Omnihandel genererar köp

| Av Katarina Angelin | Tipsa redaktionen

Nej, varken den fysiska butiken eller e-handeln är på utdöende.

Konsumenterna shoppar frisinnat och vill ha både och. Färska siffror från Postnords e-barometer visar att näthandeln i Sverige steg med 16 procent i fjol. Och det är klart att en ökad konsumtion via nätet till viss del sker på bekostnad av den fysiska handeln. Men i stort tror jag att handel driver handel. Det främsta orosmoln som framkommer i rapporten är den ökande konkurrensen från utländska e-handlare.

Därför gäller det att vässa den digitala verksamheten för framtiden, såväl för leverantörer som för detaljister. Ett av medlen stavas innovativ omnihandel. Det norska barnklädesmärket Gullkorn Design har vuxit genom sociala medier. Grundaren Rebekka Wideröe berättade på mässan Ciff Kids i Köpenhamn i februari att hennes varumärke på några år gått från en kollektion hemmasydda plagg till att i dag leverera till 80 dörrar. Drivmedlet har varit de 30 000 följarna på Facebook och Instagram. Inför varje nytt kollektionssläpp stängs webbshoppen ned under två veckor. Allt för att elda på förväntningarna. Glimtar av vad som komma skall presenteras exklusivt till varumärkets följare.

Och på tal om följare. Att använda sig av influencer på multimedia-appen Snapchat för att nå en yngre målgrupp är en väg för leverantörer och detaljister att gå. En annan är att omfamna det i Norden nyligen släppta verktyget som gör det möjligt för annonsörer att skapa geofilter-kampanjer tillsammans med Snapchat. Nätaktören Glossybox var först ut i Norden med detta. Om det kostar? Säkert. Mer än det smakar? Inte enligt Glossybox vd Victoria Senkpiel: ”Vi har redan tjänat in vad investeringen kostade i form av varumärkesspridning och försäljning”, berättar hon i senaste Habit. Här bjuds det på flera tips på kreativ omnihandel som förhoppningsvis hjälper dig att stå väl rustad för de utmaningar som det nya detaljhandelslandskapet står inför. 

Läs Habit nummer 3 här! 



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Habit Modegalan
Starkt startfält i Modegalan

Här är alla 36 finalister i årets upplaga av Habit Modegalan. Den 16 november koras 13 vinnare på Berns i Stockholm.

EoE Glasses anställer två

Glasögon- och accessoarmärket rekryterar designer och kommunikationsansvarig. Därtill plockar företaget hem pr-ansvaret.

Två mässor i en

Slowfashion på hotell

Soot Sthlm öppnar tillfällig butik i Stockholm.

Så ser nya Stadium ut

Sportkedjan lanserar nytt inredningskoncept i Stockholm i veckan. I november öppnar första butiken dedikerad till juniorkonceptet. Habit har mött vd Karl Eklöf i den uppdaterade butiken på Drottninggatan.

Jobb & karriär
Happy Plugs med ny vd

Odd Mollys och Gudrun Sjödéns tidigare vd till teknikföretaget.

Pretto pr rekryterar

Arkiv

Hon kampanjar för Ellos

E-handlaren satsar klassiskt och parisiskt i höstkampanjen.

Sealife lämnar Kungsgatan

Jubilerande mössamarbete

Skoföretag poppar upp i Milano

Vagabond öppnar ännu en tillfällig butik.

Newbie till Storbritannien

Kappahl tar baby- och barnbutikskonceptet till nya marknader.

Med kroppsmått i fokus

De visar upp sig i Paris

I ASFB:s regi deltar flera svenska modevarumärken under Paris modevecka.

RFSU lanserar modemärke

Organisationen släpper kollektion som ska säljas på Colette i Paris i höst.

Här är JC-vd:ns nya giv

Efter ett tjugotal butiksstängningar rustar Stefano di Martino för ett nytt butikskoncept med totalt sex nya butiker.

Så sålde Inditex

Nysatsning för Esprit

Jobb & karriär
Stadium möblerar om

Företaget delas upp i två delar och han blir ansvarig för Stadium AB. Därtill har en ny landschef utsetts för Sverige.

Blommor, skräddat och volym

Så ser H&M Design Award-vinnaren Richard Quinns kollektion ut.

Johan Lindeberg till Habit Modebranschens Dag

Designern är en av många talare under Habit Modebranschens Dag som äger rum 6 oktober i Stockholm.

Hon ska utveckla Mood

VRG utvidgar Don Donna

Sko- och accessoarkoncernen lanserar första egna reseserien.

Hon väljer Mood

Maxjenny öppnar tillfällig butik i Stockholm.

Scorett tar över Wallenbergs

Så sålde H&M

Coaching-app ska lyfta detaljhandeln

Resultat: 400 000 färre plastpåsar

Dyrare kläder och skor

Zeta Display förvärvar norskt

Nian i nya händer

Jobb & karriär
Pr-byrå skiftar vd

Så ska blandtextilier återvinnas

Modeföretag möblerar om i styrelsen

Guess satsar i Norden

Näthandel för jackmärke

Sänd till en kollega

0.139