23948sdkhjf

Tapp för WeSC

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Fortsatt väldigt trögt för modebolaget med minskade omsättning och sämre resultat.

Kvartalsrapporten för årets första kvartal bjuder på en dyster läsning för moderbolaget som har svårt att komma på fötter igen. Nettoomsättningen för perioden januari till mars uppgick till 34,7 miljoner kronor (38,7). Bruttomarginalen uppgick till 33,9 procent(44,4). Rörelseresultatet minskade till -11,0 miljoner kronor (-8,7) och resulatet efter skatt landade på 13,6 miljoner kronor( -10,5). Det egna kapitalet uppgick till -22,2 miljoner kronor (-4,8). I rapporten framgår att bolaget har outnyttjade kreditutrymmen om totalt 15,1 miljoner kronor.

 Under kvartalet tillsattes nye vd:n Joseph Janus och nu ska lönsamheten förbättras med utökat och stärkt säljfokus, nya inköpsstrategier och förändrad produktion. Även en ny prismodell ska ha implementerats. Därtill har bolaget i april inlett avveckling av verksamheten i Storbrittannien och en agent ska i fortsättningen sköta försäljningen.

I rapporten skriver bolaget att; ” För koncernen gäller det att överleva i en tid av stark förändring. Sfitet från distributörsdriven verksamhet till en sedvanlig wholesale struktur har möjliggjort för koncernen att tydliggöra framtidens behov av organisation  såväl som kundsegment.”

 

Mer om: WeSC
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Karl Lagerfeld död

Så mycket växte e-modehandeln 2018

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Syskonduo ska ge Odd Molly ny glans

Plus

Sara Danius – en stilförebild i tiden

Sportamore lägger till marknad

Här öppnar varuhusjätten outlet

Nyhetsbrev

Our Legacy bygger ut

Butiken i London utökas.

Arkiv

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Butiksnytt
Här öppnar Veronica Virta nytt

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

Bubbleroom blickar mot öst

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Ny vd till Pandora

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Så ska Lager 157 charma Norge

Tvärstopp för Odd Molly

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Stärkt Lindex

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Ska göra accessoarer åt WeSC

Butiksnytt
Eton flyger högt

Öppnar fler flygplatsbutiker. Sålde 1,2 miljoner skjortor i fjol.

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

Här bygger H&M om och ut

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Svårt kopiera varumärken med starkt DNA"

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125