Reima köper Finnish Baby Box Oy, grundat 2014, och hela verksamheten ska ingå i Reima Oy. Därtill skapas ett nytt affärsområde med digitalt fokus som ska sälja tjänster och lösningar och ledas av Heikki Tiittanen, som i dag är vd för Finnish Baby Box. Företaget säljer babyboxar direkt till konsumenter på nätet.
– Finnish Baby Box är ett utmärkt exempel på hur ett innovativt, globalt nystartat företag snabbt lyckats växa genom att utnyttja digitala möjligheter. Jag tror att vi med hjälp av deras lärdomar kan förbättra vår flexibilitet och ytterligare stärka vår digitala kompetens. För Reima är förvärvet ett naturligt strategiskt steg, vilket ger oss möjlighet att öka servicenivån på våra produkter samt förstärka kundupplevelsen. Vi vill varmt välkomna Finnish Baby Box att bli en del av Reima. Servicekonceptet med babyboxar har nu testats och vi ser fram emot att utöka detta till äldre åldersgrupper, säger
, vd för Reima i en kommentar.
Reima siktar på att öka försäljningen genom digitala kanaler från dagens 10 procent till att stå för 25 procent av den totala försäljningen fram till år 2020.