex från HUI Research och SCB.

Försäljningen i klädhandeln landade på -1,1 procent mätt i löpande priser i april och motsvarande siffra för skohandeln visar på en försäljningstillväxt om -3,7 procent. Men
tillväxttakten för klädhandeln justerades upp under månaden.

Läs också: Detaljhandeln stark i april

Sporthandeln var en av de få delbranscher inom sällanköpshandeln som hade en god månad med en försäljningstillväxt om 3,2 procent under april mätt i löpande priser.

Hittills i år landar försäljningstillväxten på -1,7 procent för klädhandeln, -3,7 procent för skohandeln och 0,3 procent för sport- och fritidshandeln. I Detaljhandelsindex skriver HUI Reserach och SCB att; ”Vid en första anblick gick försäljningen i sällanköpsvaruhandeln svagt under april månad då den preliminära siffran landade på en ökning om 0,6 procent. Detta beror i huvudsak på att påsken missgynnar sällanköpsvaruhandelns försäljning då hushållen prioriterar andra aktiviteter än shopping. Inte heller vädrets makter gynnade handeln då aprils inledande vårvärme följdes av blåst och snö, vilket sannolikt minskade lusten att uppdatera vårgarderoben”.

Totalt sett gick handeln på högvarav enligt HUI och SCB under april månad då dagligvaruhandeln gynnas av påsk. Den preliminära försäljningssiffran blev cirka 63 miljarder kronor i april, vilket motsvarar en ökning om 4,0 procent i löpande priser jämfört med samma period föregående år.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Hårt och urbant - nu öppnar Junkyard butik i Stockholm

Så ser street- och sportmodeföretagets butik i Stockholm ut.

Hållbart mode extra värt att premiera

På onsdagen tilldelades fyra mode- och textilföretag nyinstiftade utmärkelsen Encouragement for Action 2018. Utmärkelserna delades ut under pågående mode- och inköpsvecka i Nacka strand.

Han ska ta Outnorth till nya höjder - e-handlare med ny vd

Från ABB till Coloreel

Värmen sänker tron på framtiden

Ny butik och nya varumärken

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Arkiv

Butiksnytt
Stureplan för Från Ö till A

Livsmedelsmärke med klädkollektion

Han satsar med nischat sportkoncept

Jönköpingshandlare lanserar ny sportbutik under namnet Spobik och satsar på bland annat sportkonfektion. Det nya konceptet innefattar sex fysiska butiker samt e-handel.

Möter kundernas önskan med utökat storleksspann

Mode- och inredningskedjan justerar storlekarna upp och ned och lägger till rymligare passform.

Trio utökar samarbetet med Åhléns

De ritar barnkollektion åt varuhuskedjan. Den nya etiketten ersätter Åhléns nuvarande barnklädesmärke och lanseras tidigt nästa år.

Sju för Uniqlo

Inför butiksöppningen på Hamngatan i Stockholm kampanjar den japanska modekedjan med sju ambassadörer.

Tar plats i nya kvarter – hit flyttar Isabella Löwengrips företag

Showroom, mässor och fest i Nacka strand

På måndagen startade aktiviteterna i Nacka strand med showrooms i Stockholm Fashion District. Senare i veckan öppnar mässorna Fashion Business Days och Nordic Shoe & Bagfair.

Nya hos MQ

Konkursad varuhuskedja i nya händer

Varumärkeskedja ångar på - öppnar sjätte butiken

Barn- och ungdomsmodekoncept öppnar sjätte fysiska butiken och trappar upp satsningen i Finland och Norge.

Jobb & Karriär
Ny vd på plats - utnämndes i januari

Billigare kläder och skor

Selfridges storsatsar på accessoarer

Vårlikt, feminint och lätt

Danska modeverksamheterna Blanche och Cecilie Bahnsen visade under Köpenhamns modevecka.

Nu och i vår enligt J.Lindeberg

På onsdagen visade modemärket i Köpenhamn.

Scorett på turné

Från John Henric till Najell

Multiarena för Jaktia

Så sålde Zalando

WeSCs kassaproblem fortsätter

Mörkt halvår för WeSC

Kedjan storsatsar på direktleveranser

Efter 94 år – nu tar klädbutiken ner skylten

3

Burberry har bränt varor för dryga miljarden

H&M i strid med facket

Zalando större än H&M under sommaren

Minskad framtidstro hos handlarna

Röda siffror för Intersport

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.176