Av de nya butikerna som öppnas under 2017 är de flesta H&M-butiker. Cirka 70–80 butiker kommer att utgöras av övriga varumärken.
Cirka 50 nya H&M Home-avdelningar planeras under 2017. H&M Home finns i dag på drygt 40 marknader i totalt 269 H&M-butiker.
”H&M Home utvecklas mycket väl och har stor potential för tillväxt. Framöver kommer vi därför att satsa på att öppna fristående H&M Home-butiker och profilera H&M Home ännu mer som ett eget varumärke”, skriver H&M i sin rapport.
Nya planerade butiksmarknader 2017 är Colombia, Island, Kazakstan, Georgien och Vietnam, vilket är i linje med vad bolaget tidigare kommunicerat.
H&M planerar vidare en fortsatt utrullning av sin onlinebutik till ytterligare sex marknader: Turkiet, Taiwan, Hongkong, Macao, Singapore och Malaysia.
Under fjärde kvartalet i det brutna räkenskapsåret 2015/2016, 1 september till 30 november, redovisar H&M en omsättning exklusive moms på 52 682 miljoner kronor (48 694) och ett resultat efter finansiella poster på 7 409 miljoner kronor (7 148). Bruttomarginalen blev 57,0 procent. För helåret, 1 december 2015 till 30 november 2016, uppgår omsättningen exklusive moms till 192 229 miljoner kronor (180 861). Resultatet efter finansiella poster uppgick till 24 039 miljoner kronor (27 242).