Mobilen livsnerven för morgondagens konsument

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Med 300 modeproffs i publiken drog Modebranschens Dag i gång på Textile Fashion Center i Borås på onsdagen.

På startsidan bild på Sara Winroth, hållbarhetschef på Lindex.

På talarlistan står bland andra konsumentanalytikern Marco Wolters från GFK i Nederländerna, Björn Borgs Brand Communication Manager Johanna Juhlin och Lindex hållbarhetschef Sara Winroth.

Marco Wolters talade om den digitala infödingen och iBrains, barn och ungdomar som inte ser några gränser mellan den fysiska och digitala världen och som lever sitt liv i och genom mobilen. En generation som kräver teknisk perfektion och total användarvänlighet, ständigt vill bli överraskade och vars uppmärksamhet man har åtta sekunder på sig att fånga.

 Enligt Wolters kommer framtidens konsument att rata stora köpcentrum för upplevelsebaserade butiker i citykärnor och vi kommer att se stora e-handelsjättar öppna fysiska butiker. Behovet av att klämma, känna, titta och uppleva kommer inte att försvinna.

 Johanna Juhlin berättade om Björn Borgs resa från ”Fun and Sexy” till att bli ett ”Sport Fashion brand” genom att bygga en marknadsföring baserad på var konsumenten finns, till exempel dataspel och mobilappar – inte utifrån givna format. En flexibel marknadsföringsbudget, att agera snabbt och en scenario-planering med hänsyn till olika utfall var några av hennes tips för att nå fram till morgondagens kunder.

 Sara Winroth, hållbarhetschef på Lindex, pratade om kedjans hållbarhetsarbete.

"Lindex är världens åttonde största inköpare av ekologisk bomull. Kedjan har som mål att 80 procent av sortimentet ska vara mer hållbart 2020 - idag är man uppe i 51 procent."

Text: Christina Bild

En längre text från Habit Modebranschen Dag kommer i nästa nummer av Habit.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Jobb & karriär
Han går till NN07

Modemärket får ny kreativ chef. Därtill kliver en tidigare chef från G-Star in i bolaget.

Årets designer enligt Elle

Hon kammade hem priset Årets designer på galan.

Välkomnar Postnords åtgärder

Hon ska få fart på kedjans e-handel

Jobb & karriär
Från Internetstore till Frank Dandy

Meriterad e-handelschef och Addnatures tidigare vd tar plats i teamet som ska stärka modebolagets e-handel.

Outnorth med ny majoritetsägare

Nyhetsbrev

Postnord höjer avgifterna

Arkiv

New Look mot ny ägare?

Modekedjor till Mölndal

Uniqlo till Stockholm

På onsdagsmorgonen bekräftade så Fast Retailing att Uniqlo öppnar i Stockholm. Etableringen är den första i Norden för den japanska modekoncernen.

Indiska stänger tolv butiker

Hon inviger visningsveckan

På söndag drar Fashion Week Stockholm i gång. Schemat innehåller visningar, seminarier och utställningar.

Han blir ny vd för Elodie Details

Hon kan få EY-pris

”Vi sätter en ny organisation”

Varken personal eller butiker följer med i Tisenhult-gruppens köp av Boomerang.

Nya butiker för Wagner

Expansionen fortsätter enligt plan för butikskonceptet. Nya butiker öppnar i februari och mars.

"Pitti Uomo är en viktig plattform för oss "

Eton var ett av nära 25 svenska modeföretag som deltog på den 93:e upplagan av Pitti Uomo i Florens 8 till 11 januari.

Pälsdjursfarmning kan förbjudas i Norge

Boomerang i nya händer - han blir ny vd

Tidigare delägare och vd tillbaka i modeföretaget när Tisenhult-gruppen förvärvar modebolaget. Även grundarna kommer tillbaka och ska vara verksamma i bolaget.

Barnskor à la Blankens

I mars lanserar sko- och accessoarmärket en barnskokollektion; Lil Blankens.

Jobb & karriär
Deichmann med ny vd

Hon blir skokedjans nya vd i Skandinavien och får ansvaret för nära 60 butiker i Sverige och Danmark.

Fourfield lämnar NK

Varuhuset i Stockholm byter plats på sportavdelningen och tappar aktören Fourfield som drivit NK Sport & Fritid under lång tid.

På väg ur rekonstruktion

På onsdagen godkändes Indiskas ackordsförslag. 75 procent av skulderna på 125 miljoner skrivs nu av.

Trio till Global Fashion Group

H&M rekryterar för mångfald

Bootskompaniet plockar in nytt

Julen lyfte Marimekko

Boob gör peppt-shirt

Sparkar 5 000

Dystert efter julen

Hon lämnar Fashionink

Myrorna nyöppnar

Åhléns har ny IT-chef

Når inte förväntningarna

Han är ny hos Colourhouse

Höga ingångslöner kan stå i vägen för nya jobb

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.134