Så ska plastkassarna bli färre

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modekedjor lanserar nya initiativ för att möta lagen om mål av minskad användning av plastbärkassar. Tre kedjor lanserar gemensamt projekt och Indiska väljer tyglånekasse.

1 juni träder en ny lag i kraft som gör butiker, som ger bort eller säljer plastkassar, skyldiga att informera om kassarnas miljöpåverkan och fördelarna med att minska användingen. Därtill ska butikerna dokumentera antalet inköpta plastbärkassar. Indiska tar sedan mars 2015 betalt för plastbärkassar och har i tidigare utalanden uppgivit att allt fler kunder väljer att inte köpa en kasse. Kedjan har donerat över en miljon kronor, från plastkasseförsäljningen, till ideella verksamheter som arbetar med miljöskyddsändamål. Nu lanserar kedjan en tyglånekasse för kedjans kunder i ekologisk bomull, Borrow bag.

Läs också: Vändning för H&M

Modekedjorna H&M, Kappahl och Lindex lanserar ett gemensamt initiativ, One bag habit, och börjar att ta betalt för påsarna. Allt överskott går sedan till initiativ som driver hållbar utveckling inom sociala eller miljörelaterade projekt. Kedjorna väljer individuellt var pengarna ska gå. Än så länge gäller satsningen butikerna i Sverige.

Vår ambition med One Bag Habit är att underlätta och snabba på övergången till en mer hållbar konsumtion av påsar. Vi vill öka medvetenheten kring påsars negativa miljöpåverkan och bjuder in fler handlare att ansluta sig till initiativet, uppger kedjorna i ett gemensamt uttalande.

Målet med lagen är varje svensk 2025 inte ska använda mer än 40 plastbärkassar om året.

Mer om: H&M | Indiska | Kappahl | Lindex


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja i rekonstruktion då bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms försattes i rekonstruktion på torsdagen.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Nattklubb för New Black

Beckmans till Paris

Istället för droger träningskläder

Nyhetsbrev

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Arkiv

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Hon lämnar Ellos

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Linköpingsgalleria byter ägare

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med JC och levererar varor till kedjans butiker med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear".

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Hit flyttar Moda Gent

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

Vändning för H&M

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

1

Handeln hungrar efter personal

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.22