"Joy levererar"

| Av Nyhetsbyrån Direkt/Dagens Handel | Tipsa redaktionen

Klädbolaget MQ tar marknadsandelar under det andra kvartalet och det sedan ett år förvärvade Joy levererar ett resultat i linje med plan.

Det skriver vd Christina Ståhl i delårsrapporten.

Under kvartalet (december 2016-februari 2017) ökade varumärket MQ:s försäljning i jämförbara butiker med 0,3 procent, att jämföra med marknadens utveckling som enligt MQ var -2,4 procent. Joys försäljning i jämförbara butiker steg samtidigt med 1,7 procent.

Läs också: MQ citysatsar

"Joy har under perioden utvecklats enligt plan med ökad jämförbar försäljning mot föregående år. En snabb men kostnadseffektiv ombyggnadsprocess innebär att totalt 15 Joy-butiker redan i vår konverteras till nytt butikskoncept. Externa varumärken lanseras efterhand i butikerna och kommer att finnas i alla butiker i augusti 2017", heter det i rapporten.

MQ-koncernens rörelseresultat under kvartalet på 14 miljoner kronor belastades med 6 miljoner från stängningen av en butik i Grensen, Oslo. Den 11 mars stängdes även en butik i Kristiansand och av den norska verksamhetens butiker återstår nu endast den i Jessheim som stängs när hyreskontraktet löper ut i december 2017.

Mer om: Joy | MQ


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Rejäl tillväxt för Boozt

Nära dubblerad försäljningsökning för e-handlaren som redovisar negativt men förbättrat resultat för tredje kvartalet.

Flygplatsbutik för Wood Wood

H&M i blåsväder igen för klädbränning

Modekoncernen bränner kläder vid kommunala värmeverk även i Sverige. Det avslöjas i Svt:s program Uppdrag Granskning som samtidigt också lyfter fram att koncernen inte skänker plagg till välgörenhetsorganisationer.

De är överens om etableringsjobb

Facket och arbetsgivarorganisation ense om modell för etableringsjobb.

Jobb & karriär
Interimskonsult till Kappahl

Axel Johnson blev alla tiders arbetsgivare

Nyhetsbrev

VRG i avtal med SAS

Arkiv

Parfymtjänst på export

Svenska Sniph plockar in kapital och tar tjänsten till nya marknader.

Kostymtillverkare förädlar onlinenärvaron

Provrummet gillas av kunderna

Qliro Group avyttrar

Årets julklapp korad

Speglar de svenska konsumenternas ökande klimatmedvetenhet, vilja att ta hand om sin hälsa samt att vara fri, flexibel och stundtals bekväm, enligt HUI Research.

Black Friday blir Green och går till välgörenhet

Newbie öppnar första butiken i London

Här är alla vinnare i Habit Modegalan 2017

På torsdagskvällen utsågs 13 vinnare under Habit Modegalan som ägde rum på Berns Salonger i Stockholm under ledning av Ebba Kleberg von Sydow.

H&M får inte plagiera Adidas

EU-domstolen fastslår att H&M inte får använda parallella streck på sina sportkläder. Konceptet tillhör Adidas.

Black Friday hetare än någonsin

Black Friday väntas slå nya försäljningsrekord i år.

Twilfit ritar om butik

Wagner expanderar i Sverige

Danska herrmodekedjan Wagner har stora planer för verksamheten i Skandinavien. I höst invigs tredje butik i Sverige.

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

H&M faller på börsen

Aim’n är Årets Nykomling

HABIT MODEGALAN. Sportvarumärket från Halmstad kammande hem priset Årets Nykomling. Vagabond tilldelades Årets Modeexportpris.

Ida Sjöstedt är Årets Designer

HABIT MODEGALAN. Ida Sjöstedt tilldelades under torsdagen priset Årets Designer på Habit Modegalan. Året Hållbarhetspris gick till barnmodevarumärket Mini Rodini.

Varumärket som är kung av denim

HABIT MODEGALAN. Göteborgsvarumärket Dr Denim prisades i kategorin Årets Denimleverantör. Årets Sportleverantör är Daily Sports och Årets Leverantör Our Legacy.

Samarbete för New Black

Intersport pudlar om kampanj

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

H&M får rätt i Högsta förvaltningsdomstolen

Kämpigt för butiker utanför stadskärnan

Svagt kvartal för Lexington Company

Minskad optimism hos handlarna – trots Black Friday och julhandel

Helsingborgscentrum byter namn

Modeinkubatorn med nytt namn

Frankenius ny i Sandströms styrelse

Virtuellt designmuseum

Dyrare skor i oktober

Sänd till en kollega

0.131