Tillväxt för Lexington Company

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modeförsäljningen stärkte bolaget vars resultat förbättrades under första kvartalet.

Försäljningen under årets första kvartal, januari till mars, ökade med 3,4 procent och det totala rörelseintäckterna uppgick till 67,5 miljoner (65,3). Bruttomarginalen för perioden uppgick till 62,8 (60,3) procent. Rörelseresulatet uppgick till -1,9 miljoner kronor (-4,3). Rörelsemarginalen uppgick till -2,8 procent (-6,6). Resultat för uppgick till -3,6 miljoner kronor (-8,2).

Tillväxten syns på flera marknader och i rapporten skriver bolaget att Norge, Tyskland, Danmark och Spanien utvecklas väl medan Sverige och Storbritannien ligger kvar på samma nivå som i fjol medan Frankrike, Finland och Italien backar. Bolaget växer inom affärsområdet mode där försäljningen i de egan butikerna i Sverige och Norge hade en tvåsiffrig tillväxt under kvartalet. Inredningsortimentet har haft en trögare utveckling

Läs också: Modeföretag möblerar om i styrelsen

Under kvartalet har bolaget tecknat kontarkt på två nya butiker, en i Helsingfors och en i Stavanger som öppnar i juni. Därtill öppnade en partner en mindre franchisebutik Tyskland under kvartalet. Bolaget har även investerat i och förbättart e-handelserbjudandet med bland annt fler leveransalternativ.

I rapporten skriver vd Kristina Lindhe att det besparingsprogram som sjösatts lett till resultatförbättringar i flera dotterbolag.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Habit Modegalan
Starkt startfält i Modegalan

Här är alla 36 finalister i årets upplaga av Habit Modegalan. Den 16 november koras 13 vinnare på Berns i Stockholm.

EoE Glasses anställer två

Glasögon- och accessoarmärket rekryterar designer och kommunikationsansvarig. Därtill plockar företaget hem pr-ansvaret.

Två mässor i en

Slowfashion på hotell

Soot Sthlm öppnar tillfällig butik i Stockholm.

Så ser nya Stadium ut

Sportkedjan lanserar nytt inredningskoncept i Stockholm i veckan. I november öppnar första butiken dedikerad till juniorkonceptet. Habit har mött vd Karl Eklöf i den uppdaterade butiken på Drottninggatan.

Jobb & karriär
Happy Plugs med ny vd

Odd Mollys och Gudrun Sjödéns tidigare vd till teknikföretaget.

Hon kampanjar för Ellos

E-handlaren satsar klassiskt och parisiskt i höstkampanjen.

Arkiv

Pretto pr rekryterar

Sealife lämnar Kungsgatan

Jubilerande mössamarbete

Skoföretag poppar upp i Milano

Vagabond öppnar ännu en tillfällig butik.

Newbie till Storbritannien

Kappahl tar baby- och barnbutikskonceptet till nya marknader.

Med kroppsmått i fokus

Här är JC-vd:ns nya giv

Efter ett tjugotal butiksstängningar rustar Stefano di Martino för ett nytt butikskoncept med totalt sex nya butiker.

De visar upp sig i Paris

I ASFB:s regi deltar flera svenska modevarumärken under Paris modevecka.

RFSU lanserar modemärke

Organisationen släpper kollektion som ska säljas på Colette i Paris i höst.

Så sålde Inditex

Nysatsning för Esprit

Jobb & karriär
Stadium möblerar om

Företaget delas upp i två delar och han blir ansvarig för Stadium AB. Därtill har en ny landschef utsetts för Sverige.

Blommor, skräddat och volym

Så ser H&M Design Award-vinnaren Richard Quinns kollektion ut.

Johan Lindeberg till Habit Modebranschens Dag

Designern är en av många talare under Habit Modebranschens Dag som äger rum 6 oktober i Stockholm.

Hon ska utveckla Mood

VRG utvidgar Don Donna

Sko- och accessoarkoncernen lanserar första egna reseserien.

Hon väljer Mood

Maxjenny öppnar tillfällig butik i Stockholm.

Scorett tar över Wallenbergs

Så sålde H&M

Coaching-app ska lyfta detaljhandeln

Resultat: 400 000 färre plastpåsar

Dyrare kläder och skor

Zeta Display förvärvar norskt

Nian i nya händer

Jobb & karriär
Pr-byrå skiftar vd

Så ska blandtextilier återvinnas

Modeföretag möblerar om i styrelsen

Guess satsar i Norden

Näthandel för jackmärke

Sänd till en kollega

0.154