Varumärken vi minns

| Av Katarina Angelin | Tipsa redaktionen

Finns det en risk att H&M går en framtid till mötes likt Benetton och Gap?

Under våren har det rapporteras i pressen om ett H&M i kris. I mars handlades aktien under några dagar på nivåer som inte varit sedan sommaren 2013. I P1:s Ekonomiekot drog Svenska Dagbladets börsanalytiker Peter Benson paralleller till klädkedjor som Benetton och Gap. Varumärken som förr var nummer ett i sin bransch och som i dag kan beskrivas som tämligen marginaliserade. ”Det finns ett mönster för modekedjors livscykel. Det börjar med en fantastisk resa från noll till flera tusen butiker över hela världen. Sedan åldras de och dör”, som Peter Benson uttryckte det. Att H&M har 70 år på nacken bör kanske nämnas i sammanhanget, men historien till trots, finns det en risk att H&M går en framtid till mötes likt Benetton och Gap? Kan H&M marginaliseras till ett varumärke vi minns?

Det är nu tio år sedan H&M slog upp dörrarna till Cos, det första konceptet utanför klädkedjans kärnverksamhet. I dag finns det fem externa varumärken i koncernen. Hur de går vet vi ingenting om, verksamheterna särredovisas aldrig, men omvärldens intresse råder det ingen brist på.

När Habit släppte nyheten om H&M:s senaste satsning, Arket, på nätet slog notisen klickrekord flera gånger om. Att Arket kommer att få sällskap av ett antal externa varumärken i butik är självklart en positiv vink till enskilda leverantörer. Nu håller vi tummarna att modejätten väljer skandinaviska etiketter som komplement. En bättre marknadsföringsresa för ett varumärke är svår att föreställa sig. Samtidigt kan H&M stärka sin relevans genom dessa aktörer.

Någon som haft en spännande varumärkestripp är Tretorn, vars historia sträcker sig ända tillbaka till 1891 då gummifabriken i Helsingborg stod färdig. I senaste numret av Habit kan du läsa Kajsa Åströms medryckande reportage om Tretorns tillväxtresa med vd Joakim Appelqvist i spetsen. Det handlar om ett varumärke med stor giltighet, då som nu. 

Katarina Angelin, chefredaktör Habit Sko&Mode 

Saknar du en prenumeration? Klick här.




Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Habit Modegalan
Starkt startfält i Modegalan

Här är alla 36 finalister i årets upplaga av Habit Modegalan. Den 16 november koras 13 vinnare på Berns i Stockholm.

Två mässor i en

EoE Glasses anställer två

Glasögon- och accessoarmärket rekryterar designer och kommunikationsansvarig. Därtill plockar företaget hem pr-ansvaret.

Slowfashion på hotell

Soot Sthlm öppnar tillfällig butik i Stockholm.

Så ser nya Stadium ut

Sportkedjan lanserar nytt inredningskoncept i Stockholm i veckan. I november öppnar första butiken dedikerad till juniorkonceptet. Habit har mött vd Karl Eklöf i den uppdaterade butiken på Drottninggatan.

Jobb & karriär
Happy Plugs med ny vd

Odd Mollys och Gudrun Sjödéns tidigare vd till teknikföretaget.

Pretto pr rekryterar

Arkiv

Hon kampanjar för Ellos

E-handlaren satsar klassiskt och parisiskt i höstkampanjen.

Sealife lämnar Kungsgatan

Jubilerande mössamarbete

Med kroppsmått i fokus

Skoföretag poppar upp i Milano

Vagabond öppnar ännu en tillfällig butik.

Newbie till Storbritannien

Kappahl tar baby- och barnbutikskonceptet till nya marknader.

De visar upp sig i Paris

I ASFB:s regi deltar flera svenska modevarumärken under Paris modevecka.

RFSU lanserar modemärke

Organisationen släpper kollektion som ska säljas på Colette i Paris i höst.

Så sålde Inditex

Här är JC-vd:ns nya giv

Efter ett tjugotal butiksstängningar rustar Stefano di Martino för ett nytt butikskoncept med totalt sex nya butiker.

Nysatsning för Esprit

Jobb & karriär
Stadium möblerar om

Företaget delas upp i två delar och han blir ansvarig för Stadium AB. Därtill har en ny landschef utsetts för Sverige.

Johan Lindeberg till Habit Modebranschens Dag

Designern är en av många talare under Habit Modebranschens Dag som äger rum 6 oktober i Stockholm.

Hon ska utveckla Mood

Blommor, skräddat och volym

Så ser H&M Design Award-vinnaren Richard Quinns kollektion ut.

VRG utvidgar Don Donna

Sko- och accessoarkoncernen lanserar första egna reseserien.

Hon väljer Mood

Maxjenny öppnar tillfällig butik i Stockholm.

Scorett tar över Wallenbergs

Så sålde H&M

Coaching-app ska lyfta detaljhandeln

Resultat: 400 000 färre plastpåsar

Dyrare kläder och skor

Zeta Display förvärvar norskt

Nian i nya händer

Jobb & karriär
Pr-byrå skiftar vd

Så ska blandtextilier återvinnas

Modeföretag möblerar om i styrelsen

Guess satsar i Norden

Näthandel för jackmärke

Sänd till en kollega

0.142