Här är den starkaste lönsamhetsökningen

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Handelsanställdas förbund tecknar en mycket ljus bild av detaljhandelns lönsamhetsutveckling i en ny rapport.

Lönsamheten i detaljhandeln är omtvistad. Arbetsgivarorganisationen Svensk Handel har länge uttryckt oro för den dåliga lönsamheten och de låga marginalerna. Handelsanställdas förbund har tvärtom hävdat att lönsamheten är god. Organisationernas argument har inte sällan använts som slagträ i de senaste avtalsrörelserna. 

I fackets nya rapport ”Hur lönsam är handeln”, där detaljhandeln har kartlagts och som kom ut i dagarna, bevisar ånyo det som Handels tidigare har hävdat; att lönsamheten är god, både för små och stora företag. I rapporten skriver Handels att branschen ur ett ägarperspektiv är lukrativ och att försäljningen sker till en ökande lönsamhet.

I rapporten konstateras också att ”det felaktigt har talats mycket om pressade marginaler och pessimism”. 

För hela handeln ökade lönsamheten med 37 procent under åren 2013–2015, enligt kartläggningen. Det är de medelstora företagen, 50–249 anställda, som sticker ut mest med en ökning med nästan 90 procent. Mäter man däremot lönsamheten under 2011–2015 ligger den istället på 30 procent eftersom lönsamheten sjönk 2013. 2015 låg lönsamheten på lite mer än 3 procent.

Näst bäst lönsamhetsutveckling har mikroföretagen, 1–9 anställda, med +67 procent. 2015 låg lönsamheten på strax över 3 procent.

Småföretagen med mellan 10–49 anställda har haft en positiv utveckling sedan 2013 och ökade lönsamheten med 48 procent fram till 2015. Totalt sedan 2011 har lönsamheten ökat med 10 procent eftersom lönsamheten dalade mellan 2011–2013. 2015 låg lönsamheten på 2,7 procent. 

Sämst utveckling vad gäller lönsamhet har storföretagen med fler än 250 anställda haft. Tillsammans står dessa bolag för 48 procent av handelns försäljning. Mellan 2013 och 2015 ökade lönsamheten med nästan 17 procent. Sedan 2011
har lönsamheten ökat med 78 procent. 2015 låg lönsamheten på 2,8 procent.

Handels ser en fortsatt god utveckling för branschen ”men kanske inte på de höga
nivåer som vi sett för 2014 och 2015”, står det i rapporten.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Rejäl tillväxt för Boozt

Nära dubblerad försäljningsökning för e-handlaren som redovisar negativt men förbättrat resultat för tredje kvartalet.

Flygplatsbutik för Wood Wood

H&M i blåsväder igen för klädbränning

Modekoncernen bränner kläder vid kommunala värmeverk även i Sverige. Det avslöjas i Svt:s program Uppdrag Granskning som samtidigt också lyfter fram att koncernen inte skänker plagg till välgörenhetsorganisationer.

De är överens om etableringsjobb

Facket och arbetsgivarorganisation ense om modell för etableringsjobb.

Jobb & karriär
Interimskonsult till Kappahl

Axel Johnson blev alla tiders arbetsgivare

Nyhetsbrev

VRG i avtal med SAS

Arkiv

Parfymtjänst på export

Svenska Sniph plockar in kapital och tar tjänsten till nya marknader.

Kostymtillverkare förädlar onlinenärvaron

Provrummet gillas av kunderna

Qliro Group avyttrar

Årets julklapp korad

Speglar de svenska konsumenternas ökande klimatmedvetenhet, vilja att ta hand om sin hälsa samt att vara fri, flexibel och stundtals bekväm, enligt HUI Research.

Black Friday blir Green och går till välgörenhet

Newbie öppnar första butiken i London

Här är alla vinnare i Habit Modegalan 2017

På torsdagskvällen utsågs 13 vinnare under Habit Modegalan som ägde rum på Berns Salonger i Stockholm under ledning av Ebba Kleberg von Sydow.

H&M får inte plagiera Adidas

EU-domstolen fastslår att H&M inte får använda parallella streck på sina sportkläder. Konceptet tillhör Adidas.

Black Friday hetare än någonsin

Black Friday väntas slå nya försäljningsrekord i år.

Twilfit ritar om butik

Wagner expanderar i Sverige

Danska herrmodekedjan Wagner har stora planer för verksamheten i Skandinavien. I höst invigs tredje butik i Sverige.

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

H&M faller på börsen

Aim’n är Årets Nykomling

HABIT MODEGALAN. Sportvarumärket från Halmstad kammande hem priset Årets Nykomling. Vagabond tilldelades Årets Modeexportpris.

Ida Sjöstedt är Årets Designer

HABIT MODEGALAN. Ida Sjöstedt tilldelades under torsdagen priset Årets Designer på Habit Modegalan. Året Hållbarhetspris gick till barnmodevarumärket Mini Rodini.

Hon är Årets Hederspristagare

HABIT MODEGALAN. Galan avslutades på torsdagskvällen med att prisa en person som betytt mycket för branschen.

Samarbete för New Black

Intersport pudlar om kampanj

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

H&M får rätt i Högsta förvaltningsdomstolen

Kämpigt för butiker utanför stadskärnan

Svagt kvartal för Lexington Company

Minskad optimism hos handlarna – trots Black Friday och julhandel

Helsingborgscentrum byter namn

Modeinkubatorn med nytt namn

Frankenius ny i Sandströms styrelse

Virtuellt designmuseum

Dyrare skor i oktober

Sänd till en kollega

0.245