Så blev e-sporthandlarens första kvartal

| Av Nyhetsbyrån Direkt/Dagens Handel | Tipsa redaktionen

Fler kunder med större kundkorgar avspeglas i Sportamores resultat för årets tre första månader.

E-handelsbolaget Sportamore redovisar ett resultat efter skatt på 2,4 miljoner kronor för det första kvartalet 2017 (1,0).
Resultatet per aktie uppgick till 0:28 kronor (0:12). Intäkterna ökade till 174 miljoner kronor (147). Rörelseresultatet blev 3,0 miljoner kronor (1,0).
Sportamore ska flytta till nytt lager i Eskilstuna logistikpark. Tillträde till det nya lagret sker 1 juli 2017 och därefter kommer överflyttning av logistikverksamheten från nuvarande lager ske successivt under tredje kvartalet.

Sportamores räkenskaper för företrädesvis det tredje kvartalet 2017 förväntas belastas av engångskostnader i storleksordningen 20-25 miljoner kronor sammanhängande med flytten.
I rapporten skriver vd Johan Ryding att bolagets aktiva kundstock har vuxit med 130 000 kunder jämfört med föregående år. Sportamore har nu drygt 725 000 aktiva kunder. Genomsnittligt antal order per aktiv kund och genomsnittligt ordervärde har också utvecklats positivt jämfört med föregående år och uppgår nu till 1,96 (1,93) order per kund och 508 (503) kronor.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Tillbaka hos Filippa K

Han blir ny varumärkeschef för modeföretaget.

Strumpduo för Indiska

Grundarna bakom prisbelönt strumpbyxmärke producerar hållbar kollektion åt mode- och inredningskedjan.

Ciff bygger ut visningskonceptet

Till 50:e upplagan av modemässan kommande vinter utvidgar arrangören visningsscenen.

Stabil tillväxt 2016

HUI research presenterade på onsdagsmorgonen årets rapport Handeln i Sverige . Den visar en blygsam utveckling för fysisk handel men fortsatt positiv tillväxt i landets kommuner.

Nilson Group tar betalt för påsarna

Försäljningstapp för Lexington Company

Mode- och inredningsbolaget förbättrade resultatet men försäljningen minskade under andra kvartalet.

Jobb & karriär: Ny chefsdesigner till By Malene Birger

Hon efterträder Christina Exsteen på posten som kreativt ansvarig och har ett förflutet från Marni, Mulberry och Sonia Rykiel.

Arkiv

Hon frontar Puma

Bloggaren, modeprofilen och entreprenören är sportjättens nya ansikte.

Röhnisch öppnar nytt

Nästa vecka öppnar sportmodeföretaget ny butik i Stockholm.

Whyred för Nivea

Modemärket har gjort litet samarbete med hudvårdsföretaget.

Happy Socks breddar utbudet

I september lanserar strumpföretaget damkollektion.

Lindex tappar vd

Ingvar Larsson lämnar Lindex. Hon tar över som tillförordnad vd.

Jobb & karriär: Ny marknadschef till Kappahl

Hon blir ny marknadschef hos modekedjan.

Mönstrat på gymmet

Larsson om avhoppet: ”Det var mitt eget beslut”

Ingvar Larsson lämnar på eget initiativ rollen som vd för Lindex. För Habit berättar han varför.

Nya modebutiker till Linden

1

Nytt modekoncept i Stockholm

I förra veckan öppnade Black box by Awesome Rags.

Skobranschen blickar mot ny säsong

Onsdagen var premiärdag för sko- och väskmässan i Nacka. – Det är superkul att vara här, säger Pernilla Karåker, som är här för första gången med ett nytt varumärke.

Nu öppnar The Cords & Co.

Två butiker för nya modesatsningen öppnar i Stockholm nästa vecka. I samma veva öppnar butiker i Paris, London, New York och Los Angeles.

Kappahl ritar om

Modekedjan vill uppmärksamma textilsvinnet med insamlingskampanj under visningsveckan.

Han rekryterar svensk formgivare

Svensk tar över som kreativ chef för brittiska Topshop och Topman.

Omsättningsökning för Björn Borg

Sportklädesförsäljningen ökar mest för modemärket som tappade rejält på hemmamarknaden. Koncernens omsättning ökade men resultatet minskade.

Jobb & karriär: Från Sail Racing till Helly Hansen

Han ska leda sportföretagets marknadsteam i Oslo och lämnar Sail Racing efter 13 år.

Inditex till Vitryssland

Den spanska modekoncernen har öppnat de första butikerna i Vitryssland och når nu 94 marknader.

Billigare mode i sommar

Ljusare i sällanköpshandeln

Glossybox i nya händer

DePalma ger stil åt besöksnäringen

Nu kommer Lidls och Klums kollektion

Izettle på väg mot notering

Ungt mode och teknik

E-handlare förändrar i styrelsen

Han lämnar Kappahl

Debenhams vinst minskar

Grandpa följer upp succén

Världsbäst på e-köp

Sänd till en kollega

0.121