Nätmode för 3,2 miljarder

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Kläder och skor toppade listan för mest e-handlade varor under första kvartalet, enligt e-barometern från Postnord, Svensk Digital Handel och HUI Research.

Modekonsumtionen på nätet uppgick till 3,2 miljarder under årets första kvartal och den genomsnittliga månadsköpsumman uppgår till 1 094. I fjol stod modehandeln på nätet för 14 procent av branschens totala omsättning.

Kläder är, vid sidan av elektronik och möbler, en av de största kategorierna inom e-handeln räknat i kronor och ören under perioden och ligger även i topp när det handlar om antalet köp.

Var femte modekonsument besöker e-handeln för att få inspiration och uppskattar ett brett utbud men besöker inte sajter för att jämföra priser. I rapporten skriver Postnord att modekonsumenterna utmärker sig när det gäller leveranser och vill gärna ha fri frakt och retur, 45 procent tycker att det är mest viktigt. Inte oväntat är filmer och bra bilder avgörande för köp när det handlar om e-handel för mode.

I snitt handlade 17 procent av svenskarna från utlandet varje månad, 23 procent av modekosnumenterna, under inledningen av året och flest handlar från Kina som är en favorit för näthandlande svenskar följt av Storbritannien och Tyskland. När det gäller modehandeln ligger Storbritannien i topp. Zalando var den enskilt mest populära sajten och svenska modekonsumenter gillar även kinesiska Wish.

I rapporten skriver Postnord att konkurrensen från utländska aktörer ökar inom samtliga branscher, särskilt för bland annat sportartiklar. Samtidigt skriver Postnord i rapporten att det är viktigt att svenska e-handlare också ser globaliseringen som en möjlighet.

Svenska konsumenter är generellt nöjda med leveranserna från utlandet och 11 procent av konsumenterna har returnerat en vara.

– Ju mer vi handlar på nätet, desto viktigare är leveranserna för köpupplevelsen. Med snabba leveranserna, precision och valmöjligheter har svenska företag konkurrensfördelar hos svenska konsumenter, men det gäller att fortsätta utvecklas då de utländska företagen ständigt vässar sig, säger Carin Blom, detaljhandelsnanalytiker på Postnord.

Den totala e-handelskonsumtionen ökade i Sverige med 18 procent under årets första kvartal jämfört med samma kvartal i fjol. Prognosen för helåret 2017 är en tillväxt om 17 procent och en omsättning på knappt 68 miljarder kronor.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Jobb & karriär
Han går till NN07

Modemärket får ny kreativ chef. Därtill kliver en tidigare chef från G-Star in i bolaget.

Årets designer enligt Elle

Hon kammade hem priset Årets designer på galan.

Välkomnar Postnords åtgärder

Hon ska få fart på kedjans e-handel

Jobb & karriär
Från Internetstore till Frank Dandy

Meriterad e-handelschef och Addnatures tidigare vd tar plats i teamet som ska stärka modebolagets e-handel.

Postnord höjer avgifterna

Nyhetsbrev

New Look mot ny ägare?

Arkiv

Outnorth med ny majoritetsägare

Modekedjor till Mölndal

Uniqlo till Stockholm

På onsdagsmorgonen bekräftade så Fast Retailing att Uniqlo öppnar i Stockholm. Etableringen är den första i Norden för den japanska modekoncernen.

Indiska stänger tolv butiker

Hon inviger visningsveckan

På söndag drar Fashion Week Stockholm i gång. Schemat innehåller visningar, seminarier och utställningar.

Han blir ny vd för Elodie Details

Hon kan få EY-pris

”Vi sätter en ny organisation”

Varken personal eller butiker följer med i Tisenhult-gruppens köp av Boomerang.

Nya butiker för Wagner

Expansionen fortsätter enligt plan för butikskonceptet. Nya butiker öppnar i februari och mars.

"Pitti Uomo är en viktig plattform för oss "

Eton var ett av nära 25 svenska modeföretag som deltog på den 93:e upplagan av Pitti Uomo i Florens 8 till 11 januari.

Pälsdjursfarmning kan förbjudas i Norge

Boomerang i nya händer - han blir ny vd

Tidigare delägare och vd tillbaka i modeföretaget när Tisenhult-gruppen förvärvar modebolaget. Även grundarna kommer tillbaka och ska vara verksamma i bolaget.

Barnskor à la Blankens

I mars lanserar sko- och accessoarmärket en barnskokollektion; Lil Blankens.

Jobb & karriär
Deichmann med ny vd

Hon blir skokedjans nya vd i Skandinavien och får ansvaret för nära 60 butiker i Sverige och Danmark.

Fourfield lämnar NK

Varuhuset i Stockholm byter plats på sportavdelningen och tappar aktören Fourfield som drivit NK Sport & Fritid under lång tid.

På väg ur rekonstruktion

På onsdagen godkändes Indiskas ackordsförslag. 75 procent av skulderna på 125 miljoner skrivs nu av.

Trio till Global Fashion Group

H&M rekryterar för mångfald

Bootskompaniet plockar in nytt

Julen lyfte Marimekko

Boob gör peppt-shirt

Sparkar 5 000

Dystert efter julen

Hon lämnar Fashionink

Myrorna nyöppnar

Åhléns har ny IT-chef

Når inte förväntningarna

Han är ny hos Colourhouse

Höga ingångslöner kan stå i vägen för nya jobb

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.142