Ingvar Larsson: Tuffa tal att möta
Lindex vd kommenterar för Habit året som gick och framtiden.
Vd för Lindex, Ingvar Larsson. Foto: Lindex
Lindex försäljning backade under 2016 jämfört med 2015. Det var framför allt hösten som var motig.
– Starten i september var tuff, det var en temperatur som inte rimmade med vårt utbud av stickat, säger Ingvar Larsson för Habit.
Är det för riskabelt att släppa stickat i september?
– Vi ska ha ett sortiment som innehåller en sådan bredd att vi ska klara av att hantera temperaturskillnader. Vi kommer fortsätta att ha en sådan bredd att vi kan tillgodose kundernas önskemål även under en varmare period.
Även jämförelsetalen från året före var starka.
– Vi var medvetna om att hösten skulle bli tuff, vi mötte en sjuprocentig ökning från året innan, med en bra höst och ett extremt bra kvartal fyra som var all time high. Mycket gick väldigt rätt då. Vi hade önskat att vi skulle ha kunnat toppa den nivån.
Decemberförsäljningen nådde heller inte målen.
– Dels för att vi hade väldigt höga siffror att möta, dels att vi inte fick den trafiken vi hade behövt i början av december. Vi hade en bra avslutning på november med Black Friday, som kan ha haft en viss påverkan på försäljningen i december.
Resultatmässigt gick det bättre. Under året ökade rörelsevinsten med 10 miljoner euro till 54,9 miljoner euro (44,6) eller 532 miljoner svenska kronor.
– Det känns verkligen bra. Vi klarade oss bra tack vare åtgärder som vi har lyckats med samt försäljning och marginaler.
Under 2017 planeras det för 15 nya butiker. Någon siffra över nyetableringar för Sverige har han inte.
– Det är spritt väl över alla länder där vi finns.
Ett antal olönsamma butiker kommer att stänga under året. Men oklart på vilka marknader.
– Jag kan inte säga var det kommer att ske. Det är ett arbete vi även gjorde under 2016. Det handlar om en både sund och självklar inställning som vi har. Kan butiker inte leverera, trots insatser för att stärka affären, väntar vi inte att agera utan driver förhandlingar med fastighetsägaren. Det är inte jättestora antal vi pratar om.
Nya marknader under 2017 är Qatar och Tunisien.
– Det är två stabila och bra franchisetagare som har kontaktat oss. Initialt är det inga stora marknader, men ser på franchise som ett manér att komma in på ställen där vi inte har egna resurser att föra det eller där vi tar några egna risker.
Före sommaren planerar Lindex att lansera en mobilapp.
Läs även:
2016 – ett sämre år för Lindex
Kedjan satsar på nya marknader