23948sdkhjf

Hon vill verka för mångfald

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Nytt branschinitiativ signerat bland andra Swedish Fashion Council och ASFB ska syfta till mångfald bland annat kring kroppsideal.

Swedish Fashion Council och Association of Swedish Fashion Brands har bland annat genom workshops och samarbeten med en arbetsgrupp bestående av ett 40-tal aktörer i branschen, som bland annat modellagenturer, castingagenter, reklamköpare, stylister, marknadsavdelningar, reklambyråer, fotografer och media, tagit fram initiativet The Swedish Fashion Ethical Charter som presenteras i Stockholm på torsdagen. Tanken är att det ska finnas direktiv kring hur branschen kan arbeta för en större mångfald inom fler fält bland annat kroppsideal, mångfald och arbetsmiljöfrågor. 

Läs också: Prisas för ny design i viskos

Hittills har ett 50-tal undertecknat policyn och nu börjar arbetet med en bredare namninsamling i hela modebranschen. De som deltar och följer de riktlinjer som policyn utgör erhåller en logotyp och listas för att man som konsument kan se hur varumärkena arbetar. 

– Vi är övertygade om att detta branschinitiativ kommer bidra till positiva värderingar gällande mångfald, kroppsuppfattning och skönhetsideal för unga, och är stolta över det ansvar modebranschen nu tar i dessa viktiga frågor, säger Emma Ohlson, generalsekreterare för Association of Swedish Fashion Brands i en kommentar.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Best of Brands med ny ägare

Detaljhandelsprofiler ska skapa ny modekedja digitalt och fysiskt.

"Det är ett fint varumärke med gott renommé"

Best of Brands nya ägare ser goda synergieffekter med sina shoppingklubbar och ska bygga ett starkt digitalt erbjudande också i fysisk butik. Ambitionen är att bli en modeportal med utökat sortiment.

Då får modekedjan ny vd

Så ska Odd Mollys kommunikation stärkas - inleder nytt kreativt samarbete

Plus

Från Nelly till Aéryne

Aéryne är en modestartup med innovativa försäljningsstrategier. Möt Siri Vikman: modevärldens stigande stjärna.

Sandqvist byter läge

Väsk- och accessoarmärket öppnar ny butik i Göteborg i slutet av februari. Ytterligare butik väntar under året för företaget som nu omsätter över 100 miljoner kronor.

Nyhetsbrev

Nu stundar premiär för Löwengrips håraccessoarer

I februari lanseras entreprenören och sociala medierprofilens nya märke Hermine Hold.

Arkiv

Lanserar mässa för sport- och funktionsmaterial

Från kläder till väskor

Hugo Boss överträffade förväntningarna

Butiksnytt
Här öppnar Feet First

Modemärke med ny identitet

Nya ministrar på departementen

Hon blir ny kulturminister.

Jobb & Karriär
Från Oriflame till Stadium

Hon får titeln head of agency hos sportkedjan och ska ansvara för idé och produktion i kedjans samtliga marknadsföringskanaler.

Här stänger Polarn O. Pyret

På besök från New York

På måndagen besökte 20 studenter från FIT i New York Stockholm Fashion District. Besöket är en del i ett samarbete som ägde rum för tredje året i rad.

"Nu förtjänar vi priset"

För fjärde gången mottar hon Elles prestigefyllda utmärkelse Årets designer.

Butiksnytt
Bestseller på delad yta

Hon är Årets designer

Carin Rodebjer förärades priset som Årets designer av tidningen Elle. Därtill prisades bland andra Maria Nilsdotter och hållbarhetsprojektet Remake.

Vad händer hos Bruno?

Oscar Jacobson öppnar i London

Modestipendiater utsedda

Stockholmarnas favoritcentrum korade

Butiksnytt
Gram öppnar nytt "skouniversum"

”Vi vill förändra skobranschen på riktigt”.

Pep blir Peppercorn igen

Textilservicejätte i hållbarhetssamarbete

I dig denim väljer byrå

Här stänger River Island

Stilduo för MQ

Prisas för sjal

Lululemon höjer prognos

Herrmodemässa i siffror

Prisökning på mode

Ikeasfären fortsätter öka i H&M

Butiksnytt
Här öppnar H&M

Tar plats i hållbarhetskrets

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.287