23948sdkhjf

Svag tillväxt i e-modehandeln

Kläder och skor är en av de produktgrupper som fortsätter att toppa inköpsligan i e-handeln men tillväxten under tredje kvartal var dock svag, enligt e-barometern från Postnord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research för perioden.I julhandeln lockar de fysiska modebutikerna.
Tillväxten under tredje kvartal var dock svag, enligt e-barometern från Postnord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

Den totala försäljningen inom e-handeln i Sverige ökade med 15 procent under tredje kvartalet jämfört med samma period 2015.

Kläder och skor är tillsammans med skönhetsprodukter och medieprodukter i stort sett alltid de mest handlade varorna på nätet och under tredje kvartalet blev kategorin kläder och skor vinnare som mest e-handlade vara.

Den totala kläd- och skohandeln drabbades av det milda inledningen av hösten i september men på nätet låg dock andelen som e-handlat modevaror i september i linje med genomsnittet för kvartalet. Försäljningen av kläder och skor ökade med 5 procent under tredje kvartalet och tillväxten beskrivs som svag under kvartalet, enligt e-barometern från Postnord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

Försäljningen i sporthandeln på nätet ökade med 26 procent under kvartalet och kategorin beskrivs även fortsatt som ett draglok. Hälsotrenden påverkar samt intresset för design och funktion och i rapporten konstateras att sporthandeln i allt högre grad kommit att likna modehandeln.

Andelen svenskar som e-handlar har under året stabiliserat sig på en genomsnittlig nivå om två av tre svenskar per månad. Under det tredje kvartalet 2016 e-handlade i snitt 65 procent av konsumenterna på nätet varje månad. De flesta konsumenterna är under 30 år, fyra av fem.

Mobiltelefonen ökar som inköpskanal. Under tredje kvartalet gjorde i snitt 21 procent av konsumenterna ett mobilköp per månad och hela 31 procent av e-handelskonsumtionen bedöms ha gått genom en mobiltelefon. Sett över hela 2016 finns en tydlig tendens att mobilköpen ökar. För detaljisterna blir därför tydliga erbjudanden och tilltalande visuella lösningar av största vikt för att fånga upp den mobila spontanshoppingen konstateras det i rapporten.

Under tredje kvartalet e-handlade i snitt nära var femte av de svenska konsumenterna från utlandet varje månad. Utlandskonsumtionen drevs under kvartalet bland annat av att många konsumenter handlade kläder och skor i september. Brexit påverkade e-handelsköpen från Storbritannien och av de som e-handlat från utlandet uppger i snitt 23 procent per månad att man beställt från de brittiska öarna, en minskning med 5 procentenheter jämfört med andra kvartalet. Utlandsvinnaren blev Kina varifrån var tredje utlandskonsument beställde varor under kvartalet.

Beträffande julhandeln så konstateras dock i rapporten att till skillnad från många branscher så står dock den fysiska butiksvärlden sig väl i just modebranschen och lockar i betydligt högre utsträckning än den digitala.

Julhandeln väntas bli god på nätet och tre av tio julklappar väntas gå genom e-handeln.

Prognosen för den totala e-handeln 2016 ligger kvar på 16 procent eller en omsättning på 8 miljarder kronor. Det innebär att e-handeln i Sverige beräknas ha omsatt 58,1 miljarder kronor i slutet av 2016.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08