23948sdkhjf

Spelet i handeln

Det drar ihop sig till en ny avtalsrörelse.
Parterna spelar sina sedvanliga roller och levererar förutsägbar retorik. Allt enligt spelets alla regler. Jag åhörde arbetsgivarnas presskonferens härom veckan. Svensk Handel målade upp ett dystopiskt framtidsscenario. Det var verkligen ingen upplyftande timme. Särskilt dystert blev det när e-handeln skärskådades. Tillväxten är trevlig. År 2025 beräknas e-handeln ha ökat till 200 miljarder kronor. Ingen orimlig prognos.

Men det som oroar arbetsgivarorganisationen är att för varje procent som e-handeln växer ökar den utländska konkurrensen. I dag kommer var fjärde e-handlat paket från utlandet. Utvecklingen är galopperande och konkurrensen mördande.

På presskonferensen utmålades de utländska aktörerna med Zalando i skottlinjen som ett av de stora hoten: Miljarderna rullar ut från landet medan vi står bredvid och tittar på. Om den svenska konsumenten rundar hela detaljhandelsledet, vad händer då, frågade sig Svensk Handel. Jo, om tio år är tillväxten i butikerna obefintlig och många aktörer är utbytta. Att nya affärsmodeller har utvecklats till dess, fanns inte på arbetsgivarnas karta. Förstår ni att jag gick missmodig därifrån?

När de nya handelsavtalen väl är i hamn brukar det bli muntrare tongångar. Till dess lyser Habit upp handelstillvaron med ett flertal goda förebilder. I både det senaste numret (nummer 9 2016) och i kommande nummer. I november hyllades finalister och vinnare i Habit Modegalan (förutom Filippa K som gjorde en Bob Dylan). Förhoppningsvis finns flertalet av dem fortfarande på spelplanen om tio år.
Trevlig läsning!
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063