Det är mediekoncernen Egmont som investerar 40 miljoner kronor i Outnorth som är en nätbutik inom outdoor och säljer kläder, skor och utrustning för aktiviteter och träning utomhus.
– Med ännu ett väldigt starkt år bakom oss står vi i och med den här investeringen nu bättre rustade än någonsin för framtiden. Det här möjliggör satsningar på både sortiments- och service-nivå så att vi kan inspirera fler att uppleva skandinavisk outdoor, vare sig det handlar om kläder och prylar eller om själva upplevelsen, säger
, vd på Outnorth.
Egmont är verksamma inom film, TV, biografer, tidningar, böcker, streamingtjänster, undervisningsmaterial, spelkonsoler och en rad digitala communities, appar och spel. Koncernen har aktiviteter i 30 länder och 6 600 medarbetare.
– Egmont har under de senaste åren investerat i ett antal framgångsrika e-handelsföretag i Norden. Vår målsättning är att investera och utveckla oss till att bli ledande inom e-handel i Norden. Investeringen i Outnorth blir vår sjunde och vi tror att bolaget efter ett imponerande 2016 står starkt i konkurrensen, med en kompetent ledning och kunniga partners i ägarkretsen.
Torsten Bjerre Rasmussen kommer i och med investeringen att ta plats i Outnorths styrelse, säger
Torsten Bjerre Rasmussen,vd på Egmont Publishing i en kommentar.