Så ska plastkassarna bli färre

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modekedjor lanserar nya initiativ för att möta lagen om mål av minskad användning av plastbärkassar. Tre kedjor lanserar gemensamt projekt och Indiska väljer tyglånekasse.

1 juni träder en ny lag i kraft som gör butiker, som ger bort eller säljer plastkassar, skyldiga att informera om kassarnas miljöpåverkan och fördelarna med att minska användingen. Därtill ska butikerna dokumentera antalet inköpta plastbärkassar. Indiska tar sedan mars 2015 betalt för plastbärkassar och har i tidigare utalanden uppgivit att allt fler kunder väljer att inte köpa en kasse. Kedjan har donerat över en miljon kronor, från plastkasseförsäljningen, till ideella verksamheter som arbetar med miljöskyddsändamål. Nu lanserar kedjan en tyglånekasse för kedjans kunder i ekologisk bomull, Borrow bag.

Läs också: Starkt varumärke väntas vinna över snabbt mode

Modekedjorna H&M, Kappahl och Lindex lanserar ett gemensamt initiativ, One bag habit, och börjar att ta betalt för påsarna. Allt överskott går sedan till initiativ som driver hållbar utveckling inom sociala eller miljörelaterade projekt. Kedjorna väljer individuellt var pengarna ska gå. Än så länge gäller satsningen butikerna i Sverige.

Vår ambition med One Bag Habit är att underlätta och snabba på övergången till en mer hållbar konsumtion av påsar. Vi vill öka medvetenheten kring påsars negativa miljöpåverkan och bjuder in fler handlare att ansluta sig till initiativet, uppger kedjorna i ett gemensamt uttalande.

Målet med lagen är varje svensk 2025 inte ska använda mer än 40 plastbärkassar om året.

Mer om: H&M | Indiska | Kappahl | Lindex


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Habit Modebranschens Dag
Han skapar upplevelser i handeln

Så blir den fysiska butiken mer attraktiv. Lyssna på Nicklas Jakobsson, grundare av Suteki, på Habit Modebranschens Dag.

Starkt varumärke väntas vinna över snabbt mode

Så mycket ska JC:s butiksförsäljning ökat

De planerar expansion i Sverige

Då öppnar Arket i Stockholm

Nu aviseras öppningsdatumet för kedjans första butik i Sverige."Vi hade otrolig tur som kunde göra om planerna så snabbt efter branden på Biblioteksgatan i november".

Gap: Resultat under förväntan

Nyhetsbrev

Hon ska också samarbeta med Nyden

H&M group släpper fler samarbetspartner för nya varumärket.

Arkiv

Regeringen prisar Acne Studios

Modeföretaget mottog på torsdagen regeringens nyinstiftade exportpris. ”Det ger kraft att fortsätta”, säger vd Mattias Magnusson till Habit.

Plus

Varumärkenas väg till butikshyllan

Med färre mässor och specialistbutiker är det en kamp för nya sportvarumärken att slå sig in på den nordiska marknaden. Habit har följt tre aktörer i matchen om inköparna.

Carven i konkurs

Missa inte Habit Modebranschens Dag

H&M backar ånyo sälj- och köptjänst

"Internationell shoppingupplevelse" - VRG nyöppnar på NK

De har sålt miljoner aktier i Boozt

Dansk skilsmässa - DAFI splittras

En blir två när DAFI delas upp i två sällskap som får skilda fokusområden. Nytt dotterbolag ska sköta modeveckan i Köpenhamn.

Muji i egen regi

Modekoncern i nybildad transportkoalition

Han kampanjar för Stayhard

Kollektivavtal för Rodebjer

Soya Concept förvärvar skoföretag

Modeverksamheten slås samman med danskt skomärke och skapar ny dansk modejätte.

Här öppnar OAS

E-handlare öppnar fysiskt i Stockholm

Habit Modebranschens Dag
Miljardmål i sikte

Hon ska ta varumärket till en miljard kronor. Hör henne på Habit Modebranschens Dag.

Tictail öppnar butik

Efter New York har Tictail öppnat fysisk butik i Stockholm.

Jobb & karriär
Hon går till 2NDDAY

Intresset stort för att bli del av Uniqlos svenska team

Den nya Uniqlobutiken kommer att fylla fyra våningar och 1580 kvadratmeter i Sverigehuset på Hamngatan i centrala Stockholm. Arbetet med att rekrytera medarbetare har precis inletts. Intresset är stort för att jobba i den nya butiken.

Lager 157 hyr in sig i Härlöv

Wish-kunder slipper avgift

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Mässa närmare branschen

Lekfullt och kreativt

Designduos kläder miljömärks

Samarbete för Nikben

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Solglasögon för Oscar Magnuson

The Lobby satsar på bröllop i sommar

H&M: Stefan Persson har köpt ytterligare 6 miljoner aktier

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.159