23948sdkhjf

Åhléns stoppar luciabild

Varhuskedjan tar bort luciabilden i sina kanaler.
I går måndag beslutade Åhléns att efter knappt en vecka ta bort en bild på en mörkhyad pojke i luciakläder. Bilden var en del i varuhuset annonskampanj inför jul. Men bilden väckte reaktioner. Inlägg med flera rasistiska kommentarer fick Åhléns att tänka om.

”Kommentarerna kring vår bild har varit massiv de senaste dagarna, och bilden har spridits och fortsätter att spridas i forum med värderingar som Åhléns inte står bakom. Beslutet är fattat av hänsyn till pojken och familjen i första hand”, skriver Åhléns på Facebook. Det står också att Åhléns står fast vid sina värderingar och kommer att fortsätta göra reklam som gör skillnad.

För SVT berättar marknadschefen Lina Söderqvist att tanken med bilden var att visa att alla kan vara lucia. Åhléns lanserade i höstas modekampanjen ”Bryt klädmaktsordningen”. Syftet var enligt Lina Söderqvist ”att bryta den rådande klädmaktsordningen, som i alldeles för hög utsträckning styr hur vi klär oss”.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078