Nätmode för 3,2 miljarder

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Kläder och skor toppade listan för mest e-handlade varor under första kvartalet, enligt e-barometern från Postnord, Svensk Digital Handel och HUI Research.

Modekonsumtionen på nätet uppgick till 3,2 miljarder under årets första kvartal och den genomsnittliga månadsköpsumman uppgår till 1 094. I fjol stod modehandeln på nätet för 14 procent av branschens totala omsättning.

Kläder är, vid sidan av elektronik och möbler, en av de största kategorierna inom e-handeln räknat i kronor och ören under perioden och ligger även i topp när det handlar om antalet köp.

Var femte modekonsument besöker e-handeln för att få inspiration och uppskattar ett brett utbud men besöker inte sajter för att jämföra priser. I rapporten skriver Postnord att modekonsumenterna utmärker sig när det gäller leveranser och vill gärna ha fri frakt och retur, 45 procent tycker att det är mest viktigt. Inte oväntat är filmer och bra bilder avgörande för köp när det handlar om e-handel för mode.

I snitt handlade 17 procent av svenskarna från utlandet varje månad, 23 procent av modekosnumenterna, under inledningen av året och flest handlar från Kina som är en favorit för näthandlande svenskar följt av Storbritannien och Tyskland. När det gäller modehandeln ligger Storbritannien i topp. Zalando var den enskilt mest populära sajten och svenska modekonsumenter gillar även kinesiska Wish.

I rapporten skriver Postnord att konkurrensen från utländska aktörer ökar inom samtliga branscher, särskilt för bland annat sportartiklar. Samtidigt skriver Postnord i rapporten att det är viktigt att svenska e-handlare också ser globaliseringen som en möjlighet.

Svenska konsumenter är generellt nöjda med leveranserna från utlandet och 11 procent av konsumenterna har returnerat en vara.

– Ju mer vi handlar på nätet, desto viktigare är leveranserna för köpupplevelsen. Med snabba leveranserna, precision och valmöjligheter har svenska företag konkurrensfördelar hos svenska konsumenter, men det gäller att fortsätta utvecklas då de utländska företagen ständigt vässar sig, säger Carin Blom, detaljhandelsnanalytiker på Postnord.

Den totala e-handelskonsumtionen ökade i Sverige med 18 procent under årets första kvartal jämfört med samma kvartal i fjol. Prognosen för helåret 2017 är en tillväxt om 17 procent och en omsättning på knappt 68 miljarder kronor.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Habit Modegalan
Starkt startfält i Modegalan

Här är alla 36 finalister i årets upplaga av Habit Modegalan. Den 16 november koras 13 vinnare på Berns i Stockholm.

Två mässor i en

EoE Glasses anställer två

Glasögon- och accessoarmärket rekryterar designer och kommunikationsansvarig. Därtill plockar företaget hem pr-ansvaret.

Slowfashion på hotell

Soot Sthlm öppnar tillfällig butik i Stockholm.

Så ser nya Stadium ut

Sportkedjan lanserar nytt inredningskoncept i Stockholm i veckan. I november öppnar första butiken dedikerad till juniorkonceptet. Habit har mött vd Karl Eklöf i den uppdaterade butiken på Drottninggatan.

Jobb & karriär
Happy Plugs med ny vd

Odd Mollys och Gudrun Sjödéns tidigare vd till teknikföretaget.

Pretto pr rekryterar

Arkiv

Hon kampanjar för Ellos

E-handlaren satsar klassiskt och parisiskt i höstkampanjen.

Sealife lämnar Kungsgatan

Jubilerande mössamarbete

Med kroppsmått i fokus

Skoföretag poppar upp i Milano

Vagabond öppnar ännu en tillfällig butik.

Newbie till Storbritannien

Kappahl tar baby- och barnbutikskonceptet till nya marknader.

De visar upp sig i Paris

I ASFB:s regi deltar flera svenska modevarumärken under Paris modevecka.

RFSU lanserar modemärke

Organisationen släpper kollektion som ska säljas på Colette i Paris i höst.

Så sålde Inditex

Här är JC-vd:ns nya giv

Efter ett tjugotal butiksstängningar rustar Stefano di Martino för ett nytt butikskoncept med totalt sex nya butiker.

Nysatsning för Esprit

Jobb & karriär
Stadium möblerar om

Företaget delas upp i två delar och han blir ansvarig för Stadium AB. Därtill har en ny landschef utsetts för Sverige.

Johan Lindeberg till Habit Modebranschens Dag

Designern är en av många talare under Habit Modebranschens Dag som äger rum 6 oktober i Stockholm.

Hon ska utveckla Mood

Blommor, skräddat och volym

Så ser H&M Design Award-vinnaren Richard Quinns kollektion ut.

VRG utvidgar Don Donna

Sko- och accessoarkoncernen lanserar första egna reseserien.

Hon väljer Mood

Maxjenny öppnar tillfällig butik i Stockholm.

Scorett tar över Wallenbergs

Så sålde H&M

Coaching-app ska lyfta detaljhandeln

Resultat: 400 000 färre plastpåsar

Dyrare kläder och skor

Zeta Display förvärvar norskt

Nian i nya händer

Jobb & karriär
Pr-byrå skiftar vd

Så ska blandtextilier återvinnas

Modeföretag möblerar om i styrelsen

Guess satsar i Norden

Näthandel för jackmärke

Sänd till en kollega

0.131