Tapp för WeSC

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Fortsatt väldigt trögt för modebolaget med minskade omsättning och sämre resultat.

Kvartalsrapporten för årets första kvartal bjuder på en dyster läsning för moderbolaget som har svårt att komma på fötter igen. Nettoomsättningen för perioden januari till mars uppgick till 34,7 miljoner kronor (38,7). Bruttomarginalen uppgick till 33,9 procent(44,4). Rörelseresultatet minskade till -11,0 miljoner kronor (-8,7) och resulatet efter skatt landade på 13,6 miljoner kronor( -10,5). Det egna kapitalet uppgick till -22,2 miljoner kronor (-4,8). I rapporten framgår att bolaget har outnyttjade kreditutrymmen om totalt 15,1 miljoner kronor.

 Under kvartalet tillsattes nye vd:n Joseph Janus och nu ska lönsamheten förbättras med utökat och stärkt säljfokus, nya inköpsstrategier och förändrad produktion. Även en ny prismodell ska ha implementerats. Därtill har bolaget i april inlett avveckling av verksamheten i Storbrittannien och en agent ska i fortsättningen sköta försäljningen.

I rapporten skriver bolaget att; ” För koncernen gäller det att överleva i en tid av stark förändring. Sfitet från distributörsdriven verksamhet till en sedvanlig wholesale struktur har möjliggjort för koncernen att tydliggöra framtidens behov av organisation  såväl som kundsegment.”

 

Mer om: WeSC


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Jobb & karriär
Edblad ser över varumärket och rekryterar

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Gap till varuhuskedja

Åhléns plockar in baby- och barnkläder från Gap.

Detaljhandelsföretag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Klädskapare fick hederspris

Coop säger upp avtal med Postnord

Osäkra lönelägen i etiopisk textilindustri

Nyhetsbrev

Här öppnar Caliroots

Mode- och streetwearföretaget presenterar nytt koncept i ny butik, en satsning som beskrivs som Caliroots 2.0.

Arkiv

Zalando blir mer fysiskt

Nyputsat hos GSL

Newhouse bygger om butiker

Modeföretaget lanserar ny logotyp och butiksinredning.

Esprit tar över butiker

Två franchisebutiker övergår i modeföretagets regi och därtill nyöppnar Esprit butiken i Täby centrum som gick i konkurs i höstas.

Lindex stänger i Tidaholm

Lyko till Finland

Hon jobbar för Puma

Så blir de nya avgifterna

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Bergans med butik

Helomvändning krävs för Lindex

Syskonduo hos Björn Borg

Modemärket sätter fokus på prestationsförmågan med hjälp av välkända syskonpar.

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Här öppnar Lyko

Byredo öppnar i London

Hon kommer till Köpenhamn

Digitalt skifte pressar handlarna

Pandora till Linden

Ny riktning för Depeche

River Island öppnar barnmodekoncept

H&M behåller utdelning

Denimfokus i London

Klarna stöttar London College of Fashion

Valentin ger försäljningsskjuts

Uppåt för Zalando

Välkomnar förslagen mot stöldligor

Svea skor sig

Boozt rekryterar

Ny chef på Citycon

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.325