Av cirka 20 miljarder som Sveriges konsumenter väntas handla julklappar för hamnar 6,2 miljarder kronor i e-handel, en ökning med 24 procent jämfört med i fjol. Därmed kommer tre av tio julklappar inhandlas på nätet enligt Postnords julprognos som är baserad på kommande e-barometern för årets tredje kvartal och som presenteras den 10 november. E-barometern tas fram i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.
Förra året e-handlade svenska konsumenter julklappar för 5 miljarder kronor. Julhandeln på nätet väntas dra igång innan 1 december och kläder hamnar på topp tre av de förväntade inköpen tillsammans med böcker och leksaker. Yngre konsumenter, 18 till 29 år väntas lägga nära hälften, 40 procent av inköpen, i nätbutikerna medan motsvarande siffra för 65 till 79 år lägger 10 procent av julklappsinköpen i e-handeln. Inte oväntat anges bekvämlighet som skäl till ökning i e-handeln inför jul.