23948sdkhjf

Så ska plastkassarna bli färre

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modekedjor lanserar nya initiativ för att möta lagen om mål av minskad användning av plastbärkassar. Tre kedjor lanserar gemensamt projekt och Indiska väljer tyglånekasse.

1 juni träder en ny lag i kraft som gör butiker, som ger bort eller säljer plastkassar, skyldiga att informera om kassarnas miljöpåverkan och fördelarna med att minska användingen. Därtill ska butikerna dokumentera antalet inköpta plastbärkassar. Indiska tar sedan mars 2015 betalt för plastbärkassar och har i tidigare utalanden uppgivit att allt fler kunder väljer att inte köpa en kasse. Kedjan har donerat över en miljon kronor, från plastkasseförsäljningen, till ideella verksamheter som arbetar med miljöskyddsändamål. Nu lanserar kedjan en tyglånekasse för kedjans kunder i ekologisk bomull, Borrow bag.

Läs också: Afound aviserar nya lägen

Modekedjorna H&M, Kappahl och Lindex lanserar ett gemensamt initiativ, One bag habit, och börjar att ta betalt för påsarna. Allt överskott går sedan till initiativ som driver hållbar utveckling inom sociala eller miljörelaterade projekt. Kedjorna väljer individuellt var pengarna ska gå. Än så länge gäller satsningen butikerna i Sverige.

Vår ambition med One Bag Habit är att underlätta och snabba på övergången till en mer hållbar konsumtion av påsar. Vi vill öka medvetenheten kring påsars negativa miljöpåverkan och bjuder in fler handlare att ansluta sig till initiativet, uppger kedjorna i ett gemensamt uttalande.

Målet med lagen är varje svensk 2025 inte ska använda mer än 40 plastbärkassar om året.

Mer om: H&M | Indiska | Kappahl | Lindex
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Best of Brands med ny ägare

Detaljhandelsprofiler ska skapa ny modekedja digitalt och fysiskt.

"Det är ett fint varumärke med gott renommé"

Best of Brands nya ägare ser goda synergieffekter med sina shoppingklubbar och ska bygga ett starkt digitalt erbjudande också i fysisk butik. Ambitionen är att bli en modeportal med utökat sortiment.

Då får modekedjan ny vd

Så ska Odd Mollys kommunikation stärkas - inleder nytt kreativt samarbete

Sandqvist byter läge

Väsk- och accessoarmärket öppnar ny butik i Göteborg i slutet av februari. Ytterligare butik väntar under året för företaget som nu omsätter över 100 miljoner kronor.

Plus

Från Nelly till Aéryne

Aéryne är en modestartup med innovativa försäljningsstrategier. Möt Siri Vikman: modevärldens stigande stjärna.

Nyhetsbrev

Nu stundar premiär för Löwengrips håraccessoarer

I februari lanseras entreprenören och sociala medierprofilens nya märke Hermine Hold.

Arkiv

Hugo Boss överträffade förväntningarna

Lanserar mässa för sport- och funktionsmaterial

Från kläder till väskor

Butiksnytt
Här öppnar Feet First

Nya ministrar på departementen

Hon blir ny kulturminister.

Jobb & Karriär
Från Oriflame till Stadium

Hon får titeln head of agency hos sportkedjan och ska ansvara för idé och produktion i kedjans samtliga marknadsföringskanaler.

Modemärke med ny identitet

På besök från New York

På måndagen besökte 20 studenter från FIT i New York Stockholm Fashion District. Besöket är en del i ett samarbete som ägde rum för tredje året i rad.

"Nu förtjänar vi priset"

För fjärde gången mottar hon Elles prestigefyllda utmärkelse Årets designer.

Butiksnytt
Bestseller på delad yta

Här stänger Polarn O. Pyret

Hon är Årets designer

Carin Rodebjer förärades priset som Årets designer av tidningen Elle. Därtill prisades bland andra Maria Nilsdotter och hållbarhetsprojektet Remake.

Butiksnytt
Gram öppnar nytt "skouniversum"

”Vi vill förändra skobranschen på riktigt”.

Vad händer hos Bruno?

Oscar Jacobson öppnar i London

Modestipendiater utsedda

Stockholmarnas favoritcentrum korade

Pep blir Peppercorn igen

Textilservicejätte i hållbarhetssamarbete

I dig denim väljer byrå

Här stänger River Island

Stilduo för MQ

Prisas för sjal

Lululemon höjer prognos

Herrmodemässa i siffror

Prisökning på mode

Butiksnytt
Här öppnar H&M

Ikeasfären fortsätter öka i H&M

Tar plats i hållbarhetskrets

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.122