Omnihandel genererar köp

| Av Katarina Angelin | Tipsa redaktionen

Nej, varken den fysiska butiken eller e-handeln är på utdöende.

Konsumenterna shoppar frisinnat och vill ha både och. Färska siffror från Postnords e-barometer visar att näthandeln i Sverige steg med 16 procent i fjol. Och det är klart att en ökad konsumtion via nätet till viss del sker på bekostnad av den fysiska handeln. Men i stort tror jag att handel driver handel. Det främsta orosmoln som framkommer i rapporten är den ökande konkurrensen från utländska e-handlare.

Därför gäller det att vässa den digitala verksamheten för framtiden, såväl för leverantörer som för detaljister. Ett av medlen stavas innovativ omnihandel. Det norska barnklädesmärket Gullkorn Design har vuxit genom sociala medier. Grundaren Rebekka Wideröe berättade på mässan Ciff Kids i Köpenhamn i februari att hennes varumärke på några år gått från en kollektion hemmasydda plagg till att i dag leverera till 80 dörrar. Drivmedlet har varit de 30 000 följarna på Facebook och Instagram. Inför varje nytt kollektionssläpp stängs webbshoppen ned under två veckor. Allt för att elda på förväntningarna. Glimtar av vad som komma skall presenteras exklusivt till varumärkets följare.

Och på tal om följare. Att använda sig av influencer på multimedia-appen Snapchat för att nå en yngre målgrupp är en väg för leverantörer och detaljister att gå. En annan är att omfamna det i Norden nyligen släppta verktyget som gör det möjligt för annonsörer att skapa geofilter-kampanjer tillsammans med Snapchat. Nätaktören Glossybox var först ut i Norden med detta. Om det kostar? Säkert. Mer än det smakar? Inte enligt Glossybox vd Victoria Senkpiel: ”Vi har redan tjänat in vad investeringen kostade i form av varumärkesspridning och försäljning”, berättar hon i senaste Habit. Här bjuds det på flera tips på kreativ omnihandel som förhoppningsvis hjälper dig att stå väl rustad för de utmaningar som det nya detaljhandelslandskapet står inför. 

Läs Habit nummer 3 här! 



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Jobb & karriär
Han går till NN07

Modemärket får ny kreativ chef. Därtill kliver en tidigare chef från G-Star in i bolaget.

Årets designer enligt Elle

Hon kammade hem priset Årets designer på galan.

Välkomnar Postnords åtgärder

Hon ska få fart på kedjans e-handel

Jobb & karriär
Från Internetstore till Frank Dandy

Meriterad e-handelschef och Addnatures tidigare vd tar plats i teamet som ska stärka modebolagets e-handel.

Postnord höjer avgifterna

Nyhetsbrev

Modekedjor till Mölndal

Arkiv

New Look mot ny ägare?

Outnorth med ny majoritetsägare

Uniqlo till Stockholm

På onsdagsmorgonen bekräftade så Fast Retailing att Uniqlo öppnar i Stockholm. Etableringen är den första i Norden för den japanska modekoncernen.

Indiska stänger tolv butiker

Hon inviger visningsveckan

På söndag drar Fashion Week Stockholm i gång. Schemat innehåller visningar, seminarier och utställningar.

”Vi sätter en ny organisation”

Varken personal eller butiker följer med i Tisenhult-gruppens köp av Boomerang.

Han blir ny vd för Elodie Details

Hon kan få EY-pris

Nya butiker för Wagner

Expansionen fortsätter enligt plan för butikskonceptet. Nya butiker öppnar i februari och mars.

"Pitti Uomo är en viktig plattform för oss "

Eton var ett av nära 25 svenska modeföretag som deltog på den 93:e upplagan av Pitti Uomo i Florens 8 till 11 januari.

Pälsdjursfarmning kan förbjudas i Norge

Boomerang i nya händer - han blir ny vd

Tidigare delägare och vd tillbaka i modeföretaget när Tisenhult-gruppen förvärvar modebolaget. Även grundarna kommer tillbaka och ska vara verksamma i bolaget.

Barnskor à la Blankens

I mars lanserar sko- och accessoarmärket en barnskokollektion; Lil Blankens.

Jobb & karriär
Deichmann med ny vd

Hon blir skokedjans nya vd i Skandinavien och får ansvaret för nära 60 butiker i Sverige och Danmark.

Fourfield lämnar NK

Varuhuset i Stockholm byter plats på sportavdelningen och tappar aktören Fourfield som drivit NK Sport & Fritid under lång tid.

På väg ur rekonstruktion

På onsdagen godkändes Indiskas ackordsförslag. 75 procent av skulderna på 125 miljoner skrivs nu av.

Trio till Global Fashion Group

H&M rekryterar för mångfald

Bootskompaniet plockar in nytt

Julen lyfte Marimekko

Boob gör peppt-shirt

Sparkar 5 000

Dystert efter julen

Hon lämnar Fashionink

Myrorna nyöppnar

Åhléns har ny IT-chef

Når inte förväntningarna

Han är ny hos Colourhouse

Höga ingångslöner kan stå i vägen för nya jobb

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.117