Här är den starkaste lönsamhetsökningen

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Handelsanställdas förbund tecknar en mycket ljus bild av detaljhandelns lönsamhetsutveckling i en ny rapport.

Lönsamheten i detaljhandeln är omtvistad. Arbetsgivarorganisationen Svensk Handel har länge uttryckt oro för den dåliga lönsamheten och de låga marginalerna. Handelsanställdas förbund har tvärtom hävdat att lönsamheten är god. Organisationernas argument har inte sällan använts som slagträ i de senaste avtalsrörelserna. 

I fackets nya rapport ”Hur lönsam är handeln”, där detaljhandeln har kartlagts och som kom ut i dagarna, bevisar ånyo det som Handels tidigare har hävdat; att lönsamheten är god, både för små och stora företag. I rapporten skriver Handels att branschen ur ett ägarperspektiv är lukrativ och att försäljningen sker till en ökande lönsamhet.

I rapporten konstateras också att ”det felaktigt har talats mycket om pressade marginaler och pessimism”. 

För hela handeln ökade lönsamheten med 37 procent under åren 2013–2015, enligt kartläggningen. Det är de medelstora företagen, 50–249 anställda, som sticker ut mest med en ökning med nästan 90 procent. Mäter man däremot lönsamheten under 2011–2015 ligger den istället på 30 procent eftersom lönsamheten sjönk 2013. 2015 låg lönsamheten på lite mer än 3 procent.

Näst bäst lönsamhetsutveckling har mikroföretagen, 1–9 anställda, med +67 procent. 2015 låg lönsamheten på strax över 3 procent.

Småföretagen med mellan 10–49 anställda har haft en positiv utveckling sedan 2013 och ökade lönsamheten med 48 procent fram till 2015. Totalt sedan 2011 har lönsamheten ökat med 10 procent eftersom lönsamheten dalade mellan 2011–2013. 2015 låg lönsamheten på 2,7 procent. 

Sämst utveckling vad gäller lönsamhet har storföretagen med fler än 250 anställda haft. Tillsammans står dessa bolag för 48 procent av handelns försäljning. Mellan 2013 och 2015 ökade lönsamheten med nästan 17 procent. Sedan 2011
har lönsamheten ökat med 78 procent. 2015 låg lönsamheten på 2,8 procent.

Handels ser en fortsatt god utveckling för branschen ”men kanske inte på de höga
nivåer som vi sett för 2014 och 2015”, står det i rapporten.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Tillbaka hos Filippa K

Han blir ny varumärkeschef för modeföretaget.

Strumpduo för Indiska

Grundarna bakom prisbelönt strumpbyxmärke producerar hållbar kollektion åt mode- och inredningskedjan.

Ciff bygger ut visningskonceptet

Till 50:e upplagan av modemässan kommande vinter utvidgar arrangören visningsscenen.

Stabil tillväxt 2016

HUI research presenterade på onsdagsmorgonen årets rapport Handeln i Sverige . Den visar en blygsam utveckling för fysisk handel men fortsatt positiv tillväxt i landets kommuner.

Nilson Group tar betalt för påsarna

Försäljningstapp för Lexington Company

Mode- och inredningsbolaget förbättrade resultatet men försäljningen minskade under andra kvartalet.

Jobb & karriär: Ny chefsdesigner till By Malene Birger

Hon efterträder Christina Exsteen på posten som kreativt ansvarig och har ett förflutet från Marni, Mulberry och Sonia Rykiel.

Arkiv

Hon frontar Puma

Bloggaren, modeprofilen och entreprenören är sportjättens nya ansikte.

Röhnisch öppnar nytt

Nästa vecka öppnar sportmodeföretaget ny butik i Stockholm.

Whyred för Nivea

Modemärket har gjort litet samarbete med hudvårdsföretaget.

Happy Socks breddar utbudet

I september lanserar strumpföretaget damkollektion.

Jobb & karriär: Ny marknadschef till Kappahl

Hon blir ny marknadschef hos modekedjan.

Lindex tappar vd

Ingvar Larsson lämnar Lindex. Hon tar över som tillförordnad vd.

Mönstrat på gymmet

Larsson om avhoppet: ”Det var mitt eget beslut”

Ingvar Larsson lämnar på eget initiativ rollen som vd för Lindex. För Habit berättar han varför.

Nya modebutiker till Linden

1

Nytt modekoncept i Stockholm

I förra veckan öppnade Black box by Awesome Rags.

Skobranschen blickar mot ny säsong

Onsdagen var premiärdag för sko- och väskmässan i Nacka. – Det är superkul att vara här, säger Pernilla Karåker, som är här för första gången med ett nytt varumärke.

Nu öppnar The Cords & Co.

Två butiker för nya modesatsningen öppnar i Stockholm nästa vecka. I samma veva öppnar butiker i Paris, London, New York och Los Angeles.

Kappahl ritar om

Modekedjan vill uppmärksamma textilsvinnet med insamlingskampanj under visningsveckan.

Han rekryterar svensk formgivare

Svensk tar över som kreativ chef för brittiska Topshop och Topman.

Omsättningsökning för Björn Borg

Sportklädesförsäljningen ökar mest för modemärket som tappade rejält på hemmamarknaden. Koncernens omsättning ökade men resultatet minskade.

Jobb & karriär: Från Sail Racing till Helly Hansen

Han ska leda sportföretagets marknadsteam i Oslo och lämnar Sail Racing efter 13 år.

Inditex till Vitryssland

Den spanska modekoncernen har öppnat de första butikerna i Vitryssland och når nu 94 marknader.

Billigare mode i sommar

Ljusare i sällanköpshandeln

Glossybox i nya händer

DePalma ger stil åt besöksnäringen

Nu kommer Lidls och Klums kollektion

Izettle på väg mot notering

Ungt mode och teknik

E-handlare förändrar i styrelsen

Han lämnar Kappahl

Debenhams vinst minskar

Grandpa följer upp succén

Världsbäst på e-köp

Sänd till en kollega

0.148