23948sdkhjf

Nytt e-handelskoncept signerat Postnord

Postnord Shop öppnade på tisdagen på central adress i Stockholm. Pilotbutiken är en ny plats för kundmöten- både företagskunder, e-handlare och privatkunder.
I hörnet Kocksgatan – Östgötagatan på Södermalm i Stockholm har Postnord Shop öppnat. I lokalen finns både de traditionella postboxarna och en rad nya funktioner och tjänster.
– Här får vi chansen att möta alla sorters kunder, säger Anne- Christine Lane, som är ansvarig för Postnords ombudsnät innan hon visar runt i lokalen, som är fräscht uppsnyggad, utan att vara flott.

Postboxarna, där områdets företagare brukar hämta sin post på morgnarna har fått nya siffror, med ett modernare uttryck och här finns ett stort bord, där man kan sortera sin post och göra i ordning försändelser.
Disken där företagen brukade lämna in sina paket är kvar och är nu också utlämningsdisk för e-handelskunder. Ett kölappsystem gör att kunderna slipper stå i kö – det finns nämligen annat att göra medan man väntar:

I lokalen har flera e-handlare exponeringsyta, just nu är det Zalando och Outnorth som visar prov på sitt sortiment. På en yta i mitten presenterar sig konceptet Sellpy – påsar som kunden fyller med saker som skickas in, Sellpy säljer sakerna och kunden får 50 procent av försäljningssumman.
E-handelskunderna får en betydligt mer inspirerande miljö att hämta paketen i – här finns provrum och möjlighet att returnera direkt i en box.
– Brudgummen kan beställa fem kostymer till bröllopet, prova dem, spegla sig i vår uppkopplade spegel, ta bilder och filmer, skicka till bruden och andra för att få smakråd, behålla den snyggaste och returnera de övriga, säger Anne – Christine Lane.

Karolina Nystrand, som har ett förflutet på Ikea har stått för utformningen.
– Vi har arbetat med rena kvadratiska former och enkla material och färgerna är Postnords blåa, vita och grå. Vi hade en begränsad budget och har behållit både golv och tak i från den gamla lokalen. Ljuset är lite mer påkostat och vi har satsat på skärmar där personalen och postens olika tjänster presenteras, säger hon.
Det finns också många skyltar som små pratbubblor som berättar om produkter och tjänster.
Lokaliseringen av den första Postnord Shop är genomtänkt:
– Söder har många e-handelsföretag, och många e-handelskunder, säger Anne-Charlotte Lane.
Tanken är att Postnord Shop ska kunna modifieras för olika platser i landet och kanske utvecklas till en naturlig plats för Postnord att möta sina kunder i större skala.
– Det behövs platser där den digitala och den fysiska världen möts, säger Postnords e-handelsanalytiker Carin Blom.
Dagmar Forne/ Dagens Handel
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063