Sval modehandel i april

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Påsk och bistert vårväder missgynnade sällanköpshandeln i april. Modehandeln landade på minus under månaden, enligt Detaljhandelsindex från HUI Research och SCB.

Försäljningen i klädhandeln landade på -1,1 procent mätt i löpande priser i april och motsvarande siffra för skohandeln visar på en försäljningstillväxt om -3,7 procent. Men
tillväxttakten för klädhandeln justerades upp under månaden.

Läs också: 8 tips för att möta Amazon

Sporthandeln var en av de få delbranscher inom sällanköpshandeln som hade en god månad med en försäljningstillväxt om 3,2 procent under april mätt i löpande priser.

Hittills i år landar försäljningstillväxten på -1,7 procent för klädhandeln, -3,7 procent för skohandeln och 0,3 procent för sport- och fritidshandeln. I Detaljhandelsindex skriver HUI Reserach och SCB att; ”Vid en första anblick gick försäljningen i sällanköpsvaruhandeln svagt under april månad då den preliminära siffran landade på en ökning om 0,6 procent. Detta beror i huvudsak på att påsken missgynnar sällanköpsvaruhandelns försäljning då hushållen prioriterar andra aktiviteter än shopping. Inte heller vädrets makter gynnade handeln då aprils inledande vårvärme följdes av blåst och snö, vilket sannolikt minskade lusten att uppdatera vårgarderoben”.

Totalt sett gick handeln på högvarav enligt HUI och SCB under april månad då dagligvaruhandeln gynnas av påsk. Den preliminära försäljningssiffran blev cirka 63 miljarder kronor i april, vilket motsvarar en ökning om 4,0 procent i löpande priser jämfört med samma period föregående år.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Så kan butiksdöden fintas – fem avgörande rekommendationer

Lager 157 hyr in sig i Härlöv

Nu lanserar Wiges nytt varumärke

Under 2018 släpper företaget produkter i ekologiskt odlad bambu under etiketten Life Wear.

Ny designansvarig hos 2nd Day

Han tar plats i Svensk Handels styrelse

Footways delägare och styrelseledamot Patrik Hedelin tar plats i Svensk Handels styrelse. Nya i styrelsen är även Clas Ohlson och Lykos vd:ar.

Wish-kunder slipper avgift

Nyhetsbrev

Coloreel i fortsatt och utökat samarbete med Ricoh

Arkiv

Sneakerduo är herrmodets mäktigaste

Butiksduo, modetrio och Acne Studios vd är bland de tio i toppen på modemagasinet Kings lista över de 100 mest inflytelserika männen och kvinnorna inom svenskt herrmode.

Rekord för Svea

Ökad omsättning och god vinst för Svea i fjol. Nu har modeföretaget flyttat till nya lokaler komplett med syverkstad.

Här öppnar Stadium Outlet härnäst

Så gick det för Björn Borg

Förbättrat resultat men fortsatt tapp i fysiska butiker för modebolaget under första kvartalet. Ljuspunkt är växande e-handel medan utvecklingen i Finland tynger bolaget.

Amerikansk betaljätte köper Izettle – Betalar 19 miljarder kronor

Sportamore förändrar i ledningen – Tappar logistikchef

Jobb & karriär
"Med H&M och Cos på CV:t öppnades många möjligheter"

Han ska ansvara för utveckling av nätmodehandlaren Yoox Net-a-Porter Groups nya, egna varumärken.

Habit Modebranschens Dag
Han har vänt Gina Tricot

Efter ett år som vd har han vänt förlust till vinst. Lyssna till Magnus Månsson på Habit Modebranschens Dag i slutet av maj.

Handplockat och klassiskt

Herrmodemärke öppnar i Mood

Premiär för butik om nära 900 kvadratmeter i flera våningar.

Nytt bikinivarumärke med Baliinfluenser

Produktchef och inköpare med ett förflutet från Chantal Thomass och Chantelle, Bik Bok och Nelly ligger bakom nya bikinivarumärket Coco & Nuts.

Snart skosläpp för Minimarket hos Åhléns

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Plus

"Jag är född i en skokartong"

HABIT MÖTER: Det Båstadbaserade skovarumärket Anny Nord har världen som spelplan. Designern Mia Bencker vill ladda skorna med ett socialt engagemang.

Mässa närmare branschen

Lekfullt och kreativt

Ingen kräftgång i nätmodehandeln

God tillväxtsiffra och inledning på året för e-modehandeln, enligt E-barometern för första kvartalet. Totalt ökade e-handelsförsäljningen med 17 procent under första kvartalet.

Samarbete för Nikben

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Intresset stort för att bli del av Uniqlos svenska team

Designduos kläder miljömärks

The Lobby satsar på bröllop i sommar

Solglasögon för Oscar Magnuson

H&M: Stefan Persson har köpt ytterligare 6 miljoner aktier

Sour industry väljer Onepartnergroup

Butik för Frenn

Plus

Därför räds inte Lager 157 Amazon

MyTaste med ny vd

Klockföretag tappar marknadsdirektör

Firar tio med strumplåda

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.151