Gekås bygger ut

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Går det verkligen att trycka in mer funktion i lilla Ullared? Jodå, nu byggs kranlagret ut och 42 000 kvadratmeter butik planeras.

Det är  Svensk Byggtidning som skriver om Gekås planer. Varuhuset bygger vidare och fortsätter att planera för shopping och upplevelser. Nu byggs kranlagret ut med 5000 kvadratmeter med syftet att utöka möjligheterna för en bra godshantering.

– Vi hinner inte bygga färdigt förrän vi projekterar på nytt, säger Tommy Johansson, till Svensk Byggtidning. Han är projektledare på Gekås byggavdelning, och han säger att denna byggnad är en del i en femårsplan där 19 olika projekt ingår och flera av koncernens bolag är delaktiga på olika sätt.

Det är ett drygt decennium sedan Dagens Handels reporter stod på taket till varuhuset tillsammans med dåvarande vd Boris Lennerhov, som bekymrat spanade ut över berg och Ullareds lilla kyrka och undrade hur man skulle få plats med allt som planerades. Det stor klart att det skulle krävas en hel del sprängning för att  bygga ut.

Nu planeras en tillbyggnad av butik och lager på 32 000 kvadratmeter och en butiksyta på 7 000 kvadratmeter, vilket så småningom kommer innebära 42 000 kvadratmeter butiksyta. I de framtida planerna ingår att bygga hotell nummer två, bygga lägenheter och en spännande utveckling av campingplatsen.

Att skapa filialer utanför Ullared och låta Gekås bli en kedja är inte aktuellt.

Gekås Ullared AB grundades 1963 och är Skandinaviens största varuhus. Med 4,8 miljoner besökare 2015 är det också Skandinaviens största utflyktsmål. 2015 sålde företaget varor för 5,2 miljarder kronor.

 

 

Mer om: Gekås | Ullared
Källa: Svensk Byggtidning


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Tillbaka hos Filippa K

Han blir ny varumärkeschef för modeföretaget.

Strumpduo för Indiska

Grundarna bakom prisbelönt strumpbyxmärke producerar hållbar kollektion åt mode- och inredningskedjan.

Ciff bygger ut visningskonceptet

Till 50:e upplagan av modemässan kommande vinter utvidgar arrangören visningsscenen.

Stabil tillväxt 2016

HUI research presenterade på onsdagsmorgonen årets rapport Handeln i Sverige . Den visar en blygsam utveckling för fysisk handel men fortsatt positiv tillväxt i landets kommuner.

Nilson Group tar betalt för påsarna

Försäljningstapp för Lexington Company

Mode- och inredningsbolaget förbättrade resultatet men försäljningen minskade under andra kvartalet.

Jobb & karriär: Ny chefsdesigner till By Malene Birger

Hon efterträder Christina Exsteen på posten som kreativt ansvarig och har ett förflutet från Marni, Mulberry och Sonia Rykiel.

Arkiv

Hon frontar Puma

Bloggaren, modeprofilen och entreprenören är sportjättens nya ansikte.

Röhnisch öppnar nytt

Nästa vecka öppnar sportmodeföretaget ny butik i Stockholm.

Whyred för Nivea

Modemärket har gjort litet samarbete med hudvårdsföretaget.

Happy Socks breddar utbudet

I september lanserar strumpföretaget damkollektion.

Lindex tappar vd

Ingvar Larsson lämnar Lindex. Hon tar över som tillförordnad vd.

Jobb & karriär: Ny marknadschef till Kappahl

Hon blir ny marknadschef hos modekedjan.

Mönstrat på gymmet

Larsson om avhoppet: ”Det var mitt eget beslut”

Ingvar Larsson lämnar på eget initiativ rollen som vd för Lindex. För Habit berättar han varför.

Nya modebutiker till Linden

1

Nytt modekoncept i Stockholm

I förra veckan öppnade Black box by Awesome Rags.

Skobranschen blickar mot ny säsong

Onsdagen var premiärdag för sko- och väskmässan i Nacka. – Det är superkul att vara här, säger Pernilla Karåker, som är här för första gången med ett nytt varumärke.

Nu öppnar The Cords & Co.

Två butiker för nya modesatsningen öppnar i Stockholm nästa vecka. I samma veva öppnar butiker i Paris, London, New York och Los Angeles.

Kappahl ritar om

Modekedjan vill uppmärksamma textilsvinnet med insamlingskampanj under visningsveckan.

Han rekryterar svensk formgivare

Svensk tar över som kreativ chef för brittiska Topshop och Topman.

Omsättningsökning för Björn Borg

Sportklädesförsäljningen ökar mest för modemärket som tappade rejält på hemmamarknaden. Koncernens omsättning ökade men resultatet minskade.

Jobb & karriär: Från Sail Racing till Helly Hansen

Han ska leda sportföretagets marknadsteam i Oslo och lämnar Sail Racing efter 13 år.

Inditex till Vitryssland

Den spanska modekoncernen har öppnat de första butikerna i Vitryssland och når nu 94 marknader.

Billigare mode i sommar

Ljusare i sällanköpshandeln

Glossybox i nya händer

DePalma ger stil åt besöksnäringen

Nu kommer Lidls och Klums kollektion

Izettle på väg mot notering

Ungt mode och teknik

E-handlare förändrar i styrelsen

Han lämnar Kappahl

Debenhams vinst minskar

Grandpa följer upp succén

Världsbäst på e-köp

Sänd till en kollega

0.171