23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Ökning i e-julhandeln

6,2 miljarder av julhandelns förväntade 20 miljarder hamnar i e-handeln. E-julhandeln väntas öka med 24 procent jämfört med i fjol. Det siar Postnord i en julprognos som är en del av e-baromtern för årets tredje kvartal.

Av cirka 20 miljarder som Sveriges konsumenter väntas handla julklappar för hamnar 6,2 miljarder kronor i e-handel, en ökning med 24 procent jämfört med i fjol. Därmed kommer tre av tio julklappar inhandlas på nätet enligt Postnords julprognos som är baserad på kommande e-barometern för årets tredje kvartal och som presenteras den 10 november. E-barometern tas fram i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

Förra året e-handlade svenska konsumenter julklappar för 5 miljarder kronor. Julhandeln på nätet väntas dra igång innan 1 december och kläder hamnar på topp tre av de förväntade inköpen tillsammans med böcker och leksaker. Yngre konsumenter, 18 till 29 år väntas lägga nära hälften, 40 procent av inköpen, i nätbutikerna medan motsvarande siffra för 65 till 79 år lägger 10 procent av julklappsinköpen i e-handeln. Inte oväntat anges bekvämlighet som skäl till ökning i e-handeln inför jul.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062