Teknik och mode under lupp

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

I nästa veckan arrangeras ett symposium i huvudstaden om mode och teknik, Stockholm Fashion Tech Talks.

Under dagen ska gränslandet mellan mode och teknik vara i fokus; hur teknik förändrar modevärlden när det kommer till exmepelvis material, produktion och big data. Dagen är uppdelad i fyra teman; Smart fashion, new materials, Big data & AI och Transforming the fashion system.

Inviger dagen med förelsäsningar och pameldiskussioner gör Närings- och innovationsminister Mikael Damberg.
Medverkar gör bland andra Kinneviks huvudägare och styrelseledamot Cristina Stenbeck. Klarnas grundare och vd Sebastian Siemiatkowski, Oskar Juhlin, professor vid Stockholm Universitet, Jonas Larsson, professor vid Textilhögskolan i Borås, Emma Stjernlöf, varumärkesdirektör i Norden för Adidas, Kirsty Emery, medgrundare av brittiska Unmade, Rickard Lindqvist, grundare av Atacac och Erik Lindvall, kreativ chef hos Streammateria. 

– Vi lever i en tid som definieras av snabb teknisk utveckling. Nya innovationer hållerpå att transformera de flesta branscher och påverkar våra liv i grunden. Under Stockholm Fashion Tech Talks kommer vi att dyka ner i några av de mest spännande utvecklingsområdena som just nu formar modets och modebranschens framtid, säger kuratorn och medgrundaren Linda Leopold.

Stockholm Fashion Tech Talks är ett initiativ från Patriksson Communication, Association of Swedish Fashion Brands (ASFB) samt innovationsstrategen och skribenten Linda Leopold och äger rum i partnerskap med den svenska innovationsmyndigheten Vinnova samt fristående organisationen Axfoundation. Evenemnaget äger rum på Fotografiska. och genomförs med stöd av Sveriges innovationsmyndighet Vinnova och Axfoundation och arrangemanget ingår i veckan Symposium Stockholm 2017 som äger rum 7 till 15 juni och även inkluderar Brilliant Minds 8 till 9 juni. 



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De planerar expansion i Sverige

Starkt varumärke väntas vinna över snabbt mode

Så mycket ska JC:s butiksförsäljning ökat

Habit Modebranschens Dag
Han skapar upplevelser i handeln

Så blir den fysiska butiken mer attraktiv. Lyssna på Nicklas Jakobsson, grundare av Suteki, på Habit Modebranschens Dag.

Då öppnar Arket i Stockholm

Nu aviseras öppningsdatumet för kedjans första butik i Sverige."Vi hade otrolig tur som kunde göra om planerna så snabbt efter branden på Biblioteksgatan i november".

Gap: Resultat under förväntan

Nyhetsbrev

Plus

Varumärkenas väg till butikshyllan

Med färre mässor och specialistbutiker är det en kamp för nya sportvarumärken att slå sig in på den nordiska marknaden. Habit har följt tre aktörer i matchen om inköparna.

Arkiv

Regeringen prisar Acne Studios

Modeföretaget mottog på torsdagen regeringens nyinstiftade exportpris. ”Det ger kraft att fortsätta”, säger vd Mattias Magnusson till Habit.

Hon ska också samarbeta med Nyden

H&M group släpper fler samarbetspartner för nya varumärket.

Carven i konkurs

Intresset stort för att bli del av Uniqlos svenska team

Den nya Uniqlobutiken kommer att fylla fyra våningar och 1580 kvadratmeter i Sverigehuset på Hamngatan i centrala Stockholm. Arbetet med att rekrytera medarbetare har precis inletts. Intresset är stort för att jobba i den nya butiken.

Missa inte Habit Modebranschens Dag

H&M backar ånyo sälj- och köptjänst

De har sålt miljoner aktier i Boozt

Dansk skilsmässa - DAFI splittras

En blir två när DAFI delas upp i två sällskap som får skilda fokusområden. Nytt dotterbolag ska sköta modeveckan i Köpenhamn.

"Internationell shoppingupplevelse" - VRG nyöppnar på NK

Muji i egen regi

Modekoncern i nybildad transportkoalition

Han kampanjar för Stayhard

Kollektivavtal för Rodebjer

Soya Concept förvärvar skoföretag

Modeverksamheten slås samman med danskt skomärke och skapar ny dansk modejätte.

Här öppnar OAS

E-handlare öppnar fysiskt i Stockholm

Habit Modebranschens Dag
Miljardmål i sikte

Hon ska ta varumärket till en miljard kronor. Hör henne på Habit Modebranschens Dag.

Tictail öppnar butik

Efter New York har Tictail öppnat fysisk butik i Stockholm.

Jobb & karriär
Hon går till 2NDDAY

Lager 157 hyr in sig i Härlöv

Wish-kunder slipper avgift

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Mässa närmare branschen

Lekfullt och kreativt

Designduos kläder miljömärks

Samarbete för Nikben

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Solglasögon för Oscar Magnuson

The Lobby satsar på bröllop i sommar

H&M: Stefan Persson har köpt ytterligare 6 miljoner aktier

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.156